4 Kasım 2010 Perşembe

TESİSAT ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
TESİSAT ÖĞRETMENİ
____________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, Tesisat
(Sıhhi Tesisat, Isıtma Tesisatı, Soğutma ve İklimlendirme, Havalandırma,
Doğalgaz) meslek alanı ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Tesisat meslek alanı ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemle kazandırılacağı, MEB
tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Tesisat Öğretmeni, bu program çerçevesinde;
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime
hazır durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin
bakımlarını ve basit onarımlarını yapar.)
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile
ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere
rehberlik eder,
 Çevresindeki sanayi kuruluşları ile, işletmelerdeki gelişmeleri izler,
ihtiyaçları saptar, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere
önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev
yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı
olur, yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma
planları, not defteri, ders ve yoklama defterleri, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları,
meslek alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar,
 Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, TV., video bantları, slayt,
saydam, bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb.),
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 Tesisat bölümü meslek dersleri öğretim programında yer alan bilgi ve
becerilerin, öğrencilere öğretilmesi için gerekli olan; malzemeler, atölye ve
laboratuar donanımları, el aletleri, cihazlar, makineler ve eğitim setleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Tesisat Öğretmeninin hem alanı hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere
sahip olması gerekir.
Tesisat bölümü atölye ve meslek dersi öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Fen bilimlerine karşı ilgili ve bu alanda başarılı,
 El ve gözlerini eşgüdümle kullanabilen,
 Doğru, düzlem, cisim ve uzay ilişkilerini görebilen,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Tesisat Öğretmeni, görev yaptığı kurum ve kuruluşlarda derslik ve alanı ile ilgili
atölye ve laboratuarlarda görev yapar. Görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma
ortamı tozlu, yağlı ve gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi aşağıdaki Üniversitelerin Teknik Eğitim Fakültelerinin
"Tesisat Öğretmenliği" bölümünde verilmekte iken bu bölüm adı altında eğitim
verilmemektedir. Bu dosyadaki eğitime ilişkin bilgiler, Tesisat Öğretmenliği
eğitimi verildiği dönemi kapsamaktadır.
 Ankara Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi
 Karabük Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi
 Süleyman Demirel Üniversitesi (Isparta) Teknik Eğitim Fakültesi
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türk Dili ve Edebiyatı,
 Matematik,
 Fizik.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “Tesisat Öğretmenliği” lisans programı
için yeterli “Sayısal-1 (SAY-1) ” puan almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları
ve Kontenjanları Kılavuzu’nda “Tesisat Öğretmenliği” lisans
programlarından en az bir yükseköğretim programını tercih etmek
gerekmektedir.
Doğalgaz ve Boru Hatları Teknolojisi, Doğalgaz ve Isıtma, Doğalgaz, Isıtma ve
Sıhhi Tesisat Teknolojisi, Enerji, Gaz ve Tesisatı Teknolojisi, İklimlendirme-
Soğutma, İklimlendirme ve Soğutma Teknolojisi, Sıhhi Tesisat, Sıhhi Tesisat ve
Doğalgaz, Tesisat Teknolojisi, Yapı Donatım Teknolojisi, Yapı Tesisat Teknolojisi
ön lisans programını başarı ile bitirenler de ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş
Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde “Tesisat Öğretmenliği” lisans programlarına
dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Bölümde okutulan temel dersler;
Genel Kültür Dersleri:
Türk Dili, Yabancı Dili, Genel Matematik, Fizik, Kimya, Atatürk İlkeleri ve İnkılap
Tarihi, Beden Eğitimi ve Spor Bilgisi.
Mesleki ve Teknik Dersler:
Temel İmalat İşlemleri, Kaynak Tekniği, Bilgisayar Kullanımı, Statik, Malzeme
Bilgisi, Meslek Resmi, Dinamik, Cisimlerin Dayanımı, Sıhhi Tesisat Tekniği,
Elektrik-Elektronik Bilgisi, Endüstriyel Ölçme, Sayısal Analiz, Makine Elemanları,
CAD, Termodinamik, Isı Transferi, Sıhhi Tesisat Projesi, Isıtma Tekniği,
İklimlendirme, Soğutma Sistemleri, Akışkanlar Mekaniği, Uygulamalı Yanma
Tekniği ve Lab., Soğutma Tekniği, Isıtma Projesi, Havalandırma Tekniği, Tesisat
Sistemlerinde Alternatif Enerji Kaynakları, İklimlendirme ve Havalandırma
Esasları, İklimlendirme Proje, İklimlendirme ve Havalandırma Tekniği, Isı Tekn.
ve Lab., Tesisat Tekn. Lab.
Mesleki Formasyon Dersleri:
Mesleki ve Teknik Eğitime Giriş, Birey ve Öğrenim Metodları, Öğrenci ve Grup
Çalışmaları, İş Analizi ve Program Geliştirme, Öğretim Metodları, Eğitimde
Ölçme ve Değerlendirme, Eğitim Teknolojisi, İstatistik, Ekonomi, Mikro Öğretim,
Okul-Endüstri İlişkileri,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Ayrıca, bu dersler dışında mesleği ile ilgili ihtisaslaşmaya yönelik seçmeli meslek
dersleri de okutulmaktadır.
Bu bölüm öğrencileri ikinci ve üçüncü sınıfta sanayi stajı, son sınıfta ise meslek
liselerinde öğretmenlik uygulaması stajı yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini Başarı ile tamamlayanlara “Tesisat Öğretmenliği” lisans diploması ve
“Teknik Öğretmen” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Meslek elemanları, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı endüstri meslek lisesi, teknik
lise, kız meslek lisesi, anadolu kız meslek lisesi vb. okullarda, Tesisat Öğretmeni
olarak atanmaktadırlar. Gemi Yapımı Alanının Gemi Boru Donatımı dalının alan
ortak ve dal derslerini; alanın diğer dallarının bu dallarla ilgili alan ortak ve dal
derslerini; diğer alanların bu dallarla ilgili alan ortak/dal derslerini,
Tesisat Teknolojisi ve İklimlendirme alanının Isıtma ve Doğalgaz İç Tesisatı,
Isıtma ve Sıhhi Tesisat Isıtma ve Gaz Yakıcı Cihazlar (Servis), Soğutma
Sistemleri, Klima Sistemleri, Merkezi İklimlendirme Sistemleri dallarının alan
ortak ve dal derslerini
vermektedirler.
Meslek alanı ile ilgili her tür ve seviyedeki kamu ve özel sektörde teknik eleman
olarak da görev alabilirler. Ayrıca kendi işini kurarak işveren olarak çalışma
şansına sahiptirler.
Ülkemizin mesleki ve teknik öğretim okulları ile çıraklık ve yaygın eğitim
kurumlarındaki gelişme ve yaygınlaşma ile endüstrideki teknolojik gelişmelere
paralel olarak tesisat teknolojisi meslek alanında atölye ve meslek dersleri
öğretmeni ile teknik eleman ihtiyacının sürekli artış göstermesi karşısında işsizlik
söz konusu değildir.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Meslek eğitimi süresince kazanç söz konusu değildir. Ancak koşulları uygun olan
öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu’nun imkanlarından veya
çeşitli kuruluşların burslarından yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
Eğitim sonrasında öğretmen olarak görev alanlar, maaş, yan ödeme ve ek ders
ücreti alırlar. (Teknik eleman olmaları sebebi ile 8. derecenin 1. Kademesinden
göreve başlarlar.) Görev yaptıkları okul bünyesinde Döner Sermaye İşletmesi
faaliyetleri kapsamında sipariş işler yaparak aylık gelirini artırma imkanına da
sahiptirler.
Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı
adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
Diğer kamu ve özel kurum ve kuruluşlarda görev almak istemesi halinde, aldığı
görevin niteliğine göre ücretlerde değişkenlik olabilmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
Özel sektörde ise; teknik uzman olarak görev alarak kalite kontrol şefliği, imalat
şefliği, imalat müdürlüğü, teknik müdürlük, kısım amirliği, eğitim müdürlüğü vb.
kademelere yükselebilirler. İsterlerse yüksek lisans yaparak, üniversitelerde;
araştırma görevlisi, öğretim üyesi, doçent ve profesörlük görevlerine
yükselebilirler.
BENZER MESLEKLER
 Makine Mühendisliği,
 Metal İşleri Öğretmenliği,
 Tesisat Teknikerliği,
 Sıhhi Tesisat Teknisyenliği,
 Doğalgaz Teknisyenliği.
EK BİLGİLER
İŞ GÜVENLİĞİ VE
İŞCİ SAĞLIĞI
Çalışma sırasında atölyede kullanılan alet ve makinelere el ve parmak kaptırma, el
ve parmak kestirme gibi iş kazaları olabilir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
Atölye ortamındaki hava kirliliği yüzünden solunum yolları rahatsızlığı olması
mümkündür.
İş kazalarına ve meslek hastalıklarına karşı koruyucu önlemler alınmalıdır.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 ÖSYS Başvuru Kılavuzu-2010,
 ÖSYM Üniversite Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
 MEB’in 80 Sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder