4 Kasım 2010 Perşembe

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENİ
____________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurumunda, öğrencilere Türk dili ve edebiyatı ile ilgili eğitim
veren kişidir.
GÖREVLER
Türk dili ve edebiyatı ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB
tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı hazırlar,
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere alanı ile
ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 Alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması
için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev
yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama
defteri,
 Ders kitapları,
 Okul araç ve gereçleri,
 Ders araç ve gereçleri.
B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeninin hem alanı hem de öğretmenlik mesleği ile
ilgili niteliklere sahip kimseler olmaları gerekir.
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni olmak isteyenlerin;
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 Sözel yeteneği gelişmiş,
 Dil ve edebiyata ilgi duyan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni, sınıfta görev yapar. Görevini genellikle ayakta
yürütür. Çalışma ortamı oldukça gürültülü ve biraz tozludur.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi aşağıda belirtilen üniversitelere bağlı eğitim fakültelerinin “Türk
Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği” bölümünde verilmektedir.
 Atatürk Üni. (Erzurum) Fen-Edebiyat Yüksekokulu
 Balıkesir Üni. Fen-Edebiyat Fakültesi
 Başkent Üni (Ankara) Fen-Edebiyat Fakültesi
 Dicle Üni. (Diyarbakır) Fen-Edebiyat Fakültesi
 Doğu Akdeniz Üniversitesi,
 Dokuz Eylül Üni. (İzmir) Eğitim Fakültesi
 Gazi Üni. (Ankara) Fen-Edebiyat Fakültesi/Eğitim Fakültesi
 Girne Amerikan Üniversitesi,
 Hoca Ahmet Yesevi Uluslar arası Türk-Kazak Üniversitesi,
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Dilbilgisi,
 Sosyal Bilgiler.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavında (LYS)
“Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği” lisans programı için yeterli “TS-2”
puan almak.
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
“Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir
yüksek öğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Sosyal
Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür ve
Sınıf Öğretmenliği, Türkçe-Matematik alanları mezunları ile Öğretmen Okulu ve
Köy Enstitüsünden mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından
yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek
bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler. (Kılavuz Tablo
3A)
Ancak kendi alan/kol/bölümlerin dışında bir yüksek öğretim programlarını tercih
eden adayların yerleşme şansı azalmaktadır.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Eğitim Fakültelerinin "Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği" bölümünde eğitim
süresi 5 yıldır.
Eğitim süresince;
1 Yıl: Türkiye Türkçesi, Osmanlı Türkçesi, Türk Dili tarihi, Türkçe-Kompozisyon,
Eski Türk Edebiyatına Giriş, Yeni Türk Edebiyatına Giriş, Türk Halk Edebiyatına
Giriş, Atatürk İlkeleri ve Mürekkep Tarihi, Yabancı Dil, Bilgi Teknolojisi
Kullanımı, Türkiyede Türk, Osmanlı Türk, Türk Dili, Klasik Türk Literatüre Giriş,
Çağdaş Türk Literatüre Giriş, Halk Edebiyatına Giriş, Atatürk İlkeleri ve İnkılap
Tarihi, Temel Bilgisayar Bil.ve Basic Prog.Dili.
2. Yıl: Türkiye Türkçesi, Osmanlı Türkçesi, Eski Anadolu Türkçesi, Yeni Türk
Edebiyatı, Eski Türk Edebiyatı, Orhun Türkçesi, Türk Halk Edebiyatı, Edebiyat
Teorileri, Türkiyede Türk, Osmanlı Türk, Eski Anadolu Türk, Modern Türk
Edebiyatı, Klasik Türk Edebiyatı, Orhun Türk, Türk Halk Edebiyatı, Edebiyat
Teorileri, Uygur Türkçesi,
3. Yıl: Çağdaş Türk Lehçeleri, Yeni Türk Edebiyatı, Eski Türk Edebiyatı, Eski
Türk Edebiyatında Nesir, Türk Halk Edebiyatı, Karahanlı Türkçesi, Türk Halk
Bilimi, Klasik Türk Edebiyatı, Prosein Klasik Türk Edebiyatı, Harezm-Kıpçak
Türkçesi,
4. Yıl: Çağatay Türkçesi, Yeni Türk Edebiyatı, Eski Türk Edebiyatı, Tenkit
Tarihi, Türk Halk Edebiyatı, Eleştiri Tarihçesi, Türk Halk Edebiyatı, Klasik Türk
Edebiyatı, Araştırma Projeleri
Derslerini almaktadırlar.
Öğrenciler eğitimleri sırasında okullarda uygulama yapmaktadırlar.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Türk Dili Edebiyatı Öğretmenliği” lisans
diploması ve "Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
“Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü ve Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları
Bölümü” bölüm mezunları Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans
Programını veya Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) işbirliği ile
açılan /açılacak pedagojik Formasyon programını başarı ile tamamlayanlar, lise ve
dengi okullarda “Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni” olabilirler.
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenleri, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaöğretim
kurumlarında, özel okul ve dershanelerde branşlarında çalışabilirler.
Türk Edebiyatı, Dil ve Anlatım, Türkçe, Drama, Çocuk Edebiyatı, Halk Bilim,
Diksiyon, Sanat Etkinlikleri, Halk Kültürü, Diksiyon ve Hitabet, Osmanlı
Türkçesi, Etkili Konuşma derslerine girebilirler.
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenleri, iş bulmakta zorluk çekmemektedirler.
Öğretmenler rotasyona tabi tutulduklarından ve zorunlu hizmetleri dolayısıyla
yurdun her kesiminde görev yapmak durumundadırlar. Yazar, şair, araştırmacı
olabilecekleri gibi köşe yazarı olarak da çalışabilirler. Radyo-TV ve basılı yayın
kuruluşlarında çalışma olanakları bulunmaktadır. Öğretmenlik dışında sayılan bu
çalışma yerleri, kişinin kendini yetiştirme durumuna, ilgisine ve ideallerine göre
şekillenmektedir.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Bu programı ilk beş tercihinde gösteren ve bu programa yerleştirilen adaylardan
belli koşulları taşıyanlara MEB’ca burs sağlanır.
Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenci
kredisinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs
olanaklarından da yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda “Öğretmen” olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları
Yasası’na göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu
öğretmenler yan ödeme, ek ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
Her yıl okullar açılmadan önce, tüm öğretmenlere eğitim-öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
Özel öğretim kurumlarında çalışanların elde ettikleri kazanç, net asgari ücretin
en az 4 katı tutarındadır.
MESLEKTE İLERLEME
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
Üniversitelerde akademik kariyeri seçenler profesörlüğe kadar yükselebilirler.
BENZER MESLEKLER
 Tarih Öğretmenliği,
 Türkçe Öğretmenliği.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 ÖSYS Başvuru Kılavuzu-2008,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-
2000,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
 MEB’in 80 Sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder