5 Kasım 2010 Cuma

MATEMATİK ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 1
MATEMATİK ÖĞRETMENİ
________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurumunda öğrencilere, matematik ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Matematik ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki
öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim
programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Matematik öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı hazırlar,
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi
ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler
düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 Alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere
önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle
ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama defteri,
 Ders kitapları,
 Okul araç ve gereçleri,
 Ders araç ve gereçleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Matematik öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere
sahip olması gerekir.
Matematik öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Üstün bir sayısal düşünme yeteneğine sahip,
 Matematiğe karşı ilgili ve bu alanda başarılı,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 2
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Matematik öğretmeni, sınıfta görev yapar, görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma
ortamı biraz tozlu ve gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Meslek eğitimi, aşağıda belirtilen üniversitelere bağlı eğitim fakültelerinin "Matematik
Öğretmenliği" ve “İlköğretim Matematik Öğretmenliği” bölümlerinde verilmektedir.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Adıyaman Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Ahi Evran Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Amasya Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Anadolu Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Atatürk Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Balıkesir Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Başkent Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Boğaziçi Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Cumhuriyet Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Dicle Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Dokuz Eylül Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Erciyes Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Erzincan Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Fırat Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Gazi Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Gaziantep Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Hacettepe Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
İnönü Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
İstanbul Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Karadeniz Teknik Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Kastamonu Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Kocaeli Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Maltepe Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Marmara Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi (BURDUR) Matematik Öğretmenliği,
Mersin Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 3
Ortadoğu Teknik Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Rize Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Sakarya Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Selçuk Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Siirt Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Uludağ üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Yüzüncü yıl Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
Uşak Üniversitesi Matematik Öğretmenliği,
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Ayrıca, üniversitelerin “Matematik”, “bölümünü bitirenlerden “Ortaöğretim Alan
Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programı”nı veya “Pedagojik Formasyon
Programı”nı başarı ile tamamlayanlar da bu alanda öğretmenlik yapabilirler.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Matematik,
 Fizik,
 Türkçe.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için ,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı ’nda (LYS)
“Matematik Öğretmenliği lisans programı için yeterli “MF-1” puan almak.
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Matematik
Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih
etmek gerekmektedir.
Bu yüksek öğrenim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Fen,Fen
Bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler alanlarından mezun iseler, YGS ve LYS
sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme sonucunda diğer alanlardan mezun
olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle
yerleştirilmektedirler.
Ancak kendi alan/ kol/bölümlerin dışında bir yüksek öğrenim programını tercih eden
adayların yerleşme şansı azalmaktadır.
Anadolu Öğretmen Lisesi ve Öğretmen Lisesi adlı ortaöğretim kurumlarının “Fen, Fen
Bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler, Türkçe-Matematik” Alan/kol/bölümünden
mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS)
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 4
kazanıp“Matematik Öğretmenliği lisans programını tercih etmeleri durumunda ek puan
almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 5 yıldır.
Eğitim boyunca okutulan dersler;
- Genel Matematik, - Analitik Geometri I-II,
- Genel Fizik I-II, - Analiz I-II,
- Lineer Cebir I-II, - Bilgisayar ve Program I-II,
- Soyut Matematik I-II, - Seçmeli Fen (Olasılık),
- İstatistik, - Topolojiye Giriş I-II,
- Eğitime Giriş, - Kompleks Analiz I-II,
- Eğitim Psikolojisi, - Nümerik Analiz I-II,
- Eğitim Sosyolojisi, - Lineer Programlama I,
- Soyut Cebir I-II, - Matematik Öğrt. Yöntemleri,
- Dif.Geometri I II - Rehberlik,
- Dif Denklemler I-II, - Matematik Semineri vb.
- Dönüşümler ve Geometri I-II,
- Fonksiyonel Analiz I-II,
- Genel Öğretim Metodları,
- Ölçme ve Değerlendirme,
- Kısmi Türev. Diferan. Denk.,
- Reel Analiz,
- Öğretmenlik Uygulaması,
- Bitirme Çalışması,
Öğrenciler eğitimleri sırasında, okullarda uygulama yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini tamamlayanlara “Matematik Öğretmenliği” lisans diploması ve “Matematik
Öğretmeni” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Meslekle ilgili eğitimini tamamlayanlar Milli Eğitim Bakanlığına bağlı; ilköğretim okulları,
genel liseler, fen liseleri, Anadolu liseleri, meslek liseleri gibi çeşitli orta öğretim
kuruluşlarında ve çıraklık eğitim merkezlerinde,matematik alanında öğretmen olarak
çalışabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 5
Ayrıca Matematik, Geometri, İleri Matematik, Astronomi ve Uzay Bilimleri, Analitik
Geometri, İstatistik, Matematik Uygulamaları derslerine girerler. Özel eğitim
kuruluşlarında da görev yapabilirler.
Ülke nüfusundaki hızlı artış, beraberinde yeni okulların açılmasını ve buralarda öğretmen
istihdamını zorunlu kılmaktadır.
Ayrıca üniversiteye giriş sınavlarına hazırlığın bir yarış haline geldiği ülkemizde birbiri
ardı sıra açılan özel dershaneler meslek öğretmenleri için ek çalışma alanı
oluşturmaktadır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
 Bu programı ilk beş tercihinde gösteren ve bu programa yerleştirilen adaylardan belli
koşulları taşıyanlara MEB’ca burs sağlanır.
 Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenci
kredisinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs
olanaklarından da yararlanabilirler.
 Ayrıca, Kurumun yurt hizmetlerinden de yararlanabilir. Bunların dışında öğrenciler
çeşitli kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da istifade edebilirler.
EĞİTİM SONRASI
 Eğitim sonunda ‘’Öğretmen’’ olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları Yasası’na
göre 9. Derecenin 1.kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu öğretmenler yan
ödeme, ek ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar.
 Her yıl okullar açılmadan önce, tüm öğretmenlere eğitim- öğretim tazminatı adı altında
bir ödeme yapılmaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
Meslek eğitimini tamamlayarak bir ortaöğretim kurumunda matematik öğretmeni olarak
göreve başlayanlar meslekteki başarılarına bağlı olarak müdür yardımcısı veya müdür
olabilirler.
Milli Eğitim Bakanlığı’nca açılan sınavlarda başarı göstermeleri durumunda eğitim
yöneticisi olabilirler.
Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans, doktora yapabilir, araştırma görevlisi olabilir ve
akademik kariyer yapabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 6
BENZER MESLEKLER
 Matematik mühendisi.
 Fizik öğretmeni.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanacakların
atamalarına esas olan alanlar ile mezun oldukları yüksek öğretim programları ve aylık
karşılığı okutacakları derslere ilişkin esaslar ile 12.07.2004 ve 119 sayılı karar ve 133
sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı.
 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu-2010,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 2008 Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK ) üyesi kuruluşlar
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 7

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder