5 Kasım 2010 Cuma

KEPÇELİ ARAÇ OPERATÖRÜ mesleği

KEPÇELİ ARAÇ OPERATÖRÜ
TANIM
Depo veya diğer tesislerde kum, çakıl ve gübre gibi gevşek malzemeleri, kepçesi olan
bir araçla bir yere veya bir araca boşaltan kişidir.
GÖREVLER
Aracı, çalışacak yere veya alana götürür,
Aracın kepçesini hareket ettirir ve nakledilecek malzemeyi kepçe içine alır,
Alınan malzemeyi, depo veya boşaltılacak yere kontrol kolunu kullanarak boşaltır,
Makinenin periyodik bakımını yapar,
Kepçeli aracın küçük onarımlarını yapar,
Yapılan işleri ve sarf edilen akaryakıt ile yağları ilgili formlara kayıt eder,
İş bitiminde kepçeli aracın temizliğini yapar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
El ve ölçü aletleri (yıldız ve çift ağızlı anahtar, keski, pense, varyoz, tornavidalar
vb),
Çeşitli yağdanlıklar,
Toz gözlüğü, eldiven,
Çeşitli çelik ve kendir halatlar,
Çeşitli madeni yağlar, akaryakıt,
Üstübü, hava filtreleri, teneke,
Yedek palet,
Palet ayar anahtarı.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Kepçeli araç operatörü olmak isteyenlerin; Elleri, gözleri, ayakları sağlam ve bunları
eşgüdümle kullanabilen, Çevredeki çeşitli uyarıcıları aynı anda algılayabilen, Dikkatli,
sorumlu, tedbirli bir kimse olması, Mekaniğe ilgi duyması gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Kepçeli araç operatörü çalışmalarını araç içinde ve açık havada yürütür. Çalışma
ortamı tozlu ve gürültülüdür. İş genellikle gündüzleri yürütülür. Çalışmalarında
gereken dikkati göstermediğinde kazalara yol açabilir.
Oturduğu yerde çalışan kepçeli araç operatörü sadece iş öncesi ve iş bitiminde
yöneticilerle, makine bakımcıları ve yağlayıcılarla, diğer çalışanlarla etkileşim
halindedir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Kepçeli araç operatörleri, Devlet Su İşleri, T.C. Karayolları, Türkiye Elektrik
Kurumu, Maden Tetkik Arama Enstitüsü, Orman İşletmeleri, Belediyeler gibi kamu
kuruluşlarıyla, inşaat firmaları, maden şirketleri, kum ve çakıl ocakları gibi özel
işyerlerinde çalışırlar. Bu alanda iş bulma olanakları oldukça fazladır. Ülkemiz, henüz
alt yapısını tamamlamamış olduğundan meslek elemanlarına ihtiyaç vardır.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Teknik birimlerinde Eğitim veren
kuruluşlar (Karayolları Bölge Müdürlükleri ve Makine Mühendisleri Odaları
Şubeleri): Kendi elemanlarını yetiştirmek isteyen kamu kurum ve kuruluşları ile Özel
Motorlu Taşıt sürücü Kurslarında verilmektedir.
Kamu kurum ve kuruluşları, vasıfsız olarak aldıkları kişileri kendi teknik
birimlerinde; meslek eğitiminde öğrenilenler başlığı altında yer alan konularda
gerekli eğitimi vererek yetiştirirler ve eğitim sonunda yapacakları sınavda başarılı
olanlara iş makinesi kullanma yetki belgesi (operatörlük) düzenlerler. Özel Motorlu
Taşıt Sürücü Kurslarında: 625 Sayılı Kanun’a göre Milli eğitim Bakanlığı’ndan
öğretime başlama izni olan Motorlu taşıt Sürücü Kurlarında (program ilavesi yapan
kurslarda) meslek eğitimi verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Kamu kurum ve kuruluşlarınca düzenlenen hizmet-içi eğitim için adaylarda aranan
şartlar:
18 yaşını bitirmek,
En az ilkokul veya ilköğretim okulu mezunu olmak,
Operatörlük yapmasını engelleyecek sağlık problemi olmamak.
Özel sürücü kursları paralı olduğundan "G" sınıfı ehliyet almak isteyen ve durumu
uygun olan her kişi başvurabilir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Kamu kurum ve kuruluşlarında verilen hizmet-içi eğitimlerin süresi değişmektedir.
Özel sürücü kurslarında (G sınıfı ehliyeti) eğitim süresi 30 saat olup, trafik bilgisi,
motor bilgisi ve ilk yardım konularında ders verilir.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
İşyerinde çalışarak (usta-çırak ve hizmet-içi eğitim) mesleği öğrenenler o işyerinin
elemanları olduklarından belirlenen aylık ücreti almaktadırlar. Bu ücret en az asgari
ücret düzeyindedir.
Kepçeli araç operatörleri çalıştıkları işyerinin ücret politikalarına göre değişik ücret
alırlar. Ücretler kişinin kıdemine göre de değişiklik gösterir. Karayollarında yeni işe
başlayan bir operatör net asgari ücretin 3 katı tutarında ücret alırken bir özel
inşaat firmasında bu miktar net asgari ücretin 2 katı civarındadır.
MESLEKTE İLERLEME
Kepçeli araç operatörü mesleğinde operatör olarak 3 yıl ve daha fazla çalışarak
üstün başarı gösterip olumlu sicil alanlar buldozer baş operatörü olabilirler. Bazı
kamu kuruluşları, baş operatörlüğü sınavla yaparlar. İşletme içinde; ustabaşı, makine
park şefi gibi unvanlara da yükselebilir. Çalışılan işletmenin büyüklüğüne göre çeşitli
kurs ve seminerlere katılmak mümkündür. Bu durumda ücret artışı ve mesleki
gelişim sağlanabilir. Diğer iş makinelerinin de kullanımında uzmanlaşabilir. Bütün iş
makinelerini kullanmak uzun deneyim gerektirir. Greyder, ekskavatör gibi bir veya
birkaç iş makinesinin kullanımında uzmanlaşabilir.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
DSİ Genel Müdürlüğü,
Karayolları Genel Müdürlüğü,
İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu il ve şube
müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder