4 Kasım 2010 Perşembe

SARACİYE ÜRETİM TEKNİSYENİ mesleği

SARACİYE ÜRETİM TEKNİSYENİ
TANIM
Saraciye ürünlerini kesme, dikme, montajlama, kalite-kontrol yapma ve hataları
düzeltebilme bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir.
GÖREVLER
1- Kesim Yapmak: Malzeme kontrolü yapar, kalıpları kesimi yapılacak malzeme
üzerine yerleştirir, kesilen iş parçalarını tasnif eder, iş kazalarına karşı tedbir alır.
2- Tıraş Yapmak: İş organizasyonu yapar, sıcak ayna yapar, yarma yapar, şerit
keser, kenar tıraşı yapar, makinelerin bakım ve onarımlarını yapar.
3- Dikim Yapmak: Makineyi üretime hazırlar, ürün dikimi yapar, mesleki gelişime
ilişkin faaliyetleri yürütür.
4- Montaj Yapmak: Astarlama sertleştirme ve besleme yapar, kenar kıvırır, mahat
yapar, sap hazırlar, aksesuar montajı yapar, ara kenar boyası yapar, sıcak-soğuk logo
basar, el ve makine dikişlerini yapar, ara kontrol ve bitmiş olan ürünlerin son
kontrollerini yapar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Doğal Deri, Suni Deri, Astarlık Kumaş, Sünger,
Kesim Bıçağı, Makas, Çarklı Zımba, Pense,
Çelik Cetvel, Biz, Kesim Lastiği, Mermer Eğe, Masat,
İş Önlüğü, Şimşir, Mahat Makinesi, Kenar Boyama Makinesi,
Pres Makinesi, Ayna Makinesi, Sıcak Baskı Makinesi, Dikiş Makinesi, Şerit Kesme
Makinesi,
Masat, Eğe, Çıt Çıt Çakma Aparatları ve Çıt Çıt Çakma Aleti,
Kenar Kıvırma Makinesi,
Boya Tabancası,
Hava Basma Makinesi,
Pres Kesim Bıçağı Kalıpları,
Saraciye Bölümünde Kullanılan Makineler (Montaj Makinesi, Saya Makinesi,
Basma Makinesi, Desen Basma Makinesi, Kesim Presesi, Zımba Makinesi),
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Saraciye Üretim Teknisyeni olmak isteyenlerin;
Bedence sağlam,
El ve gözünü uyum içinde kullanabilen,
Sabırlı ve dikkatli,
Ekip çalışmasına yatkın,
İnsanlarla iyi iletişim kurabilen,
İnceleme ve araştırmaya meraklı, ayrıntılara dikkat eden,
Kaliteli ürün çıkartmaya özen gösteren,
Dürüst ve iş disiplinine sahip,
Değişik görüş ve yeniliklere açık, paylaşımcı, eğitici ve öğretici özelliği
kazanabilecek kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Saraciye Üretim Teknisyenleri, çalışmalarını kapalı mekânlarda yürütürler.
Görevlerini yaparken bireysel çalışabilecekleri gibi ekip halinde de çalışabilirler.
Saraciye Üretim Teknisyeninin çalıştığı yerin temiz ve hijyenik olması, kokulu ve
deri tozlarına maruz kalınabilen bir ortamda çalışıldığından havalandırma ve
aydınlatmanın çok iyi olması, dikkat dağıtıcı etkenlerin olmaması, tezgâhın üretim
birimine yakın olması gerekmektedir. Ayrıca, kesici aletlerle çalışıldığından
yaralanmalara karşı çalışılan mekânda bir ilk yardım dolabı bulundurulmalıdır.
Solunum yolu rahatsızlıkları, alerjik cilt rahatsızlıkları, alerjik astım, yaralanma
tehlikeleri, göz ve bel ağrısı gibi rahatsızlıklar bu mesleğin ifa edilmesi esnasında
karşılaşılabilecek meslek hastalıklarındandır.
Saraciye Üretim Teknisyenleri hammadde üreticileri, aksesuar imalatçıları, ürün
satış mağazaları, kesimci ve modelcilerle ve meslektaşlarıyla iletişim
içerisindedirler.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Saraciye Üretim Teknisyeni olarak çalışmak isteyenler, özel sektördeki saraciye
imalatı yapan küçük çaptaki işletmelerde veya fabrikalarda çalışabilirler. Bu bölüm
mezunları Saraciye üretiminin yoğun olduğu İstanbul, Ankara, İzmir, Konya, Adana,
Gaziantep gibi illerde rahatlıkla iş bulabilme imkânına sahiptirler.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi; meslek liseleri, Anadolu meslek liseleri, teknik liseler ve Anadolu
teknik liselerinin “Ayakkabı ve Saraciye Teknolojisi” alanı “Saraciye Üretim” dalında
verilmektedir.
Ayrıca, yaygın meslekî ve teknik eğitim programları yoluyla da bu alan/dalda eğitim
almak isteyenlere örgün eğitime denk mesleki eğitim verilebilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
Meslek liselerine girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak,
Anadolu meslek ve Anadolu teknik liselerine girebilmek için ise ilköğretim
okullarının 6-7-8. sınıflarında yapılacak olan “Seviye Belirleme Sınavlarının”
(SBS) sonucuna, yılsonu ders ortalamaları ile belirlenen Yılsonu Başarı Puanının
(YBS) eklenmesi ile elde edilecek olan yeterli Genel Orta Öğretim Yerleştirme
Puanına (G-OYP) sahip olmak gerekmektedir.
EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin ortaöğretimde eğitim süresi 4 yıldır. Öğrenciler teorik eğitimlerini okulda,
pratik eğitimlerini işletmelerde görürler.
Mesleğin ortaöğretimde süresi 4 yıldır. 9.sınıfın (lise 1) dersleri genel liseler ve
meslek liselerinde ortaktır. 9. sınıfın sonunda öğrenci alanını belirler. 9 ve 10.
sınıflarda ortak dersler ile alan ortak dersleri, 11 ve 12. sınıflarda ise dallara özel
dersler öncelikli olarak okutulmaktadır. Alanda yer alan tüm dallara yönelik ortak
yeterlikleri kazandıran dersler ağırlıklı olarak 10 ve 11. sınıfta verilmektedir. 12.
sınıfta diplomaya götüren dala ait yeterlikleri içeren dersler yer almaktadır. 10.
sınıfın sonunda, bölgesel ve sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen ve fizikî
kapasitesi ile öğrencilerin mesleki yeterlikleri de dikkate alınarak dal seçimi yapılır.
MESLEKTE İLERLEME
Eğitimini tamamlayarak meslekte gerekli yeterlilikleri kazanan kişiler, saraciye
ile ilgili işletmelerde kariyer yapabilirler.
Liseden sonra yüksek öğrenime geçiş sınavını başaranlar, lisans programlarına
devam edebilirler ya da meslek yüksekokullarının “Ayakkabı Tasarımı ve Üretimi,
Ayakkabı ve Saraciye Tasarımı, Deri Teknolojisi” bölümlerine sınavsız geçiş için
başvurabilirler.
Ön lisans eğitimini tamamlayanlar ÖSYM tarafından yapılan dikey geçiş sınavına
(DGS) girip başarılı oldukları takdirde eğitimlerini lisans düzeyine çıkarabilirler.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Eğitim süresince kazanç olmamakla birlikte öğrenciler işletmelerde mesleki eğitim
süresince yaşlarına göre asgari ücretin % 30’undan az olmamak üzere ücret alırlar.
Eğitim gören adayların sigorta primleri devletçe karşılanmaktadır. İşletmelerin
sağladığı diğer sosyal imkânlardan faydalanırlar.
Eğitim sonrası kazanç asgari ücretin 3-4 katı olabilmektedir.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili Eğitim Kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder