4 Kasım 2010 Perşembe

UÇAK MOTORLARI BAKIM-ONARIM TEKNİSYENİ mesleği

UÇAK MOTORLARI BAKIM-ONARIM TEKNİSYENİ
_______________________________________________________
TANIM
Uçak mühendislerinin gözetimi ve denetimi altında uçak motorlarının ve diğer hava
araçları motorlarının her türlü bakım ve onarımı, montaj ve servis işlerinin yapılması
aşamalarında görev yapan kişidir.
GÖREVLER
Uçakların motor kısmını kontrol eder, onarım ve bakımını yapar,
Mümkün olduğunca ekonomik davranarak, arızalı parçaların tekrar kullanıma
sunulması veya servis dışı edilmesi işlemlerini yapar,
Bakım ve onarım kataloglarını okur, iş ve işlemleri takip eder, gerekli testleri
yapar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Perçin makineleri,
Kesme aletleri,
Şekillendirme aletleri,
Mekanik/Elektronik ölçüm aletleri,
Motor test üniteleri (bremze vb.),
Yüzey düzgünlük ölçüm aletleri,
Çeşitli el aletleri ve avadanlıklar vb.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Uçak Motorları Bakım ve Onarım Teknisyeni olmak isteyenlerin;
Fiziğe ve özellikle mekanik konulara ilgili ve bu alanlarda başarılı,
Şekil ilişkilerini görebilen,
Ellerini eşgüdümle kullanabilen,
Sorumlu, dikkatli, kurallara uyan,
Başkaları ile işbirliği halinde çalışabilen,
Yenilikleri takip edebilen
Kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Uçak Motorları Bakım ve Onarım Teknisyenleri uçak fabrikalarında, uçak bakım ve
onarım ünitelerinde çalışırlar. Çalışma ortamı genellikle kirli (yağ ve yakıt), kokulu ve
gürültülüdür. Teknisyen, mühendis ve teknikerin denetiminde görevini yapar. İşini
yürütürken birinci derecede alet ve makinelerle ilgilidir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Özel hava yollarında, hava limanlarında, uçak fabrikalarında, uçak bakım-onarım
atölyelerinde, Türk Hava Yolları'nda, uçak fabrikalarının üretim ve montaj hattında
çalışırlar.
Uçak Motorları Bakım-Onarım Teknisyenliği, gelecek görünümü açısından gelişen bir
meslektir. Geniş bir iş ve çalışma alanı vardır.
Teknolojisi sürekli yenilenen ve gelişen bir meslek olduğundan, teknisyenlerin
teknolojiyi takip etmeleri ve bilgilerini yenilemeleri gerekmektedir. İlgili kuruluşlar,
bu konuda devamlı bir eğitim süreci takip etmektedirler.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi, Anadolu Teknik Liselerinin ”Uçak Motorları Bakım-Onarım
Teknisyenliği bölümünde verilmekte iken yeni uygulamaya göre meslek liselerinin
Uçak Bakımı alanı Uçak Gövde – Motor dalında verilmektedir. Bakınız Uçak
Gövde- Motor Teknisyeni. Bu dosyadaki eğitimle ilgili bilgiler değişiklikten önceki
dönemi kapsamaktadır.
31 Aralık 1962 tarihinden itibaren Türkiye'de tescil edilmiş sivil uçaklarla, Türk
hava sahası içinde bulunan ve Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) üyesi
diğer bir devlete ait olan sivil uçak, helikopter ve planörler üzerinde müstakil
olarak periyodik bakım, küçük tamir, yenileme ve uçuşa elverişlilik kontrolü
yapabilmek için uçak bakım teknisyeni lisansına sahip olmak zorunludur. Lisansı
olmayanların belirtilen tarihten sonra uçak bakım teknisyenliği yapmalarına
müsaade edilmemektedir.
Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Dairesi "Uçak Bakım Teknisyeni Lisans
Talimatı"na göre; A Kategori Uçak Bakım Teknisyeni lisansları Ulaştırma
Bakanlığı'nca, belgeler ise Ulaştırma Bakanlığı'nın yetkili kıldığı müesseselerce
verilir.
Uçak bakım teknisyeni lisansı almak isteyenler, Ulaştırma Bakanlığı'nca
yayınlanmış olup usulüne göre doldurulmuş olan formu, arzu edilen lisans için
gerekli tecrübeye sahip olduklarını onaylayan bir belge ile birlikte Ulaştırma
Bakanlığı'na verirler. Bu belge, çalışılan kuruluşlardan alınan referans mektupları,
istenilen lisansla ilgili olarak görmüş oldukları tahsil ve eğitime ait diploma veya
sertifika olabilir.
Ulaştırma Bakanlığı'ndan lisans alabilmek için mutlaka Anadolu Teknik Lisesi
Uçak Motorları Bakım-Onarım bölümünden mezun olmak gerekmektedir. Ama
teknisyen olarak diploması olup da bir işyerinde çalışanlar, çalıştıkları süre en az
(3) üç yıl olmak şartı ile bu işyerinden alacakları bir belge ile kanıtlamaları
halinde Ulaştırma Bakanlığı'ndan lisans almak için, lisans sınavına başvurma
hakkını elde ederler.
Müracaat sahibi Ulaştırma Bakanlığı'nda ya da Ulaştırma Bakanlığı'nca yetkili
kılınmış müesseselerden (Hava Kuvvetleri Komutanlığı, Türk Hava Yolları Genel
Müdürlüğü) birinde masrafı kendisine ait olmak üzere sınava girer ve bu talimat
hükümlerine uygun olarak sınav sonuçları, sınavı yapan kuruluş tarafından bir
rapor halinde Ulaştırma Bakanlığı'na gönderilir. Ulaştırma Bakanlığı, gerekirse
son bir araştırma yapabilir.
Sınavda başarı gösterenlere, durumlarına uygun lisans ve sertifikaları Ulaştırma
Bakanlığı'nca verilir.
İstenilen lisans ve sertifikanın özelliği nedeniyle Türkiye'de sınavı yapmaya
yetkili bir kuruluş yoksa müracaat sahibinin Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü
(ICAO) üyesi bir devletin sivil havacılık otoritesi veya onun yetkilisi ya da onun
tarafından yetkili kılınmış bir müessesede sınava tabi olması ve bu sınavın olumlu
neticeli evrakını, Ulaştırma Bakanlığı'na vermesi gerekir.
Türkiye Cumhuriyeti'nin tabiiyetindeki müracaat sahiplerinin Türkçe okuyup
yazmaları ve konuşmaları zorunludur.
Uçak bakım-onarım teknisyeni lisansı almak için yapılacak sınavlar:
a) Yazılı sınav,
b) Uygulamalı sınav olmak üzere iki bölümdür,
Uygulamalı sınava girebilmek için:
I. Yazılı sınavda başarılı olmak,
II.İstenilen lisansa göre gerekli tecrübeye sahip olmak lazımdır.
Sınav tarihi ve yeri Ulaştırma Bakanlığı veya yetkili kuruluş tarafından belirlenir.
Yazılı ve uygulamalı sınavlarda her konuya ayrı not verilir. Başarılı olmak için her
konuda l00 üzerinden en az 70 puan almak gereklidir.
Yazılı ve uygulamalı sınavda başarılı olamayan aday, başarısız olduğu konularda
tekrar sınava girebilmek üzere en az bir ay sonra müracaat edebilir. Ancak bu
süre boyunca geçerli lisansı olan bir öğretmen veya teknisyenden başarılı
olamadığı her konuda beşer saatlik ders aldığını belgelendirirse bu bir aylık
sürede tekrar sınava alınabilir.
A Kategori, B1 Kategori ve C Kategori "Uçak Bakım-Onarım Teknisyeni" lisansı
almak için en az yaş haddi 21'dir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Anadolu teknik liselerine girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak,
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme
ve Yerleştirme sınavını kazanmış olmak,
Sağlığı girmek istediği okulun ve mesleğin öğrenimine elverişli bulunmak
gerekmektedir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Anadolu teknik lisesinin öğrenim süresi (5) beş yıldır. İlköğretim okulu üzerine,
birinci yıl hazırlık sınıfı olmak üzere geriye kalan (4) dört öğretim yılında yabancı
dilde eğitim yapılmaktadır.
Uçaklar genelde motor-gövde-kanat olarak üç bölümden oluşur. Bu bölümlerde 13
ayrı sistem vardır. Bunlar;
1. Air Conditioner-Oksijen,
2. Oto-Pilot,
3. Haberleşme,
4. Elektrik-Aydınlatma,
5. Yangın,
6. İniş Takımları,
7. Uçuş Kumandaları,
8. Yakıt,
9. Hidrolik,
10. Buzlanma Sistemi,
11. Uçuş Aletleri,
12. Pistonlu Uçak Motorları,
13. Turbojet, Turbo Prop, Turbo Şaft Motorlardır.
Bir Uçak Motoru Bakım-Onarım Teknisyeni, bu 13 ayrı sistemin uçak motoru ile
ilgili her konuda bilgiye sahip olacak, arızayı belirleyecek ve gidermeye yatkın
bilgilerle donatılacak şekilde yetiştirilmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Daha önceki yıllarda Anadolu Teknik Meslek liselerinin Uçak Motorları Bakım ve
Onarımı bölümünden mezun olanlar istedikleri takdirde, Makine, Otomotiv, Tarım
Alet ve Makineleri önlisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler.
Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
Ayrıca, mezunlar ÖSYM tarafından yapılan ÖSS’ye girip başarılı olmaları ve
üniversitelerin Otomotiv Öğretmenliği, Uçak Gövde-Motor (Sivil Havacılık Y.O.),
Uçak Gövde-Motor Bakım (Sivil Havacılık Y.O.), Mekatronik Öğretmenliği lisans
programlarını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer
bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedir.
Mesleki performans ve başarıya göre:
Baş Teknisyen,
Uçuş Teknisyeni,
Teknik Kontrolör,
Kalite Kontrolörü
Olarak meslekte yükselme olanakları bulunmaktadır.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Meslek eğitimi sırasında işletmelerde beceri eğitimi gören öğrencilere asgari
ücretin %30'u oranında ücret ödenir.
İşletmenin sağladığı diğer sosyal imkânlardan faydalanırlar,
Hastalık, iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigorta edilirler,
Eğitimleri süresince muayene ve tedavi masrafları Sosyal Güvenlik Kurumunca
karşılanır.
Eğitimini başarı ile tamamlayan ve girdiği sınavlardan başarılı olarak lisans almaya
hak kazanan teknisyenler, çalıştıkları işyerlerine göre değişen oranlarda kazanç elde
ederler. Bu kazanç iş bilgisi, tecrübe ve işe yatkınlığa göre değişmektedir.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu il ve şube
Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder