5 Kasım 2010 Cuma

RESİM / RESİM - İŞ ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
RESİM / RESİM - İŞ ÖĞRETMENİ
________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, resim/resim-iş
ile ilgili bilgi, beceri, tutum ve davranışları kazandıran kişidir.
GÖREVLER
Resim / Resim - İş ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından
onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Resim / Resim - İş öğretmeni, bu program çerçevesinde;
Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır durumda
bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve basit onarımlarını
yapar.)
Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve
beceri kazandırır,
Öğrencilerin başarılarını değerlendirir,
Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler
düzenler,
Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
Alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere
önerilerde bulunur,
Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle
ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ
Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama defteri,
Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek alanı ile
ilgili çeşitli teknik yayınlar,
Eğitim araçları (projeksiyon, tepegöz, video, TV, video bantları, saydam, bilgisayar,
bilgisayar yazılımları CD vb.),
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
Çalışma masası, resim sehpası, çeşitli boyalar, mürekkep, fırça, tuval, palet, tutkal, renkli
kağıtlar, cetvel, maket bıçağı, oyma bıçakları, çeşitli el aletleri, röprodüksiyonlar.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Resim / resim - iş öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili
niteliklere sahip olması gerekir.
Resim/Resim -iş öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Normalin üzerinde genel yeteneğe,
 Renkleri ayırdedebilme gücüne,
 El ve parmak becerisine, göz-el koordinasyonuna,
 Şekilleri ve renkleri ayırdedebilme ve uzay ilişkilerini görebilme yeteneğine sahip,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen,
 Sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Resim / Resim - iş öğretmeni, sınıfta veya resim atölyesinde görevini genellikle ayakta
yürütür. Çalışma ortamı biraz gürültülü ve tozludur.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin Eğitimi; üniversitelere bağlı Eğitim Fakültelerinin Resim-İş Öğretmenliği
Bölümlerinde verilmektedir.
 Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Atatürk Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Atılım Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
 Beykent Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
 Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Çanakkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
 Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Harran Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
 Muğla Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Sakarya Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
 Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Ayrıca “Resim Bölümü” bölümü mezunları Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek
Lisans Programını veya Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) işbirliği ile
açılan /açılacak pedagojik Formasyon programını başarı ile tamamlayanlarda Resim-
Resim-İş Öğretmeni olabilirler.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Resim,
 Türkçe.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavında (YGS) herhangi bir puan türünden barajı aşarak
başarılı olduktan sonra, ilgili üniversitece yapılacak olan özel yetenek sınavında
girmeleri ve başarılı olmaları gerekmektedir.
ÖSYM tarafından yapılan (YGS) sınav barajını geçen adaylar daha sonra ilgili
üniversitelerin belirlediği tarihlerde yapılan yetenek sınavı ve mülakata sonuçlarına göre
üniversitelerde bu bölümlere yerleştirilmektedirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Meslek eğitimi, hem kuramsal hem de uygulamalı olarak yapılır.
Kuramsal Dersler
 Antik çağdan günümüze, sanatın, tüm estetik kurumlarının genel çizgileri ile
tanıtılması ve kuramlar arası ilişki ve çelişkilerin tartışılması,
 Plastik sanatlarda, görsel öğelerin algılayıcı üzerindeki psikolojik etkileri hakkında,
geliştirilmiş teorilerin tanıtılması,
 Antik felsefeden günümüze, tüm felsefe sistemleri içinde sanatın yerinin
tartışılması,
 Sosyoloji bilimi verileri ile sanatın: toplumsal, ekonomik, iletişimsel, yönetim
biçimleri açısından tanıtılması,
 Sanatın, tarihsel süreç içinde günümüze kadar tüm ekollerin gelişiminin örneklerle
tanıtılması,
 Sanat eğitim-bilim verileri doğrultusunda 2-18 yaş grubu bireyin eğitim
yöntemlerinin tanıtılıp incelenmesi,
 Belli bir amaca göre, insanın oluşturduğu üretimler bütünü olan kültürün, tarihsel
süreci içinde değişim ve gelişim biçimlerinin incelenmesi konularını öğrenir.
Uygulamalı Dersler
 Temel sanat eğitimi uygulamalarında plastik elemanlarının (renk, çizgi, leke, doku,
kompozisyon, denge, hareket, ritm, form, hacim, ışık vb.) ve sanat kuramlarının
tanıtılması,
 İnsan vücudunun anatomik ve optik görüntüsünün çizgi, leke yoluyla araştırılarak
kavranması,
 Özgün sanat eseri oluşturmada kullanılan araç ve gereçlerin tanıtılması ve
araştırılması alanında edinilen bilgi ve becerileri ortaöğretimde eğitimci olarak
aktarabilme yeterliliğinin kazanılması,
 Düşünsel yaratıların çizgi, renk, leke vb. plastik elemanlarla biçimlendirerek
resimsel anlatıma dönüştürülmesi,
 Özgün baskı yöntemleri ile yeni anlatım ve tasarım olanaklarını geliştirerek, plastik
dil oluşumunun zenginleştirilmesi,
 Üç boyutlu yaratım olanaklarının kil,ağaç, metal, taş vb. malzeme ile teknik ve
tasarım kapsamında gerçekleştirilmesi,
 Maddeyi biçimlendirmek, modele etmek, derinlik vermek gibi iki boyut düşüncesini
verilmesi ve gerçekleştirilmesi,
 Bireyler arası iletişim araçlarından birisi olarak görülen grafik tasarımı
elemanlarının (afiş, ilan, broşür vb.) tanıtılarak kişisel gözlem ve denemelerin özgün
nitelikli çalışmalara yöneltilmesi,
 Grafik tasarımı içerisinde yer alan animasyon-illüstrasyon, yöntem ve tekniklerinin
uygulamalı ve kuramsal kapsamda tanıtılması ve geliştirilmesi,
 Çağımızda, plastik sanat dalları arasına girmiş olan fotoğrafın, sanatsal boyutlarda
yaratımını gerçekleştirebilecek yeterlilik kazandırmaya yönelik bilgi, teknik beceri
ve uygulama birikimini öğrenir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
Mesleki eğitime başlamadan önce staj yapma zorunluluğu yoktur. Ancak son sınıfta
ortaöğretim kurumlarında 4 haftalık staj yapılmaktadır.
Mesleğe yönelik 4 yıllık lisans eğitimi boyunca okutulan dersler H-EK BİLGİLER
bölümünde verilmiştir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Meslek eğitimini tamamlayanlara alanı belirten "Lisans Diploması" ve ''Resim-İş
Öğretmeni" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Resim/Resim-İş öğretmenleri ;
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi okullarda ve özel okullarda Görsel Sanatlar/Resim
alanlarında görev yapabilirler. Resim, Sanat Tarihi, Güzel Sanatlar Lisesi Resim Alanı ile
ilgili dersleri , Görme Engelliler Okulu Modelaj-İş, Görsel Sanatlar, Sanat Etkinlikleri ve
diğer alanların resim ile ilgili derslerini vermektedirler.
Yaygın Eğitim Kurumları olan Pratik-Sanat Okulları Halk Eğitim Merkezleri gibi yerlerde
branşları ile ilgili ders verebilirler.
Sanatçı adayı yetiştiren Güzel Sanatlar Fakültesi Resim, Heykel, Seramik, İç Mimari, ve
Endüstriyel Tasarım bölümü öğrencileri de öğretmenlik formasyonu alarak öğretmenlik
yapabilirler.
Öğretmenlik mesleği dışında kamu ve özel kuruluşlarda: ressam, grafiker, sanat danışmanı,
sanat eleştirmeni olarak çalışabildikleri gibi serbest sanatçı da olabilirler.
"Resim/Resim-İş Öğretmenliği" mesleğinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda
istihdam olanağı kısıtlıdır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Bu meslekte mesleki eğitim süresince kazanç olanağı yoktur. Ancak, öğrenciler eğitimleri
süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenim ve (Harç) kredisinden ve diğer
kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs olanaklarından yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan ve yeni göreve başlayan öğretmenler 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununa göre 9. derecenin 1. kademesinden ücret alırlar. Bu ücret
kıdeme ve yıllık belirlenen katsayı artışlarına göre belli aralarla değişmektedir. Ayrıca, ek
ders ücretleri de bulunmaktadır.
Şu andaki uygulamaya göre her yıl okullar açılmadan önce eğitim-öğretim ödeneği adı
altında belli bir tazminat da verilmektedir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
Özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları
anlaşmalara göre veya sözleşmelere göre değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi alarak
akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma görevlisi, doçent,
profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler.
Mesleki eğitimini tamamlayarak eğitim kurumunda çalışmaya başlayan öğretmen, meslekte
başarı, tutum ve özverisine bağlı olarak idari açıdan ilerleyerek müdür yardımcısı veya
müdür olabilir.
BENZER MESLEKLER
 Ressam,
 Karikatürist,
 Grafiker,
 Heykeltıraş.
EK BİLGİLER
Mesleğe yönelik 4 yıllık lisans eğitimi boyunca okutulan dersler aşağıda verilmiştir:
I.YIL
1.Yarı yıl 2.Yarı Yıl
Sanata Giriş Resim Anasanat Dalı
Heykel Anasanat Dalı Heykel Anasanat Dalı
Grafik Anasanat Dalı Grafik Anasanat Dalı
Kültür Tarihi Sanata Giriş
Mesleki Bilgisayar Kültür Tarihi
Temel Resim Eğitimi Mesleki Bilgisayar
Temel Heykel Eğitimi Temel Resim Eğitimi
Temel Grafik Eğitimi Temel Heykel Eğitimi
Türk Dili Temel Grafik Eğitimi
Atatürk İlkeleri ve İnk.Tar. Türk Dili
Yabancı Dil Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
Yabancı Dil
Seçmeli Dersler Seçmeli Dersler
Felsefeye Giriş Eğitim Felsefesi
Sosyolojiye Giriş Bilim Tarihi
Psikolojiye Giriş Yöntem Bil.Arş.Tek.
2. YIL
3.Yarı Yıl 4. Yarı yıl
Resim Anasanat Dalı Resim Anasanat Dalı
Heykel Anasanat Dalı Heykel Anasanat Dalı
TÜRKİYE İŞ KURUMU 7
Grafik Anasanat Dalı Grafik Anasanat Dalı
Tipografi Tipografi
Sanat Tarihi Sanat Tarihi
Fotoğrafi Fotoğrafi
Estetik Sanat Psikolojisi
Resim Eğitimi Resim Eğitimi
Heykel Eğitimi Heykel Eğitimi
Grafik Eğitimi Grafik Eğitimi
Çocukta Yaratıcılık Eğitimi Çocukta Yaratıcılık Eğitimi
Eğitim Bilimine Giriş Eğitim Psikolojisi
Seçmeli Dersler Seçmeli Dersler
Anatomi Felsefe Tarihi
Peyzaj Mimarisi Gelişim Psikolojisi
Ergenlik Psikolojisi İletişim Yöntemleri
3.YIL
5.Yarı Yıl 6. Yarı Yıl
Resim Anasanat Dalı Resim Anasanat Dalı
Heykel Anasanat Dalı Heykel Anasanat Dalı
Grafik Anasanat Dalı Grafik Anasanat Dalı
Tipografi Tipografi
Özgün Baskıresim Özgün Baskıresim
Sanat Tarihi Sanat Tarihi
Sanat Eserleri İnceleme Sanat Eserleri İnceleme
Mitoloji Sanat Sosyolojisi
Sanat Eğitimi Yöntemleri Sanat Eğitimi Yöntemleri
Genel Öğretim Metodları Ölçme Değerlendirme
Seçmeli Dersler Seçmeli Dersler
Şehircilik Reklam ve Pazarlama
Çağdaş Tiyatro Tarihi Çağdaş Müzik Tarihi
Teknik Resim Çağdaş Felsefe Tarihi
4. YIL
7.Yarı Yıl 8.Yarı Yıl
Resim (Pentür) Anasanat Dalı Resim (Pentür) Anasanat Dalı
Resim (Öz.Bas.Res.) " " Resim (Özgün Baskı Resim) Anasanat Dalı
Heykel (Metal) " " Heykel (Metal) Anasanat Dalı
Heykel (Ağaç-Taş) " " Heykel (Ağaç-Taş) Anasanat Dalı
Grafik (Tan.Grf) " " Grafik (Tanıtım Grafiği) Anasanat Dalı
Grafik (Animasyon) " " Grafik (İllüstrasyon) Anasanat Dalı
Grafik (İllüstrasyon) " " Grafik (Animasyon) Anasanat Dalı
Sanat Tarihi Anasanat Dalı Sanat Tarihi
Sanat Eserleri İnceleme Anasanat Dalı Sanat Felsefesi
Özel Öğretim Yöntemleri Anasanat Dalı Öze1Öğretim Yöntemleri
Rehberlik Anasanat Dalı Eğitim Sosyolojisi
TÜRKİYE İŞ KURUMU 8
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu-2010,
ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi – 2000,
Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğrenci Rehberi Adana-1993
İş ve İşçi Bulma Kurumu Genel Müdürlüğü "Türk Meslekler Sözlüğü" Ankara-1986 Yayın
No: 190
Çukurova Üniversitesi Kataloğu
7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve Aylık
Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı kurul kararı)
ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim Terbiye Kurulu
Kararı
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder