5 Kasım 2010 Cuma

MANKEN mesleği

MANKEN
TANIM
Defilelerde ve diğer gösteri yerlerinde tanıtım amacı ile giysileri giyen ve sunan
kişidir.
GÖREVLER
Firmanın hazırladığı defilede giyeceği kıyafetlerin seçimini yapar,
Koreografla birlikte, provaya ve seyirciye sunulacak defilenin ön uygulamasını
yapar,
Mevsime ve en son modaya göre hazırlanan elbiseleri defile salonlarında, alıcı
firma yetkililerinin önünde, müzik eşliğinde, kendine özgü yürüyüş, duruş ve
dönüşlerle sunar,
Poster ve katalog çekimlerine katılır,
Reklâm ve tanıtım filmlerinde yer alır.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Tanıtımı yapılacak kıyafetler ile şapka, eşarp, bilezik, kolye ve benzeri
aksesuarlar.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Manken olmak isteyenlerin;
Düzgün bir fiziki yapıya sahip,
Uzun boylu,
Kendine güvenen,
Sevimli
Kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Mankenler genellikle defile salonları, oteller gibi kapalı ortamlarda, bazen de açık
havada çalışırlar. Özellikle ilkbahar-yaz sezonuna ait katalog çekimleri dış
mekânlarda çalışmayı gerektirmektedir. Ayrıca mankenlerin seyahat etmeleri de
gerekebilir.
Çalışırken firma ve ajans yöneticileriyle, koreograflarla ve meslektaşlarıyla
iletişimde bulunurlar.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Konfeksiyon alanında faaliyet gösteren, büyük üretici firmaların artması ile
piyasadaki hizmet ve ürünlerdeki çeşitlilik ve rekabet ortamından kaynaklanan
tanıtım ihtiyacı doğrultusunda, otomotivden, mobilyaya kadar her türlü ürün ve
hizmetin tanıtımında da mankenlerden yararlanılmasının yaygınlaşması; mankenlerin
iş bulma olanaklarını arttırmaktadır.
Meslekte bayanların oranı %70 kadardır.
Formun korunamaması, kilo alımı, yaşın ilerlemesinden kaynaklanan olumsuzluklar,
hareketlerdeki yavaşlılık, yüz güzelliğinin ve sağlığının bozulması gibi sebepler,
mankenlik mesleğinin yürütülmesini olanaksız kıldığından, fiili çalışma süresinin kısa
olmasına neden olur. Ancak mesleğin yürütülmesinde, moda sektöründe
tanınmalarından dolayı, mankenlerin, işsizlik halinde başka mesleklere geçme şansları
yüksektir. Örneğin: manken ajansları kurabilir veya ajanslarda mesleğe yeni atılacak
mankenlerin seçim ve eğitiminde yer alabilir, halkla ilişkiler alanında çalışabilirler.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Yaygın eğitim kurumlarından olan halk eğitim merkezleri ile özel eğitim kurum ve
kuruluşları tarafından kısa süreli mankenlik ve zarafet kursları
düzenlenmektedir,
Ancak, manken olunabilmesi için, söz konusu eğitim kurumları tarafından sunulan
eğitim yeterli değildir. Önemli olan, mankenlik ajansları tarafından düzenlenen
yarışmalarda başarılı olup, ajans kataloglarında yer alabilmektir. Sözü edilen
yarışmalar öncesi, manken adayları, tecrübeli mankenler tarafından eğitime tabi
tutulurlar,
10 kişilik grupların oluşturulması, eğitimci ve uygun eğitim yeri sağlanabilmesi
halinde, halk eğitim merkezleri tarafından mankenliğe yönelik kısa süreli kurslar
düzenlenmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek eğitimine girmek için herhangi bir koşul aranmamaktadır.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Halk eğitim merkezleri ve özel eğitim kurum ve kuruluşları tarafından
düzenlenen mankenlik ve zarafet kursları 4, 6 veya 8 ay süreli olabilmektedir.
Mankenlik ajansları tarafından, düzenlenen yarışmalar öncesi sunulan eğitimin
süresi ise, yarışmayı düzenleyen ajansa göre 15–30 gün arasında değişiklik
göstermektedir.
Kurslarda, mankenlik mesleği ve mesleğe özgü gösteri stili, yürüyüş, duruş ve
dönüşlere ilişkin bilgi ve beceri kazandırılır. Manken adayları, mankenlik
ajanslarının düzenlediği yarışmaya katılırlar. Yarışma öncesi, adaylar, tecrübeli
mankenler tarafından eğitilerek, mesleğe özgü yürüyüş, duruş ve benzeri
hareketlerde beceri kazanırlar. Yarışma sırasında manken adayları bir jüri
önünde kendilerini tanıtır ve özelliklerini sunarlar. Yarışmayı kazanmaları halinde,
mankenlik ajansları kataloglarında yer alırlar ve böylece mankenlik mesleğine ilk
adım atılır. Asıl eğitim de bundan sonra başlar. Mankenler, defile öncesi
koreograflarla provalara başlarlar. Bütün bu çalışmalar eğitim niteliğinde
sayılabilir. Çünkü her çalışmada yeni sunuş teknikleri öğrenilir, yeni beceriler
kazanılır ve eskileri pekiştirilir.
MESLEKTE İLERLEME
Manken ajansları, manken ve manken adaylarına kısa süreli eğitim programları
sunarlar. Öte yandan, bu meslekte başarılı olabilmenin en önemli etkenlerinden birisi
de, mankenlerin kendilerini yetiştirme çabalarıdır.
Mankenler; mayo, kürk, deri, iç çamaşırı, spor giyim vb. gibi belirli kıyafetlerin
sunulması yönünde uzmanlaşabilirler; reklâm filmi çevirme, fotomodellik gibi
çalışmalara ağırlık verebilirler.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Eğitim süresince bir kazanç söz konusu olmamaktadır.
Mankenler, defile başına olmak üzere, asgari ücretin 1/3'ü ila 3 katı arasında
değişen miktarlarda bir kazanç elde edebilirler. Bağlı oldukları ajanslar tarafından
belirlenen ücretlerde; mankenlerin kendilerini yetiştirmeleri, başarılarıyla
tanınmaları, güzellik ve benzeri yarışmalarda derece almaları doğrultusunda,
değişiklikler söz konusudur.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili Eğitim Kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder