5 Kasım 2010 Cuma

PLASTİK SANATLAR TEKNİSYENİ mesleği

PLASTİK SANATLAR TEKNİSYENİ
______________________________________________
TANIM
Bir olay, düşünce veya duyguyu iki veya üç boyutlu olarak tasarlayan ve bunu resim
ve heykel gibi sanat alanlarına uyarlayan sanatçılara yardımcı ara elemandır.
GÖREVLER
Üç boyutlu tüm şekillerin tasarım ve uygulama çalışmalarında bulunur,
Tam oyma, rölyef-kabartma tasarım ve uygulamalarında bulunur,
Çeşitli resim teknikleri ile dekoratif ve özgün resimler yapar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Tasarım çalışmalarında; teknik resim ve özgün resim gereçleri, mukavva, kâğıt
çeşitleri, cam ve gereçleri, seramik ve gereçleri, PVC ve gereçleri ile elektrikli el
aletleri (matkap, dekopaj, testere, kaynak makinesi)
Heykel çalışmalarında; kil ve modelaj kalemleri, seramik çamuru ve alçı kalıpları,
taş ve oyma kalemleri, metal ve döküm tekniği gereçleri ve bunların yanı sıra silikon
ve kalıp alma gereçleri gibi çeşitli malzemeler.
Resim çalışmalarında; desen ve etüt uygulamalarında kurşun kalem, füzen, pastel
boya, sulu boya, guaj boya, yağlı boya ve grafik tekniklerde gerekli malzeme ve
gereçler kullanılır.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Plastik Sanatlar Teknisyeni olmak isteyenlerin;
El becerisi gelişmiş,
Tasarım yeteneğine sahip,
Şekiller arasındaki fark ve benzerlikleri görebilen,
Renk algısı gelişmiş,
Gözleri çok iyi görebilen,
Yeniliklere ve farklı kültürlere açık
Kimseler olmaları gerekmektedir.
El ve gözlerdeki özürler mesleğin yürütülmesini engeller.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Plastik Sanatlar Teknisyeni genellikle büro, atölye vb. kapalı ortamlarda çalışırlar.
Birinci derecede malzemelerle ilgili olup, çalışırken meslektaşlarıyla, iç mimarlarla,
grafikerlerle, tasarımcılarla, desinatörlerle, dekoratörlerle, seramikçilerle,
ressamlarla ve doğrudan kendi müşterileri ile ilişkide bulunurlar ve çalışma gün ve
saatleri düzensizdir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Plastik Sanatlar Teknisyeni, seramik atölyelerinde, heykel atölyelerinde, tasarım
atölyelerinde, iç mimarlıkla ilgili bürolarda, mobilya tasarım ve imalatı yapan
işyerlerinde ve resim atölyeleri gibi işyerlerinde çalışmaktadırlar ve rahatlıkla kendi
işyerlerini açabilmektedirler. Bu bölüme alınan öğrenci sayısının az olması da iş
bulmayı kolaylaştıran unsurlardan biridir. Bu mesleğin istihdam durumu toplumun
refah düzeyi ile yakından ilgilidir ve bu nedenle de fazla öğrenci mezun edildiği
takdirde işsizlik baş gösterecektir. Şu an için yılda 20 civarında olan öğrenci sayısı
ekonomik gelişmelere paralel olarak artırıldığı takdirde istihdam sorunu
yaşanmayacaktır. Kendini yetiştirmiş, sanatsal yetenek ve yaratıcılık özelliğine sahip
meslek mensupları iş piyasasında oldukça iyi bir yer edinmişlerdir.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi; İstanbul Maçka Akif Tuncel Anadolu Meslek Lisesi Plastik
Sanatlar bölümünde verilmekte iken yeni uygulamaya göre meslek liseleri, teknik
liseler, Anadolu meslek liseleri ve Anadolu teknik liselerinin Sanat ve Tasarım alanı
Plastik Sanatlar dalında verilmeye başlamıştır.
Ayrıca yaygın meslekî ve teknik eğitim programları yoluyla da bu alan/dalda eğitim
almak isteyenlere örgün eğitime denk mesleki eğitim verilebilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerine girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak,
Anadolu meslek ve Anadolu teknik liselerine girebilmek için ise ilköğretim
okullarının 6–7–8. sınıflarında yapılacak olan “Seviye Belirleme Sınavlarının”
(SBS) sonucuna, yılsonu ders ortalamaları ile belirlenen Yıl Sonu Başarı Puanının
(YBP) eklenmesi ile elde edilecek olan yeterli Genel Orta Öğretim Yerleştirme
Puanına (G-OYP) sahip olmak gerekmektedir.
Ortaöğretim kurumlarında; ders yılı sonunda veya ortalama yükseltme sınavları
sonucuna göre 10 uncu sınıfa geçen ve teknik liseye geçiş şartlarını taşıyanlar
teknik lise programlarına geçiş için başvurabilir. Teknik lise programına geçmek
isteyen öğrencilerden gerekli koşulları taşıyanların başvuru formları, kurum
müdürlüğünce onaylanarak ders kesiminden ortalama yükseltme sınavlarının
bitimini izleyen beş iş günü içinde öğrencilere verilir. Teknik lise ve doğrudan
alana kayıt yapılan programlar dışındaki mesleki ve teknik ortaöğretim
kurumlarında;
a) 10 uncu sınıfa geçen öğrenciler, alan seçimi için ders kesiminden itibaren
ortalama yükseltme ve sorumluluk sınavlarının bitimini izleyen onuncu iş günü çalışma
saati bitimine kadar öğrenim görmek istediği meslek alanının bulunduğu kurum
müdürlüğüne başvururlar.
b) Başvuru süresi sonunda öğrenciler, Alana Yöneltme Tavsiye Formu ve Öğrenci
Tercihlerini Değerlendirme ve Yerleştirme Formu kullanılarak belirlenen alana
yerleştirme puanı esas olmak üzere tercih ettikleri alanlara göre sıralanırlar. Alana
yerleştirmede, ilgili alanın kontenjanı göz önünde bulundurulur. Bu puanlara göre
yapılacak sıralama ile kontenjan kadar öğrencinin asıl ve yedek olmak üzere listeleri
düzenlenir. Alana geçiş yapacak öğrencilerin kayıt-kabulleri, ağustos ayının üçüncü
haftasında başlayıp ay sonuna kadar bitirilecek şekilde planlanır ve yıllık çalışma
takviminde gösterilir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Eğitimin süresi 4 yıldır.
Eğitim Süresince; Temel Sanat Eğitimi, Doğal ve yapay objelerden etüt
uygulamaları, Modelden ve insan figürlerinden heykel etüt uygulamaları, desen ve
konulu kompozisyonlar, Tam oyma ve kabartma heykel uygulamaları, Modelden ve
canlı modelden etüt uygulamaları, Konulu heykel kompozisyonları, anıt proje, Maket
ve anıt heykel uygulamaları, bilgisayar ile çeşitli tasarım uygulamaları, seramik
süsleme tasarımları, üç boyutlu modül ve kompozisyonu tasarımları ve uygulamaları,
oyuncak tasarım ve uygulamaları, asosyatif kompozisyon uygulamaları eğitim
sürecinin içeriğini oluşturur. Eğitim süresince öğrencilere Meslek Bilgisi, Genel
Sanat Tarihi, Bilgisayarla Tasarım, Çağdaş Sanat ve Sanat Yorumu dersleri ile
Atölye dersleri olarak da, Tasarım ve Uygulama, Heykel Sanatı ve Resim
verilmektedir.
Tüm bunların dışında Türkçe, Din Kültürü, Fizik, Kimya, Ahlak Bilgisi, Tarih,
Coğrafya, Matematik, Biyoloji, Sağlık Bilgisi ve felsefe ile seçmeli ders olarak da,
İşletme Bilgisi, İş Güvenliği, Girişimcilik, Organizasyon ve İş etüdü,
Standardizasyon ve Kalite, İnsan İlişkileri, Bilgisayar ve Kooperatifçilik dersleri
verilmektedir. Ayrıca 9. sınıfta genel kültür derslerinin yanında tanıtım ve
yönlendirme dersleri de verilmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Daha önceki yıllarda meslek liselerinin plastik sanatlar bölümünden mezun olanlar;
Cam-Seramik, Çini İşlemeciliği, Seramik, Endüstriyel Seramik ve Mimari Dekoratif
Sanatlar önlisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara
sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
Şu anki uygulamaya göre Sanat ve Tasarım alanı Plastik Sanatlar dalından mezun
olanlar ise istedikleri takdirde El Sanatları, Geleneksel El Sanatları, Halı ve Kilim,
Halıcılık, Halıcılık ve Desinatörlüğü, Kuyumculuk ve Takı Tasarımı, Takı Tasarımı ve
Süs Taşları İşlemeciliği, Uygulamalı Takı Teknolojisi, Bina Koruma ve Yenileme, İç
Mekân Koruma ve Yenileme, Mimari Dekoratif Sanatlar, Mimari Restorasyon,
Restorasyon, Restorasyon ve Konservasyon, Fotoğrafçılık, Fotoğrafçılık ve
Kameramanlık, Grafik Tasarımı, Matbaacılık, Serigrafi, Tasarım ve Basım-Yayımcılık
önlisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip
oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
Ayrıca mezunlar ÖSYM tarafından yapılan ÖSS’ye girip başarılı olmaları ve
üniversitelerin Dekoratif Sanatlar Öğretmenliği lisans programını tercih etmeleri
durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre
öncelikle yerleştirilmektedir.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununa göre işletmede beceri eğitimi gören
öğrencilere asgari ücretin %30’u oranında bir ücret ödenmektedir.
İşletmenin sağladığı diğer sosyal imkânlardan faydalanırlar,
Hastalık, iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigorta edilirler,
Eğitimleri süresince muayene ve tedavi masrafları Sosyal Güvenlik Kurumunca
karşılanır.
Eğitimini tamamlayarak iş hayatına atılanlardan; ücretli çalışanlar, brüt asgari
ücretin 2 katı civarında ücretlerle işe başlarlar ve becerilerine bağlı olarak
ücretleri artar. Kendi işini kuranlar ise çok daha fazla kazanmakla birlikte
kazançları, yetenek, beceri ve yaratıcılıkları ile bire bir orantılı olduğundan standart
bir ücret çizgisi belirtilememektedir.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu il ve şube
müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder