4 Kasım 2010 Perşembe

TÜRKÇE ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
TÜRKÇE ÖĞRETMENİ
____________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurumunda, öğrencilere Türkçe ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Türkçe konusu ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı MEB
tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Türkçe Öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı hazırlar,
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere alanı ile
ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 Alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması
için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev
yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama
defteri,
 Ders kitapları,
 Okul araç ve gereçleri,
 Ders araç ve gereçleri.
 Okul kitaplığı.
B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Türkçe Öğretmeninin hem alanıyla ilgili hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili
niteliklere sahip olması gerekir.
Türkçe Öğretmeni olmak isteyenlerin;
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 Sözel yeteneği gelişmiş,
 Dil ve edebiyata ilgi duyan
 Kitap okumayı seven,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Türkçe Öğretmeni, sınıfta ve bazen kütüphanede görev yapar. Görevini genellikle
oturarak yürütür. Çalışma ortamı biraz tozlu ve gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi, aşağıda belirtilen üniversitelere bağlı eğitim fakültelerinin
“Türkçe Öğretmenliği” bölümlerinde verilmektedir.
 Abant İzzet Baysal Üniversitesi-Eğitim Fakültesi
 Adıyaman Üniversitesi- Eğitim Fakültesi
 Afyon Kocatepe Üni. Eğitim Fakültesi
 Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Ahi Evran Üniversitesi (Kırşehir)- Eğitim Fakültesi
 Akdeniz Üniversitesi,
 Amasya Üniversitesi- Eğitim Fakültesi
 Atatürk Üni. (Erzurum) Fen-Edebiyat Yüksekokulu
 Balıkesir Üni. Eğitim Fakültesi
 Başkent Üni. Eğitim Fakültesi
 Celal Bayar Üni. (Manisa) Eğitim Fakültesi
 Cumhuriyet Üni (Sivas). Eğitim Fakültesi
 Çanakkale 18 Mart Üni. Eğitim Fakültesi
 Çukurova Üni (Adana) Eğitim Fakültesi
 Dicle Üni. (Diyarbakır) Eğitim Fakültesi
 Dokuz Eylül Üni. (İzmir) Eğitim Fakültesi
 Dumlupınar Üni. (Kütahya) Eğitim Fakültesi
 Erciyes Üni. (Kayseri) Eğitim Fakültesi
 Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Fırat Üni. (Elazığ) Eğitim Fakültesi
 Gazi Üni. (Ankara) Eğitim Fakültesi
 Gaziantep Üni. Eğitim Fakültesi
 Giresun Üni. Eğitim Fakültesi
 Hakkari Üniversitesi,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
 İnönü Üni. (Malatya) Eğitim Fakültesi
 İstanbul Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Kafkas Üni. (Kars) Eğitim Fakültesi
 Karadeniz Teknik Üni. (Trabzon) Eğitim Fakültesi
 Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Kilis 7 Aralık Üni. Eğitim Fakültesi
 Kocaeli Üni. Eğitim Fakültesi
 Marmara Üni. Eğitim Fakültesi
 Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi(Burdur) Eğitim Fakültesi
 Mersin Üni. (İçel) Eğitim Fakültesi,
 Muğla Üniversitesi,
 Mustafa Kemal Üniversitesi (Hatay) Eğitim Fakültesi
 Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Niğde Üni. Eğitim Fakültesi
 Ondokuz Mayıs Üni. (Samsun) Eğitim Fakültesi
 Pamukkale Üni. (Denizli) Eğitim Fakültesi
 Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Selçuk Üni. (Konya) Eğitim Fakültesi
 Trakya Üni. (Edirne) Eğitim Fakültesi
 Uludağ Üni. (Bursa) Eğitim Fakültesi
 Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi,
 Uşak Üni. Eğitim Fakültesi,
 Yakındoğu Üniversitesi,
 Yüzüncüyıl Üni. (Van) Eğitim Fakültesi
 Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Doğu Akdeniz Üniversitesi (Kıbrıs) Eğitim Fakültesi
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Dilbilgisi,
 Sosyal Bilgiler.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavında (LYS)
“Türkçe Öğretmenliği” lisans programı için yeterli “TS-2” puan almak.
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
“Türkçe Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim
programını tercih etmek gerekmektedir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Sosyal
Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür ve
Sınıf Öğretmenliği, Türkçe-Matematik alanları mezunları ile Öğretmen Okulu ve
Köy Enstitüsünden mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından
yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek
bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler. (Kılavuz Tablo
3A)
Ancak kendi alan/kol/bölümlerin dışında bir yüksek öğretim programlarını tercih
eden adayların yerleşme şansı azalmaktadır.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Öğrenciler eğitim ve öğretim boyunca;
1. Yıl: Yazı Yazma Teknikleri, Türk Dil Bilgisi, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Yazılı
Anlatım, Sözlü Anlatım, Osmanlı Türkçesi, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi,
Yabancı Dil, Eğitim Bilimine Giriş, Eğitim Psikolojisi,
2. Yıl: Türk Dil Bilgisi, Türk Halk Edebiyatı, Eski Türk Edebiyatı, Yeni Türk
Edebiyatı, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Bilgisayar, Öğretim İlke ve Yöntemleri,
Türk Dil Bilgisi, Genel Dilbilimi, Etkili İletişim, Öğretim Teknolojileri ve Materyal
Tasarımı,
3. Yıl: Anlama Teknikleri, Çocuk Edebiyatı, Dünya Edebiyatı, Topluma Hizmet
Uygulamaları, Özel Öğretim Yöntemleri, Sınıf Yönetimi, Anlatma Teknikleri,
Yabancılara Türkçe Eğitimi, Türk Eğitim Tarihi, Uygarlık Tarihi, Ölçme ve
Değerlendirme,
4. Yıl: Tiyatro ve Drama Uygulamaları, Türkçe Ders Kitabı Uygulamaları, Okul
Deneyimi, Rehberlik, Özel Eğitim, Dil ve Kültür, Türk Eğitim Sistemi ve Okul
Yönetimi, Öğretmenlik Uygulaması ve seçmeli
Dersleri alırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Türkçe Öğretmenliği” lisans diploması ve
“Türkçe Öğretmeni” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Meslek elemanlarının büyük çoğunluğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda
Türkçe Öğretmeni olarak çalışırlar.
Ayrıca, Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni olarak da çalışabilmektedirler.
Yazar, şair, araştırmacı olabilecekleri gibi editör olarak da çalışabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Bu programı ilk beş tercihinde gösteren ve bu programa yerleştirilen adaylardan
belli koşulları taşıyanlara MEB’ca burs sağlanır. Öğrenciler eğitimleri süresince
Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenci kredisinden ve diğer kamu kurum ve
kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs olanaklarından da yararlanabilirler.
Ayrıca, Kurumun yurt hizmetlerinden de yararlanılabilir. Bunların dışında
öğrenciler çeşitli kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da istifade
edebilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda “Öğretmen” olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları
Yasası’na göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu
öğretmenler yan ödeme, ek ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar.
Her yıl okullar açılmadan önce, tüm öğretmenlere eğitim-öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği,
H- EK BİLGİLER
-
I- YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
 Meslek elemanları,
 ÖSYS Başvuru Kılavuzu-2010,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-
2000,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
 MEB’in 80 Sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder