4 Kasım 2010 Perşembe

ZİHİN ENGELLİLER SINIF ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
ZİHİN ENGELLİLER SINIF ÖĞRETMENİ
____________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurumunda zihinsel özürlü öğrencilere çeşitli bilgi, beceri ve
tutumları kazandırmak üzere eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Zihin Engelliler Sınıf Öğretmeninin, zihin özürlü öğrencilere hangi bilgi, beceri,
tutum ve davranışları, hangi yöntemlerle, kazandıracağı Milli Eğitim Bakanlığı
tarafından onaylanan öğretim programlarında (müfredat programı) belirtilmiştir.
Zihin Engelliler Sınıf Öğretmeni bu program çerçevesinde;
 Çocuğa kişilik kazandırmak ve onu hayata hazırlamak için eğitim ve öğretim
yöntemlerini sabırla, şefkatle ve bilhassa çocuğun kişisel özellik ve
yeteneklerini dikkate alarak uygular,
 Eğitim ve öğretiminden sorumlu olduğu çocukların davranışlarını gözlemler,
yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler,
 Yemekhanede, bahçede, spor faaliyetlerinde ve boş zamanlarını
değerlendirme sırasında çocuklarla beraber olmak suretiyle onlara iyi
alışkanlıklar kazandırmak, kötü davranışlara karşı önleyici tedbirler almak
için rehberlik yapar,
 Nöbetçi olduğu günlerde okulda düzen ve disiplini sağlamak üzere görev
yapar.
 Öğrenci velileri ile yakın ilişki kurarak, işbirliği ile eğitimi yürütür.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
 Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, ünite ve plan defterleri,
bireyleştirilmiş eğitim programları, not defteri, yoklama defteri,
 Okul araç-gereçleri,
 Grup oyun araçları, bilişsel ve fiziksel becerileri geliştirmeye yönelik araçgereçler.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Zihin Engelliler Sınıf Öğretmeninin hem alanıyla hem de öğretmenlik mesleği ile
ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Zihin Engelliler Öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Sözel yeteneği gelişmiş,
 Sosyal bilimlere ve özellikle psikolojiyle ilgili,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 Zihin özürlü insanlara yardım etmeyi seven,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Zihin Engelliler Öğretmeni Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda bireysel ve
grupla eğitim yapabilecek şekilde düzenlenmiş sınıf ortamında çalışır. Çalışma
ortamı biraz temiz ve gürültülüdür. Uzun süre ayakta kalabilirler.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi; aşağıdaki üniversitelere bağlı Eğitim Fakültelerinin Zihin
Engelliler Öğretmenliği Bölümünde verilmektedir.
 Abant İzzet Baysal Üniversitesi,
 Anadolu Üniversitesi,
 Ankara Üniversitesi,
 Gazi Üniversitesi,
 Karadeniz Teknik Üniversitesi,
 Maltepe Üniversitesi,
 Marmara Üniversitesi,
 Ondokuz Mayıs Üniversitesi,
 Sakarya Üniversitesi,
 Selçuk Üniversitesi,
 Trakya Üniversitesi,
 Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Psikoloji,
 Matematik.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavında (LYS)
“Zihin Engelliler Sınıf Öğretmenliği” lisans programı için yeterli “YGS-
4” puan almak.
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
“Zihin Engelliler Sınıf Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir
yüksek öğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Sosyal
Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür ve
Sınıf Öğretmenliği, Türkçe-Matematik, Fen, Fen Bilimleri, Klasik Fen, Matematik
ve Tabii Bilimler alanları, Anadolu öğretmen lisesi ve öğretmen lisesi ortaöğretim
kurumlarının Yabancı Dil alanları mezunları ile Öğretmen Okulu ve Köy
Enstitüsünden mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından
yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek
bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler. (Kılavuz Tablo
3A)
Ancak kendi alan/kol/bölümlerin dışında bir yüksek öğretim programlarını tercih
eden adayların yerleşme şansı azalmaktadır.
Meslek liselerinin; Çocuk Gelişimi, Çocuk Gelişimi ve Bakımı, Çocuk Gelişimi ve
Eğitimi bölümlerinden mezun olanlar, ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretime
Geçiş Sınavını (YGS) kazanıp, Zihin Engelliler Öğretmenliği lisans programını
tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun
olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Eğitim süresince;
1. Yıl: Özel Eğitim, Türkçe-Yazılı Anlatım, Yabancı Dil, Atatürk İlkeleri ve
İnkılap Tarihi, Bilgisayar, Psikolojiye Giriş, Eğitim Bilimine Giriş, Zihin Engelliler
ve Eğitimi, Türkçe-Sözlü Anlatım, Sağlık Bilgisi ve İlkyardım, Bireysel Farklılıklar
ve Psikoloji Yaklaşımları, Eğitim Psikolojisi,
2. Yıl: Engellilere Yönelik Tutumların Değiştirilmesi, Erken Çocuklukta Özel
Eğitim, Uygulamalı Davranış Analizi, Eğitsel-Davranışsal Ölçme ve Değerlendirme,
Öğretim İlke ve Yöntemleri, Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Ögretimi, Zihin
Engellilere Matematik Ögretimi, Zihin Engellilere Resim-Is Ögretimi,
Kaynastirma ve Destek Özel Egitim Hizmetleri, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler
Ögretimi, Zihin Engellilere Iletisim Becerilerinin Kazandirilmasi,
Bireysellestirilmis Egitim Programlari, Seçmeli dersler,
3. Yıl: Okuma-Yazma Öğretimi, Zihin Engellilere Günlük Yasam ve Sosyal Beceri
Ögretimi, Zihin Engellilere Oyun ve Sarki Ögretimi, Bireysellestirilmis Egitim
Planlari ve Ögretimin Bireysellestirilmesi, Sınıf Yönetimi, Rehberlik, Fen Bilgisi
Öğretimi, Aile Eğitimi ve Rehberliği, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Topluma
Hizmet Uygulamalari, Okul Deneyimi ve Kaynastirma Uygulamaları, seçmeli
dersler
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
4. Yıl: Zihin Engelliler Için Ögretim Teknolojileri ve Materyal Tasarimi, Yasalar
ve Ozel Egitim, Ögretmenlik Uygulamasý , Zihin Engelliler Için Ögretim
Teknolojileri ve Materyal Tasarimi, Türk Egitim Sistemi ve Okul Yönetimi
Derslerini almaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Zihin Engelliler Öğretmenliği” lisans
diploması ve “Zihin Engelliler Öğretmeni” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Zihin Engelliler İlköğretim Okullarının 1-8 Sınıf Dersleri, Eğitim ve Uygulama
Okullarının 1-8 Sınıf Dersleri, İlköğretim Okullarının Zihin Engelliler Özel Eğitim
Sınıfı (1-8 sınıf dersleri), İş Okulu Dersleri, Gezerek Özel Eğitim Uygulamaları,
Rehberlik ve Araştırma Merkezleri Özel Eğitim Alan Uygulamaları, Otistik
Çocuklar Eğitim Merkezlerinin 1-8 Sınıfı Dersleri, Otistik Çocuklar İş Eğitim
Merkezlerinin Dersleri, Görme ve İşitme Engelliler Alanına Ait Dersler, Erken
Çocukluk ve Okul Öncesi Özel Eğitim Merkezi Uygulamaları (Okul
Öncesi/anasınıfı öğretmeni veya çocuk gelişimi ve eğitimcisi ile birlikte görev
yapar.), Özel Eğitim Okulları Bünyesinde Okul Öncesi Eğitim Verilen Sınıflardaki
Eğitim Uygulamaları (Okul Öncesi / anasınıfı öğretmeni veya çocuk gelişimi ve
eğitimcisi ile birlikte görev yapar.), Birden Fazla Yetersizliği Olan ve
Yetersizliklerin-den Biri Zihinsel Olan Öğrenciler İçin Açılan Özel Eğitim
Sınıflarının 1-8 Sınıf Dersleri (İlköğretim okulu programından farklı bir özel
eğitim programı uygulanan sınıflar) derslerine girmektedirler.
Rehberlik araştırma merkezlerinde, Sosyal Hizmetler Çocuk Esirgeme Kurumu
rehabilitasyon merkezlerinde istihdam edilmektedirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Bu programı ilk beş tercihinde gösteren ve bu programa yerleştirilen adaylardan
belli koşulları taşıyanlara MEB’ce burs sağlanır. Öğrenciler eğitimleri süresince
Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenci kredisinden ve diğer kamu kurum ve
kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs olanaklarından da yararlanabilirler. Bu
konudaki duyuru her yıl yayınlanan öğrenci seçme sınav kılavuzunda yapılmaktadır.
Ayrıca, Kurumun yurt hizmetlerinden de yararlanılabilir. Bunların dışında
öğrenciler çeşitli kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da istifade
edebilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda “Öğretmen” olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları
Yasası’na göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu
öğretmenler yan ödeme, ek ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar.
Her yıl okullar açılmadan önce, tüm öğretmenlere eğitim-öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
Ek ders ücretini, diğer sınıf öğretmenlerinden % 25 daha fazla alırlar.
MESLEKTE İLERLEME
Üniversitelerde lisans üstü eğitiminden sonra araştırma görevlisi, doçent ve
profesör unvanını alabilirler.
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
 İşitme Engelliler Öğretmenliği,
 Görme Engelliler Öğretmenliği,
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 ÖSYS Başvuru Kılavuzu-2010,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-
2000,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
 MEB’in 80 Sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder