5 Kasım 2010 Cuma

KESİMCİ mesleği

KESİMCİ
TANIM
Konfeksiyon ürünlerinin imalatı aşamasında tekstil atölyelerinin kesimhane
bölümlerinde kumaş kontrolünün yapılması, pastal planının hazırlanması, kumaş ve
yardımcı malzemenin kalıba göre istenilen ölçü ve nitelikte kesilmesi,
sınıflandırılması ve üretime sevk edilmesi işini yapan kişidir.
GÖREVLER
İş planı ve organizasyonu yapar,
Pastal (kalıp) çizimlerini yorumlar ve hazırlar,
Kesilecek malzemenin özelliğine uygun kesim tekniğini belirler,
Kesilecek kumaşları kesim masasına üst üste serip kesime hazır hale getirir,
Kareli çizgili gibi desen yönü olarak farklılık ve özellik gösteren kumaşları
malzeme özelliğine göre dikkat edilmesi gerekli unsurları dikkate alarak kalıpları
yerleştirir,
Şablonların kumaş enine ve beden sayısına göre en ekonomik şekilde pastala
yerleştirerek çizilmesini sağlar.
Kesim öncesi kumaş katlarını sabitler,
Malzeme özelliğine göre kesim alet ve donanımlarını kullanarak kumaşı keser,
Tela yapıştırır,
Kesim sonrasında malzemeleri kontrol edip işaretleme, eşleme ve etiketleme
yaparak sevke hazır hale getirir,
Otomatik serim makinesi, hızar ve kesim motorlarının periyodik bakım ve basit
onarımlarını yapar,
Kesimhanede gerekli iş güvenliği tedbirlerini alır.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Kesim masası,
Bilgisayarlı serim ve kesim makinesi,
Vakumlu serim makinesi,
Kesim kalıpları, hızarı ve motorları,
Astar ve kumaş çeşitleri,
El makası, falçata, bileyi şeridi ve taşı,
Tartı aleti,
Çizim şablonları, çeşitli cetveller,
Ribanalar, taban kâğıdı, tela çeşitleri,
Biz makinesi, Meto (numaratör) makinesi,
Mezür, zımba, kâğıt bant, işaret kalemi, yapıştırıcı,
Pastal ütüsü,
Yağdanlık, çelik örgü eldiven, maske,
Kalıp kartonları,
Mesleğe ait diğer araç ve gereçler.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Kesimci olmak isteyenlerin,
Uzun süre ayakta çalışabilen
El ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen
El göz koordinasyonu gelişmiş
Şekil ve uzay ilişkilerini görebilen
Renkleri ve şekilleri ince ayrıntıları ile algılayabilen
Ayrıntılara dikkat eden
Sabırlı ve ekip çalışmasına yatkın,
Kumaşlar tanıyan ve ayırt edebilen,
Çeşitli makineleri aynı anda kullanabilecek endüstriyel zekâya sahip,
Yenilik ve gelişmelere açık
Dikkatli titiz ve tedbirli,
Gözleri iyi gören kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Kesimciler tekstil konfeksiyon fabrikaları ve konfeksiyon ürünleri üretimi yapan
fabrika ve atölyelerin kesim bölümlerinde çalışırlar. Çalışma ortamı aydınlık ve
kapalı mekânlar olup havada kumaş tozları bulunabilir. Çalışma ortamının kısmen
tozlu olmasından dolayı astım ve alerji problemleri olan kimselerin çalışırken gerekli
önlemleri almaları gerekmektedir. Görev ayakta yürütülür. Çalışırken atölye şefi,
dikim bölümü sorumlusu, tekstil mühendisi, tekstil teknikeri ve diğer işletme
sorumluları ile iletişimde bulunurlar.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Kesimciler konfeksiyon atölyelerinin kesimhane bölümlerinde çalışabilirler, Tekstil
konfeksiyon alanı ülkemiz ekonomisi ve ihracatında önemli bir sektör olup emek
yoğun çalışmayı gerektirdiğinden iş bulma olanağı yüksektir, ancak konfeksiyon
işletmelerinin diğer bölümlerinde (makineci, overlokçu vb.) çalışanların sayısı
kesimcilere oranla fazla olduğundan işçi talebi ve sirkülasyonu düşüktür, buna
rağmen kesimcilerin dikilecek tüm kumaşları kestiği düşünüldüğünde işini dikkatli
yapan kendini iyi yetiştirmiş bir kesimci her zaman aranılan bir eleman olabilir.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi,
-Yeterli başvuru olması durumunda tüm mesleki eğitim merkezlerinde.
-Anadolu meslek/Anadolu kız meslek, teknik ve endüstri meslek liseleri, Anadolu
teknik, kız meslek liseleri ve çok programlı liselerin Giyim Üretim Teknolojisi Alanı
“Kesim” dalında
-Halk Eğitim Merkezlerinde verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Çıraklık eğitimine başlayabilmek için,
En az ilköğretim okulu mezunu olmak
14 yaşını doldurmuş olmak
Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun
olmak.
Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri sahibi ile çıraklık sözleşmesi
imzalamak gerekir.
Meslek liselerine girebilmek için,
İlköğretim okulu mezunu olmak, teknik liselere girebilmek için ortaöğretim
kurumlarının 9. sınıfını tamamlamak ve bazı derslerde belirlenen not ortalamasına
sahip olmak,
Anadolu Meslek/ Anadolu Teknik Liselerine girebilmek için ise ilköğretim
okullarının 6-7-8. sınıflarında yapılan “Seviye Belirleme Sınavının” (SBS) sonucu
belirlenen Ortaöğretime Yerleştirme Puanı (OYP) ile yerleştirilmesi
gerekmektedir.
EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Öğrenciler Mesleki Eğitim Merkezlerinde teorik eğitimlerini haftada bir gün 8
saatten az olmamak kaydıyla mesleki eğitim merkezlerinde; pratik eğitimlerini
ise beş gün işyerinde görürler. Kesimci mesleğinin eğitim süresi ilköğretimden
sonra 3 yıl, lise ve daha üst düzeyde genel eğitimden sonra ise 1,5 yıldır.
Eğitim süresince; Türkçe, Matematik ve Meslek Matematiği, İşletme Bilgisi,
Toplam Kalite Yönetimi, Mesleki Bilgisayar ve Alan/Dal Meslek Derslerini alırlar.
MESLEKTE İLERLEME
Çalıştıkları işyerlerine göre usta ustabaşı bölüm sorumlusu bölüm şefi atölye şefi
düzeyine kadar ilerleyebilirler.
Mesleki Eğitim Merkezinin bu bölümünden mezun olanlar kalfa, usta,
ustabaşı, formen ve şef gibi unvanlara yükselebilirler.
Meslekte usta ve usta öğretici unvanlarına yükselmek mümkündür. Mesleki
eğitim merkezlerinden kalfa olarak mezun olanlar bir işyerinde çalışıp aynı
zamanda teorik eğitimlerine de devam edebilirler. Ustalık eğitimi 176 saat
olup, bu eğitimde İnsan Sağlığı ve İş Güvenliği, İş ve İnsan İlişkileri, Çalışma
Hukuku, İşletme Bilgisi, Sigorta ve Vergi Mevzuatı, Muhasebe ve Ekonomi
derslerinin yanı sıra İleri Meslek Bilgisi derslerini alırlar. 2 yılsonunda ustalık
sınavlarına katılabilirler.
Ustalık için öngörülen teorik eğitime devam etmeyenler ise bir işyerinde 5 yıl
çalıştıktan sonra (çalıştıklarını SGK primleri ile belgelemek şartıyla) ustalık
sınavına katılabilirler. Ustalık belgesi alanlar mesleki eğitim merkezlerinde 40
saatlik iş pedagojisi kurs programını tamamlayıp sınavda başarılı olduktan sonra
"Usta Öğreticilik" belgesi alabilirler.
Ustalık belgesine sahip olanlar veya bunları işyerlerinde çalıştıranlar bağımsız
işyeri açabilirler. Ayrıca, işyerinde çırak çalıştırması için de "Usta Öğretici"
belgesine sahip çalışanın olması zorunludur.
İlköğretim (ortaokul) mezunu kalfa ve ustalar, mesleki ve teknik Açıköğretim
lisesine devam ederek, meslek lisesi diploması alabilirler.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Bu mesleğin pratik eğitimi esnasında öğrencilere aylık olarak asgari ücretin en az
%30u oranında bir ücret verilir.
Eğitim gören adayların meslek hastalıkları ile ilgili sigorta primleri devletçe
karşılanmaktadır.
Eğitim sonrası kazanç ise, çalışılan işletmenin türüne, kapasitesine, piyasa
koşullarına, çalışılan bölgeye, mesleki deneyim başarı ve birikime göre asgari ücret
ila 3 katı arasında değişir.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder