6 Kasım 2010 Cumartesi

EL SANATLARI ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
EL SANATLARI ÖĞRETMENİ
________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, dekoratif
ürünler, çiçek yapımı ve el sanatları ile ilgili bilgi, beceri, tutum ve davranışları
kazandıran kişidir.
GÖREVLER
Dekoratif ürünler, çiçek, el dokuması ürünleri vb. yapımı ile ilgili hangi bilgi, beceri,
tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle
kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta
belirtilmiştir.
El sanatları öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır
durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve
basit onarımlarını yapar.)
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili
bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 Çevresinde alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına
yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri eğitim- öğretim programı, yıllık ve günlük çalışma
planları, not defteri, ders defteri, yoklama fişi, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek
alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar,
 El sanatları ile ilgili çeşitli araç ve gereçler,
 Cendere ve cendere kalıpları,
 El ütüleri,
 Eğitim araçları (projeksiyoni tepegöz, video, TV, video bantları, saydam,
bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb.),
 Dokuma tezgahı.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
El sanatları öğretmeninin hem alanıyla ilgili hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili
niteliklere sahip olması gerekir.
El sanatları öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Üst düzeyde genel yeteneğe sahip,
 Şekil algısı ve estetik görüşü gelişmiş,
 Yaratıcılık yeteneği olan,
 Göz- el koordinasyonuna,
 El ve parmak becerisine sahip,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen,
 Sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
El sanatları öğretmeni, sınıfta ve atölyede görev yapar, görevini genellikle ayakta
yürütür. Çalışma ortamı biraz tozlu ve sakindir.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi; üniversitelere bağlı mesleki eğitim fakültelerinin '' Dekoratif
Sanatlar Öğretmenliği'' ve “Çiçek Örgü Dokuma Öğretmenliği” bölümlerinde verilmekte
iken bu bölümlere artık öğrenci alınmamaktadır.Aşağıdaki meslek eğitimine ilişkin bilgiler
bu bölümlere öğrenci alındığı döneme aittir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
Yapma Çiçek, Deri Teknikleri, Dekoratif Eşyalar, Şapka-Çanta Yapımı vb. derslerde
başarılı olmaları gerekmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “Dekoratif Sanatlar Öğretmenliği”, “Çiçek, Örgü,
Dokuma Öğretmenliği” lisans programlarından biri için Yeterli “Sözel-1,(SÖZ-
1)” puan almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
“Dekoratif Sanatlar Öğretmenliği”, “Çiçek, Örgü, Dokuma Öğretmenliği” lisans
programları ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek
gerekmektedir.
Meslek liselerinin, Dekoratif El Sanatları, El Sanatları, El Sanatları ve Çiçek, El
Sanatları Teknolojisi/El Sanatları ve Teknolojisi Dekoratif Sanatlar, Giyim ve Ev
Aksesuarları/Ev ve Giyim Aksesuvarları, Plastik Sanatlar, Nakış bölümlerinden mezun
olanlar ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazanıp, Dekoratif
Sanatlar Öğretmenliği, Çiçek, Örgü, Dokuma Öğretmenliği lisans programlarını tercih
etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre
öncelikle yerleştirilmektedirler.
Ağaç İşleri, Dokumacılık ve El Sanatları, Duvar Süsleme Sanatları, El Sanatları,
Geleneksel El Sanatları, Dekor Tasarımı, Halı ve Kilim, Halıcılık, Halıcılık ve
Desinatörlüğü, Mobilya ve Dekorasyon, Mimari Dekoratif Sanatlar, Örme, Mimari ve
Tekstil Tasarımı, Moda ve Tekstil Tasarımı ön lisans programlarından birini başarı ile
bitirenler ÖSYM tarafından açılan dikey geçiş sınavında başarılı oldukları taktirde
“Dekoratif Sanatlar Öğretmenliği” ve “Çiçek, Örgü, Dokuma Öğretmenliği” lisans
programlarından birine dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. Eğitim süresince, Sanat Tarihi, Temel Sanat Eğitimi, El
Sanatlarına Giriş, Makine Bilgisi, Deri Teknolojisi, Temel Yapma Çiçek Teknikleri, Moda
Tasarımı, Temel Şapka Teknikleri, Türk Süsleme Sanatı Tarihi, Deri Yüzey Süsleme
Teknikleri, Üretimde Maliyet Hesabı, Spor Şapka Teknikleri, Dekoratif Yapma Çiçek
Teknikleri, Fantazi Yapma Çiçek Teknikleri, Dekorasyon İlkeleri, Deri Ev Aksesuarları
vb. meslek dersleri ile, Eğitim Teknolojisi, Mikro Öğretim, Alan Öğretim Yöntemleri gibi
pedagojik formasyon derslerini alırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Meslek eğitimini tamamlayanlara alanı belirten Lisans Diplomasına göre ''Dekoratif
Sanatlar Öğretmeni” ile “Çiçek, Örgü, Dokuma Öğretmeni" unvanlarından biri verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Hali hazırda meslek elemanlarının büyük çoğunluğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kız
meslek liseleri, kız teknik liseleri ve yaygın eğitim kurumlarında (halk eğitim merkezleri,
olgunlaşma enstitüleri, pratik kız sanat okulları vb.) sınıf ve atölye ortamında El
Sanatları, Dekoratif Sanatlar, Dokuma ve Takı Tasarımı (Kuyumculuk) branşlarında görev
yaparlar.Kendi branşı dışında ayrıca aylık karşılığı okutabileceği dersler ; Trikotaj,
Kuyumculuk Teknolojisi alanı ile ilgili dersler (Atölye) El asanatları, Deri aksesuarları,
Yapma bebek, Dokuma dallarının ortak alan teorik ve uygulamalı meslek dersleri,
Meşguliyet terapisi ve kutlama organizasyonu,Alanın teorik ve uygulamalı meslek
dersleri, Diğer alanların dekoratif sanatlar alanı ile ilgili teorik ve uygulamalı meslek
dersleri dir.Olanakları elverenler, kendi işyerlerini açabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Meslek eğitimi sırasında Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü'nün
verdiği öğrenci kredisinden yararlanmak mümkündür.
Ayrıca, Kurumun yurt hizmetlerinden de yararlanılabilir. Bunların dışında öğrenciler
çeşitli kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da istifade edebilirler.
EĞİTİM SONRASI
Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilgili okullarda Öğretmen olarak görev alanlar, maaş, yan
ödeme ve ek ders ücreti alırlar. (Teknik olmaları sebebi ile 9. derecenin 1. kademesinden
göreve başlarlar.) El sanatları öğretmenleri ek ders ücreti alabildikleri gibi, görev
yaptıkları okul bünyesinde Döner Sermaye İşletmesi faaliyetleri kapsamında sipariş
işler yaparak aylık gelirini artırma imkanına da sahiptir.
Ayrıca, her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim-öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra üniversite bünyesinde yüksek lisans yapabilirler.Milli Eğitim
Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik yapabilmektedir (Müdür,
Müdür Yardımcısı vb.). Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik
sınavlarında başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler. Ayrıca yapılan
sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
Hazır Giyim Öğretmenliği, Resim Öğretmenliği.
EK BİLGİLER
-
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 2010 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu,
 Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu – 2008,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi – 2000,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2008 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
 Çeşitli Üniversitelerin Katalogları,
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve
Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı
kurul kararı) ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim
Terbiye Kurulu Kararı.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder