4 Kasım 2010 Perşembe

SU ÜRÜNLERİ ÜRETİM TEKNİSYENİ mesleği

SU ÜRÜNLERİ ÜRETİM TEKNİSYENİ
TANIM
Tatlı ve tuzlu sularda yaşayan tüm su canlılarının üretilmesi, yetiştirilmesi,
korunması ve değerlendirilmesi çalışmalarında bulunan kişidir.
GÖREVLER
Deniz balığı, kabuklular, akvaryum balığı ve genellikle tatlı su balığı üretimine
gözetmenlik eder,
Su analizleri yapar,
Balık hastalıklarını teşhis eder ve tedavisini yapar,
Yumurta alma ve dölleme tekniklerini uygular,
Su canlılarının biyolojilerini inceler,
Tatlı ve tuzlu sularda yetişen canlıların korunması ve değerlendirilmesi
çalışmalarını yapar (kuru ve canlı yem üretimi),
Havuzların bakımını ve kullanılmasını sağlar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Ağlar, kepçe, çizme, su geçirmez giysiler,
Su motoru, prefabrik tank, jeneratör, soğutucu, şofben,
Bilgisayar,
Tekne, kayık
İlaç ve kimyasallar, elektrikli ısıtıcılar,
Temizlik maddeleri ve yemler,
Su analizleri araç, gereçleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Su Ürünleri Üretim Teknisyeni olmak isteyenlerin;
Fen bilimlerine ve özellikle biyolojiyle ilgili ve bu alanda başarılı,
Açık havada çalışmaktan ve hayvan üretmekten hoşlanan,
Deniz ortamındaki koşullara uyum sağlayabilen,
Pratik düşünüp hızlı kararlar alabilen,
Ekip çalışması yapabilen,
Dikkatini bir noktaya toplayabilen kimseler olmaları gerekmektedir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Su Ürünleri Üretim Teknisyenleri laboratuvarlarda ve su ürünlerinin yetiştirildiği ve
avlandığı bütün ortamlarda, bazen denizlerde çalışırlar. Çalışma ortamı sakin sessiz
ve ıslak olup havada rahatsız edici koku vardır. Su Ürünleri Üretim Teknisyeni
mühendisler ve teknikerlerle işçiler arasında ara eleman olarak görev yaparlar.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Özel işletmelere bağlı su ürünleri üretim ve işleme ünitelerinde, Tarım Bakanlığı,
Orman Bakanlığı, Devlet Su İşleri, belediyeler ve üniversitelere bağlı su ürünleri
üretme çiftliklerinde, akvaryum balığı üretim tesislerinde, balık çiftliklerinde iş
bulma olanakları olan "Su Ürünleri Üretim Teknisyenleri", istemeleri halinde kendi
işyerini de kurabilirler.
Su Ürünleri Üretim Teknisyenliği'ne, kadınların ilgisi artmakta ve okullarda %10
oranında kız öğrenci bulunmaktadır.
Gelecekte bu sektörde oluşan gelişmeler ve dünya nüfusuna bağlı gıda ihtiyacının
artmasından dolayı bu mesleğe olan ilginin artması beklenmektedir.
Teknolojik alanında meydana gelen gelişmeler, ülkemiz sularındaki ekonomik öneme
sahip su ürünlerinin korunması, ülkemiz balıkçılığının ihtiyacı olan eğitilmiş kalifiye
ara eleman yetiştirilmesi, sektörden gelen talepler ve 24 Temmuz 2001 tarih ve
24472 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan “Gemi Adamları Yönetmeliği”nin
12.maddesinin “a” bendine istinaden meslek liselerinin balıkçılık, su ürünleri güverte,
güverte avlama bölümü mezunu olup, bu yönetmeliğin 19. maddesinde belirtilen Deniz
Güvenlik Eğitimlerini görmek ve belgelerini almak şartıyla “Balıkçı Sınıfı Gemi
Adamları Yeterliğine” sahip teknik elemanlarının yetiştirilebilmesi için gerekli yaş,
eğitim-öğretim, deniz hizmeti süresi ile ilgili koşulları sağlayanlar “Balıkçı Gemisi
Kaptanı” yeterliliğini almaya hak kazanır.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi; meslek liselerinde su ürünleri bölümü adıyla verilmekte iken yeni
uygulamaya göre meslek liseleri, teknik liseler, Anadolu meslek liseleri ve Anadolu
teknik liselerinin Denizcilik alanı Su Ürünleri Üretimi dalı ismiyle verilmeye
başlanmıştır.
Ayrıca yaygın meslekî ve teknik eğitim programları yoluyla da bu alan/dalda eğitim
almak isteyenlere örgün eğitime denk mesleki eğitim verilebilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerine girebilmek için ilköğretim mezunu olmak,
Anadolu meslek ve Anadolu teknik liselerine girebilmek için ise ilköğretim
okullarının 6–7–8. sınıflarında yapılacak olan “Seviye Belirleme Sınavlarının”
(SBS) sonucuna, yılsonu ders ortalamaları ile belirlenen Yıl Sonu Başarı Puanının
(YBP) eklenmesi ile elde edilecek olan yeterli Genel Orta Öğretim Yerleştirme
Puanına (G-OYP) sahip olmak gerekmektedir.
Ortaöğretim kurumlarında; ders yılı sonunda veya ortalama yükseltme sınavları
sonucuna göre 10 uncu sınıfa geçen ve teknik liseye geçiş şartlarını taşıyanlar
teknik lise programlarına geçiş için başvurabilir. Teknik lise programına geçmek
isteyen öğrencilerden gerekli koşulları taşıyanların başvuru formları, kurum
müdürlüğünce onaylanarak ders kesiminden ortalama yükseltme sınavlarının
bitimini izleyen beş iş günü içinde öğrencilere verilir. Teknik lise ve doğrudan
alana kayıt yapılan programlar dışındaki mesleki ve teknik ortaöğretim
kurumlarında;
a) 10 uncu sınıfa geçen öğrenciler, alan seçimi için ders kesiminden itibaren
ortalama yükseltme ve sorumluluk sınavlarının bitimini izleyen onuncu iş günü
çalışma saati bitimine kadar öğrenim görmek istediği meslek alanının bulunduğu
kurum müdürlüğüne başvururlar.
b) Başvuru süresi sonunda öğrenciler, Alana Yöneltme Tavsiye Formu ve Öğrenci
Tercihlerini Değerlendirme ve Yerleştirme Formu kullanılarak belirlenen alana
yerleştirme puanı esas olmak üzere tercih ettikleri alanlara göre sıralanırlar.
Alana yerleştirmede, ilgili alanın kontenjanı göz önünde bulundurulur. Bu
puanlara göre yapılacak sıralama ile kontenjan kadar öğrencinin asıl ve yedek olmak
üzere listeleri düzenlenir. Alana geçiş yapacak öğrencilerin kayıt-kabulleri,
ağustos ayının üçüncü haftasında başlayıp ay sonuna kadar bitirilecek şekilde
planlanır ve yıllık çalışma takviminde gösterilir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi, 4 yıldır. Ortak 9.sınıfın sonunda meslek lisesine geçiş yapan
öğrencinin alanı belirlenir. Alanda yer alan tüm dallara yönelik ortak yeterlikleri
kazandıran dersler ağırlıklı olarak 10. sınıfta verilmektedir. 11. ve 12. sınıfta
diplomaya götüren dala ait yeterlikleri içeren dersler yer almaktadır. 10. sınıfın
sonunda, bölgesel ve sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen ve fizikî
kapasitesi ile öğrencilerin mesleki yeterlikleri de dikkate alınarak dal seçimi yapılır
Ortak Dersler: Dil ve Anlatım, Türk Edebiyatı, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Tarih,
T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük, Coğrafya, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji,
Sağlık Bilgisi, Felsefe, Yabancı Dil, Beden Eğitimi, Millî Güvenlik Bilgisi, Trafik ve
İlk Yardım, Tanıtım ve Yönlendirme.
Alan Ortak Dersleri: Bilgi ve İletişim Teknolojisi, Matematik, Mesleki Gelişim,
Denizde Güvenlik, Denizcilik ve Su Ürünleri Teknolojisi, Yüzme
Dal dersleri: Su Ürünleri İşleme, Canlı Yem Üretimi, Ağ Yapımı ve Onarımı,
Akvaryum Balıkları Yetiştiriciliği, Balık Hastalıkları, Tatlı Su Balıkları Yetiştiriciliği,
Yumuşakça ve Eklem Bacaklılar Kültürü, Deniz Balıkları Yetiştiriciliği, Su Ürünleri
Tesis Proje Tekniği
MESLEKTE İLERLEME
Su Ürünleri Üretim Teknisyenliğinde yükselme, bu alanda yüksek öğrenim görerek
mümkün olabilmektedir.
Daha önceki yıllarda meslek liselerinin su ürünleri bölümünden mezun olanlar;
istedikleri takdirde, Balık yetiştiriciliği, Su Ürünleri önlisans programlarına sınavsız
geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde
yerleştirilebilirler.
Şu anki uygulamaya göre Denizcilik alanı Su Ürünleri Üretimi dalından mezun olanlar
ise Açıkhava Reklâm Ürünleri ve Serigrafi, Endüstriyel Kalıpçılık, Enerji, Gemi
Makineleri, Gemi Makineleri İşletme, Hasat Sonrası Teknolojisi, Makine, Makine
Yağları ve Yağlama Teknolojisi, Mekatronik, Mekatronik (Uzaktan Eğitim),
Metalografi ve Malzeme Muayenesi, Metalurji Malzeme, Otomotiv, Oto Boya
Karoseri Doğrultma Teknikerliği, Raylı Sistemler Makine Teknolojisi, Sondajcılık,
Tarım Alet ve Makineleri, Termik Santral Makineleri, Termik Santrallerde Enerji
Üretimi önlisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara
sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
Ayrıca mezunlar ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavına (ÖSS) girip
başarılı olmaları ve üniversitelerin Elektronik Öğretmenliği, Elektronik ve Bilgisayar
Öğretmenliği, Elektronik ve Haberleşme Öğretmenliği, Kontrol Öğretmenliği,
Telekomünikasyon Öğretmenliği, Güverte (Deniz İşletmeciliği ve Yönetimi Y.O)
lisans programlarını tercih etmeleri halinde ek puan almaları nedeniyle diğer
bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedir.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Mesleki Eğitim Kanunu gereğince işletmelerde uygulamalı eğitim gören
öğrencilere, işletmelerce asgari ücretin % 30’dan az olmamak üzere bir ücret
ödenmektedir.
Eğitim süresince öğrenciler iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigorta
ettirilirler.
Kişilerin, iş verimliliği ve tecrübeleri, çalıştığı iş yerlerine göre aldıkları ücretler
değişmekle birlikte, asgari ücretin 2 ile 3 katı arası ücret almaktadırlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu il ve şube
müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder