4 Kasım 2010 Perşembe

YAPI RESSAMLIĞI ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
YAPI RESSAMLIĞI ÖĞRETMENİ
____________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, Yapı
Ressamlığı meslek alanı ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Yapı Ressamlığı meslek alanı ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların,
hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı,
MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Yapı Ressamlığı Öğretmeni, bu program çerçevesinde;
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime
hazır durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin
bakımlarını ve basit onarımlarını yapar.)
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile
ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere
rehberlik eder,
 Çevresindeki sanayi kuruluşları ile, işletmelerdeki gelişmeleri izler,
ihtiyaçları saptar, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere
önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev
yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma
planları, not defteri, ders ve yoklama defterleri, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları,
meslek alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar.
 Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, TV., video bantları, slayt,
bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb)
 Çizim aletleri.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Yapı Ressamlığı Öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili
niteliklere sahip olması gerekir.
Yapı Ressamlığı Öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Görme keskinliğine,
 Şekil ve uzay ilişkilerini görebilme,
 El ve gözü eşgüdümle kullanabilme,
 Zihinde canlandırabilme ve çizim yeteneklerine sahip,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Yapı Ressamlığı Öğretmeni, sınıfta, resim salonunda ve atölyede görev yapar,
görevini genellikle oturarak yürütür. Çalışma ortamı temiz ve iyi aydınlatılmıştır.
Zaman zaman gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi aşağıdaki üniversitelerde verilmekte iken bu bölüm adı
altında eğitim verilmemektedir. Bu dosyadaki eğitime ilişkin bilgiler, Yapı
Ressamlığı Öğretmenliği eğitimi verildiği dönemi kapsamaktadır.
 Fırat Üniversitesi, (Elazığ)- Teknik Eğitim Fakültesi,
 Kırklareli Üniversitesi (Edirne)- Teknik Eğitim Fakültesi,
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Teknik Resim,
 Matematik.
MESLEK EĞİTİMİNE
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “Yapı Ressamlığı Öğretmenliği” lisans
programı için yeterli “Sayısal-1 (SAY-1)” puan almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
“Yapı Ressamlığı Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir
yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
Meslek liselerinin; “Yapı Ressamlığı” bölümlerinden mezun olanlar, ÖSYM
tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazanıp, Yapı Ressamlığı
Öğretmenliği lisans programını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları
nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Bölümde okutulan temel dersler şunlardır:
Genel Kültür Dersleri:
Türk Dili, Yabancı Dil, Matematik, Fizik, Kimya, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi,
Beden Eğitimi ve Spor Bilgisi.
Mesleki ve Teknik Dersler:
Genel Matematik,Teknik Bilimler ( Statik, Dinamik), Mukavemet ve Makine
Elemanları, Malzeme Bilgisi, Üretim Teknolojisi ve Teknik Resim gibi temel
derslerin yanı sıra Konstrüksiyon, Makine, Resim, Konstrüksiyon, Üretim
Teknolojisi, Kalite Kontrol, Proje Tekniği vb.
Mesleki Formasyon Dersleri:
Mesleki ve Teknik Eğitime Giriş, Birey ve Öğrenim Metodları, Ergonomi, Öğrenci
ve Grup Çalışmaları, Ekonomi, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Eğitim
Teknolojisi, Mikroöğretim, Okul Endüstri İlişkileri, İşletme Bilgisi.
Bölüm öğrencileri, son sınıfta bir ay süreli olmak üzere meslek liselerinde staj
yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Yapı Ressamlığı Öğretmenliği” lisans
diploması ve "Teknik Öğretmen" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Yapı (İnşaat) bölümü bulunan
meslek liselerinde, çıralık eğitim merkezlerinde ve mesleğe yönelik eğitim sunan
özel eğitim kurumlarında çalışma olanağı bulabilmektedirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
-İnşaat Teknolojisi alanının Mimari Yapı Teknik Ressamlığı, Statik Yapı Teknik
Ressamlığı, Ahşap Doğrama ve Kaplamacılığı, PVC Doğrama İmalat ve Montajcılığı,
Betonarme Demir Kalıpçılık ve Çatıcılık, Yapı Yüzey Kaplamacılığı, Yapı
Dekorasyonculuğu, Yapı Yalıtımcılığı, Yapı Duvarcılığı, Restorasyon, İç Mekan
Teknik Ressamlığı, Yapı Zemin ve Beton Laboratuvarcılığı, Çelik Yapı Teknik
Ressamlığı dallarının alan ortak ve dal dersleri,
- Raylı Sistemler Teknolojisi alanının Raylı Sistemler İnşaat Dalının alan ortak ve
dal dersleri,
- Diğer alanların bu dallarla ilgili alan ortak/dal dersleri ve modülleri Boyacılık ve
Yüzey Hazırlama, Döşeme ve Duvar Kaplamacılığı, Sıvacılık, Mermercilik ve
Süsleme Taşçılığı (Masif taş kaplama derslerine), İnşaat Malzemeleri Satış
Elemanlığı dal derslerini vermektedirler.
Ayrıca, özel sektörde teknik eleman olarak çalışabilmektedirler. Devlet
okullarının bu alana duyduğu gereksinim ve mesleğin iş piyasasındaki konumu göz
önünde bulundurulduğunda, işsiz kalma durumu söz konusu olmamaktadır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Meslek eğitimi süresince kazanç söz konusu değildir. Ancak koşulları uygun olan
öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu'nun kredisinden
yararlanabilirler, ayrıca çeşitli kuruluşların burslarından yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonrasında, Devlet okullarında öğretmen olarak göreve başlayanlar,
yasaların ve hükümetin belirlediği ölçülerde ücret almaktadırlar. Buna göre,
teknik eleman olmaları itibariyle diğer kültür dersleri öğretmenleri 9. dereceden
göreve başlarken, yapı ressamlığı öğretmeni 8. derecenin 1. kademesinden göreve
başlamakta ve kültür dersleri öğretmenlerinden belirgin ölçüde fazla ücret
almaktadırlar. İlk göreve başlayan teknik öğretmenin aldığı ücret, asgari ücretin
2 katı civarındadır. Bu ücret ek ders ve meslek liselerindeki döner sermaye
uygulamaları ile daha da artmaktadır.
Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı
adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
Özel sektörde ücretler değişkenlik göstermektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra üniversite bünyesinde yüksek lisans yapabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Yapı Öğretmenliği,
 Yapı Ressamlığı,
 Yapı Tasarımı Öğretmenliği,
 Makine Resmi ve Konstrüksiyon Öğretmenliği.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 ÖSYS Başvuru Kılavuzu-2010,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-
2000,
 Meslek Yüksekokulları ile Açık öğretim Ön lisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak
Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek
Öğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin
Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı kurul kararı) ve bu kararda
değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim Terbiye Kurulu
Kararı
 MEB’in 80 Sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder