4 Kasım 2010 Perşembe

YÜKSEK GERİLİM SİSTEMCİSİ mesleği

YÜKSEK GERİLİM SİSTEMCİSİ
TANIM
Elektrik-Elektronik sektöründe yüksek gerilim, iletim ve orta gerilim dağıtım
sistemleri ile bunlara ilişkin ölçü, koruma ve kumanda sistemlerinin güvenli bir
biçimde kurulumu, bakım ve onarımını yapan kişidir.
GÖREVLER
Ölçüm ve hesaplama uygulamaları yapar,
Temel elektrik devre ve bağlantılarını yapar,
Temel elektronik ve uygulamalarını yapar,
Teknik ve meslek resim çizer ve okur,
Kompanzasyon sistem bağlantılarını yapar
Bilgisayar destekli tasarım yapar,
Endüstriyel kontrol ve arıza analizi yapar,
İzolatör ve hırdavatların montajını yapar.
Enerji nakilleri ve koruma sistemlerinin her türlü montaj, bağlantı ve ölçümlerini
yapar,
Dağıtım pano sistemlerinin projelerini okur, seçer, montajını ve bağlantılarını
yapar,
Enerji üretim ve dağıtım merkezlerinin özelliklerini bilir, montajını ve
bağlantılarını yapar,
Yeraltı hat kabloları ile ek mufu ve başlıkların montajını yapar,
Koruma röleleri ve modüler hücrelerin seçimini yaparak montajını ve
bağlantılarını yapar,
YG tesislerinin bakım ve onarımını yapar.
Baraların montajını yapar.
Koruma rölelerinin bağlantılarını yapar.
Nötr direnci ve topraklama trafolarının bağlantılarını yapar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Ampermetre, fazmetre, voltmetre, ohmmetre, avometre, frekans metre, meger,
toprak direnci ölçüm cihazı, trafo yağı izolasyon test cihazı, cosfimetre vb.
ölçme ve kontrol cihazları,
El breyzi, havya, pense, tornavidalar, kargaburnu, anahtar takımları, hortum
terazi, su terazisi, kablo pabuç pensesi, manivela, topraklama ıstankası,
topraklama maşası vb. el takımları,
Çeşitli kablolar, yalıtım malzemeleri, ayırıcı ve kesici kumanda ve kontrol
elemanları, kablo bağlantı parçaları, trafo ve topraklama bağlantı ve montaj
malzemeleri, cıvata, somun vb. gereçleri,
Akü şarj cihazı, kaynak makinesi, iletken ve kablo çekim makarası, kadven
kaynağı, hidrolik bara bükme presi, bara zımbası vb. kullanılır.
El matkabı, kontrol kalemi makara, ip, kürek, lom, palanka, trifor, kalat, og
eldiven, izole eldiveni, baret bel kemeri, ayakça, ay burci, özel ayakkabı,
izolapens, ıskala çubuğu, el bireyzi, pabuç pensesi, yüksek gerilim kontrol kalemi,
topraklama kamçısı gibi el aletleri,
Tel çeşitleri (rose, pansy, swallaw, vhd, vks, N80, N95parafdr, ag, og,08)
İzolatör, demir direk, beton direk, boyalı kaynaklı demir direk, galvanizli direk,
aydınlatma direği, trafo, seksoner, parafodor, og sigortası, topraklama kızağı,
topraklama çubuğu, topraklama levhası, ag panosu, og başlığı, ag kablo başlığı, nyy
yeraltı kabloları, xlpe og kablşoları, bronsman kılamens, durdurucu kılamens,
bakır alüminyum kılamens, 08 bakır, muhafaza borusu, muhafaza tavası, ölüm
tehlikesi levhası gibi malzemeler,
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Yüksek Gerilim Sistemcisi olmak isteyenlerin;
Tüm duyu organları sağlam,
El ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen,
Sabırlı, dikkatli, tedbirli ve titiz,
Mekanik, elektrik, elektronik konulara ilgili ve yetenekli,
Alet ve makinelerle uğraşmaktan hoşlanan,
Tırmanma ve uzanma gibi bedensel çalışmaları yapabilecek kadar güçlü ve
dayanıklı,
Yükseklik korkusu olmayan,
Sesleri ayırt edebilme yeteneğine sahip,
Detaylara dikkat eden,
Ekip ile uyumlu çalışabilen,
Sorumluluk sahibi
Refleksleri kuvvetli, soğukkanlı kişiler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Her türlü hava koşullarında açık ve kapalı mekânlarda çalışırlar. Elektrik dağıtım
sistemlerindeki bozuklukları onarırken veya yeni hat çekimlerinde değişik hava
koşullarında, yüksek yerlere tırmanarak zor şartlarda çalışmaları gerekebilir.
Görevi yaparken dikkatsizlik önemli kazalara yol açabilir. Yüksek Gerilim
Sistemcileri, genelde elektrik üreten santraller ve bağlantılı olduğu alanlarda
çalışır. Bu meslek genel olarak orta ve büyük ölçekli işletmeler tarafından
yürütülmektedir
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Yüksek Gerilim Sistemcisi olarak iş bulma olanağı yüksektir.
Elektrik dağıtım işletmelerinin özelleştirilmeye başlamasıyla birlikte, mesleğin
istihdamı sadece resmi kurumlarla sınırlı kalmayıp özel kuruluşlarda da yaygınlık
kazanmaktadır. Yüksek gerilim ile çalışan firmalarda iş bulunabileceği gibi
elektrik dağıtımından sorumlu büyük çaplı firmalarda ve özel teşebbüslerde de
çalışabilirler. Kanunlarla belirlenen şartları yerine getirmeleri durumunda kendi
işyerlerini açabilirler.
Kamu sektöründe, elektrik makineleri bobin sarım atölyelerinde, büro makineleri
teknik servislerinde, elektrik tesisatçılarında, elektrik pano kurulum
atölyelerinde, asansör ve yürüyen merdiven teknik servislerinde, elektrikli ev
aletleri teknik servislerinde, güvenlik sistemleri teknik servislerinde, haberleşme
ve iletişim cihazları teknik servislerinde, televizyon ve radyo tamir atölyelerinde,
seslendirme ve ışık sistemleri teknik servisinde, endüstriyel fabrika ve
atölyelerde, yüksek gerilim proje taahhüt firmalarında, elektrik tesisatı proje
taahhüt firmalarında vb. yerlerde çalışabilirler.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi,
Yeterli başvuru olması durumunda tüm mesleki eğitim merkezlerinde.
Anadolu meslek ve endüstri meslek liseleri, Anadolu teknik ve çok programlı
liselerin Elektrik-Elektronik Teknolojisi Alanı “Yüksek Gerilim Sistemi” dalında,
Halk Eğitim Merkezlerinde verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Çıraklık eğitimine başlayabilmek için
En az ilköğretim okulu mezunu olmak
14 yaşını doldurmuş olmak
Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun
olmak.
Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri sahibi ile çıraklık sözleşmesi
imzalamak gereklidir.
Meslek liselerine girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak, teknik liselere
girebilmek için ortaöğretim kurumlarının 9. sınıfını tamamlamak ve bazı
derslerde belirlenen not ortalamasına sahip olmak
Anadolu Meslek/ Anadolu Teknik Liselerine girebilmek için ise ilköğretim
okullarının 6-7-8. sınıflarında yapılan “Seviye Belirleme Sınavının” (SBS) sonucu
belirlenen Ortaöğretime Yerleştirme Puanı (OYP) ile yerleştirilmesi
gerekmektedir.
EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Eğitimin Süresi;
Mesleki Eğitim Merkezinde Yüksek gerilim sistemcisi mesleğinin eğitim süresi
ilköğretimden sonra 3 yıl, lise ve daha üst düzeyde genel eğitimden sonra ise 1,5
yıldır. Ustalık Belgesi için 2 yıl eğitim görmek zorundadır.
Mesleki Eğitim Merkezlerinde haftada 1 gün teorik eğitim, işyerinde 5 gün
pratik eğitim verilmektedir.
Eğitim süresince; Elektriğin Temel Esasları, Temel Elektronik Konuları, Teknik
ve Meslek Resim, Ölçme Tekniği ve Elektriksel Ölçü Aletlerini Kullanma, Yüksek
Gerilim Malzemeleri Tanıtılması ve Kullanımı, Kumanda Panosu ve Tasarımı,
Kompanzasyon Panosu ve Tasarımı, yer altı tesisatı bağlantı ve ekleri yapabilme,
dağıtım hücreleri dizayn ve montajı eğitimi alırlar.
Kalfalık Meslek dersleri:
Arıza Analizi, Dağıtım Pano Sistemleri, Elektrik Esasları, Endüstriyel Kontrol, Enerji
Nakilleri ve Koruma Sistemleri, Enerji Üretim ve Dağıtım Merkezleri, Ölçme
Tekniği ve Elektronik, Teknik ve Meslek Resim
Ustalık Meslek Dersleri:
Çalışma Hukuku, Ekonomi, İnsan Sağlığı ve İş Güvenliği, İş ve İnsan İlişkileri,
İşletme, Muhasebe, Sigorta ve Vergi Mevzuatı, Koruma Röleleri ve Modüler
Hücreler, Yüksek Gerilim Tesis Bakım Onarımı dersleri verilmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Mesleki Eğitim Merkezinin bu bölümünden mezun olanlar kalfa, usta,
ustabaşı, formen ve şef gibi unvanlara yükselebilirler.
Meslekte usta ve usta öğretici unvanlarına yükselmek mümkündür. Mesleki
eğitim merkezlerinden kalfa olarak mezun olanlar bir işyerinde çalışıp aynı
zamanda teorik eğitimlerine de devam edebilirler. Ustalık eğitimi 176 saat
olup, bu eğitimde İnsan Sağlığı ve İş Güvenliği, İş ve İnsan İlişkileri, Çalışma
Hukuku, İşletme Bilgisi, Sigorta ve Vergi Mevzuatı, Muhasebe ve Ekonomi
derslerinin yanı sıra İleri Meslek Bilgisi derslerini alırlar. 2 yılsonunda ustalık
sınavlarına katılabilirler.
Ustalık için öngörülen teorik eğitime devam etmeyenler ise bir işyerinde 5 yıl
çalıştıktan sonra (çalıştıklarını SGK primleri ile belgelemek şartıyla) ustalık
sınavına katılabilirler. Ustalık belgesi alanlar mesleki eğitim merkezlerinde 40
saatlik iş pedagojisi kurs programını tamamlayıp sınavda başarılı olduktan sonra
"Usta Öğreticilik" belgesi alabilirler.
-Ustalık belgesine sahip olanlar veya bunları işyerlerinde çalıştıranlar bağımsız
işyeri açabilirler. Ayrıca, işyerinde çırak çalıştırması için de "Usta Öğretici"
belgesine sahip çalışanın olması zorunludur.
-İlköğretim (ortaokul) mezunu kalfa ve ustalar, mesleki ve teknik açık öğretim
lisesine devam ederek, meslek lisesi diploması alabilirler.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Mesleki Eğitim Kanunu gereğince işletmelerde uygulamalı eğitim gören
öğrencilere, işletmelerce asgari ücretin % 30’dan az olmamak üzere bir ücret
ödenmektedir.
Eğitim gören öğrencilerin meslek hastalıklarına karşı sigorta primleri devlet
tarafından karşılanmaktadır.
Bütün öğrenci haklarından faydalanırlar.
Eğitimi veren işletmelerin işverenlerin sağladığı tüm sosyal haklarından
faydalanırlar.
Yüksek Gerilim Sistemcisi olarak ilk işe başlanıldığında, asgari ücret üzerinden
bir kazanç edinilmektedir. Bu kazançta, deneyime, işteki performans ve
pozisyona, çalışılan yerin yapısı ve büyüklüğüne göre 2-3 kat artış
olabilmektedir.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili Eğitim Kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl/Şube
Müdürlükleri

1 yorum:

  1. merhaba

    ben anadolu meslek liseli elektronik, meslek yüksek okulu endüstriyel otomasyon bölümleri mezunuyum. yüksek gerilim sistemleri veya tesisat ve pano montörlüğü ustalık belgelerini bu diplomalar ile alabilir miyim?

    YanıtlaSil