4 Kasım 2010 Perşembe

TRİKOTAJ ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
TRİKOTAJ ÖĞRETMENİ
____________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, trikotaj
ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Trikotaj konusu ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB
tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Trikotaj Öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitiminden sorumlu olduğu grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime
hazır durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin
bakımlarını ve basit onarımlarını yapar.)
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile
ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere
rehberlik eder,
 Çevresindeki sanayi kuruluşları ile işletmelerdeki gelişmeleri izler, bunların
öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev
yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri eğitim-öğretim programı, yıllık ve günlük
çalışma planları, not defteri, ders defterleri ve yoklama fişi, öğrenci iş
takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları,
meslek alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar,
 Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, TV, video bantları, saydam,
bilgisayar, Bilgisayar yazılımları, CD vb.),
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 Trikotaj makineleri ve cihazlar,
 Çeşitli dikiş makineleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Trikotaj Öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili
niteliklere sahip olması gerekir.
Trikotaj Öğretmeni olmak isteyenlerin;
 El ve gözü eşgüdümle kullanabilen,
 Renkleri ayırt edebilen,
 Ellerini ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen,
 Makineleri çalıştırmaktan hoşlanan,
 Uzun süre ayakta çalışabilecek fiziki güce sahip,
 Dikkatli ve titiz,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 Öğrenciler üzerinde gerekli disiplini sağlayabilen,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 Kendini geliştirme istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Trikotaj Öğretmeni atölyelerde ve sınıflarda görev yapar. Öğretmenlik görevini
çoğunlukla ayakta yürütür. Çalışma ortamı iyi aydınlatılmış, tozlu ve gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi;
Gazi Üniversitesi Yaygın Eğitim Fakültesi "Trikotaj Öğretmenliği" bölümünde
verilmekte iken, bu bölüme artık öğrenci alınmaması nedeniyle, D- Meslek
Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler “Trikotaj Öğretmenliği” bölümü eğitiminin
verildiği zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Matematik,
 Kalıp, Uygulama, Makine, Tekstil Teknolojisi gibi derslerde başarılı olmak
gerekmektedir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “Trikotaj Öğretmenliği” lisans programı
için yeterli “Sözel (SÖZ) ” puan almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim
Programları ve Kontenjanları Kılavuzu’nda “Trikotaj Öğretmenliği” lisans
programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek
gerekmektedir.
Meslek liselerinin Dekoratif El Sanatları, El Sanatları / El Sanatları ve Çiçek / El
Sanatları Teknolojisi, Örme Hazır Giyim, Tekstil Konfeksiyon, Trikotaj
Bölümlerinden mezun olanlar “Trikotaj Öğretmenliği” lisans programına
yerleştirilirken ilgili ağırlıklı ortaöğretim başarı puanları 0.65 ile çarpılarak ÖSS
puanlarına eklendiğinden diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir
ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Bölümde okutulan temel dersler şunlardır: Trikotaj Temel Teknikleri, Mesleki
Makine Teknolojisi, Trikoda Birleştirme Teknikleri, Trikotaj Süsleme Teknikleri,
Çocuk Giysileri Yapım Teknikleri, Triko Ev Aksesuarları Yapım Teknikleri, Triko
Kadın Giysileri Yapım Teknikleri, Triko Giyim Aksesuarları Yapım Teknikleri,
Trikoda Örgü Analizi, Trikotajda Ürün Tasarımı, Triko Erkek Giysileri Yapım
Teknikleri, Trikotaj Teknikleri ile Üretim, Trikotaj Eğitim ve Öğretiminde
Metodoloji, Fantazi Triko Giyim Yapım Teknikleri.
Ayrıca; fakülte son sınıfta öğrenciler bir yarıyıl "Öğretmenlik Uygulaması"
yaparlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
“Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Trikotaj Öğretmenliği” lisans diploması ve
"Teknik Öğretmen” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Meslek elemanlarının büyük çoğunluğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı endüstri
meslek lisesi, teknik lise, kız meslek lisesi, Anadolu kız meslek lisesi vb. okullarda,
Tekstil Teknolojisi alanının Endüstriyel Örme dalının alan ortak ve dal dersleri;
alanın diğer dallarının bu dallarla ilgili alan ortak ve dal derslerini; diğer alanların
bu dallarla ilgili alan ortak/dal derslerini vermektedirler.
Mesleğe yönelik eğitim sunan özel eğitim kurumlarında, özel sektörde giyim
endüstrisi ile ilgili atölyelerde çalışma olanağı bulabilmektedirler.
Olanakları elverenler kendi işyerlerini açabilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Meslek eğitimi süresince kazanç söz konusu değildir. Ancak koşulları uygun olan
öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu'nun kredisinden
yararlanabilirler, ayrıca çeşitli kuruluşların burslarından yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan ve yeri göreve başlayan öğretmenler
657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu'na göre 9. derecenin 1. kademesinden göreve
başlayarak, maaş, yan ödeme, ek ders ücreti alırlar. Ayrıca, görev yaptıkları okul
bünyesinde döner sermaye işletmesi bulunduğu takdirde döner sermaye
ücretinden belli oranda pay alırlar.
Ayrıca, her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı
adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
Özel sektörde ise ücretler değişkenlik göstermektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra üniversite bünyesinde yüksek lisans yapabilirler.
Çalıştıkları eğitim kurumunda ve işletmelerde yönetim kademelerinde görev
alabilirler.
Milli Eğitim Bakanlığınca açılan sınavda başarılı olanlar “Eğitim Yöneticiliği”
yapabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Giyim/Hazır giyim Öğretmenliği,
 Dokuma Öğretmenliği,
 El sanatları Öğretmenliği,
 Örme Teknikerliği.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 ÖSYS Başvuru Kılavuzu-2010,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-
2000,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
 MEB’in 80 Sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder