5 Kasım 2010 Cuma

İÇ MİMAR mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
İÇ MİMAR
___________________________________________________
TANIM
İç mimar, bir mekan (ev, büro, sinema, lokanta vb.) veya çevreyi (bahçe vb.), müşterinin
isteklerini ve ekonomik olanaklarını dikkate alarak sanat ilkelerine uygun biçimde düzenleyen
ve döşeyen kişidir.
GÖREVLER
 Müşterinin isteklerini ve ihtiyaçlarını saptar,
 Mekanda yapılması gereken değişiklikleri ve konulacak eşyaları tasarlar,
 Tasarımın krokisini çizer,
 Kullanılacak malzemenin ve satın alınacak eşyanın kalitesine göre fiyatını ve işçilik
ücretini hesaplar,
 Dekorasyon malzemelerinin ve mobilyaların satın alınmasında müşteriye yardımcı olur,
 Mobilyaların, halı ve perdelerin yerleştirilmesini sağlar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
 Bilgisayar, kalem, rapido, cetvel takımı ile diğer kırtasiye malzemeleri.

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
İç mimar olmak isteyenlerin,
 Normalin üstünde genel yeteneğe,
 Şekil ve uzay ilişkilerini görebilme, renkleri ayırt edebilme, zihinde canlandırabilme
özelliklerine,
 Yaratıcı güce,
 Görsel sanatlara ilgili,
 Eleştiriye ve yeniliklere açık kişilik özelliklerine,
 Bir işi planlayıp uygulayabilme yeteneğine,
 Başkalarını etkileyebilme gücüne
sahip olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
İç mimar çalışmalarını, büroda, düzenleyeceği mekanda ve malzemelerin yapılacağı atölyede
yürütür. Çalışılan ortam bazen sıcak, bazen de soğuk olabilir. Çalışırken mimar, seramikçi,
elektrikçi, ses uzmanı vb. teknik elemanlarla ve müşterilerle iletişim halindedir, genellikle
nesnelerle uğraşır.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Bu mesleğin eğitim yerlerine, hem özel yetenek sınavıyla hem de MF-4 ve TM-1 puanıyla
öğrenci alınmaktadır.
 Üniversitelere bağlı Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi “İç Mimarlık ve
Çevre Tasarımı bölümüne TM-1, Mühendislik – Mimarlık Fakültesi “İç mimarlık”
bölümüne MF-4 puan, öğrenci alınmaktadır.
 Bilkent Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi “İç Mimarlık
İstanbul Teknik Üniversitesi Mühendislik – Mimarlık Fakültesi “İç mimarlık” bölümüne
MF-4 puanıyla,
 Hacettepe Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi “İç Mimarlık ve Çevre
Tasarımı,
 İzmir Ekonomi Fakültesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi “İç Mimarlık
ve Çevre Tasarımı,
 Karadeniz Teknik Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi “İç Mimarlık” Bölümüne
MF-4 puanıyla,
Özel yetenek sınavıyla öğrenci alan üniversitelerin “İç Mimarlık” , “İç Mimarlık ve
Çevre Tasarımı”, “İç Mimari ve Çevre Tasarımı” bölümlerinde verilmektedir.
bölümlerinin bulunduğu üniversiteler:
 Akdeniz Üni. (Antalya), Güzel Sanatlar Fak. İç Mimari ve Çevre Tasarımı,
 Atılım Üni. (Ankara), Güzel Sanatlar Fak. İç Mimari ve Çevre Tasarımı,
 Anadolu Üni. (Eskişehir), Güzel Sanatlar Fak. İç Mimarlık,
 Bahçeşehir Üni. (İstanbul), Mimarlık Fak. İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı,
 Beykent Üni. (İstanbul)Mühendislik-Mimarlık Fak. İç Mimarlık,
 Doğuş Üniversitesi (İstanbul )Sanat ve Tasarım Fakültesi, İç Mimarlık,
 Doğuş Üniversitesi sanat ve tasarım fakültesi İç Mimarlık,
 Çankaya Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi İç Mimarlık,
 Çukurova Üni. (Adana), Güzel Sanatlar Fak. İç Mimarlık,
 Haliç Üni. (İstanbul), Mühendislik Fakültesi, İç Mimarlık,
 Işık Üni. (İstanbul), Güzel Sanatlar Fak. İç Mimarlık,
 İstanbul Kültür Üni. Sanat ve Tasarım Fak. İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı,
 İstanbul Aydın Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi İç Mimarlık,
 İstanbul Ticaret Üniversitesi Mühendislik ve tasarım Fakültesi İç Mimarlık ve çevre
tasarımı,
 Kadir Has Üni. (İstanbul), Güzel Sanatlar Fak. İç Mimarlık ve çevre tasarımı,
 Maltepe Üni. (İstanbul), Mühendislik - Mimarlık Fak. İç Mimarlık,
 Marmara Üni. (İstanbul), Güzel Sanatlar Fak. İç Mimarlık,
 Mimar Sinan Üni. (İstanbul), Mimarlık Fak. İç Mimarlık,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
 Selçuk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi “İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı”
 Yeditepe Üni. (İstanbul), Güzel Sanatlar Fak. İç Mimarlık,
 Yaşar (İzmir) Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi İç Mimarlık,
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Resim,
 Sanat Tarihi,
 Matematik.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Bu mesleğin eğitim yerlerine, hem özel yetenek sınavıyla hem de LYS MF-4 ve TM-1 puanıyla
öğrenci alınmaktadır.
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavına (LYS) girip başarılı
olmak ve “İç Mimarlık ” lisans programı için yeterli ( MF-4) puanı almak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı ’nda (LYS) girip
başarılı olmak ve “İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı” lisans programı için yeterli ( TM-
1) puanı almak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavında (YGS) herhangi bir puan türünden barajı aşarak
başarılı olduktan sonra, İç Mimarlık, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı bölümlerine
ilgili üniversitece yapılacak olan özel yetenek sınavına girmeleri ve başarılı olmaları
gerekmektedir.
 YGS’de başarılı olanlar girmek istedikleri fakülteye ön kayıtlarını yaptırarak özel
yetenek sınavlarına katılırlar. Adaylar başvurdukları programların tüm yetenek
sınavlarına katılmak zorundadırlar. Başarı gösteren adaylar kesin kayıt yaptırmaya hak
kazanmaktadırlar.
 “İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı” programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin
Türkçe – Matematik, Fen, Fen bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler
alanından, “İç Mimarlık” programında öğrenim görmek isteyen adaylar ise liselerin Fen,
Fen bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler alanlarından mezun iseler, YGS ve
LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan
mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle
yerleştirilmektedirler.
 Kendi alan/kol/bölümlerinin dışında bir yüksek öğrenim programını tercih eden
adayların yerleşme şansı azalmaktadır.
ANKARA/G.T. D 1.2
2010/I1
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Bina Koruma ve Yenileme, Dekor Tasarımı, Doğal Taş Dekorasyonu, Doğal Yapı Taşları
Teknolojisi, Eser Koruma, İç Mekan Koruma ve Yenileme, Mermer Teknolojisi,
Mermercilik, Mimari Restorasyon, Mobilya ve Dekorasyon, Restorasyon, Restorasyon
ve Konservasyon, Sahne Tasarımı, Sahne ve Dekor Tasarımı ön lisans programlarını
başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda (DGS) başarılı
oldukları takdirde, “İç Mimarlık“ lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Eğitim süresi, yabancı dilde eğitim yapan üniversitelerde 5 yıl, diğer üniversitelerde 4 yıldır.
Eğitimde; Temel Sanat Eğitimi, Fotoğraf, Temel Mimari, Mobilya Tarihi, Bilgisayarlı Tasarım,
Tasarım, Kuram ve Yönetim gibi dersler alırlar.
Eğitimin içeriği ile ilgili ayrıntılı bilgi H- Ek Bilgiler bölümünde yer almaktadır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “İç Mimarlık”, “İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı”, “İç
Mimari ve Çevre Tasarımı” lisans diploması ve “İç Mimar” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
İç mimarın çalışma yeri tasarım aşamasında büro, uygulama ve denetim aşamasında yapılar,
malzemenin yapımı aşamasında ise atölyeler ve fabrikalardır. Genellikle özel sektörde çalışma
olanağı bulabilirler veya kendilerine ait işyeri açabilirler.
İç mimari ve dekorasyon ülkemizde sürekli olarak gelişmektedir. Bu nedenle, gelecekte
nitelikli, özgün zevklerini ortaya koyabilen iç mimarlara ihtiyaç duyulacaktır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Yüksek öğrenimleri süresince öğrenciler, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunun
sağlamış olduğu kredi ve yurt hizmetlerinden yararlanabilirler, ayrıca çeşitli resmi ve özel
kurum ve kuruluşlar tarafından sağlanan burslardan faydalanabilirler.
İşyeri stajında öğrenci ücret alabilir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
EĞİTİM SONRASI
Özel kuruluşlarda işe başlayan bir eleman net asgari ücretin yaklaşık 3,5-4 katı civarında
ücret alır. Ücret çalıştığı işyerinin ücret politikasına, kişinin tecrübesine göre daha da artış
göstermektedir.
Ayrıca, bu meslekte bağımsız çalışma, kendi adına işyeri açmak mümkündür. Bu durumda
kazanç, alınan siparişe projelere bağlı olarak çok değişkendir.
MESLEKTE İLERLEME
 İşyerlerinin özelliğine göre kişi, idari ve teknik yöneticilik yapabilmektedir.
İşletmelerin Araştırma, Geliştirme ve Proje Departmanlarında Yönetici ve Üretim
Müdürü olma imkanı bulunmaktadır.
 Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans ve doktora yaparak akademik kariyer
yapılabilir ayrıca üniversitelerde, araştırma görevlisi, yrd. doçent, doçent ve profesör
olarak görev yapabilirler.
 Meslekte ilerleme daha çok tecrübeye bağlıdır.
 Çeşitli oda ve kuruluşların düzenlemiş oldukları proje yarışmalarına katılarak derece
almak meslekte ilerleme açısından önemli bir aşamadır.
 Bakanlık ve Yükseköğretim Kurulu (YÖK) iş birliği ile açılan Ortaöğretim Alan
Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans ya da Pedagojik Formasyon Programını başarı ile
tamamlayan iç mimarlar meslek liselerinde ders verebilirler.
-
BENZER MESLEKLER
 Endüstri ürünleri tasarımcısı,
 Mimar.
EK BİLGİLER
İç Mimari eğitiminin ;
Birinci yılında; Temel Sanat Eğitimi, Desen, Modelaj, Fotoğraf, Teknik Resim dersleri alarak
görsel şekillendirme ve biçimlendirme araştırmalarına yönelinir.
İkinci yılında; Mesleki Tasarım Eğitimi, Temel Mimari, Görsel Anlatım Teknikleri, Mobilya
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
Konstrüksiyon ve Çağdaş Sanat dersleri alınır.
Üçüncü yılında; Öğrenciler estetik ve işlerliği bir bütün içinde ortaya koyarak projeler
yaparlar ve staj görürler. Temel Strüktür, Mobilya Tarihi ve Mimaride Estetik, İnce Yapı
derslerini alırlar.
Dördüncü yılında; Öğrenciler verilen projeleri önceki birikimlerine göre eksiksiz ve çok yönlü
çizerek profesyonelce sunmaya çalışırlar. Bilgisayarlı Tasarım, Yapı Donatım, Tasarım Kuram
ve Yönetim, Analiz ve Keşif dersleri alarak aynı zamanda staj da görürler.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 2010 ÖSYS Başvuru Kılavuzu,
 2008 Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve
Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar ile 12.07.2005 tarih ve 119 sayılı
karar. 07/07/2009 tarih ve 80 TTKK
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder