4 Kasım 2010 Perşembe

SEKRETERLİK GRUBU ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
SEKRETERLİK GRUBU ÖĞRETMENİ
_______________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere,
sekreterlik ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Sekreterlik ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB
tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Sekreterlik grubu öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile
 ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
 etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere
 rehberlik eder,
 Çevresindeki işletmelerdeki gelişmeleri izler, ihtiyaçları saptar, bunların
 öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev
 yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
 yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma
planları, not defteri, ders ve yoklama defterleri, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları,
meslek alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar.
 Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, slayt, saydam, bilgisayar,
Bilgisayar yazılımları, CD vb.)
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Sekreterlik grubu öğretmeninin hem alanıyla ilgili hem de öğretmenlik mesleği ile
ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Sekreterlik grubu öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Sözel ifade yeteneğine sahip,
 Sınıfta iyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Sekreterlik grubu öğretmeni, sınıfta görev yapar, görevini genellikle ayakta
yürütür. Çalışma ortamı biraz tozlu ve oldukça gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Meslek eğitimi, Büro Yönetimi Öğretmenliği ve Turizmde Bilgisayar Teknolojisi
bölümlerinde verilmekte iken, bu bölümlere artık öğrenci alınmamaktadır. Bu
nedenle D- Meslek Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler bu bölümlerde eğitiminin
verildiği zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır
Mesleğin eğitimi; Gazi Üniversitesinin, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi, Büro
Yönetimi Öğretmenliği bölümünde verilmektedir.
Ayrıca yabancı dille öğretim yapan yüksek öğretim kurumlarının; “Büro Yönetimi
Bölümü”, “Turizmde Bilgisayar Teknolojisi Bölümü” programlarını bitirenlerden
Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programını veya Milli
Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) işbirliği ile açılan /açılacak
Pedogojik Formasyon Programını başarı ile tamamlayanlarda Sekreterlik Grubu
Öğretmeni olarak atanabilirler.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
 Türkçe,
 Sosyal Bilimler.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek eğitimine başlayabilmek için
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda ( ÖSS) Büro Yönetimi Öğretmenliği lisans
programı için yeterli Sözel-1 (SÖZ-1) puanı almak ,
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih bildirim Formunda Büro
yönetimi öğretmenliği lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim
programını tercih etmek gerekmektedir.
Meslek Liselerinin Büro Hizmetleri, Büro Yönetimi, Büro Yönetimi ve Sekreterlik,
Hukuk Sekreterliği, Sekreterlik, Tıp Sekreterliği, Tıbbı Sekreterliği, Yönetim ve
Ticaret Sekreterliği bölümü mezunları Büro Yönetimi Öğretmenliği lisans
programını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer
bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.
Büro Yönetimi, Büro Yönetimi ve Sekreterlik, Büro Yönetimi ve Yönetici
Asistanlığı, Diş Teknik Sekreterliği, Ofis Teknolojileri ve Yönetimi, Orta Kademe
Yöneticilik, Sekreterlik, Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik, Tıbbi İstatistik
ve Bilgisayar, Ön lisans programını başarı ile bitirenler de ÖSYM tarafından
açılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde Büro Yönetimi
Öğretmenliği lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Öğrenciler eğitim süresince aşağıdaki dersleri alırlar;
a) Genel Kültür Dersleri
Yabancı Dil, Genel Matematik, İnkılap Tarihi, Türk Dili
MESLEK EĞİTİMİ
b) Meslek Dersleri
Hukuk Başlangıcı, Genel Ekonomi, Genel Muhasebe, Büro Makineleri, Ticari
Matematik, Genel İşletme, Organizasyon ve Yönetim, Kıymetli Evrak Hukuku,
Büro Hizmetleri Teknikleri, Türkiye Ekonomisi, İş Hukuku, Güzel Konuşma
ve Yazma, İnsan Kaynakları Yönetimi, Pazarlama, İstatistik, Büro Otomasyonu,
Haberleşme ve İş Yazışmaları, Masa Üstü Yayıncılık, Halkla İlişkiler, Protokolİletişim,
Örgütsel Davranış, Sekreterlik Tarihi, Büro Yönetimi ve Güncel Konular,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
c) Pedagojik Formasyon Dersleri
Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Okul Deneyimi, Gelişim ve Öğrenme, Öğrenim
Programı ve Değerlendirme, Öğrenim Teknikleri ve Matematik Gelişimi, Sınıf
Yönetimi, Rehberlik, Özel Öğretim Yöntemleri, Öğretmenlik Uygulaması.
Ayrıca eğitim sırasında okullar da uygulama çalışmaları da yapılmaktadır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Meslek eğitimini başarı ile tamamlayanlara "Büro Yönetimi Öğretmenliği Lisans
Diploması" ve unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Kız Meslek Liseleri, Anadolu Kız
Meslek Liseleri, Adalet Meslek Liseleri, Ticaret Liseleri ve Anadolu Ticaret
Meslek Liselerinde ve özel okullarda çalışabilirler. Büro Yönetimi Sekreterlik,
Pazarlama, Sigortacılılık alanlarının teorik ve uygulamalı dersleri, Bilgi ve İletişim
Teknolojisi, İş Psikolojisi, Bilgisayarda Yazı, Kütüphaneciliğe Giriş, Daktilograf,
Yazışma Teknikleri, Tıbbi Sekreterlik Teknikleri, Bilgisayar, Sağlık
Hizmetlerinde Yönetim, Sağlık Hizmetlerinde İletişim, Araştırma Yöntem ve
Teknikleri, Girişimcilik, İşletme Bilgisi Toplam Kalite Yönetimi, Mahalli İdareler,
Belediye Mevzuatı, Şehircilik ve Planlama, Mahalli İdare Hizmetleri Uygulaması,
İnsan İlişkileri, Hukuk, Maliye, Uluslararası İlişkiler, Yönetim Bilimi gibi dersleri
vermektedirler.
Sekreterlik kursu veren dershaneler de çalışma olanakları mevcuttur.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Kredi ve Yurtlar Kurumunun yurt ve kredi hizmetlerinden yararlanılabilir.
Bunların dışında öğrenciler çeşitli kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da
istifade edebilirler.
EĞİTİM SONRASI
Meslek eğitimini tamamlayan öğrenciler lisans diplomasıyla Milli Eğitim
Bakanlığı'na bağlı ilgili okullarda öğretim hizmetleri sınıfında belirlenen kadrolara
atanırlar. Kadrolarına denk düşen derece ve kademe ile her yıl belirlenen katsayı
ve tazminat oranlarına göre aylık maaş alırlar.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı
adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
Özel sektörde çalışanların ücretleri ise karşılıklı anlaşma ile belirlenir. Bu miktar
asgari ücretin 2 ile 4 katı arasında değişmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans,doktora yapabilir,araştırma görevlisi
olabilir ve akademik kariyer yapabilirler.
Kendi işyerlerini açabilirler. (Dershane, eğitim merkezleri vb.)
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Tüm öğretmenlikler,
 Sekreterlik.
EK BİLGİLER
İŞÇİ SAĞLIĞI VE
İŞ GÜVENLİĞİ
Sürekli ayakta kalma neticesi bacaklarda varis hastalığına maruz
kalınabilmektedir.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek Elemanları,
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen olarak
Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek
Öğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
ile Değişiklik yapılmasına dair Esaslar (12.07.2004 tarih ve 119 sayılı Kurul
Kararı) ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim
Terbiye Kurulu Kararı.
 Çeşitli Üniversitelerin Katalogları,
 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu-2010
 2008 Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 ÖSYM Üniversiteler,Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi –2000,
 Meslek Yüksek okulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 kılavuzu,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK )Üyesi Kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri
H-I-İ 1.1 2010/I

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder