4 Kasım 2010 Perşembe

SERAMİK ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
SERAMİK ÖĞRETMENİ
________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, seramik
ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Seramik ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB
tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Seramik öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitiminden sorumlu olduğu grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır
durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını
ve basit onarımlarını yapar.)
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile
ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere
rehberlik eder,
 Çevresindeki sanayi kuruluşları ile, işletmelerdeki gelişmeleri izler, bunların
öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev
yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri eğitim-öğretim programı, yıllık ve günlük çalışma
planları, not defteri, ders defteri ve yoklama fişi, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları,
meslek alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar.
 Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, T.V., video bantları, slayt,
transparan, bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb)
 Yardımcı tahta veya alçı plakalar, seramik boyaları (sır üstü ve sır altı),
oksitler, fırçalar, çıkartmalar, elek baskı, sır vb.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 Seramik fırını, torna,
 Seramikle ilgili araç-gereçler.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Seramik öğretmeninin hem alanıyla ilgili hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili
niteliklere sahip olması gerekir.
 Seramik öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Estetik görüş sahibi, seramik ürününe güzellik katabilen,
 El ve gözü eşgüdümle kullanabilen,
 Şekiller arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları algılayabilen,
 Renkleri ayırdedebilen,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Başkalarının duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Seramik öğretmeni, sınıfta, atölyede ve işletmelerde görev yapar, görevini
genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı kirli, nemli ve biraz gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi;
Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi "Seramik Öğretmenliği" bölümünde
verilmektedir. Ancak bu bölüme artık öğrenci alınmamakta olup, eğitimle
ilgili bilgiler eğitimin devam ettiği dönem için geçerlidir.
Ayrıca Seramik, Seramik ve Cam, Çini Bölümlerini bitirenlerden “Orta öğretim
Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek lisans Programını” veya Pedagojik Formasyon
Programını başarı ile tamamlayanlar öğretmenlik yapabilirler.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
 Türkçe,
 Matematik,
 Resim.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavında (ÖSS) saptanan baraj puanı almış olmak.
 Özel yetenek sınavında başarılı olmak.
 Güzel Sanatlar Fakültesi“Seramik Öğretmenliği ”, lisans programlarından biri
için yeterli puan almak, Bu programlardan bazıları özel yetenek sınavı
yapmaksızın sadece ÖSS puanına göre öğrenci alabilmektedir. Merkezi
yerleştirme sistemi ile herhangi bir yüksek öğretim programına kayıt hakkı
kazanmış olan adaylarda bu programlara başvurabilirler,
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Bir yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar, mezun olduğu
lisenin kendi alan/kol/bölümleri ile ilgili bir yüksek öğrenim programını tercih
ettiklerinde Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanları (AOBP) 0.50 ile çarpılarak Y
– ÖSS puanlarına eklendiğinden diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek
bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler. Ancak, kendi
alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih eden adayların (
örneğin mezun olduğu lisenin Sosyal Bilgiler alan/kol/bölümünü bitiren adayın bir
mühendislik programını tercih etmesi gibi) Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanları
(AOBP) ise 0.20 ile çarpılmakta, bu durumda ise adayların yerleştirilme şansı
azalmaktadır.
Seramik, Cam- Seramik, cam bölümü ön lisans programlarından mezun olup dikey
geçiş sınavında başarılı olduklarında “Seramik Öğretmenliği” lisans programına
dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Eğitim süresince;
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Temel Sanat Eğitimi; Seramik Teknolojisi ve Uygulaması, Teknik Resim, Meslek
Hesapları, Matematik, Fizik, Kimya ve Uygulaması, Elektrik Bilgisi, Seramik
Hammaddeleri, Seramik Fırınları, Kurutma ve Pişirme, Seramik Sanat Tarihi,
Seramik Kalıpçılığı ve Uygulamaları gibi dersler okutulmaktadır. Fakülte son
sınıfta öğrenciler bir yarı yıl "öğretmenlik uygulaması" yaparlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Meslek eğitimini tamamlayanlara alanı belirten "Lisans Diploması" ve "Teknik
Öğretmen" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Meslek elemanlarının büyük çoğunluğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kız meslek,
Anadolu kız meslek liseleri, kız teknik öğretim olgunlaşma enstitüleri, pratik kız
sanat okulları ve halk eğitim merkezlerinde Seramik ve Cam teknolojisi alanında
Öğretmeni olarak istihdam edilmektedirler.
Bu elemanlar kamu ve özel sektöre ait seramik işletmelerinin model üretimi,
dekorlama, sırlama, alçı ve kalıp bölümlerinde çalışabilirler.
Kendi adlarına atölye de açabilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Meslek eğitimi sırasında Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel
Müdürlüğü'nün verdiği öğrenci kredisinden yararlanmak mümkündür.
Ayrıca, Kurumun yurt hizmetlerinden de yararlanılabilir. Bunların dışında
öğrenciler çeşitli kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan, yeni göreve başlayan seramik
öğretmenleri 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre 9. derecenin 1.
kademesinden aylıkla göreve başlayarak, maaş, yan ödeme, ek ders ücreti alırlar.
Ayrıca görev yaptıkları okul bünyesinde döner sermaye işletmesi bulunduğu
takdirde döner sermaye ücretinden belli oranda pay alırlar.
Ayrıca, her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim-öğretim tazminatı
adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi
alarak akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma
görevlisi, doçent, profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler.
Kendi işyerini açabilirler.
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Heykeltıraşlık.
EK BİLGİLER
İŞ KAZASI VE
MESLEK HASTALIĞI
Sürekli ayakta kalma neticesi bacaklarda varis hastalığına maruz
kalınabilmektedir.
Ellerde çarpma sonucu, yaralanma, kesilme, kırılma gibi iş kazaları olabilir.
Fırınların çalışmalarından dolayı elektrik çarpması ve yanma olabilir.
Hassas bünyelerde seramik hammaddeleri allerjik sorunlar ortaya çıkarabilir.
Nemli ortamlarda çalışıldığı için romatizma vb. hastalıklar olabilir.
Seramik çamurundaki silisyum maddesinin sağlığa zararlı etkisi vardır.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek Elemanları,
 Çeşitli Üniversitelerin Katalogları,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu-2008,
 2008 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak
Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek
Öğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin
Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı kurul kararı) ve bu kararda değişiklik
yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi –2000,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK )Üyesi Kuruluşlar.
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının
 Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder