5 Kasım 2010 Cuma

KADIN GİYİM MODELİSTİ / KADIN GİYSİ TASARIMI TEKNİSYENİ mesleği

KADIN GİYİM MODELİSTİ /
KADIN GİYSİ TASARIMI TEKNİSYENİ
TANIM
Moda ve teknolojik gelişmelere dayalı olarak, kadın giysilerinin modelini geliştiren,
kalıplarını hazırlayan ve örnek üretimi yapan kişidir.
GÖREVLER
Hazır giyim ve ısmarlama giyim ünitelerinde, uygulanabilir nitelikte kadın giysi
tasarımını ve teknik çizimini yapar,
Bu tasarıma uygun tekstil ürününü saptar veya tekstil ürününe göre model
tasarımı yapar,
Tasarım panosu hazırlar,
Bilgisayar desteğinde veya elle çizdiği modelin kalıbını hazırlar,
Kesim planı ve malzeme hesabı yapar,
Deneme üretimini gerçekleştirir,
Tasarımlara uygun aksesuar seçimi yapar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Bilgisayar ve auto cad programları, atölye masası, çeşitli makaslar, sanayi tipi dikiş
makinesi, overlok makinesi, ilik makinesi, vakumlu ütü presi, kalıp çizme masası
(pazen kaplı), buharlı el ütüsü, boya malzemeleri, kumaş vb. tekstil ürünleri, dikiş
malzemeleri, çeşitli kalem ve cetveller, riga, pistole vb.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Kadın Giyim Modelisti / Kadın Giysi Tasarımı Teknisyeni olmak isteyenlerin;
Modayla ilgili,
Hayal gücü zengin, yaratıcı, yeniliklere açık, estetik görüşe sahip,
Renkleri ve şekilleri ince ayrıntıları ile algılayabilen,
Göz ve ellerini eşgüdümle kullanabilen,
Tasarım ve çizim yeteneği olan,
Düzenli, insanlarla iyi iletişim kurabilme özelliğine sahip
Kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Çalışma ortamı aydınlıktır. Görev hem oturarak hem de ayakta ve çeşitli aletler
kullanılarak yürütülür.
Çalışırken diğer meslektaşları ile iletişimde bulunur.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Kadın Giyim Modelistleri / Kadın Giysi Tasarımı Teknisyenleri özel sektöre ait hazır
giyim işletmelerinde (deri hazır giyimde dâhil) model hazırlama, kalıp hazırlama,
üretim ve kalite kontrol birimlerinde çalışabilirler.
Ayrıca meslek elemanları ustalık belgesi almak koşuluyla kendi işyerini açabilirler.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi daha önceki yıllarda Tekstil Konfeksiyon alanı Kadın Giysi Tasarımı
isimli dalda verilmekte iken yapılan değişiklikle meslek liseleri, teknik liseler,
anadolu meslek liseleri ve anadolu teknik liselerinin Giyim Üretim Teknolojisi alanı
Kadın Giyim Modelistliği dalında verilmektedir. Ayrıca yaygın meslekî ve teknik
eğitim programları yoluyla bu alan/dalda eğitim almak isteyenlere örgün eğitime
denk mesleki eğitim verilebilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerine girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak,
Anadolu meslek ve anadolu teknik liselerine girebilmek için ise ilköğretim okullarının
6–7–8. sınıflarında yapılacak olan “Seviye Belirleme Sınavlarının” (SBS) sonucuna,
yılsonu ders ortalamaları ile belirlenen Yıl Sonu Başarı Puanının (YBP) eklenmesi ile
elde edilecek olan yeterli Genel Orta Öğretim Yerleştirme Puanına (G-OYP) sahip
olmak gerekmektedir.
Ortaöğretim kurumlarında; ders yılı sonunda veya ortalama yükseltme sınavları
sonucuna göre 10 uncu sınıfa geçen ve teknik liseye geçiş şartlarını taşıyanlar teknik
lise programlarına geçiş için başvurabilir. Teknik lise programına geçmek isteyen
öğrencilerden gerekli koşulları taşıyanların başvuru formları, kurum müdürlüğünce
onaylanarak ders kesiminden ortalama yükseltme sınavlarının bitimini izleyen beş iş
günü içinde öğrencilere verilir. Teknik lise ve doğrudan alana kayıt yapılan
programlar dışındaki mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında;
a) 10 uncu sınıfa geçen öğrenciler, alan seçimi için ders kesiminden itibaren ortalama
yükseltme ve sorumluluk sınavlarının bitimini izleyen onuncu iş günü çalışma saati
bitimine kadar öğrenim görmek istediği meslek alanının bulunduğu kurum
müdürlüğüne başvururlar.
b) Başvuru süresi sonunda öğrenciler, Alana Yöneltme Tavsiye Formu ve Öğrenci
Tercihlerini Değerlendirme ve Yerleştirme Formu kullanılarak belirlenen alana
yerleştirme puanı esas olmak üzere tercih ettikleri alanlara göre sıralanırlar. Alana
yerleştirmede, ilgili alanın kontenjanı göz önünde bulundurulur. Bu puanlara göre
yapılacak sıralama ile kontenjan kadar öğrencinin asıl ve yedek olmak üzere listeleri
düzenlenir. Alana geçiş yapacak öğrencilerin kayıt-kabulleri, ağustos ayının üçüncü
haftasında başlayıp ay sonuna kadar bitirilecek şekilde planlanır ve yıllık çalışma
takviminde gösterilir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Eğitim süresi 4 yıldır.
Eğitim boyunca genel kültür derslerinin yanı sıra Temel Sanat Eğitimi, Bilgisayar,
Araştırma Teknikleri, Girişimcilik, İnsan ilişkileri, Kalite Kontrol, Tekstil Bilgisi,
Üretim Planlaması, Temel Tasarım Bilgisi, Tasarım Uygulamaları, Kalıp ve Tasarımları
gibi meslek dersleri okutulmaktadır.
Ayrıca 9. sınıfta genel kültür derslerinin yanı sıra tanıtım ve yönlendirme dersi de
ilave edilmiştir.
Anadolu meslek/ Anadolu kız meslek ve kız meslek liselerinde eğitim gören
öğrenciler 3308 sayılı yasaya göre 3 gün işletmelerde beceri eğitimi, 2 gün okulda
teorik eğitime devam ederler.
MESLEKTE İLERLEME
Mezunlar alanlarında ustalık sınavına girerek başarılı oldukları takdirde Ustalık
Belgesi almaya ve kendi işyerlerini kurmaya hak kazanırlar. Kadın giysi tasarım
teknisyeninin yükselmesi, kendini yenilemesine, deneyimine bağlıdır. Çalışma alanı
geniştir.
Meslek liselerinin Giyim Üretim Teknolojisi alanı Kadın Giyim Modelistliği dalından
mezun olanlar, Deri Konfeksiyon, Kostüm Tasarımı, Moda Tasarımı, Moda ve Tekstil
Tasarımı, Tekstil ön lisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken
koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
Ayrıca mezunlar ÖSYM tarafından yapılan ÖSS’ye girip yeterli puanı almaları ve
Giyim Öğretmenliği, Giyim Endüstri Öğretmenliği ile Hazır Giyim Öğretmenliği,
Tekstil Öğretmenliği, Tekstil Dokuma ve Örgü Öğretmenliği, Moda Tasarımı
Öğretmenliği, Moda Tasarımı (Endüstriyel Sanatlar Y.O) lisans programlarını tercih
etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara
göre öncelikle yerleştirilmektedir.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
3308 sayılı “Çıraklık ve Mesleki Eğitim Kanunu” gereğince, işletmelerde
uygulamalı eğitim gören öğrencilere, işletmelerce asgari ücretin %30’undan az
olmamak üzere bir ücret verilmektedir.
Eğitim gören öğrencilerin iş kazası, iş riski ve meslek hastalıkları ile ilgili sigorta
primleri devletçe karşılanır. Bütün öğrenci haklarından yararlanırlar.
Eğitim görülen işletmenin sağlayacağı sosyal olanaklardan da faydalanırlar.
Kendi hesabına çalışanlarda ise yaptıkları işe göre değişen gelirler söz konusudur.
Kadın Giyim Modelisti /Kadın Giysi Tasarım Teknisyeni olarak özel sektörde işe
başlayan bir kişi başlangıçta net asgari ücret civarında ücret alır. Bu kazanç
işyerinin büyüklüğüne ve deneyim durumuna göre 2–3 katına çıkabilir.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları ve işyerleri
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu il ve şube
müdürlükleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder