5 Kasım 2010 Cuma

PLASTİK TEKNİKERİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
PLASTİK TEKNİKERİ
TANIM
Plastik teknikeri, plastik sanayi alanında faaliyet gösteren işyerlerinde, kimya
ve makine mühendislerinin gözetiminde, her türlü plastik ürünlerin üretim ve
şekillendirilmesinde çalışan kişidir.
GÖREVLER
 Plastik malzemelerin üretiminde kullanılacak makineleri, üretim
programlarına ve yönergelere uygun bir şekilde hazırlar.
 Gerekli laboratuar çalışmaları yaparak, plastik hammaddelerini
reçetelerde belirtilen miktarlara göre hazırlar.
 Üretim bandındaki faaliyetleri kumanda ve kontrol eden makine
sistemini işletir ve uygun kalıpları hazırlar.
 Plastik ürünlerin şekillendirme ve projeleme işlemlerini yapar veya
yapılmasını sağlar.
 Yapılan analiz sonuçlarından ürün kalitesinin belirlenen standarda uygun
olup olmadığını kontrol eder, özrü giderir veya ilgililere haber verir.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
 -Plastik imal makineleri (enjeksiyon makinası, ekstradorler)
 -Pres makineleri,
 -Tartı,
 -Cetvel,gönye gibi ölçüm aletleri ve ölçü kapları,
 -Bıçak
 -Otomatik kontrol aletleri
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Plastik teknikeri olmak isteyenlerin,
 -Fen bilimlerine, özellikle kimyaya ilgili ve bu alanda başarılı,
 -Yaygın ve yoğun dikkat yeteneği gelişmiş,
 Uzay-şekil ilişkilerini görebilme yeteneği olan,
 Miktar, uzunluk ve ağırlık tahmin edebilen,
 -Ayrıntıyı algılayabilen, yönergeyi izleyebilen,
 Görme keskinliği, renk algısı yüksek,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 Göz-el-ayak eşgüdümü ve tepki hızı gelişmiş,
 İşbirliğine yatkın,
 Dikkatli ve tedbirli kişiler olması gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Plastik teknikeri, kapalı alanda görev yapar. Çalışma ortamı gürültülü, kirli,
sıcak ve rahatsız edici kokuludur. Yapılan işin fazla tehlikesi yoktur. Ancak
kesici aletlerle çalışıldığı için çalışırken dikkatli olunması gerekmektedir.
Meslekle ilgili faaliyetler genelde ayakta çalışılarak yapılmaktadır. Yapılan iş
hem aletlerle hem de insanlarla ilgilidir. Çalışırlarken kimya ve makine
mühendisleri ve diğer çalışanlarla iletişim halindedirler.
Plastik üretimi çeşitli kimyasalların karışımı sonucu yapıldığı için solunum
yollu hastalıkları görülebilir, ayrıca özürlüler ve kimyasal maddelere alerjisi
olanların bu mesleği yürütmeleri güçtür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Meslek eğitimi aşağıda yer alan üniversitelere bağlı meslek yüksek
okullarının “Plastik Teknolojisi “ programında verilmektedir. ön lisans
programlarında verilmekte iken, bu bölüm Lastik ve Plastik Teknolojisi
olarak değişmesi nedeniyle, D- Meslek Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler
“Plastik Teknolojisi ” bölümü eğitiminin verildiği bölümü eğitiminin verildiği
zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır.
-Gaziantep üniversitesi,Naci Topçuoğlu Meslek Y.O
-Kocaeli Üniversitesi-Köseköy Meslek Yüksekokulu “Plastik Teknolojisi “
-Ege Üniversitesi Ege Meslek Yüksekokulu “Plastik Teknolojisi “ bölümünde
verilmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 -Matematik,
 -Kimya.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
-Meslek Liselerinin Boya Teknolojisi, Endüstriyel Boya ve Dekorasyon,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
Endüstriyel Boyacılık, Kimya, Kimya Teknolojisi, Lastik Teknolojisi,
Petrokimya, Plastik İşleme, Plastik Teknolojisi Proses, Sanayi Boyacılığı ve
Uygulama Tekniği ile Sınai Boya bölümlerinden mezun olanlar Plastik
Teknolojisi ön lisans programına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken
koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
-Meslek Liselerinin sınavsız geçiş için belirlenen bölümleri dışındaki
bölümlerden ya da liselerden mezun olanlar/olacaklar ise sınavsız
yerleştirme sonunda kalan kontenjanlara isteklerine ve ÖSS puanlarına göre
yerleştirilebileceklerdir. Bunun için bu kişilerin ÖSYM Başkanlığınca yapılan
Öğrenci Seçme Sınavına (ÖSS) girmeleri ve yeterli “Sayısal-1 (SAY-1)”
puanı almaları gerekir.
EĞİTİM SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Eğitim süresi lise veya dengi okuldan sonra iki yıldır.
 Eğitim süresince ;
1. yılda
 -Matematik,
 -Fizik,
 -Genel Kimya,
 -Bilgi İşlem
 -Teknik Resim,
 -Türk Dili,
 -Yabancı Dil,
 -Organik Kimya,
 -Makine Bilgisi
 -Analitik Kimya
 -Laboratuar Teknolojisi
2. yılda
 -Polimeri Kimyası,
 -Makine Elemanları, -Malzeme,
 -Temel Elektrik, -Elektronik,
 -Plastiklerde Enstrümantal Analiz,
 -Polimeri Üretim Teknolojisi,
 -Proje İletişim ve Yönetim Teknolojisi Plastik Makineleri,
 -Plastik Teknolojisi,
 -Plastik Kalıp Uygulamaları,
 -Plastik Test Yöntemleri,
 -Plastiklerde Bilgisayar Destekli Çözüm,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
 -Çevre ve İş Güvenliği,
 -Kalite Sistemleri,
 -Sorumlu proje dersleri verilmektedir.
Ayrıca 30 iş günü stajı zorunluluğu bulunmaktadır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimi başarı ile tamamlayanlara “Plastik Teknolojisi” ön lisans diploması ve
“Plastik Teknikeri” unvanı verilmektedir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Dünya ekonomisinde ve sanayisinde önemli yer tutan, ülkemizde de gelişmekte
olan plastik sektöründe, meslek elemanlarının iş bulma olanakları oldukça
yüksektir. Ülkemiz plastik tüketimi açısından Avrupa’da 6.sıradadır. Ambalaj
ve inşaat sektörü plastiklerin yoğun olarak kullanıldığı sektörlerin başında
gelmektedir. Son yıllarda hızla gelişen ihracat ve değişen tüketim
alışkanlıkları özellikle ambalaj sektörünün hızla gelişmesine yol açmıştır.
Ülkemizde üretilen plastik ambalaj uygulamaları arasında torbalar, poşetler,
ipler, katı ve sıvı yiyecek kapları, içecek şişeleri vb. sayılabilir.
Modern üretim teknolojileri kullanılarak gerçekleştirilen ürünler iç piyasa
talebini karşıladığı gibi önemli ölçüde ihracatta gerçekleştirilmektedir.
Türkiye’nin coğrafi olarak Avrupa ile Asya’nın buluştuğu noktada yer alması
plastik endüstrisinin ihracatını giderek artırmaktadır.
Plastik teknikerleri, plastik ile ilgili fabrikalarda, atölyelerde ve
laboratuarlarda çalışabilirler. İyi yetişmiş plastik teknikerlerine talep sürekli
artmaktadır. Bu alanda kadınların çalışma oranları daha düşüktür. Kadınlar
daha çok laboratuar ortamında ve plastik ürünlerinin pazarlanması işinde
çalışmaktadırlar.
Ülkemizde plastik tüketimi geliştikçe plastik teknikerlerine duyulan
ihtiyaç artmaktadır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Eğitim süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunun sağladığı öğrenci kredilerinden
ve harç kredilerinden faydalanabilirler. Çeşitli kurum ve kuruluşlardan burs
alabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
EĞİTİM SONRASI
Meslek elemanları çalışılan yer, tecrübe vb. durumlara göre kazanç durumu
değişiklik göstermektedir. İlk işe girişte asgari ücret düzeyinde kazanç söz
konusudur. Daha sonra deneyim kazandıktan sonra ise asgari ücretin 2-3 katı
arasında değişmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Plastik teknolojisi önlisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından
açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde “İmalat Mühendisliği,
Kimya Mühendisliği ve Kimya” Üretim Mühendisi lisans programlarına ve
Açıköğretim lisans proğramlarından İktisat- İşletme bölümüne de dikey
geçiş yapabilirler.
Çalıştıkları işyerinde yönetici (atölye şefi, ustabaşı v.b.) konumuna gelebilirler.
BENZER MESLEKLER
 -Lastik Teknikeri,
 -Kimya Teknikeri,
 -Plastik İşleme Teknisyeni,
 -Kimya Teknisyeni.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 -Meslek elemanları,
 -Eğitim Kurumları,
 MEGEP Mesleki ve Teknik Eğitim Alanları Tanıtım Modülü –2005,
 -ÖSYS (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi) Yükseköğretim
Programları ve Kontenjanları Kılavuzu-2008,
 -Meslek Yüksekokulları ile Açık öğretim Önlisans Programları
Mezunlarının Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010Kılavuzu
 -Öğrenci Seçme Sınavı Kılavuzu (ÖSS)-2010
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
 -İlgili eğitim kurumları,
 -Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezi,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder