5 Kasım 2010 Cuma

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİ
________________________________________________________
TANIM
Okul öncesi çocuklara bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden sağlıklı bir şekilde
gelişmeleri için , gerekli eğitimi veren kişidir.
GÖREVLER
 Okul öncesi eğitim ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan
öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
 Okul öncesi öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Çocukların zihinsel yönden gelişmelerini sağlayacak konuları, çocukların anlayacağı
şekilde, günlük yaşantılarından örneklerle anlatır. (Örneğin, oyun, müzik, hikaye
anlatan tartışma, şarkı söyleme ve söyletme, çeşitli yarışma faaliyetleri, çeşitli
çizim, resim ve model yapma gibi faaliyetlerle el becerileri geliştirme ve
oyuncaklardan yararlanma bunlardan bazılarıdır.)
 Kalem tutma, oyuncaklarını kullanmayı öğrenme ve el becerilerini geliştirmelerine
yardımcı olur,
 Çocukların ilgi ve yönelişlerini anlamaya ve geliştirmeye çalışır, kendilerine
güvenmelerini, cesaretli olmalarını ve kendi başlarına hareket edebilmelerini sağlar.
 Ortak sosyal davranışlarla, çocukların fiziksel gelişmelerini artırmak üzere
faaliyetler organize eder,
 Çocukların tuvalet, giyinme gibi günlük ihtiyaçlarını karşılayabilmeleri için gerekli
becerileri kazandırır,
 Masal, hikaye, bilmece, şarkı, şiir yoluyla dil gelişmelerini sağlar,
 Çocuklar için gözlem dosyaları tutar ve velilerine çocuğun dönem içindeki gelişmesi
hakkında bilgi verir,
 Çocukların günlük ihtiyaçlarını kendi başlarına karşılamaları için gerekli becerileri
kazandırır,
 Çocukların temizlik kurallarına uymalarını sağlamak için bilgi vererek el-yüz yıkama
ve diş fırçalama gibi faaliyetlerin alışkanlık haline getirilmesini sağlar,
 Çocukların düzenli beslenmelerine dikkat ederek gerekli önlemleri alır,
 Çocuklara okuma yazmaya hazırlık çalışmaları yaptırır,
 Çocukların davranış özelliklerini, gelişmelerini izler ve kanaatlerini gözlem dosyasına
işler,
 Günlük yemek listesi ile çocukların uyku saatlerini belirler ve uygular,
 Çocuk bakıcılarının çalışmalarını denetler.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
Hikaye, masal, boyama ve eğitim kitapları, eğitici (logo) oyuncaklar, seramik malzemeleri,
kağıt ve kartonlar, resim defterleri, el işi kağıtları, zeka geliştirici test kitapları, toplar
ve balonlar, kavram geliştirici oyuncaklar, müzik aletleri, TV-video vb.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Okul öncesi öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Gelişim psikolojisine ilgili ve bu alanda başarılı,
 Çocukları seven, onlarla beraber olmaktan sıkılmayan,
 Çocukların duygularını anlayabilen,
 Öğrenciler üzerinde gerekli disiplini sağlayabilen,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen,
 Sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Okul öncesi öğretmeni, oyun odası, bahçe gibi ortamlarda çalışır, görevini genellikle ayakta
yürütür. Çalışma ortamı gürültülü ve biraz tozludur .
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi üniversitelere bağlı fakültelerin "Okul Öncesi Öğretmenliği" bölümümde
verilmektedir. Daha önceki yıllarda “Çocuk Gelişimi ve Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği”
adı altında da mezun vermiştir.
Ayrıca; Çocuk Gelişimi bölümü mezunlarından Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz
yüksek Lisans programını veya MEB ve YÖK işbirliği ile açılan Pedagojik Formasyon
programını başarı ile tamamlayanlar da bu alanda öğretmen olarak atanabilirler.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Psikoloji
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
Lise veya dengi okul mezunu olmak,
- Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı ’nda (LYS) “Okul Öncesi
Öğretmenliği” lisans programı için yeterli “YGS-5” puan almak.
- Öğrenci Seçme ve yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Okul Öncesi
Öğretmenliği” ve “Çocuk Gelişimi” ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih
etmek gerekmektedir..
Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Sosyal Bilimler,
Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat Genel Kültür, Fen ve Fen Bilimleri,
Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler, Türkçe- Matematik, Yabancı Dil alanlarından mezun
iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle
yerleştirilmektedirler.
Anadolu Öretmen Lisesi ve Öğretmen Lisesi mezunları ve Meslek Liselerinin “ Çocuk
Gelişimi, Çocuk Gelişimi ve Bakımı ile Çocuk Gelişimi ve Eğitimi” bölümlerinden mezun
olanlar ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı (ÖSS) kazanıp
“Okul öncesi Öğretmenliği” veya “Çocuk Gelişimi” lisans programını tercih etmeleri
durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle
yerleştirilmektedirler Ancak kendi alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim
programını tercih eden adayların yerleşme şansları azalmaktadır.
“Anaokulu Öğretmenliği, Çocuk Gelişimi” önlisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM
tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde, “Okul Öncesi
Öğretmenliği” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Eğitim süresince;
 Çocuk gelişimi psikolojisi, anatomisini, biyolojisini öğrenir,
 Plan yapmak ve uygulamak için gerekli bilgileri öğrenir,
 Müzik, drama, oyun konularında bilgi sahibi olur,
 Özürlü çocukların özellikleri ve entegre eğitimi,
 İnsan ilişkileri ve psikolojisi,
 Kurum yönetimine ilişkin dersler,
 Çocuk sağlığı, ilkyardım,
 Öğretim teknikleri,
konularında kuramsal ve uygulamalı dersler verilir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara mezun oldukları alanlara göre Lisans diploması ve
“Okul Öncesi Öğretmeni” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri, ilköğretim okulları
ile resmi ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, anasınıfı, çocuk kulübü gibi okul öncesi
eğitim kurumlarında öğretmen olarak,
Çocuk yayınlarının hazırlanmasında, oyuncak tasarımı gibi alanlarda uzman olarak
çalışabilirler.
Hızla gelişen bir alandır. Kadının çalışma hayatına atılması ve okul öncesi eğitimin öneminin
giderek daha da anlaşılması kreş, anaokulu gibi kurumlara talebi artırmaktadır. Bu
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
kurumlarda görev alacak nitelikli ve iyi yetişmiş eleman ihtiyacı da gün geçtikçe önem
kazanmaktadır.
Olanakları elverenler kendi işlerini kurabilmektedirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Yüksek öğrenimleri süresince öğrenciler, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunun
sağlamış olduğu kredi ve yurt hizmetlerinden yararlanabilirler,ayrıca çeşitli resmi ve özel
kurum ve kuruluşlar tarafından sağlanan burslardan faydalanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan ve yeni göreve başlayan öğretmenler 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununa göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlayarak
maaş, yan ödeme, ek ders ücreti alırlar. Görev yaptıkları okul bünyesinde döner sermaye
işletmesi bulunduğu takdirde döner sermaye ücretinden belli oranda pay alırlar.
Ayrıca öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı adı altında bir ödeme
yapılmaktadır.
Özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları
anlaşmalara göre değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.
MESLEKTE İLERLEME
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik yapabilmektedir
(Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı
oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen
olabilirler.
Lisans eğitiminden sonra üniversitede görev alanlar yüksek lisans yaparak; araştırma
görevlisi, öğretim üyesi, doçent, profesör olabilirler.
Kamu kurumlarına bağlı kreşlerde ve özel anaokullarında idareci olabilirler.
BENZER MESLEKLER
 İlkokul öğretmeni,
 Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmeni,
 Özel eğitim öğretmeni,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
 Çocuk gelişimi ve bakım uzmanı,
 Sosyal hizmet uzmanı.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve
Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı
kurul kararı) ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim
Terbiye Kurulu Kararı.
 Meslek elemanları
 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu-2010,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.
 Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü,
 Milli Eğitim Bakanlığı Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü,

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder