5 Kasım 2010 Cuma

İÇ GİYİM MODELİSTİ mesleği

İÇ GİYİM MODELİSTİ
TANIM
İç giyime ait temel ve model uygulamalı kalıp, şablon, pastal planı hazırlayan, ürüne
uygun malzemeyi tespit ederek numune dikiminin yapılmasını sağlayan nitelikli
kişidir.
GÖREVLER
Moda ve güncel akımları takip eder,
Bilgisayarlı sistemde temel ve model uygulamalı kalıp, şablon, seri ve pastal planı
hazırlar,
Modele uygun malzeme tespiti ve hesabı yapar,
Kalıpları şablonlar,
Kalıpları seriler,
Numune dikimi yaptırır,
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Bilgisayar ve CAD-CAM (Bilgisayar destekli tasarım ve kalıp hazırlama programı,
atölye masası, çeşitli makaslar, delme aleti, sanayi tipi dikiş makinesi, çeşitli special
makineler, sanayi makinalarında kullanılan çeşitli aparatlar, 5 iplik overlok makinesi,
vakumlu ütü presi, kalıp çizme masası, buharlı el ütüsü, boya malzemeleri, kumaş v.b
tekstil ürünleri, dikiş malzemeleri, prova mankenleri, çeşitli kalem, cetvel, bant,
kalıp kâğıdı, pastal kâğıdı, A4 kâğıdı, ağırlıklar (kalıbı kumaşa çizerken, kalıbın kumaş
üzerinde sabit kalmasını sağlar.)
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
İç Giyim Modelisti olmak isteyenlerin;
Modayla ilgili,
Hayal gücü zengin, yaratıcı, yeniliklere açık, estetik görüşe sahip,
Güçlü görsel belleğe sahip,
Renkleri ve şekilleri en ince ayrıntıları ile algılayabilen,
El ve parmak becerileri gelişmiş, göz ve ellerini eşgüdümle kullanabilen,
Tasarım ve çizim yeteneği olan,
Düzenli, sabırlı ve pratik,
İnsanlarla iletişim ve empati kurabilme özelliğine sahip kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
İç Giyim Modelisti olarak çalışanlar; çalışmalarını, kapalı mekânlarda (işletmelerde)
yürütürler. Çalışma ortamı aydınlıktır. Görev hem oturarak hem de ayakta yürütülür.
İş elle ve/veya makinelerle çalışmayı gerektirmektedir. Çalışma ortamının kısmen
kokulu ve tozlu olmasından dolayı astım ve alerji problemleri olan kimselerin gerekli
önlemleri almaları gerekmektedir. Bu alanda çalışanlar görevini yaparken diğer
çalışanlarla işbirliği içinde bulunmak ve görevini eşgüdüm halinde yürütmek
durumundadır.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
İç Giyim Modelisti olarak çalışmak isteyenler özel sektörlerdeki tekstil üretim
işletmelerinde çalışabilecekleri gibi ustalık sınavına girerek başarılı olurlarsa
“Ustalık Belgesi” almaya ve kendi işyerlerini açmaya hak kazanırlar. Ustalık
belgesinin yetki ve sorumluluklarını taşıyan mesleklerinde bağımsız “İşyeri Açma
Belgesi” alırlar. Bu alanda eğitim alan kişiler Türkiye’de yaygın olarak iş bulma
olanaklarına sahiptir.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi,
Meslek liseleri, teknik liseler, Anadolu teknik liseleri ve Anadolu meslek liselerinin
“Giyim Üretim Teknolojisi” alanı İç Giyim Modelistliği dalında verilmektedir.
Ayrıca yaygın meslekî ve teknik eğitim programları yoluyla da bu alan/dalda eğitim
almak isteyenlere örgün eğitime denk mesleki eğitim verilebilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerine girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak,
Teknik liselere girebilmek için ortaöğretim kurumlarının 9. sınıfını tamamlamak
ve bazı derslerde belirlenen not ortalamasına sahip olmak,
Anadolu meslek/ Anadolu teknik liselerine girebilmek için ise ilköğretim
okullarının 6–7–8. sınıflarında yapılacak olan “Seviye Belirleme Sınavlarının”
(SBS) sonucuna, yılsonu ders ortalamaları ile belirlenen Yıl Sonu Başarı Puanının
(YBP) eklenmesi ile elde edilecek olan yeterli Genel Orta Öğretim Yerleştirme
Puanına (G-OYP) sahip olmak gerekmektedir.
Ortaöğretim kurumlarında; ders yılı sonunda veya ortalama yükseltme sınavları
sonucuna göre 10 uncu sınıfa geçen ve teknik liseye geçiş şartlarını taşıyanlar
teknik lise programlarına geçiş için başvurabilir. Teknik lise programına geçmek
isteyen öğrencilerden gerekli koşulları taşıyanların başvuru formları, kurum
müdürlüğünce onaylanarak ders kesiminden ortalama yükseltme sınavlarının
bitimini izleyen beş iş günü içinde öğrencilere verilir. Teknik lise ve doğrudan
alana kayıt yapılan programlar dışındaki mesleki ve teknik ortaöğretim
kurumlarında;
a) 10 uncu sınıfa geçen öğrenciler, alan seçimi için ders kesiminden itibaren ortalama
yükseltme ve sorumluluk sınavlarının bitimini izleyen onuncu iş günü çalışma saati
bitimine kadar öğrenim görmek istediği meslek alanının bulunduğu kurum
müdürlüğüne başvururlar.
b) Başvuru süresi sonunda öğrenciler, Alana Yöneltme Tavsiye Formu ve Öğrenci
Tercihlerini Değerlendirme ve Yerleştirme Formu kullanılarak belirlenen alana
yerleştirme puanı esas olmak üzere tercih ettikleri alanlara göre sıralanırlar.
Alana yerleştirmede, ilgili alanın kontenjanı göz önünde bulundurulur. Bu
puanlara göre yapılacak sıralama ile kontenjan kadar öğrencinin asıl ve yedek olmak
üzere listeleri düzenlenir. Alana geçiş yapacak öğrencilerin kayıt-kabulleri,
ağustos ayının üçüncü haftasında başlayıp ay sonuna kadar bitirilecek şekilde
planlanır ve yıllık çalışma takviminde gösterilir.
EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi ortaöğretimde 4 yıldır. 9. sınıfın ( lise 1 ) dersleri genel
liseler ve meslek liselerinde ortaktır. 9. sınıfın sonunda öğrenci alanını belirler. 9. ve
10. sınıflarda ortak dersler ile alan ortak dersleri 11. ve 12. sınıflarda ise dallara
özel dersler öncelikli olarak okutulmaktadır. Alanda yer alan tüm dallara yönelik
ortak yeterlilikleri kazandıran dersler ağırlıklı olarak 10 ve 11. sınıfta verilmektedir.
12. sınıfta diplomaya götüren dala ait yeterlilikleri içeren dersler yer almaktadır. 10.
sınıfın sonunda bölgesel ve sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen ve fiziki
kapasitesi ile öğrencilerin mesleki yeterlilikleri de dikkate alınarak dal seçimi
yapılır.
Eğitim süresince;
Ortak dersler:
Dil ve Anlatım, Türk Edebiyatı, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Tarih, T.C. İnkılâp
Tarihi ve Atatürkçülük, Coğrafya, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Sağlık Bilgisi,
Felsefe, Yabancı Dil, Beden Eğitimi, Millî Güvenlik Bilgisi, Trafik ve İlk Yardım,
Tanıtım ve Yönlendirme,
Ortak alan dersleri:
Bilgi ve İletişim Teknolojisi, Matematik, Mesleki Gelişim, Uygulama Teknikleri, Kalıp
Hazırlama Teknikleri, Tekstil Teknolojisi, Giysi Teknik Çizimleri,
Dal dersleri:
İşletmelerde Beceri Eğitimi, Kalite Kontrol, Kadın Giysi Kalıpları, Kadın Giysi
Üretimi, Drapaj, Erkek Giysi Kalıpları, Erkek Giysi Üretimi, Çocuk Giysi Kalıpları, İç
Giyim Kalıpları, İç Giyim Üretimi, Üretim Teknikleri, Kalıp Hazırlama, Deri Giysi
Üretimi, Deri Giysi Kalıpları, Deri Teknolojisi, Deri Kalite Kontrol, Kadın Giysi
Dikimi, Erkek Giysi Dikimi, Giysi Kalıpları, Kesim Teknikleri, Pastal Planı Hazırlama,
Üretim Takibi, Depolama, Model Geliştirme, Temel Sanat Eğitimi, Mesleki Yabancı
Dil, İş Giysi Kalıpları, Giyim Aksesuarları.
MESLEKTE İLERLEME
Mezunlar alanlarında ustalık sınavına girerek başarılı oldukları takdirde “Ustalık
Belgesi” almaya ve kendi işyerlerini kurmaya hak kazanırlar. İç Giyim Modelistinin
ilerleyip yükselmesi, kendini yenilemesine deneyimlerine bağlıdır. Çalışma alanları
geniştir.
Meslek liselerinin Giyim Üretim Teknolojisi alanı İç Giyim Modelistliği dalından
mezun olanlar, istedikleri takdirde Deri Konfeksiyon, Kostüm Tasarımı, Moda
Tasarımı, Moda ve Tekstil Tasarımı ve Tekstil önlisans programlarına sınavsız geçiş
için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
Meslek liselerinin Giyim Üretim Teknolojisi alanından mezun olanlar ÖSYM
tarafından yapılan ÖSS’ye girip başarılı olmaları ve Giyim Öğretmenliği, Giyim
Endüstrisi Öğretmenliği, Hazır Giyim Öğretmenliği, Tekstil Öğretmenliği, Tekstil
Dokuma ve Örgü Öğretmenliği lisans programlarını tercih etmeleri durumunda ek
puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle
yerleştirilmektedir.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
3308 sayılı “Mesleki Eğitim Kanunu” gereğince, işletmelerde uygulamalı eğitim gören
öğrencilere, işletmelerce asgari ücretin % 30’undan az olmamak üzere bir ücret
verilmektedir.
Eğitim gören öğrencilerin iş kazası, iş riski ve meslek hastalıkları ile ilgili sigorta
primleri devletçe karşılanır. Bütün öğrenci haklarından yararlanırlar.
Eğitim görülen işletmenin sağlayacağı sosyal olanaklardan da faydalanır.
İç Giyim Modelisti olarak özel sektörde işe başlayan bir kişi başlangıçta net asgari
ücret civarında ücret alır. Bu kazanç işyerinin büyüklüğüne ve deneyim durumuna
göre 2–3 katına çıkabilir.
Kendi hesabına çalışanlarda ise yaptıkları işe göre değişen gelirler söz konusudur.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu il ve şube
müdürlükleri.

1 yorum:

  1. iç giyim
    ait temel ve model uygulamalı kalıp, şablon, pastal planı hazırlayan, ürüne
    uygun malzemeyi tespit ederek numune dikiminin yapılmasını sağlayan nitelikli
    kişidir.

    YanıtlaSil