6 Kasım 2010 Cumartesi

HUKUK SEKRETERİ mesleği

HUKUK SEKRETERİ
______________________________________________
TANIM
Adliye teşkilatı, barolar, avukatlık büroları, hukuk müşavirlikleri gibi kurum ve
kuruluşların yazılarını yazan, kayıtlarını tutan kişidir.
GÖREVLER
Bu mesleği yürüten kişilerin yaptıkları işler, görev yaptıkları işyerlerine göre
farklılıklar gösterir. Genel olarak;
Telefon, faks, elektronik posta gibi araçlarla iletişimi sağlar, randevuları
düzenler,
İşyerine gelen iş sahiplerini (müvekkilleri) ve ziyaretçileri kabul eder ve
görüşmek istenilen kişi ile (avukat, savcı, hukuk müşaviri gibi) görüşmesini sağlar,
Avukatlık bürosunda çalışıyorsa (davacı kişi avukatına vekâletname verdikten
sonra) konu üzerinde avukatın hazırladığı yazıyı (dilekçeyi) usulüne uygun olarak
daktilo eder ve adliyeye götürür,
Adliyeden davalar ile ilgili gelen her tür yazıyı ilgili dosyaya takar,
Duruşma günlerini izleme defterine kaydeder,
İstem üzerine tapu veya diğer kütük belgelerini çıkartır,
Makbuzları hazırlar ve imzalattırır,
Gerektiğinde bir başka şehre gidip-gelir,
Baronun kendisine verdiği kart (bir çeşit yetki belgesi) ile adliyeden veya icra
dairesinden dava ile ilgili evrak kopyasını alır,
Çalıştığı yerin iyi görünümde olması için gerekli düzenlemeyi yapar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Defter, kâğıt, kalem, dosya, klasör vb. kırtasiye malzemeleri ile makbuz gibi bazı
basılı kâğıtlar,
Telefon, faks, daktilo, bilgisayar vb. büro araçları ve malzemeleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Hukuk Sekreteri olmak isteyenlerin;
Bellekleri güçlü,
Ayrıntıya dikkat edebilen,
Biteviye iş yapmaktan sıkılmayan,
Sabırlı, sorumluluk sahibi, sır saklayabilen,
Düzgün ve akıcı bir dille konuşabilen kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Hukuk Sekreterleri büroda çalışırlar. Ortam genellikle kalabalık ve gürültülüdür.
Sekreter zaman zaman adliye sarayına veya başka bazı bürolara gitmek için kent
içinde ve kent dışına seyahat etmek durumunda kalabilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Adliye teşkilatında, avukatlık bürosunda, baroda, hukuk müşavirliği veya özel
işletmelerin hukuk servisi ya da icra takip servislerinde çalışırlar.
Günümüzde özellikle hukuk bürolarında sekreter olarak çalışan kişiler yaygın olarak
lise veya dengi okul mezunu olup, işe girmek için daktilo bilgisi dışında önemli bir
şart aranmamaktadır. Ayrıca hukuk öğrenimi yapan öğrenciler de beceri eğitimini bu
tür hukuk bürolarında yaptıklarından, staj sırasında genel büro işleri kapsamına
giren görevleri de zaten yerine getirmektedirler. Ancak mesleki eğitim veren lise
dengi meslek liselerinin yaygınlaşması durumunda daha iyi tanınması bu mesleğe olan
talebi artırabilecektir.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi meslek liseleri, teknik liseler, Anadolu meslek liseleri ve
Anadolu teknik liselerinin “Büro Yönetimi ve Sekreterlik” alanının "Hukuk
Sekreterliği" dalında verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerine girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak,
Anadolu meslek ve Anadolu teknik liselerine girebilmek için ise ilköğretim
okullarının 6–7–8. sınıflarında yapılacak olan “Seviye Belirleme Sınavlarının”
(SBS) sonucuna, yılsonu ders ortalamaları ile belirlenen Yıl Sonu Başarı Puanının
(YBP) eklenmesi ile elde edilecek olan yeterli Genel Orta Öğretim Yerleştirme
Puanına (G-OYP) sahip olmak gerekmektedir.
Ortaöğretim kurumlarında; ders yılı sonunda veya ortalama yükseltme sınavları
sonucuna göre 10 uncu sınıfa geçen ve teknik liseye geçiş şartlarını taşıyanlar
teknik lise programlarına geçiş için başvurabilir. Teknik lise programına geçmek
isteyen öğrencilerden gerekli koşulları taşıyanların başvuru formları, kurum
müdürlüğünce onaylanarak ders kesiminden ortalama yükseltme sınavlarının
bitimini izleyen beş iş günü içinde öğrencilere verilir. Teknik lise ve doğrudan
alana kayıt yapılan programlar dışındaki mesleki ve teknik ortaöğretim
kurumlarında;
a) 10 uncu sınıfa geçen öğrenciler, alan seçimi için ders kesiminden itibaren
ortalama yükseltme ve sorumluluk sınavlarının bitimini izleyen onuncu iş günü
çalışma saati bitimine kadar öğrenim görmek istediği meslek alanının bulunduğu
kurum müdürlüğüne başvururlar.
b) Başvuru süresi sonunda öğrenciler, Alana Yöneltme Tavsiye Formu ve Öğrenci
Tercihlerini Değerlendirme ve Yerleştirme Formu kullanılarak belirlenen alana
yerleştirme puanı esas olmak üzere tercih ettikleri alanlara göre sıralanırlar.
Alana yerleştirmede, ilgili alanın kontenjanı göz önünde bulundurulur. Bu
puanlara göre yapılacak sıralama ile kontenjan kadar öğrencinin asıl ve yedek
olmak üzere listeleri düzenlenir. Alana geçiş yapacak öğrencilerin kayıt-kabulleri,
ağustos ayının üçüncü haftasında başlayıp ay sonuna kadar bitirilecek şekilde
planlanır ve yıllık çalışma takviminde gösterilir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Öğrenciler haftada iki gün okulda teorik eğitim, üç gün işyerinde beceri eğitimi
görmekte ve öğrenci iken iş hayatı ile tanışmaktadırlar.
Meslek dersleri; Daktilografi, Bilgisayar, Halkla İlişkiler, İş Psikolojisi,
Sekreterlik Uygulamaları, Ekonomi, Dosyalama Teknikleri, Etkili Anlatım
Teknikleri, Görünüm ve Davranışsal Bütünlük, Büro Otomasyon Sistemleri,
İşletme Bilgisi, Büro Makineleri Bakım ve Onarımı, Muhasebe, Stenografi,
Hukukun Temel Kavramlarıdır.
Ayrıca 9. sınıfta genel kültür derslerinin yanısıra tanıtım ve yönlendirme dersi de
ilave edilmiştir.
MESLEKTE İLERLEME
Hukuk bürolarında veya avukatlık bürolarında çalışanlar bürolarına ait teknolojik
yenilikleri kurs vb. yollarla takip ederek kendilerini geliştirebilirler, “Yönetici
Sekreter” olabilirler.
Meslek liselerinin Büro Yönetimi ve Sekreterlik alanının “Hukuk Sekreterliği”
dalından mezun olanlar istedikleri takdirde, Büro Yönetimi ve Sekreterlik, Büro
Yönetimi ve Sekreterlik (Açıköğretim), Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı, Diş
Teknik Sekreterliği, Hastane Yönetimi Organizasyon, Odyometri, Optisyenlik, Orta
Kademe Yöneticilik, İnsan Kaynakları, Sağlık Kurumları İşletmeciliği, Sağlık
Kurumları İşletmeciliği (Açıköğretim), Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik, Tıbbi
Mümessillik ve Pazarlama önlisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler.
Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
Ayrıca, mezunlar ÖSYM tarafından yapılan ÖSS’ye girmesi ve üniversitelerin Büro
Yönetimi Öğretmenliği, İnsan Kaynakları Yönetimi (Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu),
Sağlık Yönetimi (Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu) lisans programlarını tercih
etmeleri durumunda, ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara
göre öncelikle yerleştirilmektedir.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Mesleki eğitim süresince okul tarafından öğrenciye herhangi bir ücret ödenmez.
Ancak beceri eğitimi sırasında asgari ücretin % 30'u oranında ücret
almaktadırlar.
Eğitim gören adayların iş kazası, iş riski ve meslek hastalıkları ile ilgili sigorta
primleri devletçe karşılanır.
Bütün öğrenci haklarından yararlanır.
Eğitim görülen işletmenin sağlayacağı sosyal olanaklardan faydalanır.
Eğitim sonrası kazanç çalışılan işyerinin özel veya kamu işyeri olmasına göre
değişmektedir. Özel işyerlerinde ücret anlaşmaya göre değişmekte, ilk
başlayışta genellikle asgari ücret uygulanmaktadır. Ancak aynı işyerinde
gösterilen performans ve kıdeme göre ücretlerde artışlar olmaktadır.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu il ve şube
müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder