4 Kasım 2010 Perşembe

SARACİYE MODELİSTİ mesleği

SARACİYE MODELİSTİ
TANIM
Doğal deri, suni deri, kadife, keten vb. malzemelerden yapılan valiz, çanta, kemer,
cüzdan anahtarlık gibi küçük aksesuar ürünlerin kalıplarını modaya ve ihtiyaca göre
tasarlayan ve üretimini yapabilen kişidir.
GÖREVLER
Hazırlanacak model için hazırlık yapar,
Ürün tasarımı için teknik çizim yapar,
Müşterilerin beklentilerini belirleyerek saraciye ürün model tasarımı yapar
Saraciye ürünlere ait model çıkarır,
Değişik yaş ve cinsiyetteki kişiler için model araştırır,
Kullanılacak malzemeyi belirler,
Saraciye ürünlerine kalıp çıkarır,
Kesim yapar,
Numune ürünün prototipini hazırlar,
Numune ürünü hazırlatır ve kalıpları kontrol ederek seri üretim veya seri kesime
iletir,
Üretim aşamasındaki hızı ve akışı sağlayarak, işin kalitesini kontrol eder,
Modeli yapılacak malzemelerin maliyetini hesaplar,
Mesleki gelişime ilişkin faaliyetleri yürütür.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Doğal Deri, Suni Deri, Astarlık Kumaş, Kadife, Keten,
Bilgisayarda Çizim ve Tasarım Programları ( Kalıp Yapımı İle İlgili 2 Boyutlu
Bilgisayar Programları),
Kesim Bıçağı, Masat, Çeşitli Aksesuarlar, Toka,
Makas, Çelik Cetvel, Üçgen Eğe,
Resim Kalemleri, Rolet, Gümüş Kalem, Çarklı Zımba,
Saraciye Bölümünde Kullanılan Makineler,
Model Mukavvası, Kesim Presi,
Pergel, Çalışma Tezgâhı, Evrak Dosyası,
Kesim Lastiği, İş Önlüğü, Kalem,
Stampa Kartonu, Mukavva, Sünger, İplik, Sırım, Yapıştırıcı, yapıştırıcı kutusu,
Fırça, Mermer,
Saraciye Bölümünde Kullanılan Makineler (Montaj Makinesi, Saraç Makinesi,
Basma Makinesi, Desen Basma Makinesi, Kesim Presesi, Zımba Makinesi),
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Saraciye Modelisti olmak isteyenlerin;
Araştırmacı ve yaratıcı,
Estetik bakış açısına sahip ve yenilikçi,
Renk ve şekil algılama yeteneği gelişmiş,
El ve gözlerini eşgüdümlü kullanabilen,
Gördüklerini zihninde canlandırabilen,
Malzeme ve ürün bilgisine sahip,
Ayrıntıya dikkat edebilen,
Titiz ve düzenli olarak çalışabilen,
İletişim kurma becerisine sahip,
Bedence sağlam, paylaşımcı, eğitici ve öğretici özelliği kazanabilecek kimseler
olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Saraciye Modelistleri; valiz, çanta, kemer, cüzdan, av ve spor malzemeleri, müzik
alet kutuları, hediyelik eşya vb. üreten atölye ve fabrikalarda, genellikle iyi
aydınlatılmış sessiz ve sakin kapalı büro ortamlarında çalışırlar. Çalışılan işyerinin
özelliğine bağlı olarak meslek elemanlarının bireysel veya ekip halinde çalışmaları söz
konusu olabilmektedir. Üretim aşamasında ise çalışma ortamında kimyasal madde ve
rahatsız edici kokular yoğun olarak bulunabilmektedir. Çalışma ortamında bulunan
kimyasal maddelerden ve ortamdan astım, bronşit, alerji vb. rahatsızlıkları olanlar
olumsuz etkilenebilmektedir. Çalışırken yöneticilerle, saraciye üretim
teknisyenleriyle, işçilerle ve meslektaşlarıyla iletişim halindedirler.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Saraciye ürünleri, günlük yaşantımızın her alanında yaygın olarak kullanılan,
tüketiciye yönelik nihai ürünlerdir. Aynı zamanda giysinin tamamlayıcı aksesuarı
olması nedeniyle moda eğilimlerinden etkilenmekte olup tüketimi cazip
kılınabilmektedir.
Ürün yelpazesinin genişliği ve daha çok el işlemeciliğine dayalı bir sektör özelliğinde
olması sektörün küçük ve çok sayıda firmadan oluşmasına neden olmuştur.
Meslek elemanları; ayakkabı üretim atölye ve fabrikaları, ayakkabı yan sanayi
fabrikaları, saraciye, çanta, kemer, cüzdan üretim atölye ve fabrikalarında, deri
aksesuar üretim işletmeleri ile moda ve tasarım merkezlerinde çalışabilirler. Bunun
yanı sıra yeterli sermaye ve deneyime sahip meslek mensupları kendi işyerlerini
açabilirler. Saraciye sektöründeki işletme ve işgücü yoğunluğu öncelikli olarak
İstanbul’da kümelenmiştir. İzmir, Ankara, Adana, Gaziantep, Bursa, Konya gibi
büyük şehirlerde de işletmeler bulunmaktadır. Saraciye sektörü deri, tekstil, metal
plastik gibi birçok diğer alanlarla etkileşim içindedir.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi; meslek liselerinin “Ayakkabı ve Saraciye Teknolojisi” alanı
“Saraciye Modelistliği” dalında verilmektedir.
Ayrıca, mesleki eğitim merkezlerinde de bu isim altında zaman zaman kurslar
düzenlenmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerinde mesleğin eğitimini alabilmek için en az ilköğretim okul mezunu
olmak ve belirlenen giriş koşullarına uygun olmak gerekmektedir.
EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin ortaöğretimdeki süresi 4 yıldır.
9.sınıfın (lise 1) dersleri genel liseler ve meslek liselerinde ortaktır. 9. sınıfın
sonunda öğrenci alanını belirler. 9 ve 10. sınıflarda ortak dersler ile alan ortak
dersleri, 11 ve 12. sınıflarda ise dallara özel dersler öncelikli olarak okutulmaktadır.
Alanda yer alan tüm dallara yönelik ortak yeterlikleri kazandıran dersler ağırlıklı
olarak 10 ve 11. sınıfta verilmektedir. 12. sınıfta diplomaya götüren dala ait
yeterlikleri içeren dersler yer almaktadır. 10. sınıfın sonunda, bölgesel ve sektörel
ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen ve fizikî kapasitesi ile öğrencilerin mesleki
yeterlikleri de dikkate alınarak dal seçimi yapılır.
Ortak Dersler:
Dil ve Anlatım, Türk Edebiyatı, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Tarih, TC İnkılâp Tarihi
ve Atatürkçülük, Coğrafya, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Sağlık Bilgisi, Felsefe,
Yabancı Dil, Beden Eğitimi, Milli Güvenlik Bilgisi, Trafik ve İlkyardım.
Alan Ortak Dersleri:
Bilgi ve İletişim Teknolojisi, Matematik, Mesleki Gelişim, Teknik Resim, Temel
Üretim.
Dal Dersleri:
İşletmelerde Beceri Eğitimi, Mesleki Yabancı Dil, Temel Sanat Eğitimi, Temel
Saraciye Tasarımı, Bilgisayarlı Saraciye Modelleme, Saraciyede Model, Saraciye
Temel Üretim, Saraciye Üretim Teknikleri, Saraciye İleri Üretim Testleri, Deri
Kalite Kontrol, Deri Teknolojisi, Saya Üretim Teknikleri, Montaj Teknikleri, Model
ve Istampa, Şablon Çıkarma, Bilgisayarlı Ayakkabı Modelleme, Ayakkabı Temel
Tasarımı, Bilgisayar Destekli Resim, Ayakkabı Malzeme Teknikleri, Bakım ve Ayar.
MESLEKTE İLERLEME
İşletmelerde işe başlayanlar belirli bir deneyimden sonra, işletmenin
büyüklüğüne ve yapısına göre ar-ge yöneticiliği, üretim müdürlüğü gibi görevlere
gelebilirler.
Meslek liselerinin “Saraciye Modelistliği” bölümünden mezun olanlar, istedikleri
takdirde “Ayakkabı Tasarımı ve Üretimi, Ayakkabı ve Saraciye Tasarımı, Deri
Teknolojisi” ön lisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gerekli
koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler. Daha sonraki evrelerde
tasarım ve moda eğitimi veren fakülte ve yüksekokullarda mesleki gelişim
sağlayabilirler.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
İşletmelerde uygulamalı eğitim gören öğrencilere, işletmelerce asgari ücretin
%30’undan az olmamak üzere bir ücret ödenmektedir.
Eğitim gören adayların meslek hastalıkları ile ilgili sigorta primleri devletçe
karşılanmaktadır.
İşletmelerin sağladığı diğer sosyal imkânlardan faydalanırlar.
Eğitim tamamlandıktan sonra aylık kazanç asgari ücretin 2 katı veya daha fazla
olmaktadır. Toplu iş sözleşmesinin uygulandığı işyerlerinde ise ücret toplu iş
sözleşmesine göre belirlenmektedir.
Özel sektörde çalışanların ücretleri ise anlaşmaya göre belirlenmekte olup,
çalışan sektöre ve meslekteki deneyimlerine göre değişiklik göstermektedir.
Kendi işini kuranlarda kazanç daha yükselmekte ancak değişkenlik
göstermektedir.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili Eğitim Kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder