5 Kasım 2010 Cuma

MATEMATİKÇİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 1
MATEMATİKÇİ
________________________________________________________
TANIM
Matematikçi, akıl yürütme yoluyla, sayılar, fonksiyonlar ve geometrik şekillerle ifade
edilen kavramların özelliklerini ve bunların arasındaki bağıntıları inceleyen ve bulguların
teknolojiye uygulanması için yöntemler geliştiren kişidir.
GÖREVLER
 Cebir, geometri, sayılar teorisi gibi konular üzerinde araştırmalar yapar,
 Olasılık, hipotez testleri ve varyans gibi matematik teorilerini hesaplara uygular ve
geliştirme çalışmaları yapar,
 Bilimsel araştırmalar, mühendislik projeleri, askeri planlama, elektronik veri işleme ve
idari karar verme gibi konularda matematiksel ilke ve teknikleri uygular,
 Araştırma, geliştirme, üretim, lojistik ve diğer fonksiyonel alanlardaki belirli
sorunların çözümünde matematik ilke ve tekniklerini uygular,
 İşletme idaresi, uzay bilimi, atom enerjisi,elektrik, elektronik gibi alanlarda matematik
yöntemlerini uygular,
 Bilgisayar sistemlerini inceleyerek işlemlerin düzenli ve sağlıklı bir şekilde
yürütülebilmesi için çalışmalar yapar.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
 Bilgisayar ve bilgisayar programları,
 Hesap makinesi,
 Büro ile ilgili çeşitli araç, gereç vb.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Matematikçi olmak isteyenlerin;
 Üst düzeyde bir genel ve sayısal düşünme yeteneğine sahip,
 Soyut kavramlarla uğraşmaktan ve derinliğine araştırma yapmaktan hoşlanan kimseler
olmaları gerekir.
Yaratıcılık meslekte ilerlemeyi kolaylaştıran bir özelliktir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Matematikçiler bürolarda çalışırlar ve görev yaparken birinci derecede verilerle
uğraşırlar. Çalışma alanı geniş bir meslek olduğu için çalışılan işyerlerinin özelliğine göre
üniversitede bilim adamlarıyla (fizikçi, istatistikçi), meslektaşlarıyla, öğrencilerle, kamu
işyerlerinde yöneticilerle, bilgi işlem merkezlerinde sistem çözümleyicileri, bilgisayar
programcıları ve operatörleriyle, araştırma konusuyla ilgili meslek sahipleriyle
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 2
(mühendisler, ekonomistler, hukukçu, sağlıkçı.) iletişimde bulunurlar.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Meslek eğitimi Fen Fakülteleri ile Fen-Edebiyat Fakültelerinin Matematik bölümlerinde
verilmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Matematik.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
 Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı ’nda (LYS)
“Matematik “ lisans programı için yeterli “MF-1” puan almak.
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
“Matematik” lisans programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek
gerekmektedir.
Bu yüksek öğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Fen, Fen
Bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler alanlarından mezun iseler,
Bu yüksek öğrenim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Fen,Fen
Bilimleri, Klasik Fen,Matematik, Tabii Bilimler ve Türkçe-Matematik alanlarından mezun
iseler, YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavı
(ÖSS) sonucunda diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde
etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.
Ancak kendi alan/ kol/bölümlerin dışında bir yüksek öğrenim programını tercih eden
adayların yerleşme şansı azalmaktadır.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
 Meslek eğitiminin süresi 4 yıldır. Hazırlık sınıfı (Yabancı Dil) bulunan üniversitelerde
bu süre 5 yıla çıkmaktadır.
 Bazı üniversitelerde (ODTÜ, Boğaziçi) matematik bölümü lisans programından başka,
diğer bölümlerin, üstün başarılı öğrencileri için Matematik Çift Anadolu Programı
(MÇAP) uygulanmaktadır. Bu uygulamada öğrenciler matematik bölümünce belirlenen
zorunlu ve seçmeli derslerden oluşan MÇAP programını tamamlayıp, hem kendi
diplomalarını hem de matematik lisans diplomalarını almaya hak kazanmaktadırlar.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 3
 Bu bölümde öğrencilerin matematiğin her alanında yeterince bilgiye sahip olmasının
yanında matematiksel düşünce biçimini kavraması da sağlanır. Bu amaçla Analiz,
Analitik Geometri, Fizik, Soyut Matematik, Cebir, Diferansiyel Denklemler, Soyut
Cebir, Sayılar Teorisi, Nümerik Analiz, Reel Analiz ve Kompleks Fonksiyonlar gibi
dersler okutulur.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Matematik bölümünden mezun olanlara "Lisans Diploması ve Matematikçi" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Bankalarda, araştırma laboratuarlarında, endüstrideki teknik bürolarda, çeşitli kamu
kuruluşlarında (Devlet Su İşleri-Devlet İstatistik Enstitüsü-Devlet Demir Yolları-Türkiye
Kömür İşletmeleri-Türkiye Elektrik Dağıtım AŞ.-Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma
Kurumu, Karayolları, Tapu Kadastro gibi) çalışabilirler. Öğretmenlik sertifikası alanlar
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda, özel dershanelerde matematik alanında
öğretmenlik yapabilirler. (Bakınız matematik öğretmenliği).
Matematik günlük yaşantı ve bir çok bilim dalıyla iç içedir. Teknolojik gelişme ile birlikte
Mühendislik, Tıp, Sosyal Bilimler, Psikoloji, Biyoloji, Ekonomi, Demografi, Pazarlama, Uzay
ve daha bir çok konuda matematik bilgisine ve matematikçiye duyulan ihtiyaç artacaktır.
Matematik eğitimi, bilgisayar alanında çalışabilmek için gerekli olan bilgi ve beceriyi
kazandırdığından, bu sektörün gelişmesiyle birlikte matematikçi olanların da istihdamı
kolaylaşacaktır.
Gelecekte Meslekte Görülebilecek Değişiklikler:
 Matematik bütün bilimlerin ortak dilidir ve çağlar boyu insanlık kültürünün ve özellikle
pozitif bilimlerin temelini oluşturmuştur,
 Endüstri, mühendislik, askeriye, elektrifikasyon, uzay, tıp gibi çeşitli alanlarda
matematikten, dolaylı ya da dolaysız olarak yararlanılmaktadır.
 Temel ve uygulamalı bilimlerde hatta sosyal bilimlerin her dalında önemi sürekli olarak
artan matematik, çağımızda kendi içinde de büyük gelişmeler yaşamış ve buna paralel
olarak bir çok alt dallara ayrılmıştır.
 Bilim adamları 20. yüzyıldaki başarılarını 21. yüzyılda da devam ettirebilmek için
matematiğe daha fazla önem vermek gerektiğine inanmışlar ve matematikle ilgili
çalışmalarını yoğunlaştırmışlardır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
 Meslek eğitimi süresince kazanç yoktur. Bilkent ve Koç Üniversitelerinin Matematik
(Burslu) Bölümünü kazanan öğrencilere burs verilmektedir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 4
 Eğitim sırasında öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel
Müdürlüğü'nün verdiği öğrenim ve harç kredisinden yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
 Eğitim sonrası kazanç, çalışılan işyerinin özelliğine göre değişmektedir.
Matematikçilere teknik hizmet sınıfının faydalandığı maaş ve tazminatlar verilir,
 Özel işyerlerinde ise ücret başarı ve tecrübeye göre değişmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
 Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans programını veya MEB ve YÖK
işbirliği ile açılan Pedagojik Formasyon programını başarı ile bitirenler matematik
öğretmeni olarak atanabilirler.
 Yüksek lisans ve doktora yapanlar üniversitelerde öğretim üyesi olarak,
 Bankalarda, hesap uzmanı olarak çalışabilirler.
 Matematik eğitimi, bilgisayar alanında çalışabilmek için gerekli temel bilgi ve
beceriyi kazandırdığından, çeşitli kamu ve özel kuruluşların bilgi işlem
merkezlerinde bilgisayar programcısı, sistem çözümleyicisi ve sistem operatörü
olarak çalışabilirler.
 Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans, doktora yapabilir, araştırma görevlisi
olabilir ve akademik kariyer yapabilirler.
 Tez çalışması yürütülen ana alanlardan bazıları cebir, analiz, kompleks analiz,
geometri, topoloji, adi diferansiyel, denklemler ve nümerik analizdir. Bu
bölümlerden birinde yüksek lisans eğitimiyle uzmanlaşmak mümkündür.
 Çeşitli kamu ve özel işyerlerinde çalışanlar, gösterdikleri başarıya göre yönetici
düzeyine yükselebilirler.
BENZER MESLEKLER
 İstatistikçi,
 Fizikçi,
 Matematik Öğretmenliği,
 Matematik Mühendisliği.
EK BİLGİLER
-
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 5
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları
 Matematik Dünyası Dergileri,
 2010 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu,
 2008 Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve
Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı
kurul kararı) ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim
Terbiye Kurulu Kararı,
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder