5 Kasım 2010 Cuma

ÖN BÜRO ELEMANI (OTEL RESEPSĐYONCUSU) mesleği

ÖN BÜRO ELEMANI (OTEL RESEPSĐYONCUSU)
TANIM
Otel ve benzeri konaklama tesislerinde kalmak için gelen müsterileri kabul ederek,
kayıt, oda, bagaj, hesap, ücret tahsili, mesaj ve haberlesme islemlerini yapan kisidir.
GÖREVLER
- Otele basvuruda bulunan müsterileri karsılar, tanıtıcı bilgiler verir,
- Müsterilere kalacakları oda konusunda açıklamalarda bulunur, gerekirse kalacakları
yeri gösterir,
- Otelde kalmak isteyen müsteriler için giris formu düzenler,
- Polis defterine müsterinin kimliği ile ilgili bilgileri yazar ve konaklama belgesi
düzenler,
- Yabancı uyruklu müsterileri emniyete bildirir,
- Müsterilere kalacakları odaların anahtarlarını verir,
- Telefonla veya yazı ile alınan basvuruların kayıtlarını tutar, yerlerini ayırır,
- Konuk odalarına özel emir formlarıyla ikramlar gönderir,
- Basvuruda bulunan otel müsterilerine tarihi ve turistik yerler, eğlence ve alısveris
yerleri hakkında bilgiler verir,
- Müsterilerin oda hizmetleriyle ilgili sorunlarıyla ilgilenir, gerekirse oda değistirme
islemini yapar,
- Müsterilere gelen mesajların dağıtımını yapar. Posta ve telgrafları kabul ederek
ilgililere ulastırır,
- Müsterileri istedikleri saatte uyandırır,
- Bos ve dolu yatak sayısını tespit ederek yönetime bildirir,
- Müsterilerin para, kıymetli evrak, değerli esya vb. emanetlerini saklamak üzere alır
ve bunları ilgili formlara kaydeder,
- Gerekirse yabancı konukların kambiyo islemlerine yardımcı olur,
- Rezervasyon formu, cetveli, takvimi, listesi ve defteri tutar,
- Müsteri hesaplarını tutar ve faturaları hazırlar,
- Otelden ayrılan müsterilerin hesaplarını tahsil ederek vezneye yatırır, kasa ile
uygunluğunu sağlar,
- Otelden ayrılırken müsterilerin bagajını odasından aldırtarak bagaj çıkıs kayıtlarını
tutar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
- Rezervasyon için gerekli takvim, rezervasyon defteri ve fisi, reklam brosürleri,
- Polis defteri, odaların planı,
- Uyandırma cetveli, konaklama belgesi,
- Müsteri folyosu, gelen ve giden müsteri listeleri,
- Fatura, makbuz, kayıt fisleri,
- Bilgisayar, fotokopi makinesi, hesap makinesi,
- Telefon, fax.
MESLEĞĐN GEREKTĐRDĐĞĐ ÖZELLĐKLER
Ön büro elemanı olmak isteyenlerin;
- Uzun süre ayakta çalısabilecek kadar bedence sağlam ve dayanıklı, fiziksel
görünümü düzgün,
- Dısa dönük, insanlarla iyi iletisim kurabilen, insanların istek ve duygularını
anlayabilen, sakin,
- Güler yüzlü ve saygılı,
- Baskalarını ikna edebilen, düzgün konusabilen,
- Küçük ayrıntıları algılayabilen, sır saklayabilen,
- Güçlü bir belleğe sahip,
- Dikkatli, temiz, titiz ve düzenli
kimseler olmaları gerekir.
ÇALISMA ORTAMI VE KOSULLARI
Ön büro elemanları otel veya motellerin giris bölümlerinde daima göz önünde görev
yaparlar. Ön büro elemanı çoğunlukla ayakta ve insanlarla etkilesim halinde çalısır.
Müsterilere hizmetin çok değisik alanlarda verilmesi, koordineli çalısmayı zorunlu kılar.
Müsterilerle, otel personeliyle, seyahat acenteleriyle etkilesimde bulunur. Ön büro
elemanları hafta sonu, yaz tatillerinde ve mevsimlik çalısabilirler. Çalısma saatleri
genellikle vardiya usulüdür, kisi haftanın 1 günü izinlidir.
ÇALISMA ALANLARI VE ĐS BULMA OLANAKLARI
Ön büro elemanları otellerde, konaklama merkezlerinde, misafirhanelerde, tatil
köylerinde çalısırlar.
Turizmin gelismesine bağlı olarak çalısma alanı oldukça genistir. Yeni turistik otellerin
yapılması da is alanını genisletmektedir. Özellikle tatil bölgelerinde nitelikli personelin
çalısma imkanı oldukça genistir. Turizm bölgelerinde özellikle yaz ve kıs turizmine
yönelik yerlerde mevsimlik olarak çalısma olanağı yaratılmaktadır.
Çalısma kosulları bakımından bu mesleğin tasıdığı özellikler:
- Mevsimlik bir karaktere sahiptir (özellikle tatil köylerinde).
- Konaklama tesislerinde çalısılmaktadır.
- Turistik tesisler arasındaki hareketlilik oldukça yüksektir.
- Büyük ölçüde nitelikli personele ihtiyaç gösterir.
- Özel çalısma sartları, uzun çalısma saatleri, hafta sonu ve diğer tatillerdeki yoğun
çalısma temposu, çalısanların aile yasamını zorlastırdığı gibi, sosyal bakımdan da bazı
zorluklar doğurur.
- Turistik isletmelerin sayısı ve büyüklüğü, çalısacak personelin sayısını etkiler.
- Turistik tesisler, genellikle tecrübeli, referans verebilen, iyi derecede yabancı dil
bilen elemanları tercih etmektedirler.
MESLEK EĞĐTĐMĐNĐN VERĐLDĐĞĐ YERLER
Adana-Ceyhan, Afyon, Ankara, Antalya-Alanya-Manavgat, Aydın-Kusadası-Söke-Didim,
Balıkesir,Bilecik, Bolu, Bursa, Çanakkale, Çorum, Denizli, Diyarbakır, Erzincan,
Erzurum, Gaziantep, Hatay, Isparta-Eğirdir-Yalvaç, Đçel-Silifke-Mersin, Đstanbul-
Besiktas-Zeytinburnu, Đzmir-Çesme, Kayseri, Kırklareli, Konya-Karatay, Malatya,
Kahramanmaras, Muğla-Fethiye-Datça-Marmaris-Ortaca, Nevsehir, Ordu, Rize,
Sakarya, Samsun, Sinop, Tekirdağ Tokat-Erbaa, Trabzon-Akçaabat, Sanlıurfa, Usak,
Aksaray, Kırıkkale, Bartın, Kilis Đllerinde bulunan Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek
liseleri ve Ankara'da, Đstanbul'da bulunan otelcilik ve turizm meslek liselerinin
resepsiyon bölümlerinde,
- Çesitli illerde bulunan mesleki eğitim merkezlerinde,
- Turizm Bakanlığı'na bağlı turizm eğitim merkezlerinde (TUREM) bu mesleğin eğitimi
verilmektedir.
- Ayrıca Türkiye Đs Kurumu'nun açmıs olduğu isgücü yetistirme kurslarında bu
mesleğin eğitimi verilmektedir.
MESLEK EĞĐTĐMĐNE GĐRĐS KOSULLARI
Mesleki Eğitim Merkezlerine Giris Kosulları:
- En az ilköğretim okulu mezunu olmak,
- 14 yasını doldurmus olmak,
- Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği isleri yapmaya uygun
olmak,
- Eğitim görmek istediği meslekte bir isyeri bulmak ve isveren ile çıraklık sözlesmesi
imzalamak gereklidir.
Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Liselerine Giris Kosulları:
- Anadolu otelcilik ve turizm meslek liselerine, ilköğretim okulu mezunu kız ve
erkek öğrencilerin Milli Eğitim Bakanlığı tarafından merkezi sınav sistemiyle yapılan
sınavı kazanmaları durumda gündüzlü olarak kabul edilmektedir. Erkek öğrencilerin bu
okullarda parasız yatılı olarak öğrenim görme olanakları da bulunmaktadır.
Anadolu otelcilik ve turizm meslek liselerine alınacak öğrencilerin asağıdaki sartları
tasımaları gerekmektedir.
- Türkiye Cumhuriyeti vatandası olmak,
- Đlköğretim okulu mezunu olmak,
- Sağlığı ve fiziki durumu otelcilik ve turizm eğitimine ve turistik tesislerde görev
yapmaya uygun olmak (kekemelik, körlük, sasılık, sağırlık, topallık, çolaklık,
düztabanlık, sara, bayılma gibi kusurları bulunmamalıdır),
- Đlköğretim okulu dan sonra öğrenimine ara vermemis olmak,
- Ortaöğretim seviyesinde herhangi bir okula devam etmemis olmak.
- Okul müdürlüğünce yapılacak mülakatta basarılı olmak.
EĞĐTĐMĐN SÜRESĐ VE ĐÇERĐĞĐ
Eğitimin Süresi:
- Anadolu otelcilik ve turizm meslek liselerinde 1 yılı yabancı dil hazırlık olmak
üzere 4 yıl, (Anadolu turizm ve otelcilik meslek liselerinde gerçeklestirilen eğitim
faaliyetleri "Turizm Mevsimi" ile paralel olarak sürdürülmektedir. Bu okullarda öğrenim
gören öğrenciler her yıl ekim-mart aylarında teorik ve uygulamalı eğitimlerini okulda;
nisan-eylül aylarında da uygulamalı eğitimlerini bu alanda faaliyet gösteren otellerde
veya diğer turistik tesislerde yapmaktadırlar.)
- Mesleki eğitim merkezlerinde 2 yıl,
- Turizm Bakanlığı'na bağlı turizm eğitim merkezlerinde (TUREM) 7 ay,
- Türkiye Đs Kurumu isgücü yetistirme kurslarında en fazla 6 ay,
eğitim yapılmaktadır.
Eğitimin Đçeriği:
Turizm;
- Turizmin temel kavramları ve tarihi gelisimi,
- Turizm pazarlaması,
- Turizm isletmesi,
- Turizm propaganda ve reklamcılığı,
- Turizm personelinin yetistirilmesi ve nitelikleri.
Turizm Mevzuatı;
- Türkiye ekonomisinin yapısı ve turizmin Türkiye ekonomisindeki yeri,
- Türkiye'de turizmin temel meseleleri,
- Turizmde ödeme sekilleri,
- Turizm isletmelerinin genel nitelikleri,
- Turizm endüstrisinde sermaye ve kredi,
- Turizm endüstrisinin tesvik ve himayesi.
Müsteri Đliskileri;
- Kisilik,
- Đnsan davranıslarının özellikleri,
- Müsteri tipleri,
- Müsteri etkileme yolları ve personelin davranısları,
- Animasyon hizmetleri,
- Animatör,
- Görgü kuralları.
Otel Đsletmeciliği;
- Temel otel kavramları,
- Otel organizasyonları, verimlilik,
- Otel destek hizmetleri,
- Otelciliğin boyutları,
- Otel isletmelerinin çevre ile iliskileri,
- Otel personeli ile yönetim arasındaki iliskiler.
Daktilografi;
- Sürat ve sekil yönünden on parmak metoduna göre yazma yeteneğini kazandırma.
Resepsiyon Muhasebe Teknikleri Bilgisi;
- Ticaret ve ticari isletme,
- Defter kayıtları,
- Muhasebe hesap kavramı,
- Ön büro kayıtları ve belge düzenlenmesi,
- Ön büronun yeri ve önemi,
- Ön büro personelinin özellikleri,
- Rezervasyon,
- Ön kasa,
- Ön kasada yapılan diğer islemler,
- Danısma.
Servis Teknikleri;
- Servisin anlamı, kapsamı ve önemi,
- Mönü, mönüye göre içecek seçimi,
- Đçeceklerin gruplandırılması,
- Servis edilen yiyecekler.
Yemek Pisirme Teknikleri;
- Beslenme,
- Besin maddelerinin gruplandırılması,
- Mutfak,
Kat Hizmetleri Teknikleri;
- Kat hizmetleri ofisi,
- Kullanılan temizlik araç ve gereçleri,
- Temizlik usulleri, çamasırhane,
Uygulamalı Ders Đçeriklerinde Đse
Resepsiyon Muhasebe Uygulaması;
- Resepsiyon muhasebe tekniklerinin uygulamalı olarak islenmesi,
- Servis uygulaması,
- Kat hizmetleri uygulaması.
MESLEKTE ĐLERLEME
Meslek eğitiminden sonra kisi niteliğini artırmak açısından yabancı dil kurslarına
katılabilir.
Meslek liselerinin “Resepsiyon” bölümünden mezun olanlar, istedikleri taktirde, Turizm
ve otel isletmeciliği, Turizm ve seyahat isletmeciliği, Asçılık, Hazır Yemek ve Asçılık,
Turizm Animasyonu ön lisans programlarına sınavsız geçis için basvurabilirler. Gereken
kosullara sahip oldukları takdirde yerlestirilebilirler.
Ayrıca Öğrenci Seçme Sınavına (ÖSS) girip Konaklama Đsletmeciliği (Turizm
Đsletmeciliği ve Otelcilik Y.O), Konaklama Đsletmeciliği Öğretmenliği, Konaklama
Đsletmeciliği (Turizm ve Otelcilik Y.O.), Turist Rehberliği (Turizm Đsletmeciliği ve
Otelcilik Y.O), Turist Rehberliği (Turizm ve Otelcilik Y.O.), Turizm Đsletmeciliği
(Uygulamalı Bilimler Y.O), Turizm Đsletmeciliği ve Otelcilik (Turizm Đsletmeciliği ve
Otelcilik Y.O), Turizm Đsletmeciliği ve Otelcilik Y.O., Turizm ve Otel Đsletmeciliği
(Uygulamalı Teknoloji ve Đsletmecilik Y.O), Turizm ve Otel Đsletmeciliği (Turizm
Đsletmeciliği ve Otelcilik Y.O), Turizm ve Otel Đsletmeciliği Y.O., Turizm ve Otelcilik
(Bilgisayar ve Turizm Yüksekokulu), Turizm ve Otel Đsletmeciliği (Turizm ve Otelcilik
Y.O.), Đsletme Öğretmenliği, Sivil Hava Ulastırma Đsletmeciliği (Sivil Havacılık
Yüksekokulu) lisans programlarını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları
nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerlestirilmektedir.
Uzun süre meslekte çalısmıs ve basarılı bir resepsiyon memurunun;
- Rezervasyon sefi veya resepsiyon sefi,
- Ön büro müdür yardımcısı,
- Ön büro müdürlüğüne kadar yükselme imkanı mevcuttur.
BURS, KREDĐ VE ÜCRET DURUMU
- Turistik tesislerdeki uygulamalı eğitim süresince öğrencilere isyerleri tarafından
asgari ücretin en az %60'ı oranında ücret ödenmektedir.
- Meslek yüksekokulu turizm ve otelcilik bölümünde ve turizm isletmeciliği ve otelcilik
yüksekokullarında eğitime baslayan öğrenciler, Kredi ve Yurtlar Kurumu'nun
kredilerinden faydalanabilirler. Ayrıca, öğrenciler yeterli sartları tasıdıklarında çesitli
kamu, özel kurum ve kurulusların burslarından da yararlanma olanağına sahiptirler.
Kazanç durumu isyerinin büyüklüğüne, elemanın tecrübesine göre değismektedir.
Niteliği yüksek bir resepsiyon memuru asgari ücretin 3 ila 4 katı ücret alabilmektedir.
DAHA AYRINTILI BĐLGĐ ĐÇĐN BASVURULABĐLECEK YERLER
- Đlgili eğitim kurumları,
- Türkiye Đs Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danısma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danısma Merkezi bulunan Türkiye Đs Kurumu il ve sube
müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder