5 Kasım 2010 Cuma

PEYZAJ BAHÇIVANI mesleği

PEYZAJ BAHÇIVANI
TANIM
Peyzaj Bahçıvanı, kendi başına ve belirli bir süre içerisinde, bahçede toprağı ekim
ve dikime hazırlama, bitki dikme, çim ekme, ilaçlama ve bahçenin bakım işlemlerini
yapma bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir.
GÖREVLER
Toprağı ekim ve dikime hazırlar.
Topraktan yabancı bitki ve malzemeyi temizler,
Bitki ve tohumu hazırlar, bitkilerin dikim yerlerini işaretler,
Bitki ve tohumların dikimini yapar,
Toprağı belleyerek, toprağa doğal ve kimyasal katkı maddeleri ilave eder,
Belli zamanlarda bitkileri havalandırır.
Ağaç ve güllerde budama zamanını belirler, budama alet ve malzemelerini
hazırlar, budama işlemi yapar,
Aşı türüne karar verir, aşılama yapar,
İlaçlama ve gübreleme yapar,
Sulama ekipmanını hazırlar, el veya mekanik sulama (yağmurlama) yapar
Çimleri diker, biçer,
Kullanılan aletlerin basit bakım ve onarımını yapar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Tırmık, bel, aşı bıçağı,
Budama makası,
Çim biçme makinesi,
Sulama aletleri,
Keser, testere,
Ağaç ve çiçek tohumları,
Gübreler, tohumlar, aşı macunu,
Motorlu testere,
Kürek, kova,
Mesleğe ait diğer araç ve gereçler.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Peyzaj Bahçıvanı olmak isteyenlerin;
Bitki yetiştirme ve bakımı ile ilgili faaliyetlere ilgili,
Görsel yeteneğe sahip,
Coğrafi olaylara, özellikle iklim ve toprağa ilgisi olan,
Bir işi planlayıp yürütebilme yeteneğine sahip,
Planlı ve organize çalışmaktan hoşlanan,
Sabırlı, dikkatli ve titiz çalışan,
Zamanı iyi kullanabilen,
Açık yerlerde çalışmaktan hoşlanan
kişiler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Peyzaj Bahçıvanının çalışma ortamı genellikle açık alanlardır. Zaman zaman da
seralarda çalışırlar. Bütün iklim koşullarında açık ortamda çalışma zorunluluğu
vardır. En yoğun çalıştıkları süreler ilkbahar aylarıdır. Bu aylar ekim ve dikim
işlerinin en yoğun olduğu dönemdir. Daha sonra, belli zamanlarda ilaçlama,
çapalama, sulama vb. işleri yapar. Özellikle ilaçlama sırasında kimyasal ilaçlara
maruz kalabilmektedirler.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Günümüzde kentleşmenin yaygınlaşması, yeşil alanlara olan gereksinimi
artırmıştır. Öte yandan gerek belirli merkezlerde iskân izni için bahçe düzenleme
zorunluluğu aranması, gerekse bazı kamu ve özel kurum/kuruluşların
özendirmesine bağlı olarak bahçe düzenlemeye olan ilgi giderek
yaygınlaşmaktadır. Sera teknolojisindeki yenilikler sonucunda sera sayısı büyük
bir hızla artmakta, bu ise ürünlerin çeşitlenmesine ve kalitelerinde artışa neden
olmaktadır. Kesme çiçek, yabani köklü ve soğanlı bitki ihracatında önemli
miktarda artış sağlanmıştır. Peyzaj mimarlarıyla işbirliği içerisinde yapılan
çalışmalar giderek artmaktadır. Peyzaj Bahçıvanlığı ile uğraşanlar çoğalırken bir
yandan da nitelikli eleman sıkıntısı çekilmektedir.
Peyzaj Bahçıvanlığının yakın bir gelecekte çim bakımı, budama, aşılama, sulama,
gübreleme ve ilaçlama bahçıvanlığı gibi uzmanlık alanlarına ayrılması ve teknik
danışmanlık sisteminin gelişmesi yönünde bir eğilim gözlenmektedir. Golf, futbol
vb. sportif çim sahaların yaygınlaşması ve giderek artan çevre bilincinin bu
mesleğe olan talebi artıracağı düşünülmektedir. El becerisinin yoğun olarak
kullanıldığı bu meslekte uzmanlaşmanın yanı sıra zamanla makine ve ekipman
kullanımının artması söz konusudur.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi; meslek liseleri, teknik liseler, Anadolu meslek liseleri ve
Anadolu teknik liselerinin “Bahçecilik” alanı “Peyzaj Bahçıvanı” dalında
verilmektedir.
Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğünce halk eğitim merkezlerinde bu
mesleğe ait kurslar düzenlenmektedir.
İllerde belediyeler tarafından Peyzaj Bahçıvanı yetiştirmek amacıyla kısa süreli
kurslar düzenlenmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerine girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak,
Anadolu meslek ve Anadolu teknik liselerine girebilmek için ise ilköğretim
okullarının 6-7-8. sınıflarında yapılacak olan “Seviye Belirleme Sınavlarının”
(SBS) sonucuna, yılsonu ders ortalamaları ile belirlenen Yılsonu Başarı
Puanının (YBS) eklenmesi ile elde edilecek olan yeterli Genel Orta Öğretim
Yerleştirme Puanına (G-OYP) sahip olmak gerekmektedir.
Ortaöğretim kurumlarında ders yılı sonunda veya ortalama yükseltme sınavları
sonucuna göre 10’uncu sınıfa geçen ve teknik liseye geçiş şartlarını taşıyanlar
teknik lise programlarına geçiş için başvurabilir. Teknik lise programına
geçmek isteyen öğrencilerden gerekli koşulları taşıyanların başvuru formları,
kurum müdürlüğünce onaylanarak ders kesiminden ortalama yükseltme
sınavlarının bitimini izleyen beş iş günü içinde öğrencilere verilir. Teknik lise
ve doğrudan alana kayıt yapılan programlar dışındaki mesleki ve teknik
ortaöğretim kurumlarında;
a) 10’uncu sınıfa geçen öğrenciler, alan seçimi için ders kesiminden itibaren
ortalama yükseltme ve sorumluluk sınavlarının bitimini izleyen onuncu iş günü
çalışma saati bitimine kadar öğrenim görmek istediği meslek alanının bulunduğu
kurum müdürlüğüne başvururlar.
b) Başvuru süresi sonunda öğrenciler, Alana Yöneltme Tavsiye Formu ve Öğrenci
Tercihlerini Değerlendirme ve Yerleştirme Formu kullanılarak belirlenen alana
yerleştirme puanı esas olmak üzere tercih ettikleri alanlara göre sıralanırlar.
Alana yerleştirmede, ilgili alanın kontenjanı göz önünde bulundurulur. Bu puanlara
göre yapılacak sıralama ile belirlenen kontenjan kadar öğrencinin asıl ve yedek
olmak üzere listeleri düzenlenir. Alana geçiş yapacak öğrencilerin kayıt ve
kabulleri, ağustos ayının üçüncü haftasında başlayıp ay sonuna kadar bitirilecek
şekilde planlanır ve yıllık çalışma takviminde gösterilir.
EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin ortaöğretimde süresi 4 yıldır. 9.sınıfın (lise 1) dersleri genel liseler ve
meslek liselerinde ortaktır. 9. sınıfın sonunda öğrenci alanını belirler. 9. ve 10.
sınıflarda ortak dersler ile alan ortak dersleri, 11. ve 12. sınıflarda ise dallara
özel dersler öncelikli olarak okutulmaktadır. Alanda yer alan tüm dallara yönelik
ortak yeterlikleri kazandıran dersler ağırlıklı olarak 10. ve 11. sınıfta
verilmektedir. 12. sınıfta diplomaya götüren dala ait yeterlikleri içeren dersler
yer almaktadır. 10. sınıfın sonunda, bölgesel ve sektörel ihtiyaçlar, okulun
donanımı, öğretmen ve fiziki kapasitesi ile öğrencilerin mesleki yeterlikleri de
dikkate alınarak dal seçimi yapılır.
Eğitim süresince;
Ortak Dersler: Dil ve Anlatım, Türk Edebiyatı, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi,
Tarih, TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Coğrafya, Matematik, Fizik, Kimya,
Biyoloji, Sağlık Bilgisi, Felsefe, Yabancı Dil, Beden Eğitimi, Milli Güvenlik Bilgisi,
Trafik ve İlk Yardım, Tanıtım ve Yönlendirme.
Alan Ortak Dersleri: Bilgi ve İletişim Teknolojisi, Matematik, Mesleki Gelişim,
Temel Sanat Eğitimi, Temel Bitki Yetiştiriciliği, Genel Bahçecilik, Botanik, Bitki
Fizyolojisi
Dal Dersleri: İşletmelerde Beceri Eğitimi, Toprak Bitki Besleme, Çoğaltım
Teknikleri, Hastalık ve Zararlılar, Çiçek Düzenleme, Dış Mekan Bitkileri, Kesme
Çiçek, Meyvecilik, Sebzecilik, İç Mekan Bitkileri Peyzaj, Topraksız Kültür,
Organik Tarım, Fidanlıkların Kurulması derslerini alırlar.
Uygulama Eğitimi: 12. sınıfta yıl boyunca haftanın 3 günü işletmelerde uygulama
eğitimi (staj) yapılmaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
Kamuda çalışanlar mesleklerinde gösterdikleri performansa bağlı olarak sera
sorumlusu olabilmektedirler.
Ayrıca peyzaj mimarlarının yanında çevre düzenleme çalışmalarında yardımcı
eleman olarak çalışabilmektedirler.
Meslek liselerinin “Bahçecilik” alanından mezun olanlar “Antep Fıstığı, Tarımı ve
İşleme Teknolojisi, Arıcılık, Bağcılık, Bahçe Tarımı, Bitki Koruma, Büyük ve Küçük
Baş Hayvan Yetiştiriciliği, Endüstriyel Bitkiler Yetiştiriciliği, Et ve Ürünleri
Teknolojisi, Fındık Eksperliği, İpek Böcekçiliği, Kümes Hayvanları Yetiştiriciliği,
Mantarcılık, Ormancılık ve Orman Ürünleri Organik Tarım, Pancar Yetiştiriciliği
ve Şeker Teknolojisi, Pazarlama, Peyzaj ve Çevre Tasarımı, Peyzaj ve Süs
Bitkileri, Sebze Üretimi, Seracılık, Subtropik İklim Bitkileri, Sulama Teknolojisi,
Süs Bitkileri Yetiştiriciliği, Şarap Üretim Teknolojisi, Tarım, Tarım Makineleri,
Tarımsal İşletmecilik, Tarımsal Ürünler Muhafaza ve Depolama Teknolojisi, Tarla
Bitkileri, Tıbbi ve Aromatik Bitkiler, Tohumculuk, Turunçgil Tarımı ve İşleme
Teknolojisi, Tütün Tarımı ve İşleme Teknolojisi, Zeytincilik ve Zeytin İşleme
Teknolojisi” bölümlerine sınavsız geçiş için başvurabilirler. Ortaöğretim Başarı
Puanları (OBP), mezuniyet yılları ve okul türleri dikkate alınarak kontenjan
dahilinde yerleştirilebilirler.
Ön lisans eğitimini tamamlayanlar ÖSYM tarafından yapılan dikey geçiş sınavına
(DGS) girip başarılı oldukları takdirde eğitimlerini lisans düzeyine çıkarabilirler.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununa göre işletmede beceri eğitimi gören
öğrencilere de asgari ücretin %30’u oranında bir ücret ödenmektedir. Ancak
öğrencilere stajları sırasında ücret ödemesi bazı kurum veya kuruluşların kendi
mevzuatına göre de yapılabilmektedir.
Çalışılan işyerinin büyüklüğü ve çalışma esnasında gösterilen performansa göre
gelir durumu değişmektedir. Kadrolu devamlı bir işte çalışanların yanı sıra
mevsimlik olarak çalışanlara da sıkça rastlanmaktadır. Devamlı çalışanlar
genellikle asgari ücret düzeyinde gelir elde etmektedirler. Ancak bu gösterilen
performansa bağlı olarak artış gösterebilmektedir.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder