4 Kasım 2010 Perşembe

SU ÜRÜNLERİ MÜHENDİSİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
SU ÜRÜNLERİ MÜHENDİSİ
________________________________________________________
TANIM
Sularda yaşayan bitki ve hayvanlardan, besin olarak yararlanılabilecek olanların
avlanması, üretilmesi, türlerinin iyileştirilmesi, yetiştirilmesi ve depolanması
konularında çalışan kişidir.
GÖREVLER
 Su ürünleri üretim tesislerinin hazırlanması konusunda projeler geliştirir,
 Su ürünlerinin havzalarda üretimi için yumurtaların havzalara ne zaman ve
nasıl yerleştirilmesi gerektiği konusunda görüş bildirir,
 Su ürünlerinin türlerinin iyileştirilmesi üzerinde çalışmalar yapar,
 Su ürünlerinin doğal ve yapay yemlerle beslenmeleri için çalışmalar yapar,
 Su ürünlerinin çeşitli hastalıklara karşı korunması için havzaların mikroplardan
arındırılmasına çalışır,
 Su ürünlerinin avlanması ve avlanma teknikleri üzerinde balıkçıları aydınlatır.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
 Gemi rotalarıyla ilgili aletler,
 Meteorolojik harita çizim ve ölçümlerinde kullanılan aletler,
 Akıntı, yüzme ve dalma aletleri (uygulama esnasında) kullanılır.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Su Ürünleri Mühendisi olmak isteyenlerin;
 Fen bilimlerine, özellikle biyolojiye ilgi duyan,
 İnceleme, araştırma merakı olan,
 Açık havada çalışmaktan hoşlanan,
 Sabırlı, dikkatli ve düzenli,
 Elleri, ayakları ve gözleri sağlam kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Su ürünleri mühendisi, açık havada, sıcak veya soğuk ortamlarda çalışır. Çalışma
ortamı sessiz ve nemlidir. Havada rahatsız edici koku olabilir. Mantar hastalığına
yakalanmamak için kişinin dikkat etmesi gerekir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi üniversitelere bağlı Su Ürünleri ve Gemi İnşaatı ve Deniz
Bilimleri Fakülteleri ve Yüksek okullarda verilmektedir:
 Akdeniz Su Ürünleri Fakültesi,
 Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Mimarlık Mühendislik Fakültesi
 Çukurova Üni. - (Adana) - Su Ürünleri Fakültesi,
 Ege Üni. (İzmir) - Su Ürünleri Fakültesi,
 İstanbul Üniv. Su Ürünleri Fakültesi,
 Fırat Üni. (Elazığ) - Su Ürünleri Fakültesi,
 Mersin Üni. (İçel) - Su Ürünleri Fakültesi,
 Muğla Üniversitesi, Su Ürünleri Fakültesi,
 Mustafa Kemal Üni. (Hatay) - Su Ürünleri Fakültesi,
 Rize Üniversitesi, Su Ürünleri Fakültesi,
 Sinop Üniversitesi, Su Ürünleri Fakültesi
 Süleyman Demirel Üni.(Isparta)-Eğirdir Su Ürünleri Fakültesi,
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Fen Dersleri (Fizik, Kimya, Biyoloji).
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı ’nda (LYS)
“Su Ürünleri Mühendisi”lisans programı için yeterli Fakülte ise “MF-4”,
Yüksek Okul ise “YGS-4” puan almak.
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
“Su Ürünleri Mühendisi”lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim
programını tercih etmek gerekmektedir.
Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Fen, Fen
Bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler alanlarından mezun iseler YGS ve
LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve
öncelikle yerleştirilmektedirler.
Ancak kendi alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih eden
adayların yerleşme şansları azalmaktadır.
Denizcilik (Su Ürünleri Üretimi), Su Ürünleri İşleme , Su Ürünleri Üretme ve
Su Ürünleri Ön Lisans programlarından mezun olduktan sonra ÖSYM tarafından
yapılan dikey geçiş sınavında başarılı oldukları takdirde bu lisans programına
dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Öğrenim süresi dört yıldır.
Eğitim süresince aşağıda belirtilen dersler verilir.
1. Yıl: Botanik I, Ekonomi I, Meteoroloji I, Kimya I, Matematik I, Zooloji I,
Türk Dili, Yabancı Dil, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Beden Eğitimi, Zooloji
II, Fizik I, Toprak Bilgisi, Kimya II, Tarımsal Ekoloji,
2. Yıl : Analitik Kimya I, Türkiye Suları, Bilgisayar Programları, Kültür Teknik,
Hayvan Yetiştirme, Genel Mikrobiyoloji, Yabancı Dil, Atatürk İlkeleri ve
İnkılap Tarihi, Beden Eğitimi, Türk Dili, Tarla Bitkileri, Statik ve Mukavemet,
Tarımsal Mekanizasyon, Tarım Ekonomisi, Genetik, Anatomi ve Fizyoloji,
3. Yıl : Hayvan Besleme Biyokimyası, İnşaat-Malzeme Bilgisi, İstatistik,
Hidrobiyoloji, Proje Hazırlama Teknikleri, Osinoğrafi, Yabancı Dil, Türk Dili,
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Beden Eğitimi, Populasyon Dinamiği, Balık
Biyolojisi, Bitkisel Su Ürünleri ve Üretim Tekno., Su Mikrobiyolojisi, Su
Kirlenmesi ve Kontrolü, Su Ürünleri Teknolojisi,
4. Yıl : İç Su Balıkları ve Üretim Tekniği, Kabuklu Su Ürünleri ve Üretim
Tekniği, Su Ürünleri Mevzuatı, Yemler Bilgisi ve Teknolojisi, Su Kalitesi, Hidrolik,
Yabancı Dil, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Türk Dili, Beden Eğitimi, Balık
Üretimi Tesisleri ve Planlaması, Balık Hastalıkları, Balık Avlama Yöntem ve
Araçları, Deniz Balıkları ve Üretim Tekniği, Hayvan Islahı, Balık Besleme,
Tarımsal Yayım ve Haberleşme.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitim sonunda Su Ürünleri Programını bitirenler Lisans Diploması ve “Su
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Ürünleri Mühendisi “unvanı alırlar.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Tarım Orman ve Köy İşleri Bakanlığına bağlı su ürünleri üretme çiftliklerinde
çalışabilir veya kendilerine özel üretme çiftlikleri kurarak çalışabilirler.
Ülkemizin üç yanının denizlerle çevrili olması, bu kaynakların iyi değerlendirilmesi,
korunması, örnek tesisler kurularak ve su ürünleri sektörüne öncülük edilerek
ülke ekonomisine katkıda bulunmak gerektiğinden bu meslek elemanlarına duyulan
ihtiyaç her geçen gün artmaktadır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Eğitim süresince isteyen öğrenciye Kredi ve Yurtlar Kurumu tarafından öğrenim
(harç) kredisi verilmektedir.
Staj süresince işletmeler öğrenciye bir miktar ücret ödemektedir. Bu ücret
işletmelerin ücret politikasına göre değişmektedir.
EĞİTİM SONRASI
Öğrenim tamamlandıktan sonra Su Ürünleri Mühendisi olarak işe başlayanlar
asgari ücretin yaklaşık 2-3 katı civarında kazanç elde edilmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi
alarak akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma
görevlisi, doçent, profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler.
Meslek öğreniminden sonra devam edilebilecek kurslar olmamakla birlikte
çalıştığı kurumların hizmet-içi eğitimlerine katılabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Hayvansal üretim ziraat mühendisi,
 Biyolog,
 Veteriner.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Üniversitelerin Su Ürünleri Fakültesi Bölümü Katalogları,
 Üniversite Öğretim Görevlileri,
 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu-2010,
 2008 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi – 2000
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder