5 Kasım 2010 Cuma

NAKIŞ ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 1
NAKIŞ ÖĞRETMENİ
________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, nakış ile ilgili
eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Nakış ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci
gruplarına hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim
programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Nakış öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitiminden sorumlu olduğu grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır
durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve basit
onarımlarını yapar.)
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve
beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler
düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik eder,
 Çevresindeki sanayi kuruluşları ile, işletmelerdeki gelişmeleri izler, bunların öğretim
programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle
ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri eğitim-öğretim programı, yıllık ve günlük çalışma
planları, not defteri, ders defteri ve yoklama fişi, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek alanı
ile ilgili çeşitli teknik yayınlar,
 Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, TV, video bantları, saydam, bilgisayar,
bilgisayar yazılımları, CD vb.)
 Dikiş makinesi, nakış makinesi, ışıklı masa,
 Makine nakışları ve el nakışları ile ilgili araç ve gereçler kullanılır.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 2
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Nakış öğretmeninin hem alanıyla ilgili hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip
olması gerekir.
Nakış öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Ellerini, gözlerini ve ayaklarını eşgüdümle kullanabilen,
 Yaratıcı ve estetik değerlendirme gücüne sahip,
 Renkleri ayırdedebilen,
 Şekiller arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları algılayabilen
 Düşüncelerini ve bilgisini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, sabırlı, işine özen gösteren,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü,
 Mesleğin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Nakış öğretmeni, sınıfta ve atölyede görev yapar, görevini genellikle ayakta yürütür.
Çalışma ortamı temiz, aydınlık, makine nakışları dersinde oldukça gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi ''Nakış Öğretmenliği'' bölümünde verilmekte iken, bu bölüme artık
öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle D- Meslek Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler bu
bölümde eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır.
Mesleğin eğitimi aşağıdaki üniversitelere bağlı fakültelerin
''Nakış Öğretmenliği'' bölümünde verilmektedir.
 Gazi Üni. Mesleki Eğitim Fakültesi (Ankara)
 Selçuk Üni.Mesleki Eğitim Fakültesi (Konya)
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Matematik,
 Türkçe,
 Nakış.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 3
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda(ÖSS) “Nakış Öğretmenliği”lisans programları için yeterli
“Sözel-1 (SÖZ-1) puan almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Nakış
Öğretmenliği”ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih etmek
gerekmektedir.
Meslek liselerinin El ve Makine Nakışları, Dekoratif El Sanatları, El Sanatları, El Sanatları
ve Çiçek, El Sanatları Teknolojisi/El Sanatları ve Teknolojisi, Dekoratif Sanatlar ile Nakış
bölümlerinden mezun olanlar, ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme ve Yerleştirme
Sınavı (ÖSS) kazanıp “ Nakış Öğretmenliği” lisans programını tercih etmeleri durumunda
ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle
yerleştirilmektedirler
“Dokumacılık ve El sanatları, El Sanatları, Geleneksel El Sanatları, Halı ve Kilim, Halıcılık,
Halıcılık ve Desinatörlüğü, Moda ve Tekstil Tasarımı,” Ön lisans programını başarı ile
bitirenler, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde
“Nakış öğretmenliği” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Eğitim süresince öğrenciler;
 El nakışları, makine nakışları, temel sanat eğitimi, mesleki resim ve makine bilgisi
dersleri ile ilgili teorik ve uygulamalı meslek dersleri alırlar.
Ayrıca;
 İşe uygun araç-gerecin seçimi, kullanımı, bu araçların bakımı, basit onarımı ve
korunması,
 El ve makine nakış çeşitlerini uygularken kaynakları araştırma, tanıma ve uygun olanını
seçme,
 El ve makine nakışları ile ilgili teknikleri uygulama,
 Geleneksel nakışlarımızı koruma, yaşatma, aslına bağlı olarak geliştirme,
 El ve makine nakışları üretim alanında, yeni uygulamalarla araştırmalar yapma,
 İş güvenliği kurallarına uyma konularında bilgi ve beceri kazanırlar.
 Fakülte son sınıfta öğrenciler bir yarı yıl "Öğretmenlik Uygulaması" yaparlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Meslek eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Nakış Öğretmenliği” Lisans Diploması" ve
''Nakış Öğretmeni" unvanı verilir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 4
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Nakış öğretmenlerinin; büyük çoğunluğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kız meslek
liselerinde ve yaygın eğitim kurumlarında (halk eğitim merkezleri, kız teknik öğretim
olgunlaşma enstitüleri, pratik kız sanat okulları vb.) Nakış alanının teorik ve uygulamalı
meslek derslerine girerler.
Özel işyerinde çalışabilirler.
Olanakları elverenler, kendi işyerlerini açabilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
 Meslek eğitimi sırasında Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel
Müdürlüğü'nün verdiği öğrenim kredisi, katkı (harç) kredisi ve yurt hizmetlerinden
yararlanabilirler.
 Öğrenciler çeşitli kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da istifade edebilirler.
EĞİTİM SONRASI
 Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan ve yeni göreve başlayan öğretmenler 657
Sayılı Devlet Memurları Kanunu'na göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve
başlayarak maaş, yan ödeme, ek ders ücreti alırlar. Ayrıca görev yaptıkları okul
bünyesinde döner sermaye işletmesi bulunduğu takdirde döner sermaye ücretinden
belli oranda pay alırlar.
 Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim-öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans ve doktora yaparak akademik kariyer yapabilir,
ayrıca üniversitelerde araştırma görevlisi, doçent ve profesör unvanını alabilirler.
Çalıştıkları eğitim kurumunda ve işletmelerde yönetim kademelerinde görev alabilirler.
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı
oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen
olabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 5
BENZER MESLEKLER
- El sanatları öğretmenliği.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanacakların
atamalarına esas olan alanlar ile mezun oldukları yüksek öğretim programları ve aylık
karşılığı okutacakları derslere ilişkin esaslar ile 12.07.2004 tarih ve 119 sayılı karar ve
bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim Terbiye Kurulu
Kararı,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı,
 Meslek elemanları,
 2010 Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSYS) Kılavuzu,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü,
 Milli Eğitim Bakanlığı Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü,
 Milli Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü,
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder