4 Kasım 2010 Perşembe

TRİKOTAJCI/ÖRMECİ mesleği

TRİKOTAJCI/ÖRMECİ
TANIM
Kadın, erkek ve çocuk giyim eşyaları ve ev tekstilinin endüstriyel (makine ile) örgü ve
dikimini yapan kişidir.
GÖREVLER
Makineye ve örgüye uygun iplikleri hazırlar,
Yapılacak örgüye göre trikotaj makinesini ayarlar,
Makinede örgü işlemini gerçekleştirir.
Örülen kumaş parçalarının dikimini yapar,
Ütü ve kalite kontrolünü yapar,
Makinelerin basit onarım ve bakımlarını yapar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Makine ve örgüye göre iplikler,
Trikotaj makineleri(Mekanik ve elektronik)
Koruyucu iğneler,
Aktarma aletleri,
Boş desen kartları, makineye ait dolu desen kartları,
Tarak, makas vs.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
İşini yapmasına engel bedensel ve zihinsel özrü olmayan,
Çok dikkatli,
Göz ve el koordinasyonu gelişmiş,
Çizim yeteneği olan,
Aynı işi yapmaktan bıkmayan, sabırlı,
İnsanlarla iyi ilişkiler kurabilen, girişken
Renk ve şekil algılama yeteneği gelişmiş kimseler olması gerekir.
Mesleğin Yapılmasını Engelleyen Durumlar
Boyun fıtığı, bel fıtığı, astım gibi hastalıklar, el-kol gibi ortopedik özürlerin bulunması
bu mesleğin yapılmasını engeller.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Trikotajcılar; kapalı, tozlu, gürültülü mekânlarda çalışırlar. Atölyeler sürekli olarak
aydınlıktır. Makinelerden kaynaklanan titreşim vardır.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Trikotaj, hazır giyim endüstrisinin bir parçasıdır. Giysiler, insanların kendileri ve
çevreleri hakkındaki duygularını yansıtır. Giyim bireyin kişisel bir parçası gibidir. Son
yapılan araştırmalar bireyde giyinmenin önemini; başarılarına, başarısızlıklarına,
toplumdaki yerine bağlı olduğunu göstermektedir. Giyim, bireyin iç dünyasını oluşturan
ve kendine güven duygusunu destekleyen önemli bir güç oluşmasını sağlar. Bu çerçevede
trikotajcılar, kamu ve özel işletmelerde, atölyelerde, moda merkezlerinde iş
bulabilirler. Konfeksiyon mağazalarına sipariş iş yapabilir ve kendi iş yerlerini
kurabilirler.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi yeterli başvuru olması durumunda tüm mesleki eğitim merkezlerinde
“Tekstil” alanı “Örmecilik” dalında verilmektedir. Ayrıca, meslek liselerinin “Tekstil
Teknolojisi” alanı “Endüstriyel Örme” dalında da bu mesleğin eğitimi verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Çıraklık eğitimine başlayabilmek için;
En az ilköğretim okulu mezunu olmak,
14 yaşını doldurmuş olmak,
Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmak,
Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri sahibi ile çıraklık sözleşmesi imzalamak
gereklidir.
Meslek lisesinde mesleğin eğitimini görmek için ilköğretim okulu mezunu olmak ve
meslek liselerine giriş şartlarını taşımak gerekmektedir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleki eğitim merkezlerinde mesleğin eğitim süresi ilköğretim okulu mezunları için 3
yıl, lise ve dengi okul mezunları için 1,5 yıldır. Meslek liselerinde ise eğitim süresi 4
yıldır.
Öğrenciler teorik eğitimlerini haftada bir gün mesleki eğitim merkezlerinde, pratik
eğitimlerini ise beş gün işyerinde görürler. Eğitim süresince; Matematik ve Mesleki
Matematik, Türkçe, Teknik Resim, İş Güvenliği, Meslek Bilgisi, Meslek Resmi, İşletme
Bilgisi ve Kooperatifçilik, Toplam Kalite Yönetimi derslerini alırlar.
MESLEKTE İLERLEME
Meslekte usta ve usta öğretici unvanlarına yükselmek mümkündür. Mesleki eğitim
merkezlerinden kalfa olarak mezun olanlar bir işyerinde çalışıp aynı zamanda teorik
eğitimlerine de devam edebilirler. Ustalık eğitimi 1 yıl süreli olup, bu eğitimde insan
sağlığı ve iş güvenliği, iş ve insan ilişkileri, çalışma hukuku, işletme bilgisi, sigorta ve
vergi mevzuatı, muhasebe ve ekonomi derslerinin yanı sıra ileri meslek bilgisi
derslerini alırlar. 1 yılsonunda ustalık sınavlarına katılabilirler.
Ustalık için öngörülen teorik eğitime devam etmeyenler ise bir işyerinde 5 yıl
çalıştıktan sonra (çalıştıklarını SGK primleri ile belgelemek şartıyla) ustalık sınavına
katılabilirler. Ustalık belgesi alanlar mesleki eğitim merkezlerinde 40 saatlik iş
pedagojisi kurs programını tamamlayıp sınavda başarılı olduktan sonra “Usta
Öğreticilik” belgesi alabilirler.
Ustalık belgesine sahip olanlar veya bunları işyerinde çalıştıranlar bağımsız işyeri
açabilirler. Ayrıca, işyerinde çırak çalıştırması içinde “Usta Öğretici” belgesine
sahip çalışanın olması zorunludur.
İlköğretim (ortaokul) mezunu kalfa ve ustalar, mesleki ve teknik açık öğretim
lisesine devam ederek, meslek lisesi diploması alabilirler.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Bu mesleğin pratik eğitimi esnasında 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununa göre
işletmede beceri eğitimi gören öğrenci asgari ücretin % 30’undan az olmamak üzere
bir ücret almaktadır.
Eğitim gören çırak adaylarının iş kazası, iş riski ve meslek hastalıkları ile ilgili sağlık
sigorta primleri devletçe karşılanmaktadır.
Kalfalık belgesi alan kişilerin alacakları ücret piyasa fiyatları ve pazarlığa bağlı
olarak değişmektedir.
Aylıklı olarak çalışabilecekleri gibi parça başı ücret yahut prim sistemi ile
çalışmaktadırlar.
İşinde uzmanlaşan ve kendi atölyesini kurmuş kişiler, kalite, reklâm, pazarlama
konularındaki başarılarına göre daha yüksek gelir elde edebilirler.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili Eğitim Kurumları,
Meslek Elemanları
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi Bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder