4 Kasım 2010 Perşembe

TİCARET VE YÖNETİM MESLEK ELEMANI mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
TİCARET VE YÖNETİM MESLEK ELEMANI
__________________________________________________
TANIM
İşletmelerde pazarlama, satış, finans yönetimi ve muhasebe alanlarında görev
alan kişidir.
GÖREVLER
Ticaret ve yönetim meslek elemanı;
 Çalıştığı işyerinde ürünlerin tanıtımı ve satışı için projeler geliştirilmesinde
işletmeciye yardımcı olur.
 İşlerin verimli bir şekilde yönetilmesini sağlar,
 Ticaret uygulamaları, finansal pazarlar, kanun, tüzük ve yönetmelikleri takip
ederek bilgilerini güncel tutar.
 Her an değişebilen rekabet şartlarında işletmelerin zarar görmemesi için
alandaki gelişmeleri çalıştığı kurum/kuruluşa aktarır.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Her türlü büro makinesi ve malzemeleri (Bilgisayar, hesap makinesi v.b.)
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Ticaret ve yönetim meslek elemanı olmak isteyenlerin;
 Sosyal bilimlere özellikle ekonomi, ticaret ve büro işlerine ilgi duyan,
 Girişimci,
 Düşüncelerini söz ve yazı ile etkin olarak aktarabilen, ifade edebilen,
 İnsan ilişkilerinde başarılı, işbirliğine açık, ikna yeteneği olan,
 Kendini geliştirmeye istekli ve coşkulu,
 Yaratıcı
kimseler olmaları gerekmektedir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Ticaret ve yönetim meslek elemanları genellikle kapalı ve temiz, büro ortamında,
masa başında çalışırlar. Zaman zaman iş takibi için seyahat etmeleri gerekebilir.
Diğer çalışanlarla ve müşterilerle iletişim halindedirler.
MESLEK EĞİTİMİ
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Meslek eğitimi, aşağıdaki meslek yüksekokullarının “Ticaret ve Yönetim”
bölümünde verilmekte iken, bu bölüm adının “İşletme Yönetimi” olarak
değişmesi nedeniyle, “Ticaret ve Yönetim” adıyla artık öğrenci
alınmamaktadır. Bu nedenle D- Meslek Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler
“Ticaret ve Yönetim” bölümü eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri
kapsamaktadır.
Mesleğin eğitimi,
-Süleyman Demirel Üniversitesi(İsparta) Senirkent M.Y.O,
-Sakarya Üniversitesi Pamukova Meslek Yüksekokulu,
-Bilkent Üniversitesi Bilgisayar Teknolojisi ve Büro Yönetimi Meslek Yüksek
Okulu ,
“Ticaret ve Yönetim” önlisans programında verilmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
Türkçe,
Matematik,
Sosyal bilimler.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek Liselerinin; A-Grubu (Ticaret Lisesi Fen), Bankacılık, Borsa Hizmetleri,
Deniz ve Liman İşletme, Dış Ticaret, Emlak Komisyonculuğu, Genel Hizmetler
(Demiryolu), İşletme, İşletmecilik (Demiryolu), Muhasebe, Muhasebe ve
Finansman, Pazarlama, Pazarlama ve Perakende, Satış Yönetimi ve Reklamcılık,
Sigortacılık, Sigortacılık ve Risk Yönetimi, Tesis İşletmeciliği, Ticaret,
Bilgisayarlı Muhasebe bölümü mezunları ve Ticaret Liselerini kol ayrımı olmadığı
dönemde bitirenler Ticaret ve Yönetim ön lisans programına sınavsız geçiş için
başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler
Meslek liselerinin sınavsız geçiş için belirlenen bölümleri dışındaki bölümlerden ya
da genel liselerden mezun olanlar/olacaklar ise sınavsız yerleştirme sonunda açık
kontenjan kalırsa ek yerleştirme ile bu programa yerleştirilebileceklerdir. Bunun
için bu kişilerin ÖSYM Başkanlığınca yapılan Öğrenci Seçme Sınavına (ÖSS)
girmeleri ve yeterli “Eşit Ağırlıklı -1(EA-1)” puanı almaları gerekir.
MESLEK EĞİTİMİ
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
Mesleğin eğitim süresi 1 yıl hazırlık olmak üzere toplam 3 yıldır. İngilizce düzeyi
iyi olanlar yapılacak sınavda başarılı olmaları halinde hazırlık programını
atlayabilirler.
Eğitim süresince; İşletmeye Giriş, Mikroekonomi, İşletme Matematiği, Bilgisayar,
İngilizce, Türkçe, Pazarlamanın Temel İlkeleri, İstatistik, Genel Muhasebe,
Makroekonomi, Örgütsel Davranış, Pazarlama Yönetimi, İşletmede Sayısal
Yöntemler, Yönetim Muhasebesi Üretim Yönetimi, İnsan Kaynakları Yönetimi, İş
Yaşamının Hukuksal Çerçevesi ve Finansal Analiz dersleri ile seçmeli ders olarak
İnkılâp Tarihi gibi dersleri alırlar. Ayrıca ikinci sınıfta büyük kuruluşlara örgütsel
yapıları hakkında bilgi edinilmek amacıyla yapılan teknik geziler derslerin önemli
bir parçasıdır.
Öğrenciler birinci sınıf ile ikinci sınıf arasında yaz döneminde iş yaşamı ile
tanışma, iş yönetimi, satış ve pazarlama alanlarında staj yaparlar. Staj 45 iş
günüdür.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlar önlisans diploması ve “Ticaret ve Yönetim
Meslek Elemanı” unvanı alırlar.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Bölüm mezunları, büyük çoğunluğu sanayi sektöründen hizmet sektörüne kadar
geniş bir yelpaze içindeki çeşitli kuruluşlarda görev yapmaktadır. Bilkent
Üniversitesinin mezunlarını izleme sonuçlarına göre mezunların %27’si Bankacılık
ve Finans, %18’i hizmet sektörü, %13’ ü Halkla İlişkiler, %13 kendi işini kurmuş,
% 8’ i insan kaynakları, diğerleri de çeşitli alanlarda çalışmaktadırlar.
Bu bölüm mezunlarının çalışma alanlarının geniş olması nedeniyle işsizlik
gözlenmemektedir. Ancak, yabancı dil ve bilgisayar bilgisine göre iş bulma
olanakları değişmektedir.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Öğrenciler eğitimleri süresince Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel
Müdürlüğünce verilen öğrenci kredisinden yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Özel sektörde ücretler anlaşmalara göre belirlenmektedir. Genellikle asgari
ücretin 2-3 katı civarında ücret almaktadırlar. Deneyimi olanlarda bu rakam çok
daha fazla olabilmektedir.
Kendi işini kuranların ise gelirleri değişmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavıyla aşağıdaki lisans programlarına
geçiş yapabilmektedirler. Bunlar; Bankacılık, Bankacılık ve Finans, Bankacılık ve
Finansman, İşletme Bilgi Yönetimi, İşletme Enformatiği, İşletme-Ekonomi,
Lojistik Yönetimi, Pazarlama Öğretmenliği, Sigortacılık, İşletme, Sigortacılık ve
Risk Yönetimi, Pazarlama, Sermaye Piyasası, Uluslararası Finans, Uluslararası
Ticaret, Uluslararası İşletme, Uluslararası İşletmecilik, Uluslararası Ticaret ve
İşletmecilik Uluslararası Ticaret ve Finansman lisans programlarıdır.
Açık Öğretim Fakültesi İşletme Bölümü ile City University of New York İşletme
Bölümü’nün 3.sınıfına sınavsız geçiş yapabilirler.
Çalıştıkları işyerlerinde yöneticilik kademelerinde yükselebilirler.
Kendi işyerini kuranlar bu sektörde başarılı olabilmektedirler.
BENZER MESLEKLER
Uluslararası Ticaret Ve Yönetim Meslek Elemanı,
Dış Ticaret Meslek Elemanı
Pazarlama Meslek Elemanı
EK BİLGİLER
Bilkent Üniversitesinde eğitim ücrete tabidir.
Birinci sınıfın sonunda yüksek not ortalamasına sahip olan öğrenciler, bir sonraki
yılın eğitim ücretine karşılık Başarı Bursu kazanabilirler.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 Bilkent Üniversitesi Bilgisayar Teknolojisi ve Yönetimi Büro Yönetimi Meslek
Yüksek Okulu “Ticaret ve Yönetim” Öğretim Üyeleri,
 ÖSYS (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi) Yükseköğretim Programları ve
Kontenjanları Kılavuzu-2008,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2003,
 ÖSYM ÖSYS Sınav Kılavuzu 2010,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder