4 Kasım 2010 Perşembe

UÇAK GÖVDE–MOTOR TEKNİSYENİ / UÇAK BAKIM TEKNİSYENİ mesleği

UÇAK GÖVDE–MOTOR TEKNİSYENİ / UÇAK BAKIM TEKNİSYENİ
(GÖVDE-MOTOR)
_______________________________________________________
TANIM
Uçak mühendislerinin gözetimi ve denetimi altında uçak ve hava araçlarının gövde ve
motorlarının her türlü montajı bakım ve onarımında, görev yapan kişidir.
GÖREVLER
Uçakların motor, gövde, kuyruk, kanat, iniş takımı gibi aksamlarını kontrol ederek;
gerekli ayar, onarım, monte kontrol, test, servis ve bakımını yapar,
Arızalı parçaların tamir edilerek tekrar kullanıma sunulması veya değiştirilmesi
işlemlerini yapar,
Bakım ve onarım kataloglarını okur, iş ve işlemleri takip eder, gerekli testleri yapar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Perçin makineleri,
Kesme aletleri,
Şekillendirme aletleri,
Mekanik/Elektronik ölçüm aletleri,
Motor test üniteleri (bremze vb),
Yüzey düzgünlük ölçüm aletleri,
Çeşitli el aletleri ve avadanlıklar vb.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Uçak Gövde-Motor Teknisyeni olmak isteyenlerin;
Fiziğe ve özellikle mekanik konulara ilgili ve bu alanlarda başarılı,
Şekil ilişkilerini görebilen,
Ellerini eşgüdümle kullanabilen,
Sorumlu, dikkatli, kurallara uyan,
Başkaları ile işbirliği halinde çalışabilen,
Yenilikleri takip edebilen
Kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Uçak Gövde-Motor Teknisyenleri uçak fabrikalarında, uçak bakım ve onarım
ünitelerinde çalışırlar. Çalışma ortamı genellikle kirli (yağ ve yakıt), kokulu ve
gürültülüdür. Mühendis ve teknikerin denetiminde görevlerini yaparlar. İşini yürütürken
birinci derecede alet ve makinelerle ilgilidir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Özel hava yollarında, hava limanlarında, uçak fabrikalarında, uçak bakım-onarım
atölyelerinde, Türk Hava Yolları'nda, Askeriyede, Uçak ve hava araçlarının üretim,
montaj, bakım ve onarımının yapıldığı fabrikalar ile sivil ve askeri amaçlı hava
taşımacılığı sektörlerinde çalışabilirler. Bu bölüm mezunları, uçak ve hava araçlarının
üretim, bakım ve onarımının yapıldığı fabrikalar ile sivil ve askeri amaçlı hava
taşımacılığı sektörlerinde çalışabilirler. Uçak Bakım teknisyenliği, gelecek görünümü
açısından gelişen bir meslektir. İş imkânı geniş olup; Teknoloji sürekli geliştiğinden,
Uçak Bakım Teknisyeni yeni teknolojiyi izlemeli, bilgilerini tazeleme adına tüm seminer
kurs ve eğitimleri takip etmelidir.
Ayrıca, İstanbul Sabiha Gökçen Havaalanı 2008 yılında Uluslararası Havacılık Bakım
Onarım Merkezi (HABOM) olması ve sivil havacılıktaki gelişmeler bu alanda istihdam
olanaklarını artırmaktadır. Bununla beraber özel havacılık şirketleri kendi bakım
merkezlerini ülkemizin çeşitli şehirlerinde kurmayı planlamaktadırlar.
Günümüzde bayanlarda bu mesleklerde eğitim alıp, teknisyen olarak
çalışabilmektedirler.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi daha önceki yıllarda meslek liseleri, teknik liseler, anadolu meslek
liseleri, anadolu teknik liselerinin, Uçak Bakım Teknisyenliği (Gövde-Motor) bölümü adı
altında verilmekte iken yeni uygulamaya göre meslek liselerinin Uçak Bakımı alanı Uçak
Gövde-Motor dalı adı altında verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerine girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak,
Anadolu meslek ve anadolu teknik liselerine girebilmek için ise ilköğretim okullarının
6–7–8. sınıflarında yapılacak olan “Seviye Belirleme Sınavlarının” (SBS) sonucuna,
yılsonu ders ortalamaları ile belirlenen Yıl Sonu Başarı Puanının (YBP) eklenmesi ile
elde edilecek olan yeterli Genel Orta Öğretim Yerleştirme Puanına (G-OYP) sahip
olmak gerekmektedir.
Ortaöğretim kurumlarında; ders yılı sonunda veya ortalama yükseltme sınavları
sonucuna göre 10 uncu sınıfa geçen ve teknik liseye geçiş şartlarını taşıyanlar teknik
lise programlarına geçiş için başvurabilir. Teknik lise programına geçmek isteyen
öğrencilerden gerekli koşulları taşıyanların başvuru formları, kurum müdürlüğünce
onaylanarak ders kesiminden ortalama yükseltme sınavlarının bitimini izleyen beş iş
günü içinde öğrencilere verilir. Teknik lise ve doğrudan alana kayıt yapılan
programlar dışındaki mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında;
a) 10 uncu sınıfa geçen öğrenciler, alan seçimi için ders kesiminden itibaren ortalama
yükseltme ve sorumluluk sınavlarının bitimini izleyen onuncu iş günü çalışma saati
bitimine kadar öğrenim görmek istediği meslek alanının bulunduğu kurum müdürlüğüne
başvururlar.
b) Başvuru süresi sonunda öğrenciler, Alana Yöneltme Tavsiye Formu ve Öğrenci
Tercihlerini Değerlendirme ve Yerleştirme Formu kullanılarak belirlenen alana
yerleştirme puanı esas olmak üzere tercih ettikleri alanlara göre sıralanırlar. Alana
yerleştirmede, ilgili alanın kontenjanı göz önünde bulundurulur.Bu puanlara göre
yapılacak sıralama ile kontenjan kadar öğrencinin asıl ve yedek olmak üzere listeleri
düzenlenir. Alana geçiş yapacak öğrencilerin kayıt-kabulleri, ağustos ayının üçüncü
haftasında başlayıp ay sonuna kadar bitirilecek şekilde planlanır ve yıllık çalışma
takviminde gösterilir.
Türkiye'de tescil edilmiş sivil uçaklarla, Türk hava sahası içinde bulunan ve
Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) üyesi diğer bir devlete ait olan sivil uçak,
helikopter ve planörler üzerinde müstakil olarak periyodik bakım, küçük tamir,
yenilenme ve uçuşa elverişlilik kontrolü yapabilmek için uçak bakım teknisyeni
lisansına sahip olmak zorunludur. Lisansı olmayanların uçak bakım teknisyenliği
yapmalarına müsaade edilmemektedir.
Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Dairesi "Uçak Bakım Teknisyeni Lisans
Talimatı"na göre; A Kategori Uçak Bakım Teknisyeni lisansları Ulaştırma
Bakanlığı'nca, belgeler ise Ulaştırma Bakanlığı'nın yetkili kıldığı müesseselerce
verilir.
Ulaştırma Bakanlığı'ndan lisans alabilmek için mutlaka Anadolu Teknik Lisesi Uçak
Bakım Teknisyenliği bölümlerinden mezun olmak gerekmektedir. Ama teknisyen
olarak diploması olup da bir işyerinde çalışanlar, çalıştıkları süre en az (3) üç yıl
olmak şartı ile bu işyerinden alacakları bir belge ile mesleğinde çalıştıklarını
kanıtlamaları halinde Ulaştırma Bakanlığı'ndan lisans almak için, lisans sınavına
başvurma hakkını elde ederler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Meslekte eğitim süresi 4 yıldır.
9. sınıfta genel kültür derslerinin yanı sıra tanıtım ve yönlendirme dersi de ilave
edilmiştir. Eğitim süresince genel kültür dersleri ve meslek dersleri
verilmektedir. Mesleki derslerin uygulamaları işletme ve atölyelerde verilmektedir.
Bölümde öğrencilere, temel uçak gövde ve yapısı, uçak elektrik sistemleri, pistonlu
uçak, uçak yapı ve sistemleri uçak motorlarının bakım ve testi ile avionics
uygulamaları ile ilgili olarak Uluslararası Ortak Havacılık Kuralı olan JAR 66 'ya göre
eğitim verilir. Ayrıca eğitim süresi içinde 10.sınıftan 11.sınıfa geçildiğinde 150 saat,
11.sınıftan 12.sınıfa geçildiğinde 150 saat olmak üzere toplam 300 saat işletmelerde
endüstri stajı yaptırılır.
MESLEKTE İLERLEME
Daha önceki yıllarda meslek liselerinin Uçak Bakım Teknisyenliği (Gövde Motor,) bölümü
mezunları ile yeni uygulamaya göre Uçak Bakımı alanı Uçak Gövde-Motor dalından
mezun olanlar istedikleri takdirde, Makine, Otomotiv, Tarım Alet ve Makineleri
önlisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip
oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
Ayrıca mezunlar ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazanıp
üniversitelerin Otomotiv Öğretmenliği, Uçak Gövde-Motor (Sivil Havacılık Y.O.), Uçak
Gövde-Motor Bakım (Sivil Havacılık Y.O.), Mekatronik Öğretmenliği lisans programlarını
tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun
olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedir.
Uçak bakımı alanında mezun olan öğrenciler, Türkiye’de tescil edilmiş sivil uçaklarla,
Türk hava sahası içinde bulunan ve Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) üyesi
diğer bir devlete ait olan sivil uçak, helikopter ve planörler üzerinde müstakil olarak
periyodik bakım, küçük tamir, yenilenme ve uçuşa elverişlilik kontrolü yapabilmek için
uçak bakım merkezlerinde iki yıl uygulamalı eğitimden sonra 21 yaşını dolduran meslek
elemanı sertifika sınavına girmeye hak kazanır.
Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Dairesi “Uçak Bakım Teknisyeni Lisans Talimatı”na
göre; A Kategori Uçak Bakım Teknisyeni lisansları Ulaştırma Bakanlığı’nca, belgeler ise
Ulaştırma Bakanlığı’nın yetkili kıldığı müesseselerce verilir.
Uçak Bakım alanında meslek eğitimini tamamlayarak Uçak Bakımı sektöründe
çalışanların kariyerinde yükselmek ve gelişen teknolojiyi takip edebilmek için Avrupa
Sivil Havacılık Otoritesine (Joint Aviation Authorities-JAA) göre iki yılda bir
güncelleme eğitimleri zorunludur.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununa göre işletmede beceri eğitimi gören öğrencilere
asgari ücretin %30’u oranında bir ücret ödenmektedir. Ancak kuruluşların öğrencilere
stajları sırasında ücret ödemesi; bazı kurum veya kuruluşların kendi mevzuatına göre
de yapılabilmektedir.
Eğitimini başarı ile tamamlayan ve Ulaştırma Bakanlığı girdiği sınavlardan başarılı olarak
lisans almaya hak kazanan teknisyenler, çalıştıkları işyerlerine göre değişen oranlarda
kazanç elde ederler. Bu kazanç iş bilgisi, tecrübe ve işe yatkınlığa göre değişmektedir.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu il ve şube müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder