4 Kasım 2010 Perşembe

YABANCI DİL ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
YABANCI DİL ÖĞRETMENİ
____________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere,
İngilizce, Fransızca, Almanca, Japonca ve Arapça dillerinden birinde eğitim veren
kişidir.
GÖREVLER
Yabancı dil ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB
tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Yabancı Dil Öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı hazırlar,
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere alanı ile
ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 Alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması
için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev
yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama
defteri,
 Ders kitapları,
 Okul araç ve gereçleri,
 Ders araç ve gereçleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Yabancı Dil Öğretmeninin hem alanı ile, hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili
niteliklere sahip olması gerekir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
Yabancı Dil Öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Sözel yeteneği gelişmiş,
 İnceleme, araştırma merakı olan,
 Yabancı dile karşı ilgili ve bu alanda başarılı,
 Belleği güçlü,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Yabancı Dil Öğretmeni, sınıfta görev yapar. Görevini genellikle ayakta yürütür.
Çalışma ortamı biraz tozlu ve gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi üniversitelere bağlı Eğitim Fakültelerinin "İngilizce
Öğretmenliği, Almanca Öğretmenliği, Fransızca Öğretmenliği, Japonca
Öğretmenliği, Arapça Öğretmenliği” bölümlerinde verilmektedir.
Ayrıca;
 İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü,
 Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Bölümü,
 Mütercim- Tercümanlık Bölümü,
 İngiliz Dil Bilimi Bölümü,
 Alman Dili ve Edebiyatı Bölümü,
 Fransız Dili ve Edebiyatı Bölümü,
 Japon Dili ve Edebiyatı Bölümü,
 İtalyan Dili ve Edebiyatı Bölümü,
 İspanyol Dili ve Edebiyatı Bölümü,
 Rus Dili ve Edebiyatı Bölümü,
 Çin Dili ve Edebiyatı Bölümü
mezunlarından Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programını
veya Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) işbirliği ile açılan
/açılacak pedagojik Formasyon programını başarı ile tamamlayanlar, lise ve dengi
okullarda “Yabancı Dil Öğretmeni” olabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Yabancı Dil,
 Türkçe.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLAR
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavına girmek,
 YDS’ye (Yabancı Dil Sınavı) girmek ve (İngilizce, Almanca, Fransızca,
Japonca, Arapça) programları için yeterli DİL-1 ve DİL-2 puanı almak,
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda ilgili
programlardan birini tercih etmek gerekmektedir.
Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Lise,
Yabancı Dil Ağırlıklı Lise, Özel Lise, Anadolu Lisesi, Yabancı Dille Öğretim
Yapan Özel Lise, Akşam Lisesi, Polis Koleji, Özel Akşam Lisesi, Açıköğretim
Lisesi, Çok Programlı Liselerin, Anadolu Öğretmen Liseleri ile Öğretmen
Lisesi adlı ortaöğretim kurumlarının “Yabancı Dil” alanlarından mezun iseler,
ÖSYM tarafından yapılan DİL sınavı sonucunda diğer alanlardan mezun olanlara
göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedir.
Ancak kendi alan/kol/bölümlerin dışında bir yüksek öğretim programlarını tercih
eden adayların yerleşme şansı azalmaktadır.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Eğitim süresi 4 yıldır. Ancak ÖSYM sınavlarında yabancı dil bölümünü kazananlar
bir ön yetenek sınavına tabi tutulurlar. Bu sınavda başarılı olamayanlar 1. sınıftan
önce bir sene hazırlık sınıfında okumak zorundadırlar.
Eğitim süresince:
Hazırlık Sınıfında: Sözlü Anlatım, Fonetik, Gramer, Yazılı Anlatım ve Metin
okuma derslerini,
1. Yılda: Yabancı Dil Grameri, Metin Okuma ve İnceleme, Yabancı Dil Sözlü
Anlatım, Yabancı Dil Yazılı Anlatım, Çeviriye Giriş, Türkçe Dil Bilgisi, Eğitime
Giriş, Eğitim Sosyolojisi ve Seçmeli Ders (Aşağıda belirtilen derslerden birisini
alırlar),
2. Yılda: Yabancı Dil Grameri, Edebiyata Giriş (Türkçe), Yabancı Dil Sözlü
Anlatım, Yabancı Dil Yazılı Anlatım, Çeviri (Yabancı Dil/Türkçe), Çeviri
(Türkçe/Yabancı Dil), Bilgisayar Programlama, Eğitim Psikolojisi, Metin Okuma ve
İnceleme, Genel Öğretim Metodları ve Seçmeli Dersleri,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
3. Yılda: Yazılı Anlatım, Çeviri (Yabancı Dil/Türkçe), Çeviri (Türkçe/Yabancı Dil),
Yabancı Dil Edebiyatı, Özel Öğretim Yöntemleri, Eğitimde Ölçme ve
Değerlendirme, Rehberlik, Seçmeli Ders, Zorunlu Seçmeli Ders (Aşağıda
belirtilmiştir.),
4. Yılda: Yazılı Anlatım, Çeviri (Yabancı Dil/Türkçe), Çeviri (Türkçe/Yabancı Dil),
Edebiyat Tarihi ve Metinleri, Özel Öğretim Yöntemleri, Eğitim Yönetimi, Bitirme
Çalışması, Zorunlu Seçmeli Ders, Seçmeli Ders, Öğretmenlik Uygulaması
derslerini alırlar,
Zorunlu seçmeli dersler: Dilbilgisi, Uygarlık Tarihi, Karşılaştırmalı Dilbilim,
Anadolu Mitolojisi, Sanat Tarihi, Seyahat İşletmeciliği, İktisat, Yabancı Dil,
Genel Turizm Bilgisi, Turizm İşletmeciliği, Turizm Reklamcılığı, Turizm
Pazarlama, Kambiyo İşlem, Müzecilik, Kütüphanecilik, Turizm Rehberliği,
Arkeoloji, Turizm Dili,
Seçmeli dersler: Mitoloji, Uygarlık Tarihi, Türkçe Yazılı Anlatım, Doğru ve Hızlı
Okuma, Türkçe Sözlü Anlatım, Eleştiri, Çeviri Eleştirisi, Felsefe, Diksiyon,
Sinema dersleridir.
Öğrenciler eğitimleri sırasında okullarda uygulama yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara alanı belirten “Yabancı Dil Öğretmenliği”
lisans diploması ve alana göre “Almanca, Fransızca, İngilizce, Japonca, Arapça
Öğretmeni" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Bu bölümü bitirenler Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda (İlköğretim okulu,
lise ve meslek liseleri) ve özel okullarda Yabancı Dil ( İngilizce, Fransızca,
Almanca, Arapça, Japonca) öğretmeni olarak çalışabilirler. Mesleki Yabancı Dil,
Türkçe derslerine de girmektedirler.
Bunun yanı sıra dershane vb. kuruluşlarda görev yapabilmektedirler. İngilizce
Öğretmenleri, İngilizce lisanının çok yaygın olarak konuşulmasından ötürü, diğer
yabancı dil öğretmenlerine göre daha geniş iş olanaklarına sahiptirler.
Yabancı dil öğretmenlerinin çalışma alanları çok geniş olup ticaret ve turizm
şirketlerinde tercüman, üniversitelerde okutman olarak çalışabilmektedirler.
Gelişmekte olan bir sanayi ülkesi olmamız nedeniyle, diğer devletlerle olan
ilişkilerin artması, zaman içerisinde diğer yabancı dillerin ve yabancı dil
öğretmenliğinin geçerli olmasını sağlayacaktır.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
İngilizce öğretmenliği programını ilk beş tercihinde gösteren ve bu programa
yerleştirilen adaylardan belli koşulları taşıyanlara MEB’ca burs sağlanır.
Fransızca, Almanca, Japonca ve Arapça öğretmenlikleri için böyle bir burs olanağı
bulunmamaktadır.
Şartları uyan öğrenciler isterlerse Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen krediden
ve çeşitli kurum ve kuruluşların burslarından yararlanabilirler.
Ayrıca Kredi ve Yurtlar Kurumunun yurtlarında barınma ihtiyaçlarını
giderebilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda “Öğretmen” olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları
Yasası’na göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu
öğretmenler yan ödeme, ek ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar.
Her yıl okullar açılmadan önce, tüm öğretmenlere eğitim-öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
Özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları
anlaşmalara göre değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.
MESLEKTE İLERLEME
Alanlarında mastır ve doktora eğitimi alarak, akademik kariyere girenler yüksek
öğretim kurumlarında öğretim üyesi olabilirler.
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği,
 Çevirmenlik,
 Yabancı Dil Okutmanlığı
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 ÖSYS Başvuru Kılavuzu-2010,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-
2000,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
 MEB’in 80 Sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder