5 Kasım 2010 Cuma

MAKİNE / TESVİYE / KALIP ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 1
MAKİNE / TESVİYE / KALIP ÖĞRETMENİ
____________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, makine / tesviye
/ kalıp meslek alanı ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Makine / tesviye / kalıp meslek alanı ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların,
hangi yaş düzeyindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB
tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Makine / tesviye / kalıp öğretmeni, bu program çerçevesinde;
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır
durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve
basit onarımlarını yapar.)
 Kendine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi
ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik
eder,
 Çevresindeki sanayi kuruluşları ile, işletmelerdeki gelişmeleri izler, ihtiyaçlar
saptar, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma planları, not
defteri, ders ve yoklama defteri, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek alanı ile
ilgili çeşitli teknik yayınlar,
 Eğitim araçları (projeksiyon, tepegöz, video, TV, video bantları, slayt, saydam,
bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb.).
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Makine / tesviye / kalıp öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili
niteliklere sahip olması gerekir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 2
Makine / tesviye / kalıp öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Şekiller arasındaki ilişkileri görebilen,
 Tasarım gücü kuvvetli, yaratıcı,
 El ve gözlerini eşgüdümle kullanabilen,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Makine / tesviye / kalıp öğretmeni, sınıfta, atölyede ve işletmelerde görev yapar,
görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı tozlu, gürültülü, sıcak ve rutubetlidir.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi “Talaşlı Üretim Öğretmenliği” ile “Kalıpçılık Öğretmenliği”
bölümünde verilmekte iken, bu bölüme artık öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle DMeslek
Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler bu bölümde eğitiminin verildiği zamandaki
araştırılan bilgileri kapsamaktadır.
Mesleğin eğitimi; üniversitelerin “Talaşlı Üretim Öğretmenliği” ile “Kalıpçılık
Öğretmenliği” bölümlerinde verilmektedir.
Ayrıca daha önceki yıllarda Fakültelerin Tesviye (Talaşlı Üretim) Öğretmenliği bölümü
mezunları da Milli Eğitim Bakanlığı tarafından bu alanda öğretmen olarak atanabilirler.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Teknik Resim,
 Matematik.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “Kalıpçılık Öğretmenliği” veya “Talaşlı Üretim
Öğretmenliği” lisans programı için yeterli “Sayısal (SAY-1)” puan almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Kalıpçılık
Öğretmenliği ” veya “Talaşlı Üretim Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 3
yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
Meslek liselerinin “Bilgisayar Destekli Endüstriyel Modelleme”, “Bilgisayarlı Nümerik
Kontrol (CNC)”, “Makine Model”, “Mikroteknik”, “Model / Modelcilik”, “Nümerik Kontrollü
Makineler (CNC)”, “Tesviye”, “Endüstriyel Mekanik”, “Makine”, “Endüstriyel Otomasyon
Teknolojisi (Elektronik)”, “Endüstriyel Otomasyon Teknolojisi (Mekanik/Makine)”,
“Mekatronik”, “Makine Teknolojisi”, “Motorlu Araçlar Teknolojisi, “Otomotive Teknolojisi”,
“Hidrolik ve Pnömatik”, “Hidrolik ve Pnömatik Teknolojisi”, “Kalıp”, “Kalıpçılık”
bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS)
kazanıp, Talaşlı Üretim Öğretmenliği lisans programını tercih etmeleri durumunda ayrıca,
“Endüstriyel Mekanik”, “Makine”, “Endüstriyel Otomasyon Teknolojisi (Elektronik)”,
“Endüstriyel Otomasyon Teknolojisi (Mekanik/Makine)”, “Mekatronik”, “Makine
Teknolojisi”, “Motorlu Araçlar Teknolojisi, “Otomotive Teknolojisi”, “Kalıp” ve “Kalıpçılık”
bölümlerinden mezun olanlar ise “Kalıpçılık Öğretmenliği lisans programını tercih etmeleri
durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle
yerleştirilmektedirler
Bilgisayar Destekli Makine, Bilgisayar Destekli Makine-Resim-Kons. Bilgisayar Destekli
Endüstriyel Kalıpçılık, “Döküm”, “Endüstriyel Otomasyon”, “Endüstriyel Kalıpçılık”,
“Kalıpçılık”, “Makine”, “Makine Yağları ve Yağlama Teknolojisi”, Makine-Resim-
Konstrüksiyon, “Metal İşleri”, “Metalografi ve Malzeme Muayenesi”, Termik Santral
Makineleri ön lisans programlarını başarı ile bitirenler de ÖSYM tarafından açılan Dikey
Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde “Kalıpçılık Öğretmenliği” lisans programına,
“Bilgisayar Destekli Makine”, “Bilgisayar Destekli Makine-Resim-Kons.”, “Endüstriyel
Otomasyon”, “Makine”, “Makine Yağları ve Yağlama Teknolojisi”, “Makine-Resim-
Konstrüksiyon”, “Raylı Sistemler Makine Teknolojisi”, “Termik Santral Makineleri” ön
lisans programını bitirenler “Talaşlı Üretim Öğretmenliği” lisans programına dikey geçiş
yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. Bölümde Okutulan Temel Dersler:
Genel Kültür Dersleri:
Türk Dili, Yabancı Dil, Matematik, Fizik, Kimya, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Beden
Eğitimi ve Spor Bilgisi.
Mesleki ve Teknik Dersler:
Üretim Teknolojisi, Tasarı Geometri, Tornalama Tekniği, Frezeleme Tekniği, Üretim
Yöntemleri, Malzeme Bilgisi, Meslek Resmi, Statik, Kalıp Tekniği, Taşlama ve Alet Bileme
Tekniği, Kalite Kontrol, Dinamik, Cisimlerin Dayanımı, Ekonomi, İstatistik, Termodinamik,
Akışkanlar Mekaniği, Makina Elemanları, CAD, Kalıp Konstrüksiyonu, Saç Metal Kalıp
Tekniği, CNC Tezgahlarda Üretim Tekniği, Mekanizma Tekniği, Endüstriyel Ölçme,
Prototip Geliştirme, Zaman ve Hareket Etüdü, Hidrolik ve Pnomatik,Üretim Planlaması,
CAM, İş Kalıpları Konstrüksiyonu, Hacim, Kalıp Teknikleri, İleri Kalıp Yapım Teknikleri,
Üretimde Maliyet Hesabı.
Mesleki Formasyon Dersleri:
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 4
Mesleki ve Teknik Eğitime Giriş, Birey ve Öğrenim Metodları, Öğrenci ve Gurup
Çalışmaları, İş Analizi ve Program Geliştirme, Öğretim Medotları, Eğitimde Ölçme ve
Değerlendirme, Eğitim Teknolojisi, Mikro Öğretim, Okul Öğrenci İlişkileri, İş Güvenliği.
Ayrıca, bu dersler dışında mesleği ile ilgili ihtisaslaşmaya yönelik seçmeli meslek dersleri
de okutulmaktadır.
Bu bölüm öğrencileri ikinci ve üçüncü sınıfta sanayi stajı, son sınıfta ise meslek liselerinde
öğretmenlik uygulaması stajı yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara lisans diploması ve mezun olduğu alana göre “Kalıpçılık
Öğretmeni” veya “Talaşlı Üretim Öğretmeni” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
 Bu bölümü bitirenler devlet okullarında, meslek liselerinde, mesleki eğitim
merkezlerinde Ortopedik Protez-Ortez, Raylı Sistemler Makine, Plastik
Teknolojisi, Makine ve Kalıp, Gemi Ressamlığı,alanlarında öğretmenlik
yapmaktadırlar.
 İş Makineleri, Konfeksiyon Makineleri Bakım ve Onarım, Kuyumculuk, Mikroteknik,
CNC Bilgisayarlı Nümerik Kontrol, Hidrolik Pnömatik Teknolojisi, Ayakkabıcılık
alanları, Makine Ressamlığı, Plâstik İşleme ile diğer alanların Kalıpçılık ile ilgili alan
dersleri, Tornacılık, Frezecilik, Vargel Planyacılık, Taşlama ve Alet Bileme,
Haddecilik, Mermercilik ve Süsleme Taşçılığı , Çelikhane İşletmeciliği, Büro
Makineleri Bakım ve Onarımı, Saat Tamirciliği, Mermer Teknolojisi, Plâstik İşleme
alanlarının Tesviyecilik alanıyla ilgili teorik ve uygulamalı meslek dersleri,
Endüstriyel otomasyon teknolojisi, Mekatronik, Makina ressamlığı, plâstik işleme,
plâstik teknolojisi ile diğer alanların kalıpçılık ile ilgili alan dersleri ,Teknik Resim ,
Teknik Meslek Resim, Malzeme Bilgisi, Atölye Teknolojisi ve İş Güvenliği, Atölye
Organizasyonu, Mekanik, Biyomekanik , Elektrik Bilgisi, Atölye Uygulaması, Deniz
Araçları Yapımı Alanının; Deniz Araçları Ressamlığı gibi dersleri verirler.
 Özel sektörde eğitici, yönetici veya teknik eleman olarak çalışabilmektedirler.
 Kendi işlerini kurarak çalışma şansına da sahiptirler.
 Devlet okullarının bu alana duyduğu gereksinim ve mesleğin iş piyasasındaki konumu
göz önünde bulundurulduğunda, işsiz kalma durumu söz konusu olmamaktadır.
 Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
 Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı
oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
 Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen
olabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 5
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
 Meslek eğitimi süresince kazanç söz konusu değildir. Ancak koşulları uygun olan
öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu'nun kredisinden yararlanabilirler,
ayrıca çeşitli kuruluşların burslarından yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
 Eğitim sonrasında, meslek dersi öğretmeni olarak görev alanlar, teknik eleman olmaları
sebebi ile 8. derecenin 1. kademesinden göreve başlarlar. Görev yaptıkları okul
bünyesinde döner sermaye işletmesi faaliyetleri kapsamında sipariş işler yaparak aylık
gelirlerini artırma imkanına da sahiptirler. Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere öğretim yılı
başında eğitim - öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
 Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
 Özel sektörde ise ücretler değişkenlik göstermektedir.
MESLEKTE İLERLEME
 Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans doktora yapabilir, araştırma görevlisi olabilir ve
akademik kariyer yapabilirler.
 Özel sektörde ise kalite kontrol şefliğine, teknik müdürlüğe, imalat müdürlüğüne
yükselebilirler.
 Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan sınavda başarılı oldukları takdirde
eğitim yöneticiliği yapabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Makine mühendisliği,
 Makine ressamlığı öğretmenliği,
 Makine teknikerliği,
 Makine teknisyenliği.
EK BİLGİLER
İŞ GÜVENLİĞİ VE
İŞÇİ SAĞLIĞI
Alet ve makinelerin kullanımında dikkatli olunmalı ve gerekli koruyucu önlemler alınmalıdır.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 6
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 2010 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu,
 2008 Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve
Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar ile 12.07.2004 ve 119 sayılı karar
ve 133 sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı)
 Meslek Elemanları
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder