5 Kasım 2010 Cuma

OTOMOTİV ÖĞRETMENLİĞİ mesleği

OTOMOTİV ÖĞRETMENİ

TANIM

Çalıştığı eğitim kurum yada kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere otomotiv
meslek alanı ile ilgili eğitim veren kişidir.

GÖREVLER

 Otomotiv meslek alanı ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların,
hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına hangi yöntemle kazandırılacağı,
MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta
belirtilmiştir.
 Otomotiv öğretmeni öğrencilere; her türlü içten yanmalı motorların,
makine sistemlerinin mekanik ve enerji dönüşüm sistemlerinin tasarımı,
geliştirilmesi, üretim planlaması ile onarım programları gibi konularda bilgi
ve beceri kazandırır.
 Otomotiv öğretmeni bu program çerçevesinde;
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır
durumda bulundurur,
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile
ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere
rehberlik eder,
 Çevresindeki sanayi kuruluşları ve işletmelerindeki gelişmeleri izler,
ihtiyaçları saptar, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere
önerilerde bulunur,
 Teknolojik gelişmeleri izler ve programlara yansıtır,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev
yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.

KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ

Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma planları, not
defteri, ders ve yoklama defterleri, öğrenci iş takip formu, ders kitapları, yardımcı
kitaplar, meslek alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar,
Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, TV, slayt, CD vb)
İçten yanmalı motor, makine sistemleri, mekanik ve enerji dönüşüm sistemleri,
motor test ünitesi , malzeme test sistemleri (çekme test cihazı, basma test cihazı,
yorulma test cihazı)vb.

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Otomotiv öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Fen bilimlerine ilgili ve bu alanda başarılı,
 El ve gözlerini eş güdümle kullanabilen,
 Şekil, uzay ilişkilerini görebilen,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen, dikkatli,titiz
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli,
 Girişimci,
 Mekanik ilgisi olan
o kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Otomotiv Öğretmeni sınıf, atölye, fabrika gibi kapalı alanda görev yapar.
Çalışma ortamı zaman zaman gürültülü kirli ve yağlı ortamlar olabilir.

MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER

Meslek eğitimi, aşağıdaki meslek yüksekokullarının “Otomotiv Öğretmenliği”
bölümünde verilmekte iken, bu bölüme öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle DMeslek
Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler “Otomotiv Öğretmenliği” bölümü
eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır.
Mesleğin eğitimi aşağıdaki üniversitelerin teknik eğitim fakültelerinin “Otomotiv
Öğretmenliği” bölümünde verilmektedir.
 Afyon Kocatepe Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi
 Batman Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi
 Fırat Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi (Elazığ)
 Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi (Ankara)
 -Karabük Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi
 Kocaeli ÜniversitesiTeknik Eğitim Fakültesi (Kocaeli)
 Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi (İstanbul)
 Mersin Üniversitesi Tarsus Teknik Eğitim Fakültesi (Mersin)
 Pamukkale Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi (Denizli)
 Sakarya Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi (Sakarya)
 Selçuk Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi (Konya)
 -Süleyman Demirel Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi (Isparta)

ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER

 -Fizik,
 -Matematik.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için;
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavın’nda (ÖSS) “Otomotiv Öğretmenliği” lisans
programı için yeterli Sayısal-1 (SAY-1) puan almak,
- Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim
Formunda “Otomotiv Öğretmenliği” ile ilgili en az lisans programını tercih
etmek gerekmektedir.
- Meslek Liselerinin Endüstriyel Mekanik, Endüstriyel Otomasyon
Tekn.(Elektronik), Endüstriyel Otomasyon Tekn. (Mekanik/Makine), Makine,
Mekatronik, Makine Teknolojisi, Motorlu Araçlar Teknolojisi, Otomotiv
Teknolojisi, Gemi makineleri, Deniz Araçları Yapımı, Hidrolik ve Pnömatik,
Hidrolik ve Pnömatik Teknolojisi, Otomotiv Teknolojisi, İş Makineleri, İş
Makineleri Bakım ve Onarımı, İş Makineleri Operatörlüğü, Uçak bakım, Uçak
bakım teknisyenliği ve Gövde Motor, Uçak Bakım teknisyenliği ve havayolu
Teknisyenliği (Gövde Motor), Uçak Motorları, Uçak Motorları Bakım ve Onarımı,
bölüm mezunları (OSYM) tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavını (OSS)
kazanıp “Otomotiv Öğretmenliği” lisans programını tercih etmeleri durumunda
ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle
yerleştirilmektedirler.

MESLEĞİN EĞİTİMİ

- Bilgisayar Destekli Makine, Bilgisayar Destekli Makine, Bilgisayar
Destekli Makine Konstrüksiyon, Makine-Resim-Konstrüksiyon, iş Makineleri,
Makine, Makine Yağları ve Yağlama Teknolojisi, Motor, Oto Boya Karoseri
Doğrultma Teknikerliği, Oto Motor Teknolojileri, Otomotiv, Otomotiv Tasarım ve
İmalat, Otomotiv Satış Sonrası Hizmet, Termik Motorlar ve otomobil, Termik
Santral Makineleri, Uçak Gövdesi, Uçak Motoru, Uçak Gövde Bakım, Uçak Yer
Destek Sistemeleri, Ulaştırma ve Otomotiv, Endüstriyel Otomasyon, Gemi
Makineleri, Gemi Makineleri İşletme, Önlisans programını başarı ile bitirenler
ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde
“Otomotiv Öğretmenliği ” programına dikey geçiş yapabilirler.

EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Mesleğim eğitim süresi 4 yıldır.
Eğitim süresince ;
 -Genel Kültür Dersleri,
 -Yanmalı Isı Transferleri ve Akışkanlar Mekaniği,
 -İmalat İşlemleri,

 -İçten Motor Tekniği,
 -Elektrik Elektronik Bilgisi,
 -Dinamik,
 -Cisimlerin Dayanımı,
 -Bilgisayar Destekli Çizim,
 -Şasi Aktarma Organları,
 -Oto Elektrik ve Elektroniği,
 -Otomotiv Ölçme Tekniği,
 -Motor Termodinamiği,
 -Otomotiv Makine İşlemleri ,
 -Motor Test Teknikleri,
 -Taşıtlarda Mekanik Titreşimler,
 -Motor Dinamiği,
 -Mesleki ve Teknik Eğitime Giriş ,
 -Birey ve Öğrenim Metotları Vb. Dersleri verilmektedir
Ayrıca 60 iş günü staj zorunluluğu bulunmaktadır.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE DİPLAMA VE UNVAN

Eğitimi başarı ile tamamlayanlara “Otomotiv Öğretmeni” unvanı ve “Otomotiv
öğretmeni ” Lisans diploması verilmektedir.

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Meslek elemanları, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı endüstri meslek lisesi, teknik
lise, vb. okullarda, Gemi makineleri, Motorlu Araçlar Teknolojisi, Raylı Sistemler
Makine alanlarına öğretmen olarak atanmaktadırlar.
Otomotivle ilgili çeşitli endüstriyel kuruluşlarda (ör. Renault, Tofaş, Toyota, vb.)
ve taşıt servis merkezlerinde teknik eleman ve eğitici olarak çalışabilmektedirler.
- Kendi işyerlerini açabilirler.
-Bu alanda yetişen elemanlara duyulan ihtiyaç artmaktadır. Bu nedenle
mezunların işsizlik sorunu olmadığı söylenebilir.

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE

Öğrenciler eğitimleri süresince Yükseköğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunca
verilen öğrenci kredisinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi
ve burs olanaklarından da yararlanabilirler.

EĞİTİM SONRASI


Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan ve meslek dersi öğretmeni olarak görev
alanlar, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre 9. derecenin 1. kademesinden
aylıkla Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda çalışırlar. Bu ücret kıdeme ve yıllık
belirlenen katsayı artışlarına göre belli aralarla değişmektedir. Ayrıca her yıl tüm
öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı adı altında bir
ödeme yapılmaktadır.

MESLEKTE İLERLEME

 Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir. (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.)
 Üniversitelerde lisans üstü eğitimden sonra araştırma görevlisi, doçent ve
profesör unvanını alabilirler.
 Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
 Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.

BENZER MESLEKLER

 Makine mühendisliği,
 Uçak Motoru Teknikerliği,
 Gemi Makineleri Teknikerliği.

YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI

 Meslek elemanları,
 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu-2008,
 Meslek Yüksekokulları ile Açık öğretim Ön lisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2008 Kılavuzu,
 M.E.B. Bağlı Eğitim kurumları Öğretmenlerinin Atama ve Yer Değiştirme
Yönetmeliği,
 ÖSYM 2010 ÖSYS Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları
Kılavuzu,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.

DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER

 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder