6 Kasım 2010 Cumartesi

EL SANATLARI/DEKORATİF SANATLAR ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
EL SANATLARI/DEKORATİF SANATLAR ÖĞRETMENİ
_________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, El
sanatları/dekoratif sanatlar ile ilgili bilgi, beceri, tutum ve davranışları kazandıran
kişidir.
GÖREVLER
El sanatları/dekoratif sanatlar ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi
yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından
onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
El Sanatları/Dekoratif Sanatlar Öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır
durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve
basit onarımlarını yapar.)
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde çalışma planını uygulayarak öğrencilere alanı ile
ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 Çevresinde alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına
yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
 Alanı ile ilgili yöresel araştırmalar yapar ve bunu öğrencilere aktarır.
 Teknolojik gelişmeleri izler ve programlara yansıtır.
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilere alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri eğitim- öğretim programı, yıllık ve günlük çalışma
planları, not defteri, ders defteri, yoklama fişi, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek
alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar, dekoratif sanatları ile ilgili çeşitli araç ve
gereçler, el tezgahı, dikiş makinası, deri trikotaj makinası cendere ve cendere
kalıpları, el ütüleri vb.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
El sanatları/dekoratif sanatlar öğretmeninin hem alanıyla ilgili hem de öğretmenlik
mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
El sanatları/dekoratif sanatlar öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Şekil algısı,çizim yeteneği yüksek,
 Estetik görüş sahibi, yaratıcı,
 Göz- el koordinasyonuna, el ve parmak becerisine sahip,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen,
 Sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
El sanatları/dekoratif sanatlar öğretmeni, genellikle sınıfta ve atölyede görev yapar.
Görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı biraz tozlu ve kokuludur. Kokulara
alerjisi olanlar, solunum zorluğu çekenler, alerjik rahatsızlığı olanların bu mesleği
yapması güçtür. Çalışırken öğrenciler, müşteriler ve diğer çalışanlarla iletişimde
bulunurlar.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi; çeşitli üniversitelere bağlı mesleki eğitim fakültelerinin '' Dekoratif
Sanatlar Öğretmenliği'', ”Çiçek Örgü Dokuma Öğretmenliği”, “Dekoratif Ürünler
Öğretmenliği” ve “Geleneksel Türk El Sanatları Öğretmenliği” bölümlerinde verilmekte
iken bu bölümlere artık öğrenci alınmamaktadır. Aşağıdaki meslek eğitimine ilişkin
bilgiler bu bölümlere öğrenci alındığı döneme aittir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Resim-İş
 Çiçek, örgü, dokuma
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “Dekoratif Sanatlar Öğretmenliği” lisans
programından birisi için yeterli “Sözel-1 (SÖZ-1)” puanı almak,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
yukarıdaki lisans programları ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih
etmek gerekmektedir.
Ayrıca meslek liselerinin;“Nakış, Dekoratif Sanatlar, Dekoratif El Sanatları, El
Sanatları,El Sanatları Teknolojisi/El Sanatları ve Teknolojisi, El Sanatları ve Çiçek, El
Sanatları Teknolojisi, Giyim ve Ev Aksesuarları/Ev ve Giyim Aksesuarları, Plastik
Sanatlar bölümü mezunları “Dekoratif Sanatlar öğretmenliği” lisans programına
Dekoratif Sanatlar, Dekoratif El Sanatları, El Sanatları, El Sanatları Teknolojisi/El
Sanatları ve Teknolojisi, El Sanatları ve Çiçek bölümü mezunları “Çiçek Örgü Dokuma
Öğretmenliği”lisans programlarını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle
diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler
Ağaç İşleri, Dekor Tasarımı, Dokumacılık ve El Sanatları, Duvar Süsleme Sanatları, El
Sanatları, Geleneksel El Sanatları, Halı ve Kilim, Halıcılık, Halıcılık ve Desinatörlüğü,
Kuyumculuk ve Takı Tasarımı, Takı Tasarımı ve Süs Taşları İşlemeciliği, Uygulamalı Takı
Teknolojisi, Mimari Dekoratif Sanatlar, Mobilya ve Dekorasyon, Moda ve Tekstil
Tasarımı, Sahne Tasarımı, Örme, Restorasyon, Restorasyon ve Konservasyon Ön lisans
programını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı
oldukları takdirde “Dekoratif Sanatlar Öğretmenliği ” ve “ Çiçek Örgü Dokuma
Öğretmenliği” lisans proğramlarına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.Eğitim süresince; Türk Dili, Atatürk İlkeleri ve İnkilap
Tarihi, Yabancı Dil, Temel Bilgisayar Bilimleri derslerinin yanısıra, Temel Bilgi Kullanımı
Teknolojisi, Alan Teknolojisi, Temel Sanat Eğitimi, El Sanatlarına Giriş, Moda Resim,
Temel Dikiş Teknikleri, Kalıp Hazırlama Teknikleri, Yapma Bebek Teknikleri, Takı
Tasarımı, Deri-Giyim Aksesuarları Geleneksel Başlık Tasarımı, Temel Dokuma Teknikleri,
Temel Örgü Teknikleri, Temel Sanat Eğitimi, Temel İşletme Teknikleri, Halk Bilimi, Deri
Teknolojisi, Moda resmi, Çiçek Düzenleme, Teknik Resim, Türk Süsleme Sanat Tarihi,
Deri Yüzey Süsleme Teknikleri, Şapka Yapım Teknikleri, Gelin Başı ve Buketi, Sergi
Grafiği, Geleneksel Türk El Sanatları, Genel İşletme, Alan Araştırma Teknikleri, Boya ve
Baskı Teknikleri, Üretimde Maliyet Hesapları Türk Süsleme Motifleri meslek dersleri ile
Öğretmenlik Mesleğine Giriş , Özel Öğretim Yöntemleri, Okul Deneyimi, Öğretim
Planlama ve Değerlendirme, Gelişim ve Öğrenme, Öğretim Teknolojileri ve Mataryal
Geliştirme, Sınıf Yönetimi, Sözlü ve Yazılı Anlatım gibi pedagojik formasyon derslerini
alırlar. Eğitimleri sırasında okullarda uygulama yaparlar.Öğrenciler üçüncü sınıfta staj,
dördüncü sınıfta ise öğretmenlik uygulaması yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Dekoratif Sanatlar Öğretmeni "veya “Çiçek Örgü
Dokuma Öğretmeni “ lisans diploması ve unvanı verilir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Meslek elemanlarının büyük çoğunluğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel kız
meslek liseleri, kız teknik liseleri ve yaygın eğitim kurumlarında (halk eğitim merkezleri,
olgunlaşma enstitüleri, pratik kız sanat okulları vb.) sınıf ve atölye ortamında görev
yaparlar. Trikotaj, Kuyumculuk Teknolojisi alanı ile ilgili dersler (Atölye) El Sanatları,
Deri Aksesuarları, Yapma Bebek, Dokuma dallarının ortak alan, teorik ve uygulamalı
meslek dersleri, Meşguliyet terapisi ve kutlama organizasyonu, alanın teorik ve
uygulamalı meslek dersleri, El Sanatları Teknolojisi Alanının; El Dokuma, Halı
Desinatörlüğü, Dekoratif El Sanatları, Dekoratif Ev Tekstili, Dallarının alan ortak ve dal
dersleri, Sanat ve Tasarım Alanının; Dekoratif Sanatlar, Seramik ve Cam Teknolojisi
Alanının; Çinicilik, Alçı Model Kalıp, Tornada Form Şekillendirme, Sır Üstü Dekorlama,
Serbest Seramik Şekillendirme, Cam Şekillendirme, Tezyinat, İndirme, Vitray,Dallarının
alan ortak ve dal dersleri , Çini Dekorlama, Model ve Kalıp Hazırlama, Seramik
Dekorlama, Seramik Şekillendirme, Cam Ürün İşlemeciliği derslerini vermektedirler.
Çeşitli resmi ve özel Kurum ve kuruluşlarda eğitimci, uzman, yönetici ve alanı ile ilgili
sanat danışmanı, olarak çalışabilirler. Ayrıca kendi işyerlerini açabilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Öğrenciler eğitimleri süresince Yüksek öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen
öğrenim ve katkı kredisi ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs
olanaklarından da yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda alan öğretmeni olarak görev alanlar, 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununa göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla Milli Eğitim Bakanlığına bağlı
okullarda çalışırlar. Bu ücret kıdeme ve yıllık belirlenen katsayı artışlarına göre
değişmektedir. El Sanatları/Dekoratif Sanatlar Öğretmenleri ek ders ücreti
alabildikleri gibi, görev yaptıkları okul bünyesinde döner sermaye işletmesi faaliyetleri
kapsamında sipariş işleri yaparak aylık gelirini artırma imkanına da sahiptirler.
Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.Özel mesleki eğitim kuruluşlarında görev yapanlar
değişik ücretlerle çalışırlar
MESLEKTE İLERLEME
 Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir. (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
 Üniversitelerde lisans üstü eğitimden sonra araştırma görevlisi, doçent ve
profesör unvanını alabilirler.
 Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı
oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
 Yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen
olabilirler.
 Kendi işyerini kuranlar bu sektörde işyerlerini büyütebilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
BENZER MESLEKLER
Nakış Öğretmenliği.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Dekoratif Sanatlar Öğretmenliği
Bölümü Öğretim Üyeleri,
 Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu 2008,
 ÖSYM Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2008 Kılavuzu,
 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu 2010,
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve
Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı
kurul kararı ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim
Terbiye Kurulu Kararı)
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder