5 Kasım 2010 Cuma

İMAM HATİP LİSESİ MESLEK DERSLERİ ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
İMAM HATİP LİSESİ MESLEK DERSLERİ ÖĞRETMENİ
___________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurumunda, öğrencilere, İslam dini ile ilgili konularda eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
İmam hatip lisesi meslek dersleri ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi
yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından
onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
İmam hatip lisesi meslek dersleri öğretmeni, bu program çerçevesinde;
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı hazırlar,
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi
ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler
düzenler,
 Alanı ile ilgili öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle
ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama defteri,
 Ders kitapları,
 Okul araç ve gereçleri,
 Ders araç ve gereçleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
İmam hatip lisesi meslek dersleri öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile
ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
İmam hatip lisesi meslek dersleri öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Sözel ifade yeteneği gelişmiş,
 Sosyal bilimlere ve dini konulara ilgili ve bu alanda başarılı,
 Soyut konularla uğraşmaktan hoşlanan,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
İmam hatip lisesi meslek bilgisi dersleri öğretmeni, sınıfta görev yapar. Görevini oturarak
yürütebilir. Çalışma ortamı biraz gürültülü ve tozludur.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi çeşitli üniversitelere bağlı İlahiyat fakülteleri, edebiyat, fen-edebiyat ve
eğitim fakültelerinin “Arap Dili ve Edebiyatı” ile “Arapça Öğretmenliği” bölümlerinde
verilmektedir.
Ancak “İlahiyat” ile “Arap Dili ve Edebiyatı” bölümlerinden mezun kişilerin Ortaöğretim Alan
Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programını veya Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim
Kurulu (YÖK) işbirliği ile açılan / açılacak Pedagojik Formasyon Programını başarı ile
bitirmeleri gerekmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 İmam hatip liselerinde okutulan tefsir, hadis, fıkıh gibi dersler,
 Tarih,
 Türkçe,
 Felsefe.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavında (YGS) “İlahiyat” lisans programı için yeterli “(YGS-
4)” puan almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “İlahiyat”
lisans programları ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek
gerekmektedir,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavında (LYS) . Arapça
Öğretmenliği, Arap Dili ve Edebiyatı lisans programları için Dil sınavına girmek ve
yeterli Dil -3 puanı almak,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
Orta Öğretim Kurumlarından “Anadolu İmam Hatip Lisesi, İmam Hatip Lisesi, İmam Hatip
Lisesi (Y.D.A.), Çok Programlı Lisenin İmam Hatip Lisesi Programı / Anadolu İmam Hatip
Lisesi Programı, Açık Öğretim Lisesinin İmam Hatip Lisesi Programı ve İmam Hatip
Okulu”mezunları ÖSYM tarafından yapılan Yüksek Öğrenime Geçiş Sınavını kazanıp,
“İlahiyat” lisans programını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer
bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.
Anadolu öğretmen liseleri ve öğretmen liselerinin Yabancı Dil alanından mezun olanlar ÖSYM
tarafından yapılan YGS ve LYS sınavını kazanıp, “Arapça Öğretmenliği” lisans programını
tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre
öncelikle yerleştirilmektedirler.
ANKARA
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
“İlahiyat” ön lisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş
Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde, “İlahiyat“ lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Eğitim süresince;
Tefsir Usulü, Hadis Usulü, İslam Dini Esasları, İslam Ahlakı, İslam Tarihi, Dinler Tarihi,
Mantık, İslam Hukuku, Kelam, Türk İslam Edebiyatı, Din Psikolojisi, Felsefe Tarihi, Dinler
Tarihi, Tefsir, Hadis, Kelam, İslam Mezhepleri Tarihi, İslam Kurumları Tarihi, Dini Musiki,
İslam Felsefesi, Tasavvuf Tarihi, Din ve Ahlak Dersleri, Özel Öğretim Yöntemleri vb.
dersler almaktadırlar.
Öğrenciler eğitimleri sırasında okullarda uygulama yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
İlahiyat Fakültelerini bitirenlere "İlahiyat Fakültesi” lisans diploması, Arapça Öğretmenliği
bölümünü bitirenlere “Arapça Öğretmenliği”, Arap Dili ve Edebiyatı bölümünü bitirenlere
“Arap Dili ve Edebiyatı” lisans diploması verilir. Bu bölüm mezunlardan Milli Eğitim
Bakanlığı'na başvurarak öğretmen olanlara “İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri Öğretmeni”
unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Bakanlık ve Yükseköğretim Kurulu (YÖK) iş birliği ile açılan Ortaöğretim Alan Öğretmenliği
Tezsiz Yüksek Lisans ya da Pedagojik Formasyon Programını başarı ile tamamlayan ilahiyat
mezunları imam hatip lisesi meslek dersleri öğretmeni olabilmektedir.
İmam hatip lisesi meslek dersleri öğretmenleri, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı İmam hatip
liselerinde, imam hatip lisesi meslek bilgisi dersleri öğretmeni olarak çalışmaktadırlar.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Üniversitelerin Arapça Öğretmenliği ile Arap Dili ve Edebiyatı mezunları imam hatip lisesi
meslek derslerinden sadece Arapça dersi öğretmenliğine atanırlar.
Bakanlık ve Yükseköğretim Kurulu (YÖK) iş birliği ile açılan Ortaöğretim Alan Öğretmenliği
Tezsiz Yüksek Lisans ya da Pedagojik Formasyon Programını başarı ile tamamlayan Arap Dili
ve Edebiyatı mezunları Arapça Öğretmenliği mezunlarınca ihtiyacın karşılanamaması
durumunda Arapça öğretmeni olarak atanırlar .
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
 Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumu’ndan öğrenim ve harç kredisi
alabilirler ve yurt imkanlarından yararlanabilirler.
 Vakıfların, kamu ve özel kurum ve kuruluşların sağladığı burslardan yararlanılabilir.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda “Öğretmen” olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları Yasası’na göre 9.
derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu öğretmenler yan ödeme, ek ders
ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar.
Her yıl okullar açılmadan önce, tüm öğretmenlere eğitim- öğretim tazminatı adı altında bir
ödeme yapılmaktadır.
Özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları
anlaşmalara göre değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.
MESLEKTE İLERLEME
İmam hatip lisesi meslek dersleri öğretmenleri idari yönden okul müdürü veya müdür
yardımcısı olabilirler.
Lisans eğitiminden sonra alanlarında master (yüksek lisans) ve doktora eğitimi alarak
akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma görevlisi, doçent,
profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler.
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı oldukları
takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen
olabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
BENZER MESLEKLER
 Tarih öğretmeni,
 Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve
Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar ile 12.07.2005 tarih ve 119 sayılı
karar. 07/07/2009 tarih ve 80 TTKK
 ÖSYS Başvuru Kılavuzu-2010,
 Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu 2008,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
 Çeşitli Üniversitelerin Katalogları,
 MEDAK Üyesi Kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder