4 Kasım 2010 Perşembe

VERİ TABANI PROGRAMCI TEKNİSYENİ mesleği

VERİ TABANI PROGRAMCI TEKNİSYENİ
TANIM
Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu ile veri tabanı ve programlama
dilinin kurulumunu yapan, veri tabanının oluşturulması ve yönetimini sağlayan, ağ
üzerinden veri tabanına güvenli erişimi sağlayan, yazılım geliştirme, hata giderme,
bakım ve yedek almaya yönelik işlemleri gerçekleştiren kişidir.
GÖREVLER
Veri Tabanı Programcısı;
İhtiyaçları değerlendirir ve istenilen projeyi analiz eder.
İhtiyaçlar doğrultusunda araştırma yapar.
Bilgisayar donanımını kurar.
İşletim sistemi kurar, hata giderir, veri girişi ve bakım yapar.
Veri tabanı oluşturur ve sorgular.
Veri tabanı programı kurulumunu yapar.
Veri tabanı programı yönetir.
Yedekleme yapar.
Etkileşimli programlar hazırlar.
Veri tabanı için ağ ortamını oluşturur.
Veri tabanına erişimi ve güvenliği sağlar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Bilgisayar programları ( Dreamweaver, FrontPage, Visual Studio vb.)
Sunucu programı kurulumu (IIS, APACHE vb.),
Web teknolojileri (HTML, CSS, FLASH, JAVA SCRİPT, PHP, ASP)
Veri tabanı sunucu programları. (Microsoft SQL Server, Sybase, MySQL, Oracle
vb.)
Veri tabanı sistemleri (Microsoft Access vb.),
Yedekleme üniteleri gibi manyetik kayıt ortamları.
Kamera, Dijital fotoğraf makineleri, hafıza kartları, switch, modem
Mesleğe ait diğer araç ve gereçler.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Veri tabanı programcısı olmak isteyenlerin;
Yabancı dile ilgisi olan,
Ekip çalışmasına yatkın,
Sistemli düşünebilen,
Matematikle ilgili konularda başarılı,
Kendini yenileyebilen,
Araştırmacı,
Sabırlı ve dikkatli
Pratik zekâ sahibi,
Problemleri çözebilen kimseler olması gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Veri tabanı programcısı, genellikle büro ortamında çalışır. Ancak bilgi toplamak
amacıyla dış ortamlarda da bulunur. Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş
sahipleriyle etkileşim halindedir. İş oturarak yürütülür, ortam genellikle sessizdir.
Uzun süre oturmaya bağlı bel ve boyun rahatsızlıkları ile çalışmaya bağlı görme ve
dikkat bozukluğu söz konusu olabilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Bilgisayar ve paket programı kullanılan tüm birimlerde çalışabilirler. Eğitimini
tamamlamış olanlar kendi işlerini kurabilirler. Tüm kamu ve özel kurum ve
kuruluşlarda her geçen gün bilgisayar kullanımı çoğalmakta ve vazgeçilmez hale
gelmiştir. Kuruluşlar yaptığı iş ve sektörlere göre farklı paket programlar kullanmak
durumundadır. Bu yüzden gelecekte uzun yıllar boyunca bu alanda eğitim almış
kişilere ihtiyaç artarak devam edecektir.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi Ticaret Meslek ve Anadolu Ticaret Meslek Liseleri/ Anadolu teknik
/ Anadolu meslek / teknik lise ve meslek liselerinin “Bilişim Teknolojileri” alanı “Veri
Tabanı Programcılığı” dalında verilmektedir.
Ayrıca yaygın meslekî ve teknik eğitim programları yoluyla da bu alan/dalda eğitim
almak isteyenlere örgün eğitime denk mesleki eğitim verilebilmektedir.
Ayrıca üniversitelerin veya özel kuruluşların açtığı kurslarda da bu mesleğin eğitimi
verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerine girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak,
Anadolu meslek ve Anadolu teknik liseleri ile Anadolu Ticaret Meslek Liselerine
girebilmek için ise ilköğretim okullarının 6–7–8. sınıflarında yapılacak olan
“Seviye Belirleme Sınavlarının” (SBS) sonucuna ve yılsonu ders ortalamaları ile
belirlenen “Yılsonu Başarı Puanı”nın (YBP) eklenmesi ile elde edilecek olan yeterli
Orta Öğretim Yerleştirme Puanına (OYP) sahip olmak gerekmektedir.
Ortaöğretim kurumlarında; ders yılı sonunda veya ortalama yükseltme sınavları
sonucuna göre 10 uncu sınıfa geçen ve teknik liseye geçiş şartlarını taşıyanlar
teknik lise programlarına geçiş için başvurabilir. Teknik lise programına geçmek
isteyen öğrencilerden gerekli koşulları taşıyanların başvuru formları, kurum
müdürlüğünce onaylanarak ders kesiminden ortalama yükseltme sınavlarının
bitimini izleyen beş iş günü içinde öğrencilere verilir. Teknik lise ve doğrudan
alana kayıt yapılan programlar dışındaki mesleki ve teknik ortaöğretim
kurumlarında;
a) 10 uncu sınıfa geçen öğrenciler, alan seçimi için ders kesiminden itibaren
ortalama yükseltme ve sorumluluk sınavlarının bitimini izleyen onuncu iş günü çalışma
saati bitimine kadar öğrenim görmek istediği meslek alanının bulunduğu kurum
müdürlüğüne başvururlar.
b) Başvuru süresi sonunda öğrenciler, Alana Yöneltme Tavsiye Formu ve Öğrenci
Tercihlerini Değerlendirme ve Yerleştirme Formu kullanılarak belirlenen alana
yerleştirme puanı esas olmak üzere tercih ettikleri alanlara göre sıralanırlar. Alana
yerleştirmede, ilgili alanın kontenjanı göz önünde bulundurulur. Bu puanlara göre
yapılacak sıralama ile kontenjan kadar öğrencinin asıl ve yedek olmak üzere listeleri
düzenlenir. Alana geçiş yapacak öğrencilerin kayıt-kabulleri, ağustos ayının üçüncü
haftasında başlayıp ay sonuna kadar bitirilecek şekilde planlanır ve yıllık çalışma
takviminde gösterilir.
EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin ortaöğretimdeki eğitim süresi 4 yıldır. 9. sınıfın (lise 1) dersleri genel
liseler ve meslek liselerinde ortaktır. 9. sınıfın sonunda öğrenci alanını belirler. 9 ve
10. sınıflarda ortak dersler ile alan ortak dersleri, 11 ve 12. sınıflarda ise dallara
özel dersler okutulmaktadır. Alanda yer alan tüm dallara yönelik ortak yeterlikleri
kazandıran dersler ağırlıklı olarak 10. ve 11. sınıfta verilmektedir. 12. sınıfta
diplomaya götüren dala ait yeterlikleri içeren dersler yer almaktadır. 10. sınıfın
sonunda, bölgesel ve sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen ve fizikî
kapasitesi ile öğrencilerin mesleki yeterlikleri de dikkate alınarak dal seçimi yapılır.
Eğitim süresince;
Ortak Dersler: Dil ve Anlatım, Türk Edebiyatı, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Tarih,
T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük, Coğrafya, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji,
Sağlık Bilgisi, Felsefe, Yabancı Dil, Beden Eğitimi, Millî Güvenlik Bilgisi, Trafik ve İlk
Yardım, Tanıtım ve Yönlendirme.
Alan Ortak Dersleri: Bilgi ve İletişim Teknolojisi, Matematik, Mesleki Gelişim,
Bilişim Teknolojilerinin Temelleri, Paket Programlar, Temel Elektronik ve Ölçme,
Teknik ve Mesleki Resim.
Dal Dersleri: İşletmelerde Beceri Eğitimi, Ağ Temelleri, Veri Tabanı, Bilişim
Teknolojilerinin Temelleri, Veri Tabanı, Görsel Programlama, Nesne Tabanlı
Programlama, Elektronik Uygulamaları, Sistem Bakım ve Onarım, Endüstriyel
Kontrol, Mikrodenetleyiciler, Bilgisayarlı Devre Tasarımı, Grafik ve Animasyon, Web
Tasarımı ve Programlama, Internet Programcılığı, Açık Kaynak İşletim Sistemleri,
İşletim Sistemleri (Açık Kaynak), E-Posta Sunucu, Ağ Sistemleri ve Yönlendirme, Ağ
Güvenliği, Sunucu İşletim Sistemi ve Ağ Değişim Sunucusu derslerini alırlar.
MESLEKTE İLERLEME
Meslek liselerinin Bilişim Teknolojileri alanı “Veri Tabanı Programcılığı” dalından
mezun olanlar, meslek yüksek okullarının Bilgi Yönetimi, Bilgisayar Teknolojileri ve
Bilişim Sistemleri, Bilgisayar Teknolojisi ve Programlama, Bilişim Sistemleri ve
Teknolojileri, Bilişim-Yönetim, E-Ticaret, İnternet Gazeteciliği ve Yayıncılığı,
İnternet ve Ağ Teknolojileri Masaüstü Yayıncılık, Web Teknolojileri ve Programlama
bölümlerine sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları
takdirde yerleştirilebilirler.
Ayrıca, mezunlar ÖSYM tarafından yapılan ÖSS’ye girip yeterli puan almaları ve
Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Öğretmenliği, Bilgisayar Sistemleri Öğretmenliği,
Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri, Bilgisayar ve Kontrol Öğretmenliği, Bilgi
Teknolojileri ve Bilişim Sistemleri, İşletme Bilgi Yönetimi Bilgisayar ve Öğretim
Teknolojileri Öğretmenliği, Elektronik ve Bilgisayar Öğretmenliği, Kontrol
Öğretmenliği, Elektronik ve Bilgisayar Öğretmenliği Yönetim Bilişim Sistemleri
lisans programlarını tercih etmeleri durumunda ortaöğretim başarı puanları
doğrultusunda öncelikle yerleştirilmektedir.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
3308 Sayılı Mesleki Eğitim Kanunu gereğince işletmelerde uygulamalı eğitim
gören öğrencilere, işletmelerce asgari ücretin % 30’undan az olmamak üzere bir
ücret ödenmektedir.
Eğitim gören adayların iş kazası ve meslek hastalıkları ile ilgili sigorta primleri
devletçe karşılanmaktadır. İşletmelerin sağladığı diğer sosyal imkânlardan
yararlanmaktadır.
Eğitim sonrası ilk işe başlayanlar asgari ücret tutarında, tecrübeli elemanlar ise
asgari ücretin 2–3 katı kadar gelir elde edebilmektedirler.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili Eğitim Kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri.

1 yorum: