4 Kasım 2010 Perşembe

WEB PROGRAMCISI mesleği

WEB PROGRAMCISI
TANIMI
Bilgisayar sisteminin donanım ve yazılım olarak kurulumuyla birlikte, web sitesi
tasarımını yapan ve programlama dilleri yardımıyla etkileşimli web uygulamaları
hazırlayan kişidir.
GÖREVLER
Web programcısı;
İhtiyaçları değerlendirir ve istenilen projeyi analiz eder,
İhtiyaçlar doğrultusunda araştırma yapar,
Analiz edilen projeyi küçük bölümlere ayrıştırır,
Web sitesinin görsel (ara yüz) tasarımını yapar,
Web sitesinin temel veri tabanı ihtiyaçlarını karşılayacak kod yazar,
Ara yüz ile veri tabanı uyumluluğunu denetler,
Tasarlanan sitenin yerel yayınını yaparak test eder,
Web sitesini yayınlar ve yönetir,
Meslekî gelişime ilişkin faaliyetleri yürütür.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Bilgisayar programları (Dreamweaver, SharePoint Designer, Visual Studio,
Fireworks, Photoshop, Flash vb.)
Sunucu programı kurulumu (IIS, Apache vb.),
Web teknolojileri (HTML, CSS, Script Dilleri),
Veri tabanı sunucu programları.(Microsoft SQL Server, Sybase, MySQL, Oracle
vb.)
Veri tabanı sistemleri (Microsoft Access vb.),
CD ve DVD gibi manyetik kayıt ortamları.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Web Programcısı olmak isteyenlerin;
Yaratıcı, tasarım ve görsel yeterliliğe sahip,
Yabancı dil ilgisi olan,
Ekip içinde çalışabilen,
Sistemli düşünebilen,
Kayıt tutma yeteneğine sahip ve Türkçe bilgisi gelişmiş,
Matematikle ilgili konularda başarılı,
Kendini yenileyebilen,
Araştırmacı,
Sabırlı ve dikkatli,
Renk algısı gelişmiş
Kimseler olması gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Web Programcısı genellikle büro ortamında çalışır, ancak bilgi toplamak amacıyla dış
ortamlarda da bulunur. Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim
halindedir. İş oturarak yürütülür, ortam genellikle sessizdir.
Uzun süre oturmaya bağlı bel ve boyun rahatsızlıkları ile bilgisayarda çalışmaya bağlı
görme bozukluğu söz konusu olabilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Web Programcıları kamu kuruluşları ile özel sektöre ait iş yerlerinde çalışabilirler.
Bilgisayarın her alanda yaygınlaşması, bu meslekteki elemanların iş bulmalarını
kolaylaştırmakta ve aranan eleman olma özelliklerini daha uzun bir süre
koruyacaklarını göstermektedir. Ayrıca kendi işyerlerini de açabilirler.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi;
Meslek liseleri, teknik liseler, anadolu meslek liseleri ve anadolu teknik liselerinin
Bilişim Teknolojileri alanı Web Programcılığı dalında verilmektedir.
Ayrıca yaygın meslekî ve teknik eğitim programları yoluyla da bu alan/dalda eğitim
almak isteyenlere örgün eğitime denk mesleki eğitim verilebilmektedir.
Bunların dışında üniversitelerin veya özel kuruluşların açtığı kurslarda da bu
mesleğin eğitimi verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerine girebilmek için; ilköğretim okulu mezunu olmak,
Anadolu meslek ve anadolu teknik liselerine girebilmek için ise ilköğretim okullarının
6–7–8. sınıflarında yapılacak olan “Seviye Belirleme Sınavlarının” (SBS) sonucuna,
yılsonu ders ortalamaları ile belirlenen Yıl Sonu Başarı Puanının (YBP) eklenmesi ile
elde edilecek olan yeterli Genel Orta Öğretim Yerleştirme Puanına (G-OYP) sahip
olmak gerekmektedir.
Ortaöğretim kurumlarında; ders yılı sonunda veya ortalama yükseltme sınavları
sonucuna göre 10 uncu sınıfa geçen ve teknik liseye geçiş şartlarını taşıyanlar teknik
lise programlarına geçiş için başvurabilir. Teknik lise programına geçmek isteyen
öğrencilerden gerekli koşulları taşıyanların başvuru formları, kurum müdürlüğünce
onaylanarak ders kesiminden ortalama yükseltme sınavlarının bitimini izleyen beş iş
günü içinde öğrencilere verilir. Teknik lise ve doğrudan alana kayıt yapılan
programlar dışındaki mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında;
a) 10 uncu sınıfa geçen öğrenciler, alan seçimi için ders kesiminden itibaren ortalama
yükseltme ve sorumluluk sınavlarının bitimini izleyen onuncu iş günü çalışma saati
bitimine kadar öğrenim görmek istediği meslek alanının bulunduğu kurum
müdürlüğüne başvururlar.
b) Başvuru süresi sonunda öğrenciler, Alana Yöneltme Tavsiye Formu ve Öğrenci
Tercihlerini Değerlendirme ve Yerleştirme Formu kullanılarak belirlenen alana
yerleştirme puanı esas olmak üzere tercih ettikleri alanlara göre sıralanırlar. Alana
yerleştirmede, ilgili alanın kontenjanı göz önünde bulundurulur. Bu puanlara göre
yapılacak sıralama ile kontenjan kadar öğrencinin asıl ve yedek olmak üzere listeleri
düzenlenir. Alana geçiş yapacak öğrencilerin kayıt-kabulleri, ağustos ayının üçüncü
haftasında başlayıp ay sonuna kadar bitirilecek şekilde planlanır ve yıllık çalışma
takviminde gösterilir.
EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. 9. sınıfın (lise 1) dersleri genel liseler ve meslek
liselerinde ortaktır. 9.sınıfın sonunda öğrenci alanını belirler. 9 ve 10. sınıflarda
ortak dersler ile alan ortak dersleri, 11 ve 12. sınıflarda ise dallara özel dersler
okutulmaktadır. Alanda yer alan tüm dallara yönelik ortak yeterlikleri kazandıran
dersler ağırlıklı olarak 10. sınıfta verilmektedir. 11. ve 12. sınıfta diplomaya götüren
dala ait yeterlikleri içeren dersler yer almaktadır. 10. sınıfın sonunda, bölgesel ve
sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen ve fizikî kapasitesi ile öğrencilerin
mesleki yeterlikleri de dikkate alınarak dal seçimi yapılır.
Eğitim süresince;
Ortak Dersler: Dil ve Anlatım, Türk Edebiyatı, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Tarih,
T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük, Coğrafya, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji,
Sağlık Bilgisi, Felsefe, Yabancı Dil, Beden Eğitimi, Millî Güvenlik Bilgisi, Trafik ve İlk
Yardım, Tanıtım ve Yönlendirme.
Alan Ortak Dersleri: Bilgi ve İletişim Teknolojisi, Matematik, Mesleki Gelişim,
Bilişim Teknolojilerinin Temelleri, Paket Programlar, Temel Elektronik ve Ölçme,
Teknik ve Mesleki Resim.
Dal Dersleri: İşletmelerde Beceri Eğitimi, Ağ Temelleri, Grafik ve Animasyon, Web
Tasarımı ve Programlama, İnternet Programcılığı, Açık Kaynak İşletim Sistemi
derslerini alırlar.
MESLEKTE İLERLEME
Meslek liselerinin Bilişim Teknolojileri alanı Web Programcılığı dalından mezun
olanlar istedikleri takdirde Bilgi Yönetimi (Uzaktan Eğitim), Bilgi Yönetimi
(Açıköğretim (Uzaktan Eğitim), Bilgisayar Teknolojisi ve Programlama, Bilgisayar
Teknolojisi ve Programlama (Uzaktan Eğitim), Bilişim-Yönetim, e-Ticaret, İnternet
Gazeteciliği ve Yayıncılığı, Masaüstü Yayıncılık önlisans programlarına sınavsız geçiş
için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
Ayrıca mezunlar ÖSYM tarafından yapılan ÖSS’ye girip yeterli puan almaları ve
üniversitelerin Bilgisayar Öğretmenliği, Bilgisayar Sistemleri Öğretmenliği, Bilişim
Sistemleri ve Teknolojisi (Uygulamalı Bilimler Y.O.), Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim
Sistemleri (Uygulamalı Teknoloji ve İşletmecilik Y.O.), Bilgi Teknolojileri (Bilgisayar
ve Teknoloji Y.O.), Elektronik ve Bilgisayar Öğretmenliği, Yönetim Bilişim Sistemleri
(Uygulamalı Bilimler Y.O.), Yönetim Bilişim Sistemleri (Turizm İşletmeciliği ve
Bilişim Bilimleri Y.O.), Bilgisayar ve Kontrol Öğretmenliği, Bilgisayar ve Öğretim
Teknolojileri Öğretmenliği, Kontrol Öğretmenliği lisans programlarını tercih
etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara
göre öncelikle yerleştirilmektedir.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Mesleki Eğitim Kanunu gereğince işletmelerde uygulamalı eğitim gören
öğrencilere, işletmelerce asgari ücretin % 30’dan az olmamak üzere bir ücret
ödenmektedir.
Eğitim süresince öğrenciler iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigorta
ettirilirler.
Eğitim sonrası işe yeni başlayanlar asgari ücret tutarında, tecrübeli elemanlar
ise asgari ücretin en az 2–3 katı gelir elde edebilmektedirler.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Meslek Bilgi Merkezleri,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu il ve şube
müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder