5 Kasım 2010 Cuma

JEOTEKNİK TEKNİKERİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
JEOTEKNİK TEKNİKERİ
_________________________________________________________
TANIM
Karayolu, demiryolu, nükleer enerji santralleri, tünel, köprü, baraj, liman, bina
gibi yapıların inşa edileceği arazinin fiziksel ve mekanik özelliklerinin ortaya
çıkarılması alanında çalışan meslek elemanıdır.
GÖREVLER
 İnşaat mühendisinin, jeoloji mühendisinin gözetimi altında veya iş sahibi kişi,
kurum, kuruluşların istekleri doğrultusunda incelenmesi istenen araziyle ilgili
arazi ve laboratuar çalışmaları yapar,
 Arazinin yapısına göre ve talimatlar doğrultusunda gerekli sıklık ve derinlikten
numuneler alır,
 Alınan numuneleri analiz eder,
 Arazi ve laboratuar deneylerinin analiz sonuçlarını raporlaştırır ve ilgili
birimlere sunar,
 Mühendisle çalışanlar arasındaki teknik iletişimi sağlar.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
 Sondaj makinesi,
 Numune alma kapları,
 Sıvı veya katı numune örnekleri,
 Jeneratör, kompresör, matkap ve çeşitli el aletleri,
 Topoğrafik harita ve topoğrafik ölçüm aletleri,
 Laboratuar araç, gereçleri,
 Bilgisayar.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
 Jeoteknik teknikeri olmak isteyenlerin;
 Matematik jeoloji ve kimya alanlarına ilgili ve başarılı,
 Açık havada (soğuk, sıcak, rutubetli vb.) çalışmaktan hoşlanan,
 Laboratuar ortamında çalışabilen kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Jeoteknik teknikerleri arazi deneyleri ve numune alımı için açık arazide, çeşitli
kimyasal analizler için de laboratuar ortamında çalışır. Açık arazi çalışmasında
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
soğuk, sıcak, nemli, gürültülü ortamlarda bulunurlar. Karavan, çadır gibi
mekanlarda barınmak durumunda kalabilirler.
MESLEKİ EĞİTİMİN
VERİLDİĞİ YERLER
Meslek eğitimi, aşağıdaki meslek yüksekokullarının ”Jeoteknik” bölümünde
verilmekte iken, bu bölüm adının “Geoteknik” olarak değişmesi nedeniyle,
”Jeoteknik” adıyla artık öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle D- Meslek
Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler ”Jeoteknik” bölümü eğitiminin verildiği
zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır.
Mesleğin eğitimi;
 Dokuz Eylül Üniversitesi (İzmir)Torbalı MYO.
 Fırat Üniversitesi (Elazığ) Keban MYO.
 İnönü Üniversitesi (Malatya) Hekimhan MYO. ‘nda
 “Jeoteknik Teknikerliği” programında verilmektedir.
ÖN EĞİTMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Matematik,
 Fizik,
 Kimya.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerinin Alt Yapı, Alt Yapı (İnşaat), İnşaat, İnşaat Teknolojisi, İnşaatÜst
Yapı, Üst Yapı, Üst Yapı-İnşaat, Yapı, Yapı (Kagir-Ahşap), Yapı Ressamlığı,
Yapıcılık bölümlerinden mezun olanlar “Jeoteknik Teknikerliği” ön lisans
programına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları
takdirde yerleştirilebilirler.
Meslek liselerinin sınavsız geçiş için belirlenen bölümleri dışındaki bölümlerden ya
da liselerden mezun olanlar/olacaklar ise sınavsız yerleştirme sonunda kontenjan
kalırsa ek yerleştirme ile açık olan programlara isteklerine ve ÖSS puanlarına
göre yerleştirilebileceklerdir. Bunun için bu kişilerin ÖSYM Başkanlığınca yapılan
Öğrenci Seçme Sınavına (ÖSS) girmeleri ve yeterli “Sayısal-1 (SAY-1)” puanı
almaları gerekir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Eğitimin süresi 2 yıldır. Eğitim teorik ve pratik olarak sürdürülmektedir.
Eğitim sırasında; Kaya Mekaniği, Hidrojeoloji, Jeofizik, Malzeme Bilgisi, Sondaj
Tekniği, Mühendislik Jeolojisi, Zemin Mekaniği, Malzeme Mekaniği, Yapı
Mekaniği, Zemin İyileştirme, İnşaat Temel Yapıları, Topografik ve Jeoloji Harita
Bilgisi gibi meslek dersleri ile Türk Dili, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi gibi
bazı genel kültür dersleri verilmektedir. Örnek ders programı ektedir.
Eğitim sırasında II. ve IV. yarı yılları izleyen yaz aylarında yapılan stajların
süresi 45’er iş günüdür. Bu stajlarda pratik çalışma deneyimi kazanmak, uygulama
yeteneklerini geliştirmek, iş yaşamına uyum sağlamak amaçlanmıştır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Jeoteknik Ön Lisans Diploması” ve
“Jeoteknik Teknikeri” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Çeşitli mühendislik çalışmalarında malzeme ve ortam özelliklerinin iyice
anlaşılmasının ve verilerin sayısal olarak belirlenmesinin önemi büyüktür. Bu güne
kadar inşaat ve jeoloji mühendislerinin gözetiminde usta çırak ilişkisiyle yetişen
vasıfsız elemanlar tarafından yapılan bu çalışmaların bundan sonra jeoteknik
teknikerleri tarafından gerçekleştirmesi hedeflenmektedir.
Meslek elemanlarının, Devlet Su İşleri, Köy Hizmetleri, Bayındırlık ve İskan
Bakanlığı, Karayolları, İller Bankası gibi resmi kuruluşların yanında zemin ve kaya
mekaniği konusunda uzmanlaşan özel kuruluşlarda çalışma olanağı vardır.
Ülkemizin yaşamış olduğu büyük depremler sonrasında Bayındırlık Bakanlığı
tarafından getirilen zemin etüdü zorunluluğu nedeniyle, bu konuda faaliyet
gösteren çok sayıda özel firma ve laboratuarların kurulmaya başlanması istihdam
olanaklarını arttıracaktır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Eğitim süresince herhangi bir kazanç yoktur.
Ancak, koşulları uyan öğrenciler Kredi ve Yurtlar Kurumu ile diğer kamu kurum ve
kuruluşları tarafından verilen kredi ve burslardan yararlanabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
EĞİTİM SONRASI
Kamu kurumlarında çalışanlar teknik hizmet sınıfına tanınan zam ve
tazminatlardan yararlanırlar.
Özel işyerlerinde ise; ilk işe girişte asgari ücretin 2-2,5 katı civarında ücretle
başlarlar, mesleki yeterlilik ve hizmet süresine göre ücretleri yükselebilir.
MESLEKTE İLERLEME
“Jeoteknik Teknikerliği” ön lisans programını başarı ile bitirenler ÖSYM
tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde “Jeofizik
Mühendisliği, Jeoloji Mühendisliği, Maden Mühendisliği, Petrol ve Doğalgaz
Mühendisliği” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
Meslekte ilerleme mesleki açıdan olmasa da idari açıdan olabilir. Kişi çalıştığı
işyerinde ustabaşı, laboratuar şefi olabilir.
BENZER MESLEKLER
 Jeoloji mühendisi,
 Jeofizik mühendisi,
 Sondaj teknikeri.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 Dokuz Eylül Üniversitesi Katalogu-2000,
 “Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi” ÖSYM
Yayınları 1995-3,
 Dokuz Eylül Üniversitesi Torbalı MYO. Öğretim Üyeleri,
 2010 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu,
 ÖSYS (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi) Yükseköğretim Programları ve
Kontenjanları Kılavuzu 2008,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 MEDAK (Meslek Danışma Komisyonu) üyesi kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder