4 Kasım 2010 Perşembe

SEYAHAT İŞLETMECİLİĞİ VE TURİZM REHBERLİĞİ ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
SEYAHAT İŞLETMECİLİĞİ VE
TURİZM REHBERLİĞİ ÖĞRETMENİ
________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, seyahat
işletmeciliği ve turizm rehberliği ile ilgili eğitim veren kişidir.
________________________________________________________
GÖREVLER
Seyahat işletmeciliği ve turizm rehberliği ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve
davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle
kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta
belirtilmiştir.
Seyahat işletmeciliği ve turizm rehberliği öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile
ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere
rehberlik eder,
 Çevresindeki turizm işletmelerindeki gelişmeleri izler, ihtiyaçları saptar,
bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev
yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma
planları, not defteri, ders defteri, yoklama fişi, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları,
meslek alanı ile ilgili çeşitli mesleki ve teknik yayınlar.
 Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, TV., video bantları, slayt,
saydam, bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb.).
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Seyahat işletmeciliği ve turizm rehberliği öğretmeninin hem alanı hem de
öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Seyahat işletmeciliği ve turizm rehberliği öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Sözel ve sayısal yeteneğe sahip,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Seyahat işletmeciliği ve turizm rehberliği öğretmeni, sınıfta, seyahat ve turizm
işletmelerinde (otel, motel, restoran vb.) görev yapar, görevini genellikle ayakta
yürütür. Çalışma ortamı genellikle sessiz ve temizdir.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi;
Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi “Seyahat İşletmeciliği
ve Turizm Rehberliği Öğretmenliği” bölümünde verilmekte iken bu bölüme
artık öğrenci alınmamakta olup, eğitimle ilgili bilgiler eğitimin devam ettiği
dönem için geçerlidir.
Mesleğin eğitimi Gazi Üniversitelerin Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi
“Seyahat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği Öğretmenliği” bölümünde
verilmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
 Türkçe,
 Matematik,
 Yabancı Dil.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
Lise veya dengi okul mezunu olmak,
Öğrenci Seçme Sınanı’nda (ÖSS) “Eşit Ağırlık-1 (EA-1)” puan almak,
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları ve
Kontenjanları Kılavuzu’nda “Seyahat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği
Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih
etmek gerekmektedir.
Meslek liselerinin; Deniz Turizmi, Otelcilik ve Turizm, Seyahat
Acentacılığı/Seyahat Acenteciliği, Turizm, Otel işletmeciliği, Konaklama
Hizmetleri bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme
Sınavını (ÖSS) kazanıp, Seyahat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği
Öğretmenliği lisans programını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları
nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.
Host ve Hosteslik (Otobüs),Otobüs İşletmeciliği,Otobüs Şoförlüğü (Kaptanlık),
Seyahat ve Tur İşletmeciliği, Seyahat İşletmeciliği / Seyahat ve Turizm
İşletmeciliği, Seyahat İşletmeciliği ve Tur Operatörlüğü, Sivil Hava Ulaştırma
İşletmeciliği, Turizm ve Seyahat İşletmeciliği, Turizm Rehberliği, Uluslararası
Taşımacılık Yönetimi, Yatçılık ve Yat İşletmeciliği, Ulaştırma ve Otomotiv,
Uluslar arası Taşımacılık Yöntemi Ön lisans programını başarı ile bitirenler,
ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda (DGS) başarılı oldukları
takdirde, “Seyahat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği Öğretmenliği” lisans
programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Öğrenciler eğitim ve öğretim süresince aşağıdaki dersleri alırlar;
a) Genel Kültür Dersleri:
Genel Matematik, T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Türk Dili, Yabancı Dil,
b) Meslek Dersleri:
Genel Turizm, Genel Ekonomi, Genel Muhasebe, Genel İşletme, Hukuk Başlangıcı,
Turizm İşletmeciliği, Dünya Uygarlık Tarihi, Arkeolojiye Giriş, Gelişim ve
Öğrenme, Turizm Coğrafyası, Rehber Turizm İşletme İlişkileri, Turizm
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Ekonomisi, Türk ve Anadolu Mitolojisi, İstatistik, Temel Bilgisayar Bilgisi,
Seyahat İşletmelerinde Maliyet, Organizasyon ve Yönetim, Dinler Tarihi, Yunan
Roma Mitolojisi, İlk Yardım, Turizm Pazarlaması, Halk Bilimi, Anadolu
Uygarlıkları, Sanat Tarihi, Seyahat İşletmeciliği, İnsan Kaynakları Yönetimi,
Anadolu Demografisi ve Etnolojisi, Anadolu Uygarlıkları, Türk Tarihi, Araştırma
Teknikleri, Tur Yönetimi, Turizmde Dış Tanıtım, Halkla ilişkiler, Turizm Mevzuatı,
c) Mesleki Formasyon Dersleri:
Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Okul Deneyimi, Gelişim ve Öğrenme, Öğretimde
Planlama ve Değerlendirme, Sınıf Yönetimi, Özel Öğretim Yöntemleri,
Öğretmenlik Uygulaması, Rehberlik, Mezuniyet Projesi.
Ayrıca eğitim sırasında okullarda uygulama çalışmaları da yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara lisans diploması ve ''Seyahat İşletmeciliği
ve Turizm Rehberliği Öğretmeni " unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Anadolu otelcilik ve turizm meslek liselerinde,
Anadolu ticaret ve ticaret meslek liselerinde, çok programlı liselerde, Anadolu
iletişim meslek liselerinde, meslek eğitim merkezlerinde Eğlence Hizmetleri,
Konaklama ve Seyahat Hizmetleri alanlarında görev yaparlar.
Anadolu otelcilik ve turizm meslek lisesinin; Yiyecek-İçecek Konaklama
Hizmetleri Seyahat İşletmeciliği/Acenteciliği Eğlence Hizmetleri alanlarının
teorik ve uygulamalı meslek dersleri Anadolu ticaret meslek lisesi turizm alanının
teorik ve uygulamalı meslek dersleri,Turizm eğitim merkezlerinin; Ön Büro
Teknolojisi Kat Hizmetleri Teknolojisi Yiyecek ve İçecek Servisi Teknolojisi
alanlarının teorik ve uygulamalı meslek dersleri, Diğer okul türlerinin; Servis
Hizmetleri Servis Kat Hizmetleri Resepsiyon Resepsiyon (Ön Büro) Seyahat
Acenteliği Seyahat Acenteliği Mutfak Yat Kaptanlığı Turizm Alanı/dalının
teorik ve uygulamalı meslek dersleri İşletme Bilgisi ve Toplam Kalite Yönetimi,
Girişimcilik, Eğlence Hizmetleri Alanının; Animatörlük Çocuk Animatörlüğü
Dallarının alan ortak ve dal dersleri gibi dersleri verirler.
Mesleki eğitime ve turizm sektörüne eleman kazandırılması konusuna verilen
önem doğrultusunda turizm otelcilik okullarında eğitici kadrosuna gereksinim
duyulmaktadır. Seyahat işletmeciliği ve turizm rehberliği öğretmeni olarak
çalışmak istemeyenler ise, turizm işletmeleri, sosyal tesisler ve otellerde,
seyahat acentalarında turizm elemanı işletmecisi ve yöneticisi olarak da sektörle
ilgili iş alanlarında çalışabilmektedirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenci
kredisinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs
olanaklarından da yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan, yeni göreve başlayan meslek mensubu
657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda çalışırlar. Bu ücret kıdeme ve yıllık
belirlenen katsayı artışlarına göre belli aralarla değişmektedir.
Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı
adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
Özel mesleki eğitim kuruluşlarında görev yapanlar değişik ücretlerle çalışırlar.
MESLEKTE İLERLEME
Aynı zamanda yüksek lisans ve doktora eğitimi alarak, akademik kariyer
yapabilirler.
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Turizm ve Otelcilik Öğretmeni,
 Otel ve Restorant İşletmecisi.
EK BİLGİLER
-
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
Meslek elemanları,
 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu-2010,
 2008 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2008 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak
Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek
Öğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin
Esaslar ile Değişiklik yapılmasına dair Esaslar (12.07.2004 tarih ve 119 sayılı
kurul kararı) ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı
Talim Terbiye Kurulu Kararı
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder