4 Kasım 2010 Perşembe

SOSYAL ANTROPOLOG mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
SOSYAL ANTROPOLOG
________________________________________________________
TANIM
Sosyal antropolog, çeşitli insan topluluklarının yaşam biçimlerini, kültürlerinin
oluşumunu, gelişimini, değişimini ve kültürler arası etkileşimi inceleyen kişidir.
GÖREVLER
 Çeşitli insan grupları arasında yaşayarak, davranışlarını, adetlerini gözlemler,
bazı gruplara anket uygular,
 Çalışmalarını araştırma konusuna göre din, siyaset, aile yapısı, aile içi ilişkiler,
akrabalık sistemleri, toplumsal değerler, kentleşme, toplumsal değişimler vb.
konularda yoğunlaştırır,
 Gözlemlerini görsel veya işitsel bantlara kaydeder,
 İnsan ve çevresi hakkında bilgi toplar,
 Topladığı verileri sınıflandırır ve aralarında anlamlı ilişkiler kurmaya çalışır.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
 Fotoğraf makinesi,
 Teyp,
 Kamera,
 Film,
 Soru kağıtları.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Sosyal antropolog olarak çalışmak isteyenlerin,
 Araştırmalarını bizzat olayı gözlemleyerek, olayın içinde yaşayarak, bütün
duyu organlarını kullanarak yaptığından, bedensel açıdan herhangi bir sağlık
sorununun olmaması,
 İnsanlarla ilişki kurmaktan hoşlanması, insan davranışlarını ve yaşama şeklini
sabır ve dikkatle incelemeye meraklı, olayları gözlemleme ve gözlemlerden
sonuçlar çıkarma yeteneğine sahip kimseler olması gerekmektedir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
 Araştırma, bizzat alanda gerçekleştirilir,
 Yapılan araştırmaların sınıflandırılması ve değerlendirilmesi büro ortamında
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
yapılır,
 İşi yürütürken seyahat etmek, uzun süre evden uzak, değişik kültürler
arasında yaşamak gerekebilir,
 Çalışılırken üzerinde araştırma yapılan toplumun bireyleriyle iletişimde
bulunur.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi;
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Sosyal Antropoloji Bölümü,
İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Antropoloji Bölümü,
Yeditepe Üniversitesi (İstanbul) Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Antropoloji
Bölümünde verilmekte iken, “Sosyal Antropoloji” ve “Fiziki Antropoloji”
bölümlerinin birleşmesi ve “Antropoloji” adı altında eğitim verilmeye
başlanması nedeniyle, “Sosyal Antropoloji” bölümüne artık öğrenci
alınmamaktadır. D- Meslek Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler “Sosyal
Antropoloji” bölümü eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri
kapsamaktadır.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Tarih,
 Coğrafya,
 Sosyoloji,
 Psikoloji,
 Biyoloji.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavında (ÖSS) Fen Edebiyat Fakültesi “ Sosyal Antropoloji
”, lisans programlarından biri için yeterli “Sözel (SÖZ)” puan almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
“Sosyal Antropoloji ” , lisans programları ile ilgili en az bir yükseköğretim
programını tercih etmek gerekmektedir.
Bir yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar, mezun olduğu
lisenin kendi alan/kol/bölümleri ile ilgili bir yüksek öğrenim programını tercih
ettiklerinde Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanları (AOBP) 0.50 ile çarpılarak Y
ÖSS puanlarına eklendiğinden diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler. Ancak, kendi
alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih eden adayların (
örneğin mezun olduğu lisenin Sosyal Bilgiler alan/kol/bölümünü bitiren adayın bir
mühendislik programını tercih etmesi gibi) Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanları
(AOBP) ise 0.20 ile çarpılmakta, bu durumda ise adayların yerleştirilme şansı
azalmaktadı
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Eğitim süresi 4 yıldır.
Dört yıllık eğitim süresince: İstatistik, Aile Antropolojisi (Dünya, Aile, Evlenme
ve Akrabalık İlişkileri ve Türkiye Örneği), Köy Sosyolojisi, Görsel Antropoloji ve
Belgeleme, Sosyal Psikoloji, Kültür ve Kişilik, Sosyal Antropolojiye Giriş, Bilgi
İşlem, Veri Değerlendirme, Kültür Değişmeleri, Kent Antropolojisi (Kentleşme ve
Sorunları), Sanayi Antropolojisi, Kalkınma Antropolojisi, Sağlık Antropolojisi,
Demografi, Beşeri Coğrafya, Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Türkiye Geleneksel
Kültüründe Değişmeler, Sosyal Antropolojide Alan Araştırmaları ve Uygulamalar
gibi derslerle birlikte, son sınıfta uygulama olarak sahada bir tez çalışması
yapılır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitim sonunda Sosyal Antropoloji Bölümü,bitirenler Lisans Diploması ve “Sosyal
Antropoloğ “unvanı alırlar.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Bu bölümden mezun olanlar, günümüzde, kendi branşlarıyla ilgili Kültür Bakanlığı,
Turizm Bakanlığı, Milli Folklor Araştırma Dairesi gibi kurumlarda çok kısıtlı
olarak kadro bulabilmektedirler. Kendi olanaklarıyla çeşitli kuruluşların halkla
ilişkiler, reklam, pazarlama, sosyal araştırma gibi bölümlerinde çalışabilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ DURUMU
EĞİTİM SÜRESİNCE
Üniversite eğitimi süresince Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu'nca verilen
öğrenim ve katkı (harç) kredisinden yararlanılır.
EĞİTİM SONRASI
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Bazı kamu kurumlarında (Kültür Bakanlığı, Turizm Bakanlığı, Milli Folklor
Araştırma Dairesi gibi) araştırmacı olarak görev yapanlar, 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununa tabi olarak Genel İdare sınıfına göre belirlenmiş olan ücreti
alırlar.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi
alarak akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma
görevlisi, doçent, profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler.
Başka iş yerlerinde çalışanlar ise, bulundukları bölümlerde gösterecekleri
performansa ve gerekli diğer şartları yerine getirmeye bağlı olarak, yönetim
kadrolarında çalışabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Fizik antropolog,
 Sosyal psikolog,
 Sosyolog,
 Etnolog.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 2008 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu-2010,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi – 2000,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
DAHA FAZLA BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder