5 Kasım 2010 Cuma

MODA TASARIMI ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 1
MODA TASARIMI ÖĞRETMENİ
________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurumu ya da kuruluşunda öğrencilere ya da yetişkinlere moda tasarımı ile
ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Moda tasarımı ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeyindeki
öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim
programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Moda tasarımı öğretmeni bu program çerçevesinde;
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve
beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler
düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik eder,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle
ilişkilerini sağlamaya çalışır,
 Moda ile ilgili sektörü izler, bunların öğretim programına yansıtılması için ilgililere
öneride bulunur.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma planları, not
defteri, ders ve yoklama defterleri, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek alanı ile
ilgili çeşitli teknik yayınlar
 Eğitim araçları (projeksiyon, tepegöz, video, tv., video bantları, slayt, saydam,
bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb.),
 Bilgisayar.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Moda tasarımı öğretmeninin hem alanı hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere
sahip olması gerekir.
Moda tasarımı öğretmeni olmak isteyenlerin;
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 2
 Renk ve şekilleri algılayabilen,
 Çizim yapabilme yeteneğine sahip,
 Estetik görüşe sahip,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli,
 Girişimci kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Moda tasarımı öğretmeni; sınıfta, atölyede, giyim ile ilgili konfeksiyon, tekstil vb.
işletmelerde görev yapar ve görevini genellikle ayakta yürütür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi Moda Tasarımı Öğretmenliği bölümünde verilmekte iken, bu bölüme
artık öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle D- Meslek Eğitimi bölümünde bulunan
bilgiler bu bölümde eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır.
Mesleğin eğitimi Ankara Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Moda Tasarımı
Öğretmenliği Bölümünde verilmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Matematik,
 Alanı ile ilgili meslek dersleri.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) Moda Tasarımı Öğretmenliği bölümü için yeterli “Eşit
Ağırlıklı-1 (EA-1)” puanı almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları ve
Kontenjanları Kılavuzu’nda “Moda Tasarımı Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili
yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
 Meslek liselerinin Moda Tasarım, Moda (Giysi) Tasarım, Tekstil Konfeksiyon
bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS)
kazanıp, Moda Tasarımı Öğretmenliği lisans programını tercih etmeleri durumunda ek
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 3
puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle
yerleştirilmektedirler.
 Hazır Giyim, Konfeksiyon(Hazır Giyim), Kostüm Tasarımı, Moda-Konfeksiyon, Moda
Tasarımı, Ayakkabı Tasarımı, Moda ve Tekstil Tasarımı, Örme, Tekstil, Tekstil Baskı,
Tekstil Dokuma, Tekstil İplikçilik ön lisans programlarını başarıyla tamamlayanlar Moda
Tasarımı Öğretmenliği Bölümüne dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Öğrenciler eğitim ve öğretim süresince aşağıdaki dersleri alırlar;
Genel Kültür Dersleri: Atatürk İlkeleri İnkılap Tarihi, Türk Dili, Yabancı Dil.
Meslek Dersleri: Teknik Resim, Temel Bilgi Teknolojisi Kullanımı, Temel Dikim Teknikleri,
Temel Kalıp Çizimleri, Temel Sanat Eğitim, Genel İşletme, Giyim Süsleme Tasarımı,
Malzeme Bilgisi, Moda Resmi, Tasarım İlke ve Yöntemleri, Bilgisayar Destekli Kalıp
Tasarımı, Model ve Kalıp Tasarımı, Proje, Koleksiyon Hazırlama, Hazır Giyim Üretimi.
Meslek Formasyon Dersleri: Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Gelişim ve Öğrenme,
Öğretmenlik Uygulaması, Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Sınıf Yönetimi, Özel
Öğretim Yöntemleri, Mezuniyet Projesi, Rehberlik, Okul Deneyimi.
Ayrıca eğitim sırasında üçüncü sınıfta staj, dördüncü sınıfta ise okullarda öğretmenlik
uygulama çalışmaları yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara lisans diploması ve “Moda Tasarımı Öğretmeni” unvanı
verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
 Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kız meslek liselerinde, Anadolu kız meslek liselerinde,
Anadolu kız teknik liselerinde, mesleki ve teknik eğitim merkezlerinde, çok programlı
liselerde, kız teknik öğretim olgunlaşma enstitülerinde pratik kız sanat okullarında,
halk eğitim merkezlerinde ve mesleki eğitim merkezlerinde Giyim Üretim Teknolojisi
alanına öğretmen olarak atanırlar. Kadın Giyim Modelistliği, Erkek Giyim Modelistliği,
Çocuk Giyim Modelistliği, İç Giyim Modelistliği, Hazır Giyim Model Makineciliği, Deri
Giyim, Kadın Terziliği, Erkek Terziliği, Kesim, Konfeksiyon Makineleri Bakım ve Onarım
Dallarının alan ortak dal ve derslerini, Giyim ve Giyim Aksesuarları Satış Elemanlığı Dal
Derslerini vermektedirler.
 Aynı zamanda üniversitelerde öğretim görevlisi olarak çalışabilirler.
 Moda tasarım öğretmeni olarak çalışmak istemeyenler, giyim sektöründe üretim
planlamacısı, tasarımcı ve yönetici olarak görev alabilmektedirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 4
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenci kredisinden ve
diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs olanaklarından da
yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
 Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan, yeni göreve başlayan Moda Tasarımı
Öğretmenleri 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre 9. derecenin 1. kademesinden
aylıkla Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda çalışırlar. Bu ücret kıdeme ve yıllık
belirlenen katsayı artışlarına göre belli aralarla değişmektedir.
 Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere eğitim-öğretim yılı başında Eğitim Öğretim tazminatı
adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik yapabilmektedir
(Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Aynı zamanda yüksek lisans ve doktora eğitimi alarak, akademik kariyer yapabilirler.
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı
oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen
olabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Moda ve Tekstil Tasarımcısı,
 Giyim/Hazır Giyim Öğretmeni,
 Tekstil Öğretmeni.
 Resim Öğretmeni
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 2010 Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSYS) Kılavuzu,
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 5
 Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanacakların
atamalarına esas olan alanlar ile mezun oldukları yüksek öğretim programları ve aylık
karşılığı okutacakları derslere ilişkin esaslar ile 12.07.2004 ve119 sayılı ve 133 sayılı
Talim Terbiye Kurulu Kararı,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder