5 Kasım 2010 Cuma

RESİM / GRAFİK ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
RESİM / GRAFİK ÖĞRETMENİ
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, resim / grafik ile
ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Resim / grafik ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki
öğrenci gruplarına hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim
programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Resim / grafik öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitiminden sorumlu olduğu grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır
durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve
basit onarımlarını yapar.)
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili
bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik
eder,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma planları,
not defteri, ders defteri, yoklama fişi, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek alanı
ile ilgili çeşitli teknik yayınlar,
 Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, TV, video bantları, saydam, bilgisayar,
bilgisayar yazılımları, CD vb.).
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Resim / grafik öğretmeninin hem alanıyla ilgili hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili
niteliklere sahip olması gerekir.
Resim / grafik öğretmeni olmak isteyenlerin:
 Şekil ve uzay ilişkilerini görebilen,
 Renk ve şekilleri en ince ayrıntıları ile algılayabilen,
 Hayal gücü zengin, yaratıcı ve genel kültürü olan,
 Tasarımlarını çizgilerle ifade edebilen,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 Planlama ve koordine etme yeteneği olan, konusunda bilgi verebilen,
 Estetik görüş sahibi, güzel sanatlara karşı ilgili ve bu alanda başarılı,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Resim / grafik öğretmeni, sınıfta, atölyede ve işletmelerde görev yapar, görevini
genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı temiz, zaman zaman gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Önceki yıllardan “Uygulamalı Resim Öğretmenliği, Mesleki Resim Öğretmenliği ve Grafik
Öğretmenliği” lisans programını bitirenler Milli Eğitim Bakanlığı tarafından Resim / Grafik
Öğretmeni olarak atanabilirler.
Ayrıca üniversitelerin “Grafik Bölümü/Anasanat Dalı, Resim, Fotoğraf ve Grafik Sanatlar,
Grafik Tasarımı” programlarını bitirenlerden Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz
Yüksek Lisans Programını veya Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) işbirliği
ile açılan / açılacak Pedagojik Formasyon Programını başarı ile tamamlayanlar, lise ve dengi
okullarda Resim / Grafik Öğretmeni olarak atanabilirler.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
Resim.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavında (YGS) herhangi bir puan türünden barajı aşarak
başarılı olduktan sonra, ilgili üniversitece yapılacak olan özel yetenek sınavında
girmeleri ve başarılı olmaları gerekmektedir.
ÖSYM tarafından yapılan (YGS) sınav barajını geçen adaylar daha sonra ilgili
üniversitelerin belirlediği tarihlerde yapılan yetenek sınavı ve mülakata sonuçlarına göre
üniversitelerde bu bölümlere yerleştirilmektedirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
Bilgisayar Destekli Yayıncılık, İnternet Gazeteciliği ve Yayıncılık, Masaüstü Yayıncılık,
Matbaacılık, Matbaacılık ve Baskı Teknikleri, “Fotoğrafçılık”, “Fotoğrafçılık ve
Kameramanlık”, “Grafik”, Grafik “Tasarımı”,“Serigrafi” Tasarım ev Basım-Yayımcılık, Basım
ve Yayın Teknolojileri , Basın ve Yayıncılık, Bilgisayar Destekli Tasarım ve Animasyon,
Grafik ve Reklamcılık, Marka İletişimi, Web Teknolojileri ve Programlama ön lisans
programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı
oldukları takdirde, “Grafik” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Öğrenciler eğitim ve öğretim boyunca;
 Mesleki ve teknik bilgi ile yaratıcılığını birleştirerek, yeni tasarımlar yapmasını,
 Tasarımlara uygun baskı yöntemlerini kullanmasını,
 Yeni bir ürünün tanıtımına yönelik projeler geliştirmesini,
 Baskı tekniklerinin bütününü,
 Kullandığı makine araç-gerecin basit bakım ve onarımını yapmasını öğrenir.
Eğitim süresince; Temel Sanat Eğitimi, Grafik Tasarım Uygulama, Desen, Yazı, Tipografi,
Fotoğraf, Teknik Resim, Estetik, Sanat Tarihi, Bilgisayar Grafiği, Tasarım Psikolojisi,
Tasarım Teorisi ve Yöntemler, Grafik-Tasarım ve Uygulama, Tanıtım Grafiği, Eğitimde
Ölçme ve Değerlendirme, Genel Öğretim Metodları gibi dersler okutulmaktadır.
Fakülte son sınıfta öğrenciler okullarda öğretmenlik uygulaması yaparlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara lisans diploması ve “Grafik Öğretmeni” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Meslek elemanlarının büyük çoğunluğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek liselerinde
Grafik ve Fotoğraf alanlarında öğretmen olarak çalışmaktadırlar. Grafik dalının alan ortak
ve dal dersleri, Alanın diğer dallarının bu dalla ilgili alan ortak ve dal dersleri, Diğer
alanların bu dalla ilgili alan ortak/dal dersleri ve modülleri derslerini vermektedirler.
Özel sektörde eğitici veya grafiker olarak görev alabilirler.
İsteyenler kendi işlerini kurabilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Meslek eğitimi sırasında Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü'nün
verdiği öğrenci kredisinden yararlanmak mümkündür.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Ayrıca, Kurumun yurt hizmetlerinden de yararlanılabilir. Bunların dışında öğrenciler çeşitli
kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan ve yeni göreve başlayan öğretmenler 657 Sayılı
Devlet Memurları Kanunu'na göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlayarak
maaş, yan ödeme ve ek ders ücreti alırlar.
Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim-öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi alarak
akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma görevlisi, doçent,
profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler.
Çalıştıkları okullarda veya Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde idari kademelere
yükselebilirler.
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan sınavlarda başarılı oldukları takdirde
eğitim yöneticiliği yapabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Resim Öğretmenliği,
 Yapı Ressamlığı,
 Makine Ressamlığı.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve
Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı
kurul kararı) ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim
Terbiye Kurulu Kararı,
 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu-2010,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
 Çeşitli üniversite katalogları,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder