4 Kasım 2010 Perşembe

TURİZM VE OTELCİLİK GRUBU ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
TURİZM VE OTELCİLİK GRUBU ÖĞRETMENİ
____________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, turizm
ve otelcilik ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Turizm ve otelcilik ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB
tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Turizm ve otelcilik grubu öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile
ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere
rehberlik eder,
 Çevresindeki turizm işletmelerindeki gelişmeleri izler, ihtiyaçları saptar,
bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde
bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev
yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma
planları, not defteri, ders ve yoklama defterleri, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları,
meslek alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar.
 Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, TV., video bantları, slayt,
saydam, bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb.).
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
Turizm ve Otelcilik Grubu Öğretmeninin hem alanı hem de öğretmenlik mesleği ile
ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Turizm ve Otelcilik Grubu Öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Sözel ve sayısal yeteneğe sahip,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Turizm ve Otelcilik Grubu Öğretmeni, sınıfta ve turizm işletmelerinde (otel,
motel, restoran vb.) görev yapar, görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma
ortamı genellikle sessiz ve temizdir.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi
“Konaklama İşletmeciliği Öğretmenliği” ile “Seyahat İşletmeciliği ve Turizm
Rehberliği Öğretmenliği” bölümlerinde verilmekte iken bu bölüm adı altında
eğitim verilmemektedir. Bu dosyadaki eğitime ilişkin bilgiler, Turizm ve
Otelcilik Grubu Öğretmenliği eğitimi verildiği dönemi kapsamaktadır.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Matematik,
 Alanı ile ilgili meslek dersleri.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) ilgili programlar için yeterli “Eşit
Ağırlık-1 (EA-1)” puan almak,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim
Programları ve Kontenjanları Kılavuzu’nda “Konaklama İşletmeciliği
Öğretmeni” veya “Seyahat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği
Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını
tercih etmek gerekmektedir.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Öğrenciler eğitim ve öğretim süresince aşağıdaki dersleri alırlar;
a) Genel Kültür Dersleri:
Genel Matematik, İnkılap Tarihi, Türk Dili, Yabancı Dil,
b) Meslek Dersleri:
Genel Turizm, Genel Ekonomi, Genel Muhasebe, Genel İşletme, Hukuk Başlangıcı,
Turizm İşletmeciliği, Büro Makineleri, İstatistik, Turizm Pazarlama, Turizm
Ekonomisi, Servis Bilgisi, Maliyet Muhasebesi, Organizasyon ve Yönetim, Turizm
Mevzuatı, Türk Mutfağı, Halkla İlişkiler, İş Hukuku, Temel Bilgisayar, İnsan
Kaynakları Yönetimi, Kat Hizmetleri Yönetimi, Ön Büro Yönetimi, Animasyon,
Turizm Yatırım Projeleri, Konaklama İşletmeleri, Örgütsel Davranış, Yiyecekİçecek
Yönetimi, Turizmde Dış Tanıtım, Turizm Politikası, Konaklama Yönetim
Muhasebesi, Güzel Konuşma Yazma, Bar Bilgisi,
c) Mesleki Formasyon Dersleri:
Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Okul Deneyimi, Gelişim ve Öğrenme, Öğretimde
Planlama ve Değerlendirme, Öğretim Teknikleri ve Matematik Gelişimi, Sınıf
Yönetimi, Özel Öğretim Yöntemleri, Öğretmenlik Uygulaması, Rehberlik,
Ayrıca eğitim sırasında okullarda uygulama çalışmaları da yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara mezun oldukları alanlara göre değişen lisans
diploması ile ''Seyahat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği Öğretmeni veya
Konaklama İşletmeciliği Öğretmeni" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Meslek elemanlarının büyük çoğunluğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı endüstri
meslek lisesi, teknik lise, kız meslek lisesi, Anadolu kız meslek lisesi vb. okullarda,
Konaklama ve Seyahat Hizmetleri alanının Ön Büro, Kat Hizmetleri, Operasyon,
Rezervasyon Elemanı dallarının alan ortak ve dal dersleri;
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Yiyecek İçecek Hizmetleri alanının Pastacılık, Mutfak, Servis, Bar,
Host/Hosteslik (Uçak, Tren ve Otobüs) dallarının alan ortak ve dal dersleri;
Eğlence Hizmetleri alanının Animatörlük, Çocuk Animatörlüğü dallarının alan ortak
ve dal dersleri;
Muhasebe ve Finansman alanının Dış Ticaret Ofis Hizmetleri dalının alan ortak ve
dal dersleri;
Pazarlama ve Perakende alanının Satış Elemanlığı, Sigortacılık, Emlak
Komisyonculuğu dallarının alan ortak ve dal dersleri;
Turizm Eğitim Merkezlerinin Ön Büro Teknolojisi, Kat Hizmetleri Teknolojisi,
Yiyecek ve İçecek Servisi Teknolojisi alanlarının teorik ve uygulamalı meslek
dersleri;
Diğer alanların Konaklama ve Seyahat Hizmetleri alanına ait alan ortak/dal
dersleri ve modülleri,
İşletme Bilgisi ve Toplam Kalite Yönetimi dersi,
Girişimcilik dersi
Vermektedirler.
Aynı zamanda üniversitelerde öğretim görevlisi olarak çalışabilirler.
Mesleki eğitime ve turizm sektörüne eleman kazandırılması konusuna verilen
önem doğrultusunda turizm otelcilik okullarında eğitici kadrosuna gereksinim
duyulmaktadır. Turizm ve Otelcilik öğretmeni olarak çalışmak istemeyenler ise,
turizm işletmeleri, sosyal tesisler ve otellerde, seyahat acentalarında turizm
elemanı işletmecisi ve yöneticisi olarak çalışabilmektedirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenci
kredisinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs
olanaklarından da yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan, yeni göreve başlayan Turizm
öğretmenleri 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre 9. derecenin 1.
kademesinden aylıkla Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda çalışırlar. Bu ücret
kıdeme ve yıllık belirlenen katsayı artışlarına göre belli aralarla değişmektedir.
Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı
adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
Özel mesleki eğitim kuruluşlarında görev yapanlar değişik ücretlerle çalışırlar.
MESLEKTE İLERLEME
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
Aynı zamanda yüksek lisans ve doktora eğitimi alarak, akademik kariyer
yapabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Seyahat Acenteciliği,
 Otel ve Restoran İşletmeciliği.
 Ticaret Öğretmenliği.
H- EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 ÖSYS Başvuru Kılavuzu-2010,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-
2000,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
 MEB’in 80 Sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder