5 Kasım 2010 Cuma

MODEL ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 1
MODEL ÖĞRETMENİ
________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, makine model
meslek alanı ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Makine model meslek alanı ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, Milli Eğitim Bakanlığı
tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Model öğretmeni, bu program çerçevesinde;
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır
durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve basit
onarımlarını yapar.)
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve
beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler
düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik eder,
 Çevresindeki sanayi kuruluşları ile, işletmelerdeki gelişmeleri izler, ihtiyaçları saptar,
bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle
ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma planları, not
defteri, ders ve yoklama defterleri, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek alanı ile
ilgili çeşitli teknik yayınlar,
 Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, TV, video bantları, slayt, saydam,
bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb.),
 Model bölümü meslek dersleri öğretim programında yer alan bilgi ve becerilerin,
öğrencilere öğretilmesi için gerekli olan; malzemeler, atölye ve laboratuar donanımları,
el aletleri, cihazlar, makineler ve eğitim setleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 2
Model bölümü atelye ve meslek dersi öğretmeninin hem alanı hem de öğretmenlik mesleği
ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Model bölümü atelye ve meslek dersi öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Fen bilimlerine karşı ilgili ve bu alanda başarılı,
 El ve gözlerini eşgüdümle kullanabilen,
 Doğru, düzlem, cisim ve uzay ilişkilerini görebilen,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Model öğretmeni, görev yaptığı kurum ve kuruluşlarda derslik ve alanı ile ilgili atelye ve
laboratuarlarda görev yapar. Görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı gürültülü
ve tozludur.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
 Mesleğin eğitimi, Ankara Gazi Üniversitesi, Teknik Eğitim Fakültesi, Metal Eğitimi
Bölümü, Döküm-Model Anabilim Dalının Model Öğretmenliği bölümünde verilmekte
iken bu bölüme artık öğrenci alınmaması nedeniyle D. Meslek eğitimi bölümünde
yer alan bilgiler “Model Öğretmenliği” bölümü eğitiminin verildiği zamandaki
araştırılan bilgileri kapsamaktadır.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Matematik
 Fizik
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “ Model Öğretmenliği” lisans programları için yeterli
“Sayısal (SAY)” puan almak,
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 3
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Model
Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih
etmek gerekmektedir.
Meslek liselerinin “Döküm/Dökümcülük, İzabe, Metalurji” bölümlerinden mezun olanlar,
üniversitelerin “Model Öğretmenliği” lisans programlarına yerleştirilirken ilgili Ağırlıklı
Ortaöğretim Başarı Puanları 0.65 ile çarpılarak ÖSS puanlarına eklendiğinden, diğer
alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle
yerleştirilmektedirler.
“Döküm, Endüstriyel Otomasyon, Kalıpçılık/Kalıpçılık öğretmenliği, Makine, Makine Yağları
ve Yağlama Teknolojisi, Makine-Resim-Konstrüksiyon, Makine-Kalıpçılık (Erkek Sanat
Yüksek Öğretmen Okulu), Makine-Motor, Yüksek fırın” önlisans programlarını başarı ile
bitirenler, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde
“Model Öğretmenliği” lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Bölümde Okutulan Temel Dersler:
Genel Kültür Dersleri:
Türk Dili, Yabancı Dil, Genel Matematik, Fizik, Kimya, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi,
İş Güvenliği Hukuku,
Mesleki ve Teknik Dersler:
Model Teknolojisi, Bilgisayar Kullanımı, Meslek Resmi, Model Teknikleri, İş Güvenliği,
Model İmalat Teknolojisi, Malzeme Bilgisi, Matematik, Model Meslek Resmi, Talaşlı Model
İmalat Teknikleri, Özel Model Teknolojisi, Model İmalat Makineleri, Cisimlerin Dayanımı,
Özel Model Teknikleri, Elektrik-Elektronik Bilgisi, Dökümlerde Besleyici Tasarımı,
Dökümlerde Yolluk Tasarımı, Ölçme ve Markalama Tekniği, Metal ve Plastik Model
Teknikleri, Metal ve Alaşımların Katılaşması, Metal ve Plastik Model Teknikleri, Sürekli
Üretim Model Teknolojisi, Makine Elemanları, Sürekli Üretim Model Teknikleri, Döküm
Tasarımı, Model Üretim Teknikleri, Model Kalite Kontrolü, Model Konstrüksiyonu,
Mesleki Formasyon Dersleri:
Mesleki ve Teknik Eğitime Giriş, Birey ve Öğrenim Metodları, Öğrenci ve Grup çalışmaları,
İş Analizi ve Program Geliştirme, Öğretim Metodları, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme,
Eğitim Teknolojisi, İstatistik, Mikro Öğretim, Okul Endüstri İlişkileri, Ekonomi, Zaman ve
Hasılat Etüdü,
Ayrıca, bu dersler dışında mesleği ile ilgili ihtisaslaşmaya yönelik seçmeli meslek dersleri
de okutulmaktadır.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 4
Bu bölüm öğrencileri ikinci ve üçüncü sınıfta sanayi stajı, son sınıfta ise meslek
liselerinde öğretmenlik uygulaması stajı yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Model Öğretmenliği” lisans diploması ve “Teknik
Öğretmen” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Teknik Eğitim Fakültesinin Model Eğitimi Bölümünü bitirenler, kamu ve özel kurum ve
kuruluşlarına bağlı, mesleki ve teknik ortaöğretim okulları ile çıraklık ve yaygın eğitim
kurumlarının Makine Model alanına öğretmen olarak atanırlar. Bilgisayar Destekli
Endüstriyel Modelleme Dalının alan ortak ve dal derslerini verirler.
Meslek alanı ile ilgili her tür ve seviyedeki kamu ve özel sektörde teknik eleman olarak da
görev alabilirler. Ayrıca kendi işini kurarak işveren olarak çalışma şansına sahiptirler.
Ülkemizin mesleki ve teknik öğretim okulları ile çıraklık ve yaygın eğitim kurumlarındaki
gelişme ve yaygınlaşma ile endüstrideki teknolojik gelişmelere paralel olarak model meslek
alanında atelye ve meslek dersleri öğretmeni ile teknik eleman ihtiyacının sürekli artış
göstermesi karşısında işsizlik söz konusu değildir.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Meslek eğitimi süresince kazanç söz konusu değildir. Ancak koşulları uygun olan öğrenciler
Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu’nun öğrenim ve katkı harç kredisi imkânlarından
veya çeşitli kuruluşların burslarından yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonrasında, öncelikle Milli Eğitim Bakanlığına bağlı mesleki ve teknik öğretim okul
ve kurumlarında atelye ve meslek dersi öğretmeni olarak görev alanlar, (Teknik eleman
olmaları sebebi ile 8. derecenin 1. kademesinden göreve başlarlar) maaş, yan ödeme ve ek
ders ücreti alırlar. Görev yaptıkları okul bünyesinde döner sermaye işletmesi faaliyetleri
kapsamında sipariş işler yaparak aylık gelirini artırma imkanına da sahiptirler.
Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
Diğer kamu ve özel kurum ve kuruluşlarda görev alan elemanların aldığı görevin niteliğine
göre ücretleri farklıdır.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 5
MESLEKTE İLERLEME
Mesleki ve teknik öğretim okullarında atölye ve meslek dersi öğretmeni olarak göreve
başlayan teknik öğretmenler atölye şefi, laboratuar şefi, bölüm şefi, müdür yardımcısı ve
okul müdürlüğüne yükselebilirler. Milli Eğitim Bakanlığı Merkez Teşkilatındaki birimlerde
de görev alabilirler.
Milli Eğitim Bakanlığınca açılan sınavlarda başarılı olanlar eğitim yöneticiliği yapabilirler.
Özel sektörde ise; teknik uzman olarak görev alarak kalite kontrol şefliği, imalat şefliği,
imalat müdürlüğü, teknik müdürlük, kısım amirliği, eğitim müdürlüğü vb. kademelere
yükselebilirler.
İsterlerse yüksek lisans yaparak, üniversitelerde; araştırma görevlisi, öğretim üyesi,
doçent ve profesörlük görevlerine yükselebilirler.
Kendi işyerini kurarak müstakil çalışma imkânına sahiptirler.
BENZER MESLEKLER
 Makine Mühendisliği,
 Mobilya ve Dekorasyon Öğretmenliği,
 Tesviye Öğretmenliği,
 Makine- Model Teknikerliği,
 Model Teknisyenliği.
EK BİLGİLER
-
İŞ GÜVENLİĞİ VE
İŞCİ SAĞLIĞI
 Ağaç, Polyester, PVC vb. malzemeler ile bunların birleştirilmesinde kullanılan çeşitli
kimyasal maddeler ile çalışıldığı için, solunum yolları rahatsızlıkları ve çeşitli allerjik
hastalıklara yakalanma olasılığı fazladır.
 Ayrıca, genellikle elektrik enerjisi ile çalışan; kesici alet, makine ve tezgahlarda
çalışma zorunluluğu sebebi ile el ve parmak kesilmesi ve elektrik çarpması gibi
kazalarla karşılaşmak mümkündür.
 Yukarıda belirtilen durumlar için gerekli koruyucu önlemler alınmalıdır.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 6
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 İlgili öğretim üyeleri.
 Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanacakların
atamalarına esas olan alanlar ile mezun oldukları yüksek öğretim programları ve
aylık karşılığı okutacakları derslere ilişkin esaslar ile 12.07.2004 ve119 sayılı karar
ve 133 sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı,
 ÖSYM Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 2010 Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSYS) Kılavuzu,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
 Çeşitli üniversitelerin katalogları,
 www.gazi.edu.tr. web sitesi
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü,
 Milli Eğitim Bakanlığı Erkek Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü
 Milli Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü,
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder