6 Kasım 2010 Cumartesi

DÖKÜMCÜ mesleği

DÖKÜMCÜ
TANIM
Yüksek fırından gelen sıvı piki (dökme demiri), istenilen kalitede çeliğe dönüştürmek
için gerekli işlemleri yapan kişidir.
GÖREVLER
Ocaktan alınan ergimiş madeni, potalar vasıtasıyla döküm mahalline taşır,
Potalar üzerindeki cürufu alır,
Derecelerdeki tutucu yollukları tutuşturur,
Madeni belli bir yükseklikten belli bir kalınlıkta ve seri olarak kalıba döker,
Konvektörden çıkan artık maddeleri temizler.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Konvektör,
Pota ve tandişler,
Kireç, ferro alyaylar, hurda, sıvı pik,
Döküm kalıpları,
Gezer pota kumanda tablası,
Vinç sapanı,
Ergimiş metal malzemeler,
Gözlük.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Dökümcü olmak isteyenlerin,
Bedenen güçlü, dayanıklı, ayakları ve kolları sağlam,
Ellerini ustalıkla kullanabilen,
Göz-el eşgüdümü ve tepki hızı yüksek,
Alet, makine ve metallerle çalışmaktan hoşlanan kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Çalışma ortamı kimyasal gazlı, tozlu ve nemlidir. Çalışırken alet, malzemelerle ve
metallerle uğraşılır.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Meslek ile ilgili hem kamu hem de özel sektörde iş bulma olanağı olup, erkeklere
özgü bir meslektir.
Meslekle ilgili maden cevherinin çıkarıldığı yerlere yakın ve belirli bölgelerde
toplanmış durumdadır.
Oldukça ağır iş koşulları olması sebebiyle meslek elemanları zor yetişmektedir.
Meslek elemanlarının başlıca çalışma alanları: Demir Çelik Sanayii, Haddehaneler,
Dökümhanelerdir.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi yeterli müracaat olması durumunda tüm mesleki eğitim
merkezlerinde “Döküm Teknolojisi” alanı “Dökümcülük” dalında verilmektedir.
Ayrıca, meslek liselerinin “Metalurji” alanı “Döküm” dalında da bu mesleğin eğitimi
verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Çıraklık eğitimine başlayabilmek için;
En az ilköğretim okulu mezunu olmak,
14 yaşını doldurmuş olmak,
Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmak,
Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri sahibi ile çıraklık sözleşmesi imzalamak
gereklidir.
Meslek lisesinde mesleğin eğitimini görmek için ilköğretim okulu mezunu olmak ve
meslek liselerine giriş şartlarını taşımak gerekmektedir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğinin eğitim süresi; mesleki eğitim merkezlerinde ilköğretimden sonra 3 yıl,
lise ve daha üst düzeyde genel eğitimden sonra 1,5 yıldır. Meslek liselerinde ise
eğitimin süresi 4 yıldır.
Mesleki Eğitim Merkezlerinde haftada 1 gün teorik, işyerinde 5 gün pratik eğitim
verilmektedir. Meslek eğitimi esnasında “Çıraklık Eğitimi Programı”nda yer alan
genel bilgi dersleriyle beraber meslekle ilgili dersler alınmaktadır. Meslekle ilgili
teorik ve pratik eğitim iç içe olup, öğrencilerin meslek dallarında yeterlilikleri bir
bütünlük içinde sağlanmaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
Meslekte usta ve usta öğretici unvanlarına yükselmek mümkündür. Mesleki eğitim
merkezlerinden kalfa olarak mezun olanlar bir işyerinde çalışıp aynı zamanda teorik
eğitimlerine de devam edebilirler. Ustalık eğitimi 176 saat olup, bu eğitimde İnsan
Sağlığı ve İş Güvenliği, İş ve İnsan İlişkileri, Çalışma Hukuku, İşletme Bilgisi,
Sigorta ve Vergi Mevzuatı, Muhasebe ve Ekonomi derslerinin yanı sıra İleri Meslek
Bilgisi derslerini alırlar. 3 yılsonunda ustalık sınavlarına katılabilirler.
Ustalık için öngörülen teorik eğitime devam etmeyenler ise bir işyerinde 5 yıl
çalıştıktan sonra (çalıştıklarını SGK primleri ile belgelemek şartıyla) ustalık sınavına
katılabilirler. Ustalık belgesi alanlar mesleki eğitim merkezlerinde 40 saatlik iş
pedagojisi kurs programını tamamlayıp sınavda başarılı olduktan sonra "Usta
Öğreticilik" belgesi alabilirler.
Ustalık belgesine sahip olanlar veya bunları işyerlerinde çalıştıranlar bağımsız işyeri
açabilirler. Ayrıca", işyerinde çırak çalıştırması için de "Usta Öğretici" belgesinin
alınması zorunludur.
İlköğretim (ortaokul) mezunu kalfa ve ustalar, mesleki ve teknik açık öğretim
lisesine devam ederek, meslek lisesi diploması alabilirler.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Meslek eğitimi esnasında, Mesleki Eğitim Kanunu gereğince öğrenciler, asgari
ücretin %30 ' undan az olmamak üzere işverenden ücret alırlar.
Eğitim gören adayların iş kazası, iş riski ve meslek hastalıkları ile ilgili sigorta
primleri devletçe karşılanmaktadır.
Meslek elemanları asgari ücretin 3–4 katı oranında kazanç temin edebilmektedirler.
Alınan bu ortalama ücret işyerinin kapasitesine, iş yoğunluğu ve ilgili meslek
elemanının iş başarısı ve tecrübesine göre artabilmektedir.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili Eğitim Kurumları,
Meslek Elemanları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi Bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder