4 Kasım 2010 Perşembe

YAPI TASARIMI ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
YAPI TASARIMI ÖĞRETMENİ
____________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurumu ya da kuruluşunda öğrencilere veya yetişkinlere yapı ve
yapı tasarımı meslek alanı ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma programı hazırlar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri eğitime hazır durumda
bulundurur,
 Öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı arttırıcı önlemler alır,
 Yapı projelerinin ayrıntıları ile ilgili bilgiler verir,
 Bilgisayarlı proje tasarımlarının nasıl yapılacağı ile ilgili eğitim verir,
 Bilgisayarlı proje çizimleri ile ilgili detaylı bilgiler vererek öğrencilerin
uygulamadaki eksiklerini giderir.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma
planları, not defteri, ders ve yoklama defterleri,
 Bilgisayar,
 Bilgisayarlı çizim makinesi,
 Teknik resim araç ve gereçleri, (Eskiz ve aydınger kağıtları, rapido
kalemleri, pergel takımları, gönyeler, pistola)
 Meslek alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Yapı Tasarımı Öğretmeninin hem alanı hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili
niteliklere sahip olması gerekir.
Yapı Tasarımı Öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Şekil ve uzay ilişkilerini görebilen,
 El ve gözü eşgüdümle kullanabilen,
 Ekip çalışmasına yatkın,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen, sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İnceleme ve araştırmaya meraklı, ayrıntılara dikkat eden,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Yapı Tasarımı Öğretmeni, sınıfta ve çizim bilgisayar laboratuarında çalışır.
Çalışma ortamı hijyenik ve hareketlidir. Zaman zaman gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi Süleyman Demirel Üniversitesi (Isparta) Teknik Eğitim
Fakültesi “Yapı Tasarımı Öğretmenliği” bölümünde verilmekte iken bu bölüm
adı altında eğitim verilmemektedir. Bu dosyadaki eğitime ilişkin bilgiler, Yapı
Tasarımı Öğretmenliği eğitimi verildiği dönemi kapsamaktadır.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Fizik,
 Kimya,
 Matematik.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme sınavında (ÖSS) “Yapı Tasarımı Öğretmenliği” lisans
programı için yeterli Sayısal (SAY-1) puan almak gerekir.
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formu’nda
“Yapı tasarımı öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir
yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
Beton Teknolojisi, Hazır Beton Teknolojisi, İnşaat, İnşaat Teknikerliği, İnşaat
Teknolojisi, İstihkam, Raylı Sistemler Yol, Raylı Sistemler Yol Teknolojisi, Yapı,
Yapı Denetim Yardımcılığı, Yapı Denetimi, Yapı Ressamlığı, Yapı Teknolojisi Ön
lisans programını başarı ile bitirenler de ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş
Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde “Yapı Tasarımı Öğretmenliği” lisans
programına dikey geçiş yapabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Bu bölümde okutulan temel dersler;
Genel Kültür Dersleri:
Türk Dili, Yabancı Dil, Matematik, Fizik, Kimya, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi,
Beden Eğitimi ve Spor Bilgisi.
Mesleki ve Teknik Dersler:
Tasarı Geometri, Yapı Tekniği ve Uygulama, Yapı Malzemeleri, Öğretmenlik
Mesleğine Giriş, Temel Bilgi Teknolojileri, Meslek Resmi, Mekanik, Okul Deneyimi,
Yapı Bilgisi, Yapı Elemanları ve Tasarımı, Yapı Perspektifi, Yapı Statiği,
Mukavemet, Yapıda Detay, Sayısal Çözümleme, Zemin Mekaniği ve Temel İnşaat,
Yapı Laboratuarı, Betonarme, Topografya, Rekreasyon Alan ve Sulanması, Metraj
ve Keşif Hesaplamaları, Bilgisayar Destekli Tasarım ve Uygulama, Çelik Yapılar
Özel Öğretim Yöntemleri, Harita ve Kadastro Bilgisi, Yapı Fiziği Mimarlık Tarihi,
Yapıda Ergonomi, Depreme Dayanıklılık, Peyzaj Mimarisi, Mimari Tasarım Yorumu,
Geleneksel Yapılar.
Mesleki Formasyon Dersleri:
Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Gelişim ve Öğrenme, Sınıf Yönetimi, Yazılı-Sözlü
Anlatım Teknikleri, Okul Deneyimi, Rehberlik, Özel Öğretim Yöntemleri, Öğretim
Teknikleri ve Materyal Geliştirme, Temel Bilgisayar Teknolojileri Kullanımı,
Bilimsel Araştırma Teknikleri, Öğretimde Planlama ve Değerlendirme.
Bölüm öğrencileri, son sınıfta bir ay süreli olmak üzere meslek liselerinde staj
yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Yapı Tasarımı Öğretmenliği” lisans diploması
ve "Teknik Öğretmen" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Yapı (İnşaat) bölümü bulunan
meslek liselerinde, çıralık eğitim merkezlerinde ve mesleğe yönelik eğitim sunan
özel eğitim kurumlarında çalışma olanağı bulabilmektedirler.
-İnşaat Teknolojisi alanının Mimari Yapı Teknik Ressamlığı, Statik Yapı Teknik
Ressamlığı, Ahşap Doğrama ve Kaplamacılığı, PVC Doğrama İmalat ve Montajcılığı,
Betonarme Demir Kalıpçılık ve Çatıcılık, Yapı Yüzey Kaplamacılığı, Yapı
Dekorasyonculuğu, Yapı Yalıtımcılığı, Yapı Duvarcılığı, Restorasyon, İç Mekan
Teknik Ressamlığı, Yapı Zemin ve Beton Laboratuvarcılığı, Çelik Yapı Teknik
Ressamlığı dallarının alan ortak ve dal dersleri,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
- Raylı Sistemler Teknolojisi alanının Raylı Sistemler İnşaat Dalının alan ortak ve
dal dersleri,
- Diğer alanların bu dallarla ilgili alan ortak/dal dersleri ve modülleri Boyacılık ve
Yüzey Hazırlama, Döşeme ve Duvar Kaplamacılığı, Sıvacılık, Mermercilik ve
Süsleme Taşçılığı (Masif taş kaplama derslerine), İnşaat Malzemeleri Satış
Elemanlığı dal derslerini vermektedirler.
Ayrıca mimarlık büroları ve inşaat firmalarında çalışma olanağı bulabilmektedir.
Bunun yanı sıra, Belediyelerin İmar İşleri Müdürlüklerinde, DSİ, Köy Hizmetleri,
Bayındırlık Bakanlığı ile inşaat firmalarının bulunduğu bütün kurum ve kuruluşlarda
da teknik eleman olarak çalışabilmektedir. Devlet okullarının bu alana duyduğu
gereksinim ve mesleğin iş piyasasındaki konumu göz önünde bulundurulduğunda,
işsiz kalma durumu söz konusu olmamaktadır.
F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Meslek eğitimi süresince kazanç söz konusu değildir. Ancak koşulları uygun olan
öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu'nun kredisinden ve çeşitli
kuruluşların burslarından yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonrasında, Devlet okullarında öğretmen olarak göreve başlayanlar,
yasaların ve hükümetin belirlediği ölçülerde ücret almaktadırlar. Buna göre,
teknik olmaları itibariyle diğer kültür dersleri öğretmenleri 9. dereceden göreve
başlarken, yapı tasarımı öğretmeni 8. derecenin 1. kademesinden göreve
başlamakta ve kültür dersleri öğretmenlerinden belirgin ölçüde fazla ücret
almaktadırlar. İlk göreve başlayan teknik öğretmenin aldığı ücret, asgari ücretin
2 katı civarındadır. Bu ücret ek ders ve meslek liselerindeki döner sermaye
uygulamaları ile daha da artmaktadır.
Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı
adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
Diğer kamu kurumları ve özel sektörde görev almak istemesi halinde, aldığı
görevin niteliğine göre ücretler değişkenlik göstermektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Üniversitelerde, eğitim sonrasında akademik olarak Uzman Doktor, Yardımcı
Doçent, Doçent, Profesör unvanları alarak akademik kariyer yapabilme imkanı
olduğu gibi idari kadrolarda da görev alabilirler.
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Yapı Öğretmeni,
 Makine Resmi ve Konstrüksiyon Öğretmeni,
 Yapı Ressamlığı Öğretmeni,
 Mimar.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 Süleyman Demirel Üniversitesi (ISPARTA) Teknik Eğitim Fakültesi Yapı
Bölümü Öğretim Üyeleri,
 ÖSYS Başvuru Kılavuzu-2010,
 Meslek Yüksekokulları ile Açık öğretim Ön lisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
 MEB’in 80 Sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder